How To Keep Fruits Vegetables Fresher Longer

آموزش روش های جلوگیری از خراب شدن انواع میوه و سبزیجات در یخچال

۰
آموزش روش های جلوگیری از خراب شدن انواع میوه و سبزیجات در یخچال
نمره 5 از 5 رای

همواره یکی از سوالاتی که ذهن بانوان خانه دار را به خود مشغول می کند این است که چگونه از خراب شدن میوه هایی که خریداری می کنند چلوگیری کنند تا به مدت بیشتری تازگی ان ها را حفظ نمایند. در این پست آی آر میکس روش های جلوگیری از خراب شدن میوه در یخچال را مرور خواهیم کرد.

چگونه از خراب شدن میوه جلوگیری کنیم؟

How To Keep Fruits & Vegetables Fresher Longer

فصل تابستان نزدیک است و انواع میوه های تابستانی از همین حالا به بازار آمده اند. در این میان شاید نگه داری از این میوه ها در هوای گرم تابستان به منظور سالم ماندن آن ها در مدتی طولانی تر از چالش های افراد خانه دار باش. اگر شما هم با این مشکل مواجه شده اید حتما روش های جلوگیری از خراب شدن میوه در یخچال را در این مطلب آی آر میکس مطالعه نمایید.

نگهداری کاهو در حوله کاغذی

پس از برداشت کاهو، برگ های آن مانند اسفناج بلافاصله شروع به از دست دادن آب می کنند. در همین حین باکتری ها نیز با حمله به ساختار گیاه موجب تسریع در خراب شدن آن می شوند. برای جلوگیری از خراب شدن کاهو، به محض اینکه به خانه رسیدید کاهو را شسته و سپس آن را خشک کنید. سپس آن را درون یک حوله کاغذی خشک و سپس کیسه پلاستیکی بگذارید. هر بار که حوله کاغذی از رطوبت اشباع شد، آن را عوض کنید.

خراب شدن موز در یخچال

عدم گذاشتن ریحان در یخچال

در حالی که اکثر گیاهان تازه را باید در یخچال گذاشت تا خراب نشوند اما ریحان به محض قرار گرفتن در یخچال شروع به تغییر رنگ می کند. بهتر است ریحان را در فضای آشپزخانه در حالی که درون یک فنجان آب یا حوله کاغذی مرطوب نگه داری می شود قرار دهید.

جلوگیری از خراب شدن میوه در یخچال

جلوگیری از خراب شدن سیب در یخچال

حتما دیده اید که به محض بریدن تکه هایی از یک سیب یا آووکادو رنگ آن ها تغییر می کند و رو به قهوه ای شدن می آورد. این امر به دلیل سرعت در رها شدن آنزیم های میوه به علت بریده شدن آن است. سیتریک اسید موجود در لیمو و آب آنه می تواند موجب غیر فعال شدن این آنزیم ها و در نتیجه کاهش سرعت قهوه ای شدن رنگ سیب یا آووکادو شود.

علت پلاسیده شدن میوه در یخچال

برای جلوگیری از خراب شدن میوه در یخچال کافیست فقط تکه ای از لیمو را برداشته و روی سیب یا آووکادو بمالید و سپس آن ها را درون کیسه های پلاستیک بگذارید.

جلوگیری از خراب شدن موز در یخچال

سرعت تغییرات در موز بسیار بالاست. امروز سبز و سفت هستند و فردا سیاه و له شده! این امر به دلیل افزایش تولید اتیلن، هورمون رشد طبیعی موز در یک زمان خاص از عمر آن به وقوع می پیوندد. در این زمان سرعت رشد و کامل شدن موز بسیار افزایش می یابد. جدا نکردن موز از خوشه آن می تواند این خراب شدن موز در یخچال را تا حدودی با کاهش سرعت روبرو کند. همچنین نگه داری از موز در یخچال بهترین گزینه برای ذخیره طولانی مدت آن ها خواهد بود.

خراب شدن میوه در یخچال

گذاشتن گوجه ها در قفسه بالایی یخچال

گوجه در دمای اتاق به سرعت خراب می شود. از سوی دیگر قرار دادن آن ها در دمای بسیار پایین یخچال هم می تواند موجب یخ زدن گوجه شود. بنابراین بهتر اسات گوجه ها را در قفسه بالایی یخچال خود قرار دهید. جایی که معمولا کمی گرم تر از دیگر قسمت های یخچال است.

دلیل خراب شدن میوه در یخچال

عدم قرار دادن توت در کشوی یخچال

علت خراب شدن توت فرنگی چیست؟ اکثر میوه ها و سبزیجات برای سالم ماندن بهتر است در کشوی یخچال نگه داری شوند. اما این قضیه در مورد توت صدق نمی کند. کشوی یخچال از رطوبت زیادی برخوردار است و در عوض گردش هوا در آن به نسبت دیگر بخش های یخچال بسیار پایین است. بنابراین تا حد امکان توت ها را درون کشوی یخچال نگه داری نکنید.

قرار دادن سیب زمینی ها در کیسه کاغذی قهوه ای

هنگامی که سیب زمینی در معرض نور بیش از حد قرار می گیرد شروع به زدن جوانه هایی سبز رنگ می کند. این اتفاق به دلیل تولید ترکیباتی تحت عنوان سولانین رخ می دهد. این ترکیب نه تنها می تواند موجب بد مزه شدن سیب زمینی شود بلکه حتی می تواند باعث بیماری شما نیز گردد. بنابراین حتما باید سیب زمینی را در جایی دور از نور نگه داری کرد.

علت خراب شدن توت فرنگی

ضمن اینکه رطوبت مکان مورد نظر نیز باید بسیار پایین باشد. برای این کار می توان از کیسه های کاغذی قهوه ای رنگ استفاده کرد و آن ها را در مکانی خنگ نگه داری نمود. یادتان باشد که به هیچ وجه سیب زمینی را داخل یخچال نگذارید.

گیلاس و انگور

این میوه ها را بدون اینکه بشورید در یخچال قرار دهید. همچنین بهتر است که ان را درون یک کیسه پلاستکی بگذارید.

خراب شدن میوه در یخچال

نگه داری از مرکبات

طول عمر مرکبات را می توان با قرار ادن آن ها درون یک کیسه پلاستیکی و سپس گذاشتن آن درون کشوی یخچال افزایش داد.

علت پلاسیده شدن میوه در یخچال

جلوگیری از خراب شدن خربزه و هندوانه

خربزه و طالبی را باید درون یخچال قرار داد. حتی اگر هنوز با چاقو بریده نشده باشند. هندوانه هم قبل از اینکه بریده شود می تواند در جایی خشک و تاریک نگه داری گردد.

علت خراب شدن توت فرنگی

نگه داری از میوه های هسته دار

میوه هایی مثل هلو را باید پس از قرار دادن در کیسه کاغذی درون یخچال گذاشت. بدین ترتیب عمر آن ها حداقل تا چند روز افزایش یافته و تازه می مانند.

خراب شدن میوه در یخچال

شیوه نگه داری از خیار و فلفل

خیار و فلفل را در دمای اتاق نگه داری کنید. البته قبل از استفاده از ان می توانید بین یک تا سه روز نیز در یخچال قرارش دهید. منتهی در این موارد پس از اینکه خیار را از یخچال بیرون آوردید باید بلافاصله آن را میل کنید.

خراب شدن میوه در یخچال

روش جلوگیری از پلاسیده شدن سیر و پیاز

سیر و پیاز را باید در مکانی تاریک، خنک و خشک نگه داری نمایید. حتی الامکان این مکان باید جدای از مکان نگه درای سایر میوه ها و سبزیجات باشد. زیرا بوی سیر و پیاز می تواند به آن ها نیز سرایت کند.

جلوگیری از خراب شدن میوه در یخچال

شیوه نگه داری ریشه سبزیجات

سبزیجاتی مانند هویج، چغندر و تربچه را درون یخچال نگه داری کنید. کدو حلوایی را نیز باید در مکانی خشک، تاریک و خنک مانند انبار قرار دهید.

جلوگیری از خراب شدن میوه در یخچال

شما می توانید انواع روش های خشک کردن میوه در خانه را نیز مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس درباره روش های جلوگیری از خراب شدن میوه در یخچال صحبت کردیم. اگر در این زمینه تجربه یا نظری دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی