Soundproofing Water Pump

آموزش عایق کردن و راههای کاهش صدای پمپ آب خانگی

۱
آموزش عایق کردن و راههای کاهش صدای پمپ آب خانگی
نمره 2.5 از 2 رای

یکی از صداهای آزاردهنده ای که ممکن است در خانه ها شنیده شود، صدای پمپ آب است. دلایل بروز این صدا می تواند متفاوت باشد. اگر شما هم از دسته افرادی هستید که شکایت از صدای پمپ آب دارید حتما در این مطلب با آی آر میکس همراه باشید تا راههای کاهش صدای پمپ آب خانگی را با هم مرور کنیم.

برای جلوگیری از صدای پمپ آب چه باید کرد؟ رفع مشکل صدای پمپ آب

Soundproofing Water Pump

قبلا در آی آر میکس به آموزش تصویری تعویض و نصب پمپ آب خانگی پرداخته شده است. اما گاهی اوقات پیش می آید که پس از نصب پمپ آب متوجه صداهای آزار دهنده ای از سوی آن می شویم. در این پست ای آر میکس به مرور روش های رفع مشکل صدای پمپ آب خواهیم پرداخت.

پیدا کردن علت صدای بد پمپ آب

اول از همه باید مشخص کنید که چه نوع صدایی از پمپ به گوش می رسد. چون هر صدا می تواند نشان دهنده مشکلی خاص باشد. بنابراین اولین قدم برای حل مشکل این است که به درستی منبع ایجاد صدا را تشخیص دهیم. مثلا ممکن است صدایی سبیه به لرزش از پمپ بشنوید. این صدا معمولا به این دلیل به وجود می آید که پمپ روی سظح طمین یا چسبیده به یک دیوار قرار رفته است و به همین علت با کوچکترین حرکتی که در آن ایجاد می شود صدای برخورد آن با شی دیگر و لرزش حاصل از آن به گوش می رسد.

همچنین ممکن است صدای حاصل از هواگیری پمپ موجب آزار و اذیت شما شده باشد. حل این مشکل صدای پمپ آب اندکی سخت تر به نظر می رسد ولی به هر حال برای آن هم راه هایی وجود دارد. در ادامه این مطلب به روش های حل هر یک از این مسائل خواهیم پرداخت.

ساخت یک جعبه برای کاهش صدای موتور پمپ

استفاده از جعبه مقوایی بهترین راه برای عایق بندی صدا پمپ آب خانگی است. البته شاید درست کردن آن در ابتدا کمی زحمت داشته باشد ولی مطمئنا با بهره بردن از آن می توانید از شر صداهای مزاحم پمپ خلاص شوید. با ساخت یک عایق صدا می توان امواج صدا را در جایی گیر انداخت. قبل از اینکه جعبه مقوایی را بسازید باید اندازه پمپ را مشخص کنید. جعبه باید کمی از پمپ بزرگتر باشد. برای ساخت این جعبه می توان از تخته سه لایه که عایق بسیار خوبی برای صدا است و می تواند بین ۵۰ تا ۹۰ درصد از شدت صدا را کاهش دهد نیز استفاده کنید.

برای جلوگیری از صدای پمپ آب

همچنین دقت کنید که جعبه بیش از حد ظریف و کوچک نباشد. زیرا در غیر این صورت، صدا به راحتی می تواند از آن فرار کرده و انتشار پیدا کند. اگر جعبه از این لحاظ مناسب نبود پس بهتر است موادی که برای استفاده به عنوان عایق صدا مناسب هستند را به آن اصافه کنید. موادی مثل dampmat و dynamat که تا حدودی شبیه ایزوگام هستند و برای عایق صدا به کار می روند. حواستان باشد جعبه ای که استفاده می کنید به هیچ وجه با سطح زمینیا دیوار تماس نداشته باشد. زیرا می تواند اوضاع را بدتر هم کند.

درست قرار دادن پمپ در جای خود

این بسیار مهم است که بدانید برای جلوگیری از صدای پمپ آب آنرا را دقیقا کجا قرار دهید. در بسیاری از مواقع، دلیل لرزش پمپ این است که در جای درستی قرار نگرفته است. از این مطمئن شوید که پمپ روی طح زمین قرار نگرفته است یا به دیوار تکیه داده نشده است. بدین ترتیب میزان انتشار صدای آن بسیار کاهش خواهد یافت. به جای آن سعی کنید حتما پمپ را در اتاقکی مخصوص و با فاصله از سطح زمین نصب کنید.

علت زیاد شدن صدای پمپ آب خانگی

کاهش صدای پمپ آب با عایق بندی

هواگیری پمپ گاهی اوقات دارای سر و صدای زیادی است. برای از بین بردن صدای پمپ آب می توانید از عایق های مناسب ضد صدا استفاده نمایید. همچنین عایق های جذب کننده صدا نیز می توانند جهت کاهش نویز تولید شده توسط پمپ بسیار موثر باشد.

انتخاب یک پمپ مناسب

اگر به هر دلیلی می خواهید پمپ آب خود را تعویض کند حتما به دنبال نوع مناسب آن باشید. اگر حتی با عایق کردن پمپ نتوانستید مانع ایجاد صداهای مزاحم از آن شوید پس شاید وقت آن رسیده است که پمپ را عوض کنید. انتخاب یک پمپ ساکت تر شاید کمی از لحاظ هزینه گران باشد ولی مطمئنا به این خاطر که بعدها مجبور به عایق کاری آن نخواهید بود به صرفه است. معمولا در مشخصات هر پمپ، اطلاعاتی راجع به اجزای پمپ آب خانگی و میزان صدایی که تولید می کند ذکر شده است که با توجه به آن می توانید پمپ مورد نظر خود را انتخاب کنید.

از بین بردن صدای پمپ آب

نگهداری مناسب از پمپ

دلایل متعددی برای اینکه از پمپ آب خود به درستی محافظت کنید وجود دارد که کاهش دادن صدای نویز فقط یکی از آن ها است. بیشتر اوقات، موتور پمپ آب نیز می تواند باعث بروز صداهای ناخوشایند پمپ شود. اطمینان حاصل کنید که قطعات دارای خوردگی در پمپ را عوض کرده اید. اجزای پمپ آب خانگی را در صورت فرسوده شدن عوض کرده و قسمت هایی را که شل شده اند محکم کنید. همه این ها می توانند علاوه بر بهبود کارایی پمپ، باعث افزایش طول عمر آن نیز شوند. ضمن اینکه باعث پیشگیری از بروز خرابی های بیشتر در آن خواهد شد. پیش از این نیز در آی آر میکس به آموزش عیب یابی و تعمیر پمپ آب پرداخته شده بود.

عایق صدا برای پمپ آب

استفاده از شیوه های دیگر برای برای جلوگیری از صدای پمپ آب

استفاده از عایق های صدای آکوستیک، انتخاب بسیار خوبی برای جلوگیری از انتشار بیش از حد صدای پمپ است. شما می توانید از تشک های آکوستیک استفاده کنید تا ضمن ایجاد یک عایق صدا برای پمپ در نصب و جاگذاری آن در مکان مورد نظر نیز راحت تر باشید. این تشک ها می توانند صدا و لرزش حاصل از آن را به خود جذب کنند و بدین ترتیب از انتشار آن جلوگیری می کنند. علاوه بر این شما می توانید چندین روش را با هم ترکیب کنید تا ضریب موفقیتتان بالاتر برود. در نهایت اینکه اگر پس از انجام همه مراحل ذکر شده باز هم با مشکل صدای پمپ مواجه شدید، شاید باید به فکر خرید یک مدل جدیدتر از آن باشید.

اجزای پمپ آب خانگی

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروزدر آی آر میکس ضمن بررسی علت زیاد شدن صدای پمپ آب خانگی به روش های رفع آن پرداخته شد. چنانچه در زمینه رفع صدای پمپ آب، نظر یا پیشنهادی دارید می توانید از طریق بخش دیدگاه این پست آن را با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. دوربین مداربسته گفت:
    0

    کار جالبی بود! ضدآب بودن وسایل برقی آپشن مهمی به حساب میاد. تمامی دوربین های مداربسته UNV هم دارای بدنه ضدآب هستن اینجوری در هر مکان و هر فصلی به راحتی کار میکنن

تبلیغات متنی