ای یو دی

آیا آی یو دی باعث لاغری یا چاقی میشود؟ عوارض و مزایای آن چیست؟

۰
آیا آی یو دی باعث لاغری یا چاقی میشود؟ عوارض و مزایای آن چیست؟
نمره 2.5 از 8 رای

آی یو دی یکی از روش های پیشگیری از بارداری است که به دو شیوه هورمونی و بدون هورمون انجام می شود. آی یو دی همانند انواع روش های بارداری و درمان های پزشکی عوارض دارد و ما امروز در آی آر میکس به بررسی این موضوهع می پردازیم که آیا آی یو دی باعث لاغری یا چاقی میشود؟ علایم جابجایی ای یو دی چیست؟ 

علایم جابجایی ای یو دی چیست؟

IUD Removal & Weight Loss
ورزش با وجود ای یو دی سوالیست که افراد گوناگونی آن را می پرسند. درحقیقت اکثریت زنان می توانند بعد از نصب آی یو دی به فعالیت های نرمال روزانه خود بازگردند. اگر ورزش بخشی از روال روزانه شما باشد. می توانید با انتخاب ورزش دلخواهتان به راحتی همانند فردی فاقد آی یو دی به فعالیت بپردازید. شنا،دوچرخه سواری ،بدنسازی ، رقص و انواع ورزش های رقابتی مانند والیبال، فوتبال و تنیس  در دسترس شما هستند.

چه کسانی آی یو دی گذاشتن؟

آی یو دی تقریبا برای همه بانوان مناسب است و یک دستگاه T شکل با دو رشته متصل است که درون رحم قرار می گیرد. این وسیله یکی از ارزانترین و مطمئن ترین راه های جلوگیری از بارداری است.

ای یو دی

در این روش آی یو دی به وسیله پزشک و یا ماما درون ورودی رحم جایگذاری می شود و عملکرد آن تقریبا برابر با عمل جراحی بستن لوله های رحم است، با این تفاوت که هر زمان که بخواهید می توانید آن را جدا کنید. آی یو دی کاملا داخل رحم قرار دارد و بخش کوچکی از نخ ای یو دی در واژن قرار دارد.

عوارض گذاشتن آی یو دی

اکثر روش های جلوگیری از بارداری عوارضی دارند ضمن تاکید بر عوارض کم آی یو دی باید گفت که برخی از عوارض آی یو دی شامل التعاب ،درد قاعدگی، کمر درد ، سردرد ،آکنه ،افزایش وزن و… است.اگر برایتان این سوال پیش آمده است که آیا ایودی باعث نازایی میشود؟ باید گفت که خیر. بعد از برداشتن آی یو دی باروری شما دقیقا مثل قبل از نصب آن خواهد بود.

بارداری

بهترین ای یو دی کدام است؟آی یو دی چیه؟

ما دو نوع آی یو دی داریم نوع اول مسی هستند و با آزاد کردن یون مس مانع بارداری می شود طول عمر این وسیله تا ۱۰ سال است و برای زنان شیرده نیز مشکلی ایجاد نمی کند. زنانی که به دنبال یک راه‌ طولانی و مطمئن برای پیشگیری از بارداری هستند معمولا از آی یو دی مسی استفاده می‌کنند.

بهترین آیودی

در این وسیله یون مس مانع از حرکت اسپرم میشود چون حاوی ماده‌ای است که برای اسپرم بسیار سمی است. نوع دیگری از آی یو دی، آی یو دی هورمونی است که برخلاف یون مس هورمون لونورژسترول ( نوعی پروژسترون ) آزاد می کند و طول عمر آن بین ۳ الی ۵ سال می باشد. انتخاب نوع آی یو دی بستگی به این دارد که شما چه هدفی دارید و پزشکتان چه مدلی را برای شما مناسب تر می بیند.

آیا آی یو دی باعث چاقی و یا لاغری می شود؟

مطالعات سال ۲۰۰۳  در دانشگاه کامپیناس برزیل بر روی بیش از ۱۶۰۰ زن در طول ۷ سال نشان داد که به طور متوسط همه این خانم ها بعد از گذاشتن ای یو دی به میزان ۶ پوند چاق شدند. یک مطالعه مشابه در سال  ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ در نیجریه نشان می دهد که زنان استفاده کننده  از ای یو دی دچار افزایش وزن شده اند اما پژوهشگران با دید تردید به این نتایج نگاه می کنند. چاقی بستگی به عوامل زیادی دارد و در این بازه طولانی به طور یقین نمی توان گفت که چه میزان افزایش وزن وابسته به آیو دی است.

ای یو دی

همچنین مطالعات نشان می دهد حذف آی یو دی یکی از دلایل بالقوه کاهش وزن می باشد. همچنین شما می توانید مقاله ما در مورد انگیزه های لازم برای لاغری با عنوان چرا برای لاغر شدن انگیزه ندارم؟ آموزش راه های افزایش انگیزه برای لاغری را مطالعه کنید.

برداشتن آی یو دی

برداشتن آی یو دی برای دکتر و یا مامای شما به راحتی امکان پذیر است در صورتی که می خواهید آی یو دی خود را بردارید دکتر شما می تواند در یک روز به راحتی آی یو دی شما را بردارد. اما در برخی اوقات نیاز به بیحسی موضعی وجود دارد و در پاره ای از موارد نادر ممکن است که جراحی کوچکی لازم باشد.

نتیجه گیری

به طور کامل مشخص نشده است که آیا آی یو دی مس یا نوع هورمونی آن باعث افزایش وزن می شوند و یا اینکه برداشتن آی یو دی حتما با کاهش وزن همراه است. اگر شما آی یو دی را به عنوان یک وسیله پیشگیری انتخاب کرده اید بهتر است که عوارض جانبی ،تحرک و رژیم غذاییتان را تحت کنترل داشته باشید، مراقبت های بعد از گذاشتن آی یو دی را از پزشکتان بپرسید و مشکلات احتمالی را به پزشکتان اطلاع دهید.

ورزش

علایم جابجایی ای یو دی را از پزشکتان بپرسید ، همانطور که می دانید یک یا دو رشته نخ از آی یو دی آویزان است که تا واژن ادامه دارد. پزشک به شما آموزش می دهد که چگونه می توانید متوجه شوید که دستگاه سرجایش قرار دارد. چک کردن آی یو دی در ماه اول باید چند بار انجام شود، سپس بعد از هر دوره قاعدگی و در فواصل منظم باید چک شود.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس مباحث مربوط به لاغری و ارتباط آن با آی یو دی و مراقبت های بعد از گذاشتن آی یو دی را با شما در میان گذاشتیم. اگر در این زمینه ویا هزینه گذاشتن ای یو دی تجربه، انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی