آموزش راههای کاهش و عایق صدای موتور ماشین پراید ، سمند و ..

۳
آموزش راههای کاهش و عایق صدای موتور ماشین پراید ، سمند و ..
نمره 3 از 6 رای

حتما برای شما هم گاهی این سوال پیش آمده است که علت صداهای بعضا اذیت کننده ای که در هنگام رانندگی می شنوید چیست. در این مطلب آی آر میکس علاوه بر بررسی علل وقوع این صدا ها  به بهترین راههای کاهش و عایق صدای موتور ماشین نیز اشاره خواهیم داشت.

چگونه صدای موتور ماشین را کم کنیم؟

How To Reduce Engine Noise

موتور ماشین یکی از پر سر و صدا ترین اجزای آن است که حتی می تواند گاهی باعث پشیمان شدن رانندگان از ادامه کار با ماشین شود. مطمئنا در این مواقع بهترین راه، استفاده از عایق صدای موتور ماشین است که در این مطلب آی آر میکس به بررسی روش های مختلف آن پرداخته ایم.

علت بروز صداهای اذیت کننده در ماشین

بروز نویز و صدا در ماشین می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اولین موردی که می توان به آن اشاره کرد این است که خود اتوموبیل منبع صدا است. گرچه نسل جدید اتوموبیل ها در کاهش صدای مزاحم تا حدود زیادی موفق بوده اندبا یان حال هنوز راه زیادی تا تجربه ای کاملا بی صدا از کار با اتوموبیل ها در پیش است.

راههای کاهش صدای موتور تیبا

مهندسین تلاش می کنند تا جای ممکن، کابین ماشین را به گونه ای طراحی کنند که عایقی طبیعی برای صداهای ایجاد شده توسط لاستیک ها و موتور خودرو مانند صدای جیر جیر از موتور باشد. با این حال حداقل در دوره ای که ما زندگی می کنیم چیزی به نام موتور بی صدا وجود ندارد. موتور خودرو صدای زیادی از خود تولید می کند حتی وقتی که از برندی بزرگ تولید شده باشد.

صدای موتور بعد از تعویض روغن

یکی دیگر از عوامل صداها می تواند دلایل آیرودینامیکی و نوع تعامل خودرو با باد در هنگام حرکت باشاد. این نوع از صدا معمولا اجتناب ناپذیر است گرچه می توان درجه شدت آن را تا حدودی کاهش داد. از دیگر عوامل ایجاد صدا در اتوموبیل ها را می توان سیستم تهویه آن ها نیز دانست.

عایق صدا چگونه می تواند کمک کننده باشد؟

اگر صداهای ناخوشایند در ماشین بیش از اندازه اذیتتان می کند پول زیادی برای عوض کردن آن خرج نکنید. بلکه به فکر یک عایق صدا برای آن باشید. این ضروری است که مانعی بین منبع صدا و جایی که می خواهید کاملا ساکت باشد قرار داده شود. این مانع می تواند به شکل های مختلفی عمل کند. شاید بتواند منبع صدا را ساکت کند، شاید صدا را به جهتی دیگر انعکاس دهد یا حتی شاید قابلیت جذب صدا و جلوگیری از عدم پخش آن را داشته باشد. همه این موارد در قالب عایق کاری ماشین قابل دسترسی است. عایق صدا در واقع کابین ماشین را در درجه بالایی از حالت ایزوله قرار می دهد و از این طریق، آن را به مکانی آرام و ساکت تبدیل می کند.

البته باید این نکته را در خاطر داشته بشاید که فرایند عایق صدا تا حدودی با جذب صدا فرق می کند. اگر می خواهید از کیفیت صدای بهتری در هنگام استفاده از سیستم پخش صوتی درون اتوموبیل بهره مند شوید می توانید با استفاده از کار گذاشتن فوم های جذب صدا درون کابین اتوموبیل به هدف خود دست یابید. درجه موفقیت عایق صدا به نحوه به کارگیری آن بر می گردد. ضمن اینکه مدل ماشین شما نیز در این قضیه اثر گذار خواهد بود. به این ترتیب که هر چه ماشین قدیمی تر باشد، کار عایق صدا سخت تر خواهد بود. ولی به هر حال می توانید امیدوار باشید که با به کار بردن صحیح عایق صدا در ماشین خود حداقل تا ۵۰ درصد از شدت صداهای آزار دهنده درون آن بکاهید.

راههای کاهش صدای ماشین

در ادامه به راه هایی اشاره شده است که می توانید از آن ها به عنوان عایق صدای موتور ماشین استفاده نمایید.

نصب تشک های ضد صدا به عنوان عایق صدای موتور ماشین

استفاده از این روش نه تنها موجب کاهش صداهای درون کابین ماشین می شود بلکه در تنظیم دما هم نقش به سزایی دارد. این تشک ها روی کف کابین نصب می شوند (معمولا هم عقب و هم جلو). به همین دلیل به راحتی می توانند تا حد زیادی جلوی صداهای تولید شده توسط موتور ماشین را بگیرند. ضمن اینکه نصب آن ها هم به سادگی و توسط خود شما می تواند صورت بگیرد.

عایق صدای موتور ماشین

راههای کاهش صدای موتور پراید با استفاده از عایق بازتابنده

این عایق ها در واقع وظیفه تضعیف صدای پخش شده درون کابین را بر عهده دارند. معمولا جنس آن ها از آلومینیوم پلی استر یا فویل آلومینیومی است و زیر کفی کابین ماشین قرار می گیرد. از این روش معمولا جهت عایق حرارتی نیز استفاده می شود.

راههای کاهش صدای موتور پراید

با این حال خاصیت ضد صدا بودن آن هم به اندازه کافی موثر و قوی است. این عایق صدای تولید شده را درخود محصور می کند و به همین دلیل شعاع حرکتی آن را بسیار محدود می نماید. اگر می خواهید به نتیجه بهتری برسید می توانید استفاده از عایق بازتابنده را با روش استفاده از تشک های ضد صدا ترکیب کرده و در کنار هم استفاده کنید.

می توانید روش رفع مشکل سنگین استارت خوردن ماشین را نیز مطالعه بفرمایید.

راههای کاهش صدای موتور تیبا با استفاده از اسپری و فوم عایق صدا

این اسپری ها برای جاهایی از ماشین استفاده می وشند که دسترسی به آن ها سخت است. استفاده زا این اسپری ها روشی بسیار عالی برای پوشاندن منفذهایی است که پس از نصب تشک ها یا عایق های بارتابنده در گوشه و کنار کابین ماشین باقی مانده اند ( صدای سوت از موتور ۲۰۶ ). سطحی که قرار است از این اسپری ها روی آن استفاده شود باید خشک و تمیز باشد. همانطور که گفته شد از این روش برای پوشاندن بخش ها و منافذ کوچکی که به جا مانده اند بهره ببرید و در استفاده از آن زیاده روی نکنید.

راههای کاهش صدای موتور تیبا

پس از استفاده از این اسپری ها می توان از فوم های عایق صدا نیز برای جلوگیری از لرزش های ایجاد شده توسط صداهای مختلف درون ماشین استفاده نمود. این فوم ها می توانند انرژی ساطع شده توسط صداها را به خود جذب کنند و از گسترش آن جلوگیری نمایند.

پوشاندن منافذ در و پنجره ماشین از راه های کاهش صدای موتور سمند

یکی دیگر از راه های موثر در عایق صدای ماشین، عوض کردن همه مهر و موم ها و لاستیک های موجود در قسمت در و پنجره آن است. هر گونه منفذی، حتی کوچکترین آن موجب ورود صدا به درون کابین خواهد شد. پوشاندن این منفذها تاثیری عمیق بر ساکت شدن کابین ماسین خواهد داشت. یکی از جاهایی که بیشترین تعداد این منافذ در آن قرار دارد قسمت در و پنجره ماشین است.

علت صدای زیاد موتور 405

بنابراین نصب استفاده از پوشش های جدید در این قسمت ها می تواند مشکل صدا را تا حد زیادی حل کند. خوشبختانه این کار به سادگی صورت می گیرد و توسط خود شما هم قابل انجام خواهد بود.

استفاده از اسپری زیر بدنه برای جلوگیری از صدای موتور ریو

پوشاندن قسمت زیرین ماشین می تواند فواید زیادی همچون جلوگیری از سایش و خوردگی آن داشته باشد. این کار می تواند محافظ خوبی در برابر سنگریزه، آب، خاک و دیگر مواردی از این دست باشد. ضمن اینکه راهی بسیار خوب برای کاهش صداهای خروجی از موتور است. این اسپری ها بر پایه بیتوم و پلی اورتان هستند و با آب پاک نمی شوند.

صدای سوت از موتور 206

نحوه استفاده از این اسپری ها نیز بسیار آسان است. فقط دقت کنید که قبل از هر چیز سطحی که قرار است روی آن اسپری بزنید باید تمیز و بدون گرد و غبار باشد.

افزایش صدای درون کابین ماشین جهت نشنیدن صدای جیر جیر از موتور

همانطور که پیش از این نیز گفتیم یکی از مزایای استفاده از عایق صدا علاوه بر کم کردن شدت صداهای بیرون از کابین این است که کیفیت صدای درون آن را هم به شدت افزایش می دهد. حتی می توان از این مزیت به عنوان راهی برای مبارزه با صداهای آزاردهنده موتور ماشین نیز استفاده کرد.

صدای موتور بعد از تعویض روغن

مثلا می توانید یک سیستم صوتی جدید با قدرت زیاد برای ماشین خود نصب کنید. گرچه از لحاظ فنی این کار توصیه نمی شود اما به هر حال استفاده از این روش برای افرادی که علاقه زیادی به پخش موسیقی در هنگام رانندگی دارند می تواند جالب باشد. زیرا مطمئنا از کیفیت پخش موسیقی درون ماشین پس از عایق کردن آن لذت خواهند برد.

پیشنهاد میکنیم آموزش تعویض فیلتر بنزین ماشین را نیز در آی آر میکس مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب آی آر میکس نگاهی به روش های جلوگیری از صدای موتور ماشین ها داشتیم و چند راه ساده برای آن را به شما نشان دادیم. اگر در این زمینه نظر یا پیشنهادی دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۳ دیدگاه

  1. m گفت:
    7

    من یه شاهین خریدم وواقعا از خریدش پشیمونم به خاطر صدای زیاد داخل کابین

  2. مجید شرفی گفت:
    3

    سلام
    لطفاً راهنمایی کنید چ کنم با صدای زیاد موتور(لرزش نه ) صدای بم موتور ef7 بنزینی فقط از سرعت ۱۲۰ به بالا..

  3. بهنام گفت:
    0

    مراکزی کار عایق بندی را انجام میدن معرفی کنید موتور m15 واقعا پر صدا است

تبلیغات متنی