How to Fix Car's Weird AC Noises

علت صدای زیاد و زوزه موتور هنگام روشن شدن کولر ماشین چیست؟

۱۲
علت صدای زیاد و زوزه موتور هنگام روشن شدن کولر ماشین چیست؟
نمره 3.9 از 8 رای

صداهای عجیب و غریب سیستم تهویه ماشین می تواند یکی از علامت سوال های رانندگان باشد. این مساله به خصوص در تابستان که کولر ماشین بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، بیشتر به چشم می آید. دلیل بروز این صداها چه یک مشکل اساسی باشد یا یک عامل طبیعی، دانستن دلایل آن مطمئنا کمک زیادی به حل این مساله خواهد کرد. از همین رو در این مطلب آی آر میکس به دلایل صدای موتور کولر ماشین خواهیم پرداخت.

چرا موتور ماشین در هنگام کار کردن کولر صدای زیاد میدهد؟

How to Fix Car’s Weird AC Noises

برای رانندگان، هیچ چیز بهتر از حس کردن خنکای باد کولر در روزهای گرم تابستان نیست. اما این حس خوب می تواند با صداهای عجیبی که از کولر ماشین شنیده می شود خراب شود. علت بروز این صداها چیست؟ آیا هر صدا می تواند نشان دهنده مشکلی مشخص در یکی از بخش های کولر ماشین باشد. در این پست آی آر میکس به علت صدای موتور کولر ماشین خواهیم پرداخت.

صدای جیر جیر موتور کولر ماشین پراید

این صدا از عمده ترن صداهایی است که در هنگام بروز مشکل در کولر ماشین شنیده می شود. معمولا دلیل بروز این مشکل، ایراد در تسمه serpentine ماشین است. معمولا پاشیدن آب با استفاده از یک اسپری روی این تسمه می تواند مشکل آن را حل کند.

کولر ماشین

در این صورت حتما ماشین را برای بررسی های فنی به تعمیرکار نشان دهید. همچنین در صورتی که این تسمه قدیمی است حتما نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

صدای قرقر ماشین

یکی از نشانه های خرابی کولر، شنیدن صدای وز وز مانند در هنگام روشن کردن کولر است. این معمولا نشانه شارژ بیش از حد سیستم الکتریکی است و به دلیل اضافه شدن زیاد گاز فرئون که یکی از گازهای کولر می باشد، در هنگام تهویه هوا است. این مشکل سبب می شود که کمپرسور کولر به خوبی وظیفه خود را انجام ندهد و کولر آن چنان که باید، اتاقک ماشین را خنک نکند. در صورت شنیدن این صدا حتما بلافاصله نسبت به سرویس ماشین و تعمیر آن اقدام کنید. زیرا اگر منجر به خرابی کمپرسور هوا شود، هزینه زیادی روی دست شما خواهد گذاشت.

صدای کلیک یا صدایی ضربه مانند

چنین صدایی معمولا نتیجه شل شدن پیچ و مهره هایی است که برای محکم کردن بخش های مختلف کولر ماشین نصب شده اند. شیوه تشخیص مکانی که چنین مشکلی دارد ساده است. وقتی موتور و کولر ماشین روشن است با دقت به آن نگاه کنید. هر قسمتی که اندکی می لرزد یا بیش از حد شل است می تواند منبع این صدا باشد. پس از پیدا کردن ناحیه مورد نظر، پیچ و مهره های آن را سفت کنید.

کولر ماشین

صدای زوزه موتور ماشین

این صدا ( صدای زوزه موتور ماشین ) یکی از بیشترین صداهایی است که از کولر ماشین شنیده می شود و اتفاقا همیشه هم نشانه بدی نیست. این صدا معمولا به خاطر انتقال گاز فرئون از فشار بالا به فشار پایین تر است. بنابراین از شنیدن این صدا متعجب نشوید. زیرا عادی و نرمال است.

صدای تکان خوردن چیزی به صورت دائمی

عوامل زیادی می تواند موجب بروز صدای موتور کولر گازی ماشین شود. یکی از این عوامل می تواند کمپرسور هوا باشد که وقتی تسمه های آن بیش از حد خشک می شوند یا حتی کلاچ آن خراب شود می تواند چنین صدایی تولید کند. کلاچ کمپرسور کولر از اجزایی است که در صورت خراب شدن باید حتما مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز تعویض شود.

کولر ماشین

آموزش سرویس کولر گازی پنجره ای را نیز می توانید در آی آر میکس مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس علت بروز صدای زیاد موتور کولر ماشین را با هم مرور کردیم. اگر در این زمینه تجربه یا دیدگاهی دارید حتما آن را با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱۲ دیدگاه

  1. نوری گفت:
    0

    سلام دوستان، من v8 مدل ۹۴ دارم ، موقعه عوض کردن تسمه تایم باتری ماشین خالی کرد و مجبور به باتری گیری شدیم تو جاده دید م کولرم گرما میده (فن کار نمی کرد ) رفتم تعمیرگاه سر در نیاورد فیش فن و عوض کرد فیش فشنگی رو چک کرد مقاومت و چک کرد رله ها رو عوض کردگاز کولرو شارژ کرد و ecu رو آپدیت کرد درست نشد ولی با باز کردن سر باتری کولر درست شد و فن کار کرد. ولی بعد اون فهمیدم فن دور تند کار نمیکنه و کمپرسور بعد ده دقیقه کار کردن پشت سر هم کلاچ میکنه و صدای کلیک میده… وقتی برگشتم به شهرمون بردم یه تعمیرگاه دیگه اول فشار گاز کولر و چک کرد و کلاچ کمپرسور هم تست کرد سپس ecu رو آپدیت کرد و فن دور تند شروع به کار کرد ولی باز کولرو روشن میکنم بعد از ده دقیقه دوباره کمپرسور پشت سر هم کلاچ میکنه ، بنظرتون ایراد از کجاست از ECU از اتصال به بدنه از سنسور دما و فشار گاز از سنسور دمای اتاق یا از سنسور دمای بیرون ؟

    • عالی گفت:
      -1

      بنظرم اگه ساکن جنوب هستی و توی گرمای شدید اینطوری میشه که طبیعیه نال ماهم اینجوری ان اما اگه ن تو بقیه اوقات اینجوریه ک حتما گاز بی کیفیت برات شارژ کردن

      • رامین گفت:
        0

        سلام من ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ دارم کولر گاز خالی کرده بود و بردم نمایندگی و دوبار شارژ کردن اما خیلی زود به زود کلاچ می‌کنه ممکن که گاز بی کیفیت زده باشن
        یعنی گاز بی کیفیت باعث میشه که کمپرسور زود به زود کلاچ کنه

    • کلمن گفت:
      1

      عوض کن خلاص . ماشینی که خرج باز کرد ماشین نیست .

    • علی گفت:
      -1

      گاز کولر زیاده و سریعا کمی خالی کنید در غیر اینصورت کمپرسور کولر خراب میشود

  2. علی از خرمشهر گفت:
    1

    من دیروز طسمه کولرم برید و یکی نو جا انداختم ولی حالا که کولر و رو موتور میزارم درجا صدای جیر جیر برای دوثانیه درمیاد و ماشین کلا خاموش میشه
    بردم مکانیک گفت جام کرده ولی من پولی رو راحت با انگشت تکون میدم آیا ممکنه از کلاچ کمپریسور باشه ؟
    راه حل خاصی داره ؟

    • محقق گفت:
      1

      اگه ماشین پرایده بغل باطری یک فیش نر و ماده است اون یا شل شده یا آب کرده او فیش دز اثر کولر گیری زیاد نمیتونه بار رو بکشه آب میشه

  3. پدرام گفت:
    8

    با سلام ٣ روزه یک عدد کوییک آر از نمایندگی گرفتم کولر که روشن میشه صدای موتور ٢-٣ برابر میشه و وقتی کلاچ میگیرم یا کولر رو قطع میکنم صدا قطع میشه به نظرتون مشکل چی هست ، ماشین کلا ١٠٠ تا دونه کار کرده

    • مهدی گفت:
      0

      سلام دوست عزیز منم یه کوئیک دارم که دقیقا همینجوری میشه اگه درستش کردی محبت می‌کنی به منم بگی اشکال از کجا بود.

  4. رحمت الله یانق گفت:
    0

    سلام ماشین من ۲۰۷هست کولر بزنم از دریچه کولر صدای وز وز میاد خنک هم نمیکنه ولی گاز دارد. چن روز پیشم خنک میکرد

  5. رحمت الله یانق گفت:
    0

    صدای ویز ویز کولر ماشین ۲۰۷چیه از دریچه اش در میاد

  6. محمد گفت:
    0

    سلام
    بزرگوار کولت ال ۹۰ پارس تندر دارم
    کمپرسورش صدا میده هرچی بیشتر گاز بدم صداش بیت میشه
    صداش شبیه وووو هست دلیلش چی میتونه باشه قابل تعمیر یا باید عوض بشه
    در ضمن وقتی کولر می گیرم ماشین آمپر می کشه
    با تشکر

تبلیغات متنی