How to Tell if Gold Is Real

چگونه بفهمیم طلا اصل است؟ شناسایی طلا اصل از بدل

۰
چگونه بفهمیم طلا اصل است؟ شناسایی طلا اصل از بدل
نمره 2.5 از 2 رای

رطلا علاوه بر زیبایی ارزش سرمایه ای بالایی هم دارد. طبق یک قرار داد بین المللی اگر یک شی کمتر از ۱۰ عیار  یا ۴۱٫۷ درصد طلا داشته باشد آن شی بدل محصوب می شود. بنابراین ما امروز در آی آر میکس قصد داریم تا روش های شناسایی طلا اصل از بدل را بررسی می کنیم.

آموزش روش های خانگی تشخیص طلا اصل از بدل

How to Tell if Gold Is Real

طلا فلز با ارزشی است و از دیرباز در صنعت، داد و ستد و فرهنگ های ملل نقش مهمی داشته است. به دلیل ارزش بالای آن افراد سودجو به فکر ایجاد نسخه های تقلبی می افتند. این کار در صنعت و اقتصاد به دلیل وجود دستگاه های تشخیص طلا که عیار طلا را با دقت بالایی اندازه می گیرند بسیار مشکل است. اما در مورد طلای خانگی و جواهرات تزئینی این موضوع فرق می کند. در ادامه ما چند روش برای شناسایی طلای اصل از بدل را به شما معرفی می کنیم.

روش اول: استفاده از اعداد حک شده روی طلا

چطور بفهمیم طلا اصل است؟ یک راه این است که به دنبال نشانه های استاندارد بر روی طلا باشید. برای مثال داخل حلقه ها یا  النگوها یک سری علامت شمخص و اعداد خاص ذکر شده است. دو سیستم شماره گذاری وجود دارد. شماره های ۰ الی ۹۹۹ و ۰ الی ۲۴ عیار .البته ممکن است برخی از طلاهای قدیمی فاقد عدد و مارک باشند زیرا این سیستم شماره گذاری از سال ۲۰۰۰ باب شده است.

اعداد

در نطر بگیرید که عدد ۳۷۵ به معنی این است که ۳۷٫۵ درصد طلا در وسیله مورد نظر وجود دارد و یا عدد ۱۸ یعنی اینکه ۷۵ درصد این شی از طلا تشکیل شده است. عدد بالاتر به معنی خلوص بیشتر است پس طلای خلص ۹۹۹ یا ۲۴ عیار است.

روش دوم: استفاده از آهن ربا برای شناسایی طلا اصل از بدل

در این روش شناسایی طلا اصل از بدل شما نیاز به یک آهن ربای قوی دارید. طلا خاصیت مغناطیسی ندارد. آهن ربا را روی طلا حرکت دهید و ببینید چگونه واکنش نشان می دهد. اگر طلا به آهن ربا چسبید مسلما جعلی و بدلی است. البته این تست دقیق نیست زیرا طلای طقلبی از موارد غیر مغناطیس ساخته می شود و از طرفی در برخی از طلاهای با عیار پایین مانند طلای ۱۴ عیار برخی بخش ها مغناطیسی هستند.

آهن ربا

همچنین ما پیش از این در مقاله ای نحوه تشخیص تراول تقلبی و ایران چک پنجاه هزار تومنی بدون دستگاه را به شما آموزش داده بودیم.

روش سوم: تشخیص طلا اصل با آب

تشخیص طلا از بدل با آب: یک ظرف آب آماده کنید و طلای خود را داخل آن بیاندازید. دقت کنید که ظرف به قدر کافی عمق داشته باشد برای مثال ۱۰ سانتی متر برای یک حلقه طلایی کافیست. دمای آب شما باید برابر با دمای اتاق باشد و کمی گرم بودن مشکلی ندارد اما از ۴۰ درجه سانتی گراد بیشتر و از۱۵ درجه سانتی گراد کمتر نباشد.

آب

سپس این وسیله طلایی  را داخل آب بیاندازید و ببینید که چه اتفاقی می افتد. طلای اصل به صورت مستقیم تا انتهای بطری حرکت می کند و غرق می شود اما طلای فیک در آب شناور شده و غوطه ور می گردد. همچنین طلای واقعی در آب نه زنگ می زند و نه تغییر رنگ می دهد پس اگر تغییر رنگی مشاهده کردید طلای شما احتمالا بدل است.

روش چهارم :تشخیص سریع طلا با کشیدن روی سرامیک

این روش بسیار ساده است و تقریبا به راحتی در دسترس است. یک ظرف سرامیکی یا کاشی سرامیکی لعاب نشده را برداشته و طلایتان را روی آن بکشید.تشخیص طلا از برنج  با این روش بسیار ساده است ، اگر یک خط سیاه از خودش به جا بگذارد بدان معنا است که طلای شما واقعی نیست و از برنج است. اما اگر رد رنگ زرد از خودش بر روی سرامیک به جا بگذارد طلای شما یک طلایخالص است.

طلا اصل

روش پنجم: استفاده از نیتریک اسید

تشخیص طلا از بدل با وایتکس  هم ممکن است اما بهترین روش تشخیص طلا استفاده از نیتریک اسید می باشد شما می توانید. یک کیت تست طلا را ( مانند شکل زیر )خریداری کرده و با کمک آن این کار را انجام دهید. این کیت ها دارای اسیدهایی هستند که هر کدام برای یک مدل طلا و عیار خاصی به درد می خورد و گاهی به همراه چند نمونه طلا برای مقایسه هستند.

طلا اصل

برای این کار طلا را بر روی سنگ معدنی همراه کیت یا سرامیک بکشید و سپس اسید مورد نظر را بر روی رد  طلا بریزید اگر اسید حل نشد یعنی طلا دارای آن عیار مورد نظر است. برای مثال اسید مخصوص طلای ۲۲ عیار را روی طلا ریخته و ۳۰ ثانیه صبر کنید اگر حل شد موارد را با گزینه طلای ۱۸ عیار تکرار کنید الی آخرین اسید. طبیعی است که اسید مخصوص طلای ۲۲ عیار قوی تر از اسید طلای ۱۸ عیار است.

طلا اصل

روش ششم: خش اندازی با سکه

یک سکه مسی را برداشته و با طلا روی آن خط بکشید اگر بر روی سکه خش افتاد یعنی طلای شما بدلیست و ناخالصی زیادی دارد. اما اگر بر روی طلا خش افتاد یعنی طلای شما یعنی طلای شما اصل است. طلای اصل بسیار نرم است و حتی اگر با دندانتان آن را فشار دهید( مثل فیلم ها  ) اثر آن بر رویش می ماند. در پایان دعوت می کنم تا مقاله ما با موضوع کاملترین آموزش تصویری روش های شناسایی ساعت اصل از تقلبی را نیز مطالعه کنید.

طلا اصل

راه های دیگر برای تشخیص سریع طلا

این ها ساده ترین راه های موجود هستند.اما برخی راه های حرفه ای تر مانند تشخیص طلا از بدل با حرارت  نیز وجود دارند یا روش تشخیص طلا با سرکه که احتمال خطای آن زیاد است. روش هایی مانند تشخیص طلا با سرکه سیب  امروزه در برابر نسل جدید بدلیجات جواب نمی دهد و ما به این دلیل از بیان آن ها خودداری کردیم.

نظرات و پیشنهادات شما؟

راهکارهای خود را برای این که چگونه بدانیم طلا اصل است؟ بیان نمایید و بهترین راه شناسایی طلا اصل از بدل را با آی آر میکس را به اشتراک بگذارید. اگر برای تشخیص طلا با حرارت  راه حلی سراغ دارید در بخش دیدگاه های این پست بیان کنید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی