How to Carbonate a Beverage

آموزش تصویری طرز تهیه نوشیدنی خانگی با آب گازدار

۱۷
آموزش تصویری طرز تهیه نوشیدنی خانگی با آب گازدار
نمره 3.5 از 8 رای

نوشابه گازدار از نوشیدنی های مهم و پرطرفدار ما ایرانی ها است. فارغ از فواید و یا مضرات این نوشیدنی ما امروز در آی آر میکس تصمیم داریم تا شما را با آموزش تصویری طرز تهیه نوشیدنی خانگی با آب گاز دار  در طی دو روش ساده آشنا کنیم.

چگونه در خانه نوشیدنی گازدار تهیه کنیم؟

How to Carbonate a Beverage

کربناتی یا گازدار کردن نوشیدنی ها یک راه سرگرم کننده و مقرون به صرفه برای ایجاد نوشیدنی های مورد علاقه تان است. بسیاری از نوشیدنی هایی که می شناسیم مانند آب ، آب میوه ،انواع شربت و لیموناد ها می توانند گازدار یا کربناتی شوند.شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که چگونه آب را گازدار کنیم ؟ شما برای این کار دو راه حل دارید اول اینکه یک سیستم کربنات کوچک در منزل راه بیاندازید و دوم این که با مقداری یخ خشک یک نوشیدنی گازدار خوشمزه ایجاد کنید. در ادامه ما هر دوی این روش ها را به شکلی مفید و مختصر و همراه با تصویر به شما آموزش می دهیم.

روش اول: طرز تهیه نوشیدنی با آب گازدار با استفاده از یخ خشک

۱-تهویه: در قدم اول تهیه نوشیدنی گازدار اطمینان حاصل کنید که اطاق از تهویه مناسبی برخوردار است چون شما نباید از یخ خشک در یک اتاق بسته استفاده کنید. دی اکسید کربن حاصل از یخ خشک می تواند خطرناک باشد بنابراین مهم است که اتاق شما دارای جریان هوای خوبی باشد اگر این طور نیست و فضای شما خیلی بسته است در بیرون این کار را انجام دهید.

گاز دار

۲-آماده سازی بطری: با مته دو تا سه حفره در روی درب یک بطری ۴ لیتری ایجاد کنید. این کار باعث می شود که بعد از استفاده از یخ خشک برای تهیه نوشیدنی گازدار فشار اضافی کربن دی اکسید از بطری خارج شود. شما همچنین باید یک درب دیگر هم داشته باشید که به همین بطری بخورد و آن درب سوراخ نشده باشد.

گاز دار

۳-اضافه کردن نوشیدنی: برای تهیه نوشیدنی گازدار شما می توانید ۱٫۵ لیتر از نوشیدنی مورد نیاز خود را در بطری پلاستیکی بریزید و حتما اطمینان حاصل کنید که بیش از نیمی از بطری خالی مانده است. شما می توانید از انواع نوشیدنی مانند ،آب، آب لیمو و سایر آب میوه ها برای ساخت نوشیدنی خود استفاده کنید.

گاز دار

۴-اضافه کردن یخ خشک: برای گازدار کردن نوشیدنی شما باید ۴۵۰ گرم یخ خشک را وارد بطری بکنید. برای این کار از یک انبرک آشپزخانه استفاده کنید یا برای احتیاط بیشتر یک دستگ مایکروفرر بپوشید تا دستتان با فر تماس برقرار نکند.

گاز دار

۵- ده دقیقه صبر: در این مرحله ده دقیقه صبر کنید. بعد از اینکه یخ خشک ناپدید شد درب سوراخ شده را با درب سالم عوض کنید تا کربنات موجود در نوشیدنی فرار نکند. شما می توانید با تکان دادن بطری در هنگامی که یخ خشک دارد تصعید می شود می توانید با تکان دادن بطری به این کار و همچنین هم خوردن شربت کمک کنید اما زیاد انجام ندهید.

گاز دار کردن نوشابه

۶-سرو: شما می توانید بعد از این که همه یخ خشک تصعید شد نوشیدنی خود را سرو کنید. برای این کار باید نوشیدنی را بدون باز کردن درب بطری تا ۸ ساع ت در یخچال قرار دهید. البته می توانید از چند تکه یخ هم استفاده کنید تا نوشیدنیتان را همان لحظه و بدون صبر کردن بنوشید تنها مطمئن شوید که یخ خشک کاملا تصعید شده است.

گاز دار کردن نوشابه

روش دوم: طرز تهیه انواع نوشیدنی با آب گازدار و استفاده از کپسول CO2

۱-جمع آوری لوازم:  در این روش شما برای ساخت نوشابه گازدار خانگی سیستم نوشابه ساز کوچک خودتان را طراحی می کنید برای این کار به یک کپسول CO2  ، رگلاتور مدرج، کوپلینگ برنجی گاز ،و یک بطری پلاستیکی و درب آن نیاز دارید. قبل از شروع به کار همه مواد و وسایل لازم را حتما تهیه کنید.

گازدار کردن نوشیدنی

۲-رگلاتور را نصب کنید: برای این کار با کمک یک آچار فرانسه رگلاتور را به شیر خروجی کپسول متصل کنید و تاجایی که می توانید آن را پیچ دهید تا سفت شود. سپس فشار کپسول را بر روی ۳۵ الی ۵۰ psi ( پوند بر اینچ مربع )  تنطیم کنید.

گازدار کردن نوشیدنی

۳-اتصال کوپلینگ: رگلاتور را به یک شلنگ وصل کنید و با بست گاز آن را سفت کنید سمت دیگر شلنگ را به کوپلینگ متصل کرده و آن را با بست و چسب برق به خوبی محکم کنید حال سر بطری را با دریل تا جایی سوراخ کنید که این سوزن کوپلینگ از آن عبور کند.

۴-پر کردن بطری: برای گازدار کردن انواع نوشیدنی بطری نوشابه را تا سه چهارم از آب یا نوشیدنی دلخواهتان پر کنید برخی افراد به ازای هر بطری یک و نیم لیتری ۵ قاشق شکر هم به نوشیدنی  اضافه می کنند. دقت کنید که حتما یک چهارم بطری نوشابه شما خالی باشد.

پرکردن بطری

۵-اتصال کوپلینگ به بطری: حال کوپلینگ را به بطری نوشابه متصل می کنیم. روند انجام این کار به این شکل است که شما بدنه بطری را فشار می دهید تا حجم آن کاهش یابد و هوای داخل بطری کاملا خارج شود. سپس درب بطری که کوپلینگ شما بر روی آن سوار شده است را بر روی بطری قرار داده و می بندیم.

گازدار کردن نوشیدنی

۶-انجام فرایند: در این مرحله برای گازدار کردن نوشیدنی ، شیر کپسول CO2  را باز می کنیم تا زمانی که بطری نوشابه به حالت اول خود برگردد و با گاز پر شود سپس شیر کپسول را دوباره می بندیم.سپس به مدت ۳۰ ثانیه بطری را به شدت تکان می دهیم

گازدار کردن نوشیدنی

۷-جداسازی: درب بطری را جدا می کنیم و یک درب معمولی را بر روی آن قرار می دهیم تا بسته شود و سپس به مدت ۴ الی ۸ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا خنک شود

۸-سرو کنید: نوشابه خانگی ، یا آب گازدار شما آماده است، نوش جان.

نوشابه علاوه بر نوشیدن کاربردهای دیگری هم  دارد که در مقاله ۱۳ کاربرد جالب نوشابه گازدار به آن اشاره شده است.

نظرات و پیشنهادات شما؟

همانطور که دیدید گازدار کردن نوشیدنی کار ساده ای است. امروز شما را با مراحل و روش های ساخت نوشابه گازدار خانگی  آشنا کردیم. شما اگر در  زمینه گازدار کردن نوشیدنی تجربه یا پیشنهادی دارید می توانید از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱۷ دیدگاه

  1. دریا گفت:
    3

    خیلی مطالبتون بروز و عالیه , موفق باشید .

  2. نیوان نیوز گفت:
    1

    واقعا مطلب مفیدی بود مخصوصا توی این فصل گرم تابستان

  3. sosan گفت:
    2

    خیلی عالی بود ممنون

  4. رامیز گفت:
    1

    ممنون از اموزش خوبتون

  5. الناز گفت:
    3

    ممنون از مطالب مفیدتون واقعا عالی بود

  6. تولید اپلیکیشن گفت:
    1

    ممنون از سایت خوب و مطالب فوق العاده ارزشمند شما.

  7. ساسان گفت:
    2

    عالی بود

  8. حسینی سیانکی گفت:
    2

    سلام خسته نباشید
    خیلی جالب بود ممنون بابت مطالب عالیتون
    پیشاپیش سال نو مبارک

  9. حسینی سیانکی گفت:
    -2

    سلام خسته نباشید
    دامنه مطالب خیلی خوب و مفید هستش، پیشاپیش سال نو مبارک

  10. پگاه گفت:
    3

    خیلیی خوب و باحال بود.
    خوشمان آمد

  11. تینا گفت:
    2

    بالاخره با کلی تلاش و سعی و خطا درست کردم.
    عالی شد

  12. اردلان گفت:
    -2

    بسیار عالی ممنون از دستورالعمل مفیدتون. من با یخ خشک درست کردم خیلی خوب میشه. هم بخار میکنه و صحنه جالبی درست میکنه و بچه ها سرگرمش میشن هم اینکه خونگیه و ابزار و تجهیزات نمیخواد. اضافه کنم که:
    ۱٫ یخ خشک باعث میشه رنگ آبمیوه کمی کدر بشه. سیاه نمیشه ولی مات میشه هرچند اصلاً مهم نیست
    ۲٫نیازی نیست ۱۰دقیقه بذارید تا گازها از سوراخ ظرف خارج بشن. اینطوری همه گازش میپره. درحد ۲-۳ دقیقه کافیه. کلاً هره کمتر بذارید گازش خارج بشه نوشابه تون پرگازتر میشه ولی باید حواستون به فشار ظرف هم باشه. از ظرف لاستیکی محکم استقاده کنید تا براحتی نترکه ولی از ظرفهای چوبی یا شیشه ای استفاده نکنید. زیر ظرف یک سینی یا سطل بذارید که اگه ترکید فرشتون کثیف نشه.
    ۳٫ بعد از اینکه نوشابه رو درست کردید و گازش خوابید، ظرف رو اصلاً تکون ندید. آروم ببرید بذارید تو یخچال تا خنک بشه. تکون دادن گازش رو میپرونه

  13. دنیا گفت:
    2

    خیلی جالب بود و موفقق باشید و خسته نباشید

  14. دنیا گفت:
    1

    بسیار راهنمایی عالی و جذابی بود و موفق باشید

  15. فروش سیم کارت گفت:
    0

    مطلب بسیار عالی بود و موفق باشید و خسته نباشید

  16. شهرام سیاهپوش گفت:
    0

    سلام پس با این حساب میشه با دستگاه نوشابه ساز یا ابجو ساز که شرکت‌ها واگذار میکنن از یک شیر به جای نوشابه آب گازدار استفاده کرد

تبلیغات متنی