دمای بدن

علت گرمای زیاد بدن چیست؟ آموزش راه های کاهش دمای بدن

۰
علت گرمای زیاد بدن چیست؟ آموزش راه های کاهش دمای بدن
نمره 3.3 از 3 رای

دمای بدن انسان بین ۳۶٫۵ تا ۳۷ درجه سانتی گراد است. در اکثر مواقع بدن تلاش می کند با همین میزان دقت این دما را حفظ کند اما در پاره ای از موارد دمای بدن انسان از حد مجاز بالاتر می رود بنابراین ما امروز در مورد آموزش راه های کاهش دمای بدن با شما صحبت می کنیم.

برای رفع گرمی بدن در تابستان چه بخوریم؟

How to Reduce Body Heat Quickly and Get Relief

یکی از سوالات مهم در فصل تابستان و همچنین برای افرادی که در گرما کار می کنند این است که برای کاهش دمای بدن چه بخوریم ؟ پاسخ به این پرسش در گرو این است که در ابتدا بدانیم علت افزایش دمای بدن چه بوده است و سپس راه حل مورد نظر خودمان را برای کاهش دمای بدن پیاده کنیم.

بهترین روش کاهش دمای بدن خوردن مایعات و غذاهای مناسب و پوشیدن لباس های درست است. در ادامه ما در آی آر میکس در مورد علل و راهکارهای رفع گرمی بدن برای شما مطالبی را ارائه خواهیم کرد.

علت گرمای زیاد بدن چیست؟

همانطور که گفتیم شناخت علل اولین گام در حل یک مشکل و یا مسئله هست. در ادامه ما برخی از مهمترین علت های افزایش بیش از حد گرمای بدن را برای شما ذکر می کنیم:

۱-عفونت: یکی از دلایل افزایش بیماری بدن داشتن عفونت درون بدن است که می تواند  دمای بدن را بالا برده و شما را دچار تب کند در این موارد علاوه بر پاشویه و نوشیدن آب بهتر است که به دکتر هم مراجعه کنید.

دمای بدن

۲-اختلال تیروئید: هنگامی که تیروئید شما دچار اختلال شده باشد، فعالیت بیشتری انجام داده و هورمون تیروئید بیشتری در بدن آزاد می کند این موضوع سبب می گردد دمای بدن افزایش یابد.

دمای بدن

۳-گرمای محیط: کار کردن در کارگاه های ریخته گری یا محیط های با دمای بالا همچنین راننگی در هوای گرم و افرادی که به مدت طولانی در گرما و خصوصا زیر آفتاب مانده اند دچار افزایش دمای بدن یا گرمازدگی می شوند.

گرمای زیاد

۴-لباس نامناسب: پوشیدن لباس های با مواد مصنوعی و تنگ می تواند باعث شود که تعریق به خوبی صورت نگیرد و بدن شما سریع تر گرم شود.

۵-غذاهای نامناسب: غذاهای فلفلی ، داغ و روغنی به همراه برخی دانه ها و گوشت و سایر غلات و همچنین انواع نوشیدنی های الکلی و کافئین دار مثل چای و قهوه می توانند دمای بدن را افزایش دهند.

دمای بدن

۶-تمرینات فیزیکی: یکی از معمول ترین راه های افزایش دمای بدن انجام تمرینات ورزشی سخت است. گاهی این تمرینات سبب افزایش دمای بدن حتی تا دو درجه سانتیگراد می شوند .

۷-خوردن گرمی زیاد: یکی از عوارض خوردن گرمی زیاد گرم شدن کبد است  ، شما می توانید ضمن ایجاد تعادل در مصرف غذاهایی با طعم شور و تند کمی مراعات کنید و از راه های زیر مانند خوردنخوراکی های خنک کننده کبد آلوئه ورا و آب نارگیل برای کاهش دمای بدن استفاده کنید.

راه های کاهش دمای بدن

احتمالا برای شما سوال پیش آمده است که برای خنک شدن بدن چه بخوریم؟ پیشنهاداتی مانند اسموتی ، بستنی و سایر نوشیدنی ها همیشه مرسومند اما ما به دنبال غذاها و توشیدنی هایی مفیدتر و موثر تر هستیم. پیش از این در مورد گرمازدگی و راه های موثر مبارزه با آن هم برای شما مطالبی را عنوان کرده بودیم شما می توانید مقاله ما با موضوع برای گرمازدگی چه بخوریم ؟ آموزش ۱۰ درمان طبیعی خانگی برای گرمازدگی را برای اطلاعات بیشتر بخوانید.

۱-پاشویه در آب سرد: پاهایتان را در وان یا یک تشت آب سرد قرار دهید و سپس خودتان را ریلکس کنید. هیچ نگران نباشید و آب سردو مقداری یخ را به تشت یا وان خود اضافه کنید. برای نتیجه گرفتن بهتر می توانید از مقداری روغن نعنا استفاده کنید و دو قطره روغن نعنا را در آب بریزید. ۲۰ دقیقه بعد می توانید پاهای خود را خشک کنید.

پاشویه

۲-آب نارگیل: نوشیدن آب نارگیل یک راه عالی برای تازه کردن بدن شما , رفع گرمی مزاج است. ویتامین ها مواد معدنی و الکترولیت های موجود در آب نارگیل می توانند توان بدن را بازسازی کرده و آن را دی هیدراته کنند.

شیر نارگیل

۳-نعناع: نعنا به دلیل احساس خنک کننده و آرامش بخش خود بسیار شناخته شده است و از بهترین غذاهای طبع خنک است. یک چای نعنا گرم و یا حتی سرد تهیه کرده و آن را هر روز به همراه یخ بخورید. البته نوشیدن نعنای داغ هم ممکن است به شما کمک کند که بیشتر عرق کنید و راحت تر خنک شوید.

نعنا

۴-آلوئه ورا: یکی از بهترین روش های کاهش دمای بدن در تابستان استفاده از آلوئه ورا است. برگ و ژل این گیاه شفا دهنده می تواند به کاهش حرارت بدن کمک کند. شما می توانید ژل داخل برگ گیاه آلوئه ورا را برای خواص خنک کننده آن روی پوستتان بگذارید. هم چنین می توانید دو قاشق از آن را درون یک فنجان آب ریخته و بنوشید.

آلوئه ورا

نکات تکمیلی در زمینه کاهش دمای بدن در تابستان

موارد بالا می توانند دمای بدن شما را کاهش دهند اما در پاره ای از موارد نیاز  است که به پزشک مراجعه شود مانند:

  • اگر تحت مراقلت پزشکی هستید. ( مانند کسانی که تازه عمل جراحی داشته اند )
  • اگر سن شما بالای ۶۵ سال است.
  • اگر شما حامله هستید.
  • همچنین در مورد بچه های کوچک و نوزادان بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب درباره علل گرمی بدن  ومواد غذایی با طبع خنک با شما صحبت کردیم. اگر در این رابطه نظر یا پیشنهادی دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی