How To Repair Air Conditioner

چرا کولر گازی خنک نمیکنه و باد گرم میزند؟

۰
چرا کولر گازی خنک نمیکنه و باد گرم میزند؟
نمره 3.7 از 6 رای

فصل گرم تابستان فرار سیده است  و طبیعتا استفاده از انواع کولرهای آبی و گازی دوباره در خانه ها و ادارات رونق می گیرد. کولرها نیز مثل هر وسیله دیگری ممکن است دچار عیب هایی در عملکرد خود شود. از این رو در این پست آی آر میکس به آموزش سرویس کردن کولر گازی خواهیم پرداخت تا از این طریق توانیم به تشخیص و در صورت امکان تعمیر اشکلات به وجود آمده در آن بپردازیم.

آموزش عیب یابی کولر گازی جنرال و مارک های دیگر در خانه

How To Repair Air Conditioner That Does Not Blow Cold Air

کولر گازی از پر استفاده ترین دستگاه های الکترونیکی در آب و هوای گرم است. قبلا در آی آر میکس به آموزش تصویری سرویس کولر گازی پرداخته شده است. این بار قصد داریم در همین راستا به روش های عیب یابی کولر گازی در خانه بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

فیلتر هوا

مهم ترین دلیل برای اینکه کولر گازی خنک نمیکنه می تواند جریان نداشتن هوا در آن دانست. کولری که به درستی کار می کند یک فن بر روی کویل های تبخیری هوا را حبس و فشرده می کند، جایی که باید این هوا خنک شود و سپس آن را وارد چرخه جریان هوا می کند. در این میان اگر فیلتر هوا کثیف باشد یا کاملا مسدود شده باشد، این جریان می تواند مختل شود. این فیلتر معمولا در پشت مشبک جلوی کولر قرار دارد که می توان از کنار کولر به آن دسترسی داشت. این فیلتر را حتما تمیز کنید و در وصرتی که قابل تمیز کردن نباشد، آن را عوض کنید. این فیلتر را می توانید با آب و صابون و یک برس نرم تمیز نمایید.

چرا کولر گازی خنک نمیکنه

فن و موتور فن

چرا کولر گازی خوب خنک نمیکنه؟ اگر فن کولر به خوبی کار نکند نمی توانید انتظار خنک کنندگی را از آن داشته باشید. زیرا عملا هیچ جریان هوایی رو به بیرون از کولر وجود نخواهد داشت. فن کولر و موتور آن درون یک بخش قابل جدا شدن در کولر قرار دارد. حتما از این مطمئن شوید که فن موتور به درستی کار می کند و اجزای آن خراب نشده اند. در صورت خرابی موتور یا فن، باید آن ها را تعویض کنید.

فن و موتور فن

البته حتی در صورت گردش موتور هم ممکن است قدرتی که از آن انتظار می رود را نداشته باشد. این حالت، پیچیده تر است و در صورت وقوع آن حتما باید یک شخص حرفه ای به سروبس کولر بپردازد.

مشکل ترموستات در کولر گازی

ترموستات، ابزاری است که بر درجه حرارت هوای ورودی نظارت کردن و کمپرسور را بر حسب شرایط، روشن یا خاموش می کند. معمولا یک حسگر به کنترلی که در جلوی کویل اواپراتور قرار دارد متصل است و همچنین مجموعه ای از اتصالات الکتریکی که وظیفه تامین انرژی برای مدار کمپرسور را بر عهده دارند نیز در کنار ترموستات موجود هستند این حسگر، دمای اتاق را نظارت می کند و در صورت لزوم به ترموستات، دستور خاموش یا روشن کردن کمپرسور هوا را می دهد.

مشکل ترموستات

هر وقت، دمای اتاق به میزان مورد نظر برسد، ترموستات باید کمپرسور را خاموش کند و در غیر این صورت، آن را روشن خواهد نمود. بنابراین مشخص است که در صورت خرابی ترمسوتات، نمی توان از کولر انتظار داشت که به درستی هوای اتاق را به حد کافی خنک کند. برای عیب یابی کولر گازی ابتدا حسگر را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید. همچنینی می توانید جریان مدار را بررسی کنید و در صورت قطع بودن آن، اقدامات لازم را انجام دهید.

برد کنترل الکترونیکی

بروز مشکل در این برد که آن را با نام PCB هم می شناسیم می تواند در روند کار کولر، اختلال جدی ایجاد کند. این برد، ضمن ارتباط با ترمیستور که قطعه ای متصل به این برد است بر دمای هوای ورودی نظارت کرده و کمپرسور را بر حسب درجه دمای تنظیم شده، روشن یا خاموش می کند. اگر این برد معیوب باشد، ممکن است نتواند انرژی لازم برای روشن کردن کمپرسور را تامین کند و بالطبع، کولر نیز قادر به خنک کردن محیط نخواهد بود. برای بررسی این برد، ابتدا ترمیستور را برای دیدن هر گونه آسیب یا خوردگی در آن چک کنید. سپس خود برد را مورد بررسی قرار دهید.

سرویس کردن کولر گازی

خازن کولر گازی

بیشتر کولرهای پنجره ای از خازن برای کمک به روشن شدن کمپرسور کمک می گیرند. استفاده می کنند. بنابراین در صورت خرابی خازن، کمپرسور روشن نخواهد شد و کولر فقط باد گرم را به جریان خواهد انداخت.

کولر گازی جنرال

حتی برخی از کولرها مانند کولر گازی جنرال از خازن ها در مدار موتور فن نیز استفاده می کنند. در این دستگاه ها، کمپرسور و خازن درون یک قفسه مشترک قرار دارند که با جدا کردن کاور کولر می توان به آن دسترسی داشت. اگر خازن از لحاظ ظاهری مشکلی نداشت، پس باید از یک متخصص کمک بگیرید تا از ابزارهای مناسب برای تست آن استفاده کند.

ترمیستور کولر گازی

پیش از این هم در این مطلب در مورد ترمیستور صحبت کردیم. این قطعه روی بردهای الکترونیکی قرار می گیرد و وظیفه آن، نظارت بر دمای هوای ورودی و ارسال سیگنال هایی به برد کنترل اصلی است. مشخصا اگر این قطعه معیوب باشد، این سیگنال ها به درستی ارسال نخواهند شد. در صورت مشاهده هر گونه خرابی در ترمیستور باید آن را تعویض کرد.

کولر گازی خنک نمیکنه

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس سعی کردیم به این سوال که چرا کولر گازی خوب خنک نمیکنه پاسخ دهیم و چند روش ساده جهت تعمیر آن را به صورت مختصر ارائه دادیم. اگر در این زمینه تجربه یا دیدگاهی دارید حتما آن را با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی