چگونه از زخم بستر پیشگیری و آنرا در خانه درمان کنیم ؟

۰
چگونه از زخم بستر پیشگیری و آنرا در خانه درمان کنیم ؟
امتیاز دهی به نوشته

زخم بستر زمانی رخ می دهد که فشاری ناخواسته و بیش از حد روی یک قسمت از بدن اعمال شده باشد. افرادی که قادر به کوچکترین حرکتی نیستند مستعد چنین زخم هایی خواهند بود. در این مطلب آی آر میکس به دلایل بروز و نیز روش های درمان زخم بستر خواهیم پرداخت.

علت زخم بستر عمیق و سطحی چیست؟

?How To Treatment Bed Sores or Pressure Sores

زخم بستر می تواند بر روی هر قسمتی از بدن به وقوع به پیوندد، اما مناطق استخوانی در اطراف آرنج، زانو و پاشنه مچ پا بیشتر از نقاط دیگر حساس هستند. این زخم ها قابل درمان هستند. ولی اگر شروع این روند درمانی بیش از حد به تاخیر بیفتد می تواند حتی تبدیل به عارضه ای کشنده شود. از این رو در این پست آی آر میکس، علت زخم بستر و روش های درمان قطعی زخم بستر سطحی و عمیق را مرور خواهیم کرد.

علت وقوع زخم بستر چیست؟

هر کسی که برای مدتی طولانی در جایی ثابت مانده باشد و قادر به حرکت دادن خود بدون کمک دیگران نباشد مستعد مبتلا شدن به زخم بستر سطحی یا عمیق خواهد بود. افرادی که از ویلچر استفاده می کنند یا بینارانی که برای مدتی طولانی روی تخت دراز می کشند از این دسته افراد هستند. فشار وارده به یک قسمت بدن در مدت طولانی می تواند گردش خون در آن ناحیه را مختل کند که در صورت بروز این اتفاق، بافت های آن قسمت از بین می روند و روند مبتلا شدن به زخم بستر آغاز می شود. به طور کلی علت مبتلا شدن به زخم بستر را می توان بر اساس یکی از موارد زیر دانست:

  • فشار مداوم: همانطور که گفته شد این کار باعث قطع جریان خون و در نتیجه مردن بافت های ناحیه مورد نظر از بدن می شود.
  • حساسیت: برای برخی از بیماران به خصوص ان هایی که بسیار لاغر هستند، حساسیتی که به خاطر داشتن پوست ضعیف دارند می تواند موجب بروز زخم بستر گردد.
  •  شکاف یا برش خوردن پوست بدن: اگر پوست بدن به شدت زخمی شود به طوری که حتی استخوان قابل مشاهده باشد، ریسک ابتلا به زخم بستر افازیش خواهد یافت. زیرا در این حالت، دیواره های سلولی و رگ های بدن به شدت آسیب پذیر می شوند.

مراحل رشد زخم بستر

  1. رنگ پوست به قرمزی خواهد گرایید. ضمن اینکه ناحیه مورد نظر از حرارت بالاتری برخوردار خواهد بود.
  2. ممکن است یک تاول یا زخم دردناک در محل مورد نظر وجود داشته باشد.
  3. سطح پوست کم کم دچار تغییر شکل ظاهری می شود.
  4. در این مرحله، آسیب شدیدی به پوست وارد می شود که معمولا همراه با عفونت است. در موارد خیلی شدیدتر، ماهیچه ها، استخوان ها و حتی تاندون ها نیز قابل مشاهده خواهند بود.

درمان زخم بستر با

خطرات زخم بستر

حتی با وجود درمان زخم بستر که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، این بیماری می تواند عوارض جانبی بسیار جدی هم داشته باشد. برای مثال، سلولیت یا عفونت بافت که یک عفونت باکتریایی بسیار خطرناک بر روی سطح پوست است یکی از این عوارض است. این عفونت می تواند بر اثر مسموم شدن خون یا گسترش عفونت ناشی از زخم بستر رخ داده باشد.

خطرات زخم بستر

همچنین در بسیاری از موارد مشاهده شده است که زخم بستر موجب عفونت در استخوان های بدن نیز شده است. این ققضیه می تواند به خاطر تحلی رفتن اندام و ضعف در ساختار بدن بر اثر بروز عفونت های زخم بستر به وقوع بپیوندد. در نهایت سپتیسمی یا گندخونی نیز التهابی است که بر اثر عفونت در سرتاسر بدن منتشر می شود.

این التهاب بیش از همه جریان خون را دچار مشکل می کند و می تواند حتی منجر به تشنج و از کار افتادن ارگان های حیاتی بدن نیز شود. ابتلا به سرطان پوست از دیگر مشکلاتی است که در صورت عدم توجه کافی به روند درمانی زخم بستر ممکن است بیمار را دچار خود کند.

درمان زخم بستر

درمان این زخم ها کار آسانی نخواهد بود. یک زخم سر باز به این راحتی ها قابل درمان نیست. حتی در صورت درمیان این زخم، عوارضی که بر روی پوست یا دیگر بافت ها به جا می گذارد می تواند مشکل ساز باشد. آن دسته از زخم های بستر که در مراحل ابتدایی خود به سر می برند معمولا طی چند هفته قابلدرمیان هستند. ولی زخم های عمیق تر حتی شاید نیاز به عمل جراحی داشته باشند. در ادامه برخی از کارهایی را که جهت تسریع درمان زخم بستر در منزل می توان انجام داد مرور کرده ایم:

  • برداشتن فشار: با جابجا کردن بیمار یا استفاده از پدهای مخصوص، می توان فشار وارده بر قسمتی از بدن که دچار این زخم شده است را کاهش داد.
  • پاک کردن زخم: زخم های کوچک را می توان به آرامی با آب و صابون به صورت ملایم شستشو داد. زخم های جدی تر را باید با دقت بیشتری تمیز کرد. بهتر است هر بار لباس بیمار عوض گردد.
  • کنترل بی اختیاری
  • جدا کردن بافت های مرده پوست: یک زخم هیچ وقت در حضور بافت های مرده یا عفونت های به جا مانده روی پوست درمان نخواهد شد.
  • استفاده از چسم زخم مناسب: این کار باعث افزایش سرعت در بهبود زخم خواهد شد.
  • استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی یا کرم آنتی بیوتیک: استفاده از پماد برای زخم بستر می تواند در تسریع روند بهبود آن نقش اساسی ایفا کند.

از انواع متداول روش های درمانی زخم بستر می توان به درمان زخم با فشار منفی و نیز جراحی اشاره کرد. در شیوه درمان با فشار منفی در واقع رطوبت زخم از آن گرفته می شود تا از این طریق علاوه بر تسریع در روند بهبود، از عفونت سایر بخش های پوست نیز جلوگیری شود. در این روش معمولا تا ۶ هفته روند درمانی بیمار طول خواهد کشید. از جراحی هم تنها در صورتی استفاده می شود که وضعیت زخم بدتر از آن باشد که بتوان با روش هایی که تا اینجا گفته شد به درمان آن پرداخت.

ایا زخم بستر موجب مرگ میشود

پیشگیری از زخم بستر

مطمئنا پیشگیری از ابتلا به هر بیماری راحت تر از درمان کردن آن خواهد بود. در ادامه به عواملی که می توانند با عث کاهش ریسک ابتلا و پیشگیری از زخم بستر عمیق یا سطحی در بیماران شوند اشاره نموده ایم:

  • اگر از ویلچر استفاده می کنید هر ۱۵ دقیقه یک بار، بدن خود را به حرکت درآورید. کسانی که به مدت طولانی روی تخت دراز کشیده اند باید این کار را هر ۲ ساعت یک بار انجام دهند.
  • هر روز بدن خود را بررسی کنید تا دچار زخم نشده باشد.
  • سالم و خشک نگه داشتن پوست بدن
  • تغذیه خوب برای حفظ قوای کلی بدن
  • ترک سیگار
  • تمرین و ورزش، حتی اگر بر روی تخت باشد. جنبش بدن به هر شکلی می تواند باعث گردش سریع تر خون در تمام اعضای بدن شود.

روش های درمان گوشت اضافه مقعدی را نیز در آی آر میکس مطالعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب آی آر میکس درباره چند علت بروز و روش های درمان زخم بستر با هم صحبت کردیم. اگر در این زمینه نظر یا پیشنهادی دارید، آن را از بخش دیدگاه ها برای ما و کاربران به اشتراک بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی