کم کاری تیروئید

آیا کم کاری تیروئید خفیف یا شدید خطرناک است؟

۱۵
آیا کم کاری تیروئید خفیف یا شدید خطرناک است؟
نمره 4 از 7 رای

تیروئید یکی از غدد بدن انسان است که در جلوی گلو قرار دارد و کار آن تولید هورمون تیروئید است ، این هورمون تیروکسین نامیده می شود و وظیفه تنظیم سوخت و ساز بدن را بر عهده دارد ،در این مقاله ما در آی آر میکس به بررسی این سوال می پردازیم که آیا کم کاری تیروئید خطرناک است؟ و باهم نگاهی به علل و نشانه های این بیماری می اندازیم.

چرا تیروئید کم کار میشود؟

Hypothyroidism: Overview, Causes, and Symptoms

کم کاری تیرویید یک بیماری است که در آن غده تیرویید قادر به تولید هورمون تیروئید یعنی تیروکسین نیست و یا بسیار کم تولید می کند. از آن جایی که هدف اصلی هورمون تیرویید این است که متابولیسم بدن را پایدار و مناسب نگه دارد طبیعی است که افراد دارای کم کاری تیروئید نشانه های متابولیسم آهسته را دارند. کم کاری تیروئید بسیار شایع تر از آن چیزی است که شما باور دارید به همین منظور امروز ما در آی آر میکس در مورد کم کاری تیروئید و مسائل مربوط به آن مانند رابطه تیروئید و روزه داری مطالبی را به شما عرضه می کنیم.

علت کم کاری تیروئید چیست؟

درحالی که تخمین ها متفاوت است اما در ایلات متحده تقریبا ۱۰ میلیون نفر از این بیماری رنج می برند و از سوی دیگر گفته می شود حدود ۱۰ درصد زنان مبتلا به بیماری کم کاری تیرویید هستند. این بیماری  علل مختلفی دارد برخی از مهمترین علت های کم کاری تیروئید نوعی اختلال در سیستم ایمنی بدن انسان است. در پاره ای از موارد هم علل کم کاری تیروئید عمل جراحی و برداشتن بخش هایی از این غده  است مانند موارد مربوط به سرطان تیرویید.

گاهی نیز علت عدم تولید تیروکسین مشکل شما در تولید محرک تیرویید (TSH)  است که توسط غده هیپوفیز تولید می شود. به هر حال علت این موضوع توسط پزشک باید مشخص شود و با توجه به عللی که وجود دارد یک روش درمانی انتخاب می شود. همچنین درصورتی که به سلامت ناخن هایتان اهمیت می دهید مقاله ما با موضوع تغییر رنگ ناخن ها نشانه چیست؟ دلایل عوض شدن رنگ ناخن را بیشتر بشناسید را از دست ندهید.

کم کاری تیروئید علائم و نشانه ها

  • خستگی مداوم
  • ضعف بدنی مفرط
  • افزایش وزن یا دشواری در کاهش وزن زیرا کم کاری تیروئید و لاغری باهم رابطه عکس دارند.
  • داشتن موهای خشک و خشن
  • پوست خشک و خشن خصوصا در صورت
  • کم کاری تیروئید و ریزش مو به شکل شدید
  • عدم تحمل سرما (نمی توانید همانند سایر اطرافیانتان سرمای اطراف را تحمل کنید)
  • گرفتگی عضلات و درد های عضلانی مکرر
  • یبوست
  • افسردگی
  • تحریک پذیری بالا
  • از دست دادن حافظه
  • چرخه پریود غیر طبیعی
  • کاهش میل جنسی و…

اکثر مردم ترکیبی از این مشکلات را دارند هر فردی می تواند بخش یا تعدادی از این مشکلات را داشته باشد. از سوی دیگر ممکن است شما این علائم را داشته باشید اما مشکل شما تیرویید نباشد ، در نهایت باید با دکتر خود مشورت کنید و در صورت نیاز به یک متخصص غدد مراجعه کنید.

کم کاری تیروئید

فراموش نکنید که اگر پیش از این به بیماری کم کاری تیروئید مبتلا شده اید حتما این نشانه ها را جدی بگیرید تا از ابتلای مجدد به این بیماری جلوگیری کنید.

خطرات تیروئید کم کار

یکی از خطرات تیروئید کم کار این است که فرد کم خون می شود و دچار کاهش فشار خون و اختلالاتی مانند نازایی شود. کم اشتهایی علی رغم افزایش وزن از نشانه ها و خطرات تیرویید است و البته همه این علائم و شدت آن ها بستگی به میزان شدت کم کاری تیرویید دارد. از آن جا که بدن انتظار دارد مقدار معینی از تیروکسین را تولید کنید ، هیپوفیز با تولید هورمون محرک تیرویید( با نام علمی  TSH ) بدن را وادار به تولید بیشتر تیروکسین( هورمون تیرویید) می کند که این افزایش شدید TSH می تواند منجر به گواتر شود.

کم کاری تیروئید

البته عوارضی مثل افسردگی شدید در زندگی و نارسایی های قلبی به ندرت اتفاق می افتد. تشخیص کم کاری تیرویید با یک آزمایش خون و در برخی موارد آزمایش های پیچیده تر ممکن خواهد بود. درمان این بیماری به علت ،شدت کم کاری و نظر دکتر شما دارد. در بسیاری از موارد روزانه با خوردن ۱ عدد قرص این بیماری درمان می شود در برخی از موارد اما نیاز به درمان های دیگری وجود دارد. به هر حا اگر مشکوک به تیرویید کم کار هستید مشورت با یک دکتر متخصص غدد را فراموش نکنید.

سوالاتی که از دکترتان باید بپرسید

پزشک شما درک بهتری از بیماری و مشکلات مربوط به بیماریتان دارد، با پرسیدن سوالات زیر پروسه درمان راحت تر طی می شود

  • علت کم کاری تیرویید من چیست
  • آیا به بیماری گواتر مبتلا هستم
  • نتایج آزمایش خون من چیست؟
  • به چه مدت دارو درمانی نیاز دارم و عوارض جانبی آن چیست؟
  • پس از رسیدن به محدوده مطلوب باید چه کار کنم؟
  • آیا باید در سبک زندگی خودم تغییراتی ایجاد کنم؟

در نهایت اگر سابقه بیماری دیگری را هم دارید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. در مورد کم کاری تیروئید و روزه گرفتن دقت کنید بیمارانی که به کم کاری شدید تیرویید مبتلا هستند ممکن است با نظر پزشک امکان روزه داری نداشته باشند و نتوانند روزه بگیرند. البته بیشتر مبتلایان به کم کاری تیروئید( مانند مبتلایان به کم کاری تیروئید خفیف ) می توانند با مصرف دارو در وعده افطار و سحر روزه بگیرند.

کم کاری تیروئید

نظرات و پیشنهادات شما؟

همان طور که ملاحظه کردید در این مطلب در مورد اینکه کم کاری تیروئید چیست  و هم چنین رابطه کم کاری تیروئید و چاقی پرداختیم. چنان چه در این مورد  و علایم تیرویید کم کار پیشنهاد و یا نظری دارید با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱۵ دیدگاه

  1. طراحی وب سایت گفت:
    0

    مطلب خوبی بود. ممنونم

  2. حفاظ پنجره فرفورژه گفت:
    0

    ممنون مطلب مفیدی بود

  3. دریا گفت:
    0

    خیلی مطالبتون بروز و عالیه , موفق باشید .

  4. محمدرضا تیموری گفت:
    0

    واقعا از دید خوبی به این موضوع پرداختید من دچار کم کاری تیروئید بودم ولی با نظر پزشک ان را کنترل کردم

  5. mohamadrezateimouri گفت:
    0

    ممنون بابت اطلاعات خوبتون

  6. الناز گفت:
    0

    ممنون عالی بود

  7. الناز گفت:
    1

    ممنون عالی بود

  8. عباس فعله گری گفت:
    0

    خسته نباشید ممنون بابت توضیحات مفیدتون

  9. hamed گفت:
    1

    عالی

  10. الی گفت:
    0

    در مورد در آورد تیرویید مطلب بذارید لطفا

  11. دنیا گفت:
    0

    مطلب جالب و خوبی بود و موفق باشید

  12. دنیا گفت:
    0

    بسیار عالی بود و موفق باشید و خسته نباشید

  13. فروش سیم کارت گفت:
    0

    بسیار عالی و جالب بود و موفق باشید

  14. مهدی گفت:
    0

    مطلب خیلی مفیدی بود اما دوستان حواستون باشه حتما با یک پزشک هم مشورت داشته باشید.

تبلیغات متنی