آموزش تصویری ساخت لانه پرنده با چوب در خانه

آموزش تصویری ساخت لانه پرنده با چوب در خانه

۱
آموزش تصویری ساخت لانه پرنده با چوب در خانه
نمره 4.4 از 31 رای

ایده ساخت یک خانه پرنده با دست خودتان می تواند بسیار جذاب باشد. پرندگان به خصوص در فصول سردی مثل زمستان می توانند از این خانه ها استفاده کنند. طرز ساخت لانه پرنده با چوب نیاز به طی مراحلی دارد که در این مطلب آی آر میکس به آن خواهیم پرداخت.

چگونه با چوب لانه پرنده بسازیم؟

How to Build a Birdhouse

قبلا در آی آر میکس به آموزش ساخت لانه چوبی سگ و گربه خانگی پرداخته بودیم. اما این بار قصد داریم چنین لانه ای را برای پرندگان بسازیم. پس در این مطلب آی آر میکس با ما باشید تا به آموزش ساخت لانه پرنده با چوب بپردازیم.

کاردستی لانه پرنده با چوب

ابتدا برای ساخت لانه پرنده با چوب یک تخته چوب با ابعادی که در شکل می بینید تهیه کنید. بهتر است این چئب از جنس سدار یا درخت سرو باشد. این چوب ها در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، مقاوم هستند. همان طور که در تصویر زیر مشخص است، ضخامت چوب باید یک اینچ و عرض آن ۸ اینچ باشد. همچنین طول چوب نیز به اندازه ۸ فوت معادل ۲۴۰ سانتی متر باشد.

آموزش ساخت لانه پرنده با چوب

یک جعبه پیچ گالوانیزه تهیه کنید. این پیچ نسبت به میخ های معمولی از استحکام بیشتری برخوردارند. از این پیچ ها با کمک دریل استفاده می شود. بنابراین حواستان باشد که حتما باید یک دریل هم تهیه بفرمایید.

کاردستی لانه پرنده با چوب

در روش ساخت لانه پرنده با چوب باید یک سی کلمپ نیز تهیه کنید. این ابزار برای استحکام بخشی به خانه پرنده در هنگام خشک شدن چسب آن و نیز در هنگام استفاده از پیچ های گالوانیزه به کار می رود. این ابزار دارای دستگیره هایی است که به شما امکان تنظیم قدرت و فشار کلمپ را می دهند.

عکس ساخت لانه پرنده با چوب

حالا باید تخته را طبق شکل به قطعات مختلف با ابعاد مشخص تبدیل کنید. برای این کار می توانید از اره نواری استفاده نمایید. بهتر است از یک نجار حرفه ای برای این کار کمک بگیرید. در نهایت باید ۷ تخته چوب در اختیار داشته باشید. ابعاد مورد نیاز شما در لیست زیر آمده است:

  • دو تخته چوب به ابعاد ۴ در ۳٫۵ اینچ برای دیواره های کناری خانه پرنده.
  • یک تخته چوب با ابعاد ۵ در ۳٫۲۵ اینچ برای کف خانه پرنده.
  • یک تخته چوب با ابعاد ۴٫۷۵ در ۷ اینچ برای سقف خانه پرنده.
  • یک تخته چوب با ابعاد ۵٫۵ در ۷ اینچ برای بخش چپ سقف خانه پرنده.
  • دو تخته چوب با ابعاد ۵ در ۸ اینچ برای دیوارهای جلویی و پشتی خانه پرنده.

روش ساخت لانه پرنده با چوب

دیوار جلویی که پرنده باید از آن وارد خانه شود، یکی از تخته چوب ها با ابعاد ۵ در ۸ اینچ است. با توجه به اندازه پرنده هایی که در محیط زندگی شما وجود دارند باید سوراخی با مقدار محیط ۱ تا ۳ اینچ در آن ایجاد کنید. برای این کار از دریل و مته مناسب استفاده نمایید.

طرز ساخت لانه پرنده با چوب

پس از سوراخ کردن این قطعه چوب باید کناره های آن را صاف کنید تا موجب زخمی شدن پرنده نشود. بدین منظور از یک سمباده استفاده کنید. هر دو طرف سوراخ را به خوبی سمباده بکشید تا صاف شود.

آموزش ساخت لانه پرنده با چوب

حالا در این مرحله ساخت کاردستی لانه پرنده با چوب باید تخته چوب هایی را که در اختیار دارید نقاشی یا رنگ آمیزی کنید. پس از رنگ آمیزی صبر کنید تا رنگ مورد نظر به خوبی خشک شود. توجه کنید که استفاده از رنگ های روشن برای پرندگان مطلوب تر خواهد بود. همچنین بهتر است تا جای ممکن از رنگ های طبیعی استفاده کنید. همچنین حواستان باشد که به هیچ وجه بخش درونی خانه پرنده را نباید رنگ آمیزی کنید.

آموزش ساخت لانه پرنده با چوب

یک سطح صاف پیدا کنید تا بتوانید تخته چوب ها را روی آن گذاشته و به راحتی با آن ها کار کنید. همه چوب ها را در نزدیکی خود قرار دهید.

چگونه با چوب لانه پرنده بسازیم؟

حالا چسب چوب را روی بخش های کناری چوب ها که قرار است روی هم سوار شوند پخش کنید. این کار را برای ۴ تخته چوب که قرار است نقش دیوار را برای خانه پرنده ایفا کنند، انجام دهید.

آموزش تصویری ساخت لانه پرنده با چوب در خانه

در این مرحله نوبت به استفاده از ابزار کلمپ رسیده است. ساختار خانه پرنده را با استفاده از این ۴ تخته چوب ایجاد کرده و سپس آن را روی کلمپ سوار کنید. با تنظیم دستگیره های کلمپ، فشار مورد نیاز را به این سازه وارد آورید. البته مراقب باشید که با فشار بیش از حد، به آن آسیبی وارد نکنید. بهتر است چوب ها حداقل به مدت نیم ساعت روی کلمپ قرار داشته باشند تا چسب آن ها به خوبی خشک شود.

آموزش ساخت لانه پرنده با چوب

نوبت به ساخت کف خانه پرنده می رسد. به این دلیل که می خواهیم امکان تمیز کردن درون خانه پرنده در همه حال وجود داشته باشد برای این قسمت از پیچ ها استفاده خواهیم کرد. بنابراین از پیچ گالوانیزه و دریل به شکلی که در تصویر مشاهده می کنید استفاده نمایید. در این بخش نباید از چسب چوب استفاده کرد.

کاردستی لانه پرنده با چوب

از چسب چوب برای بخش های بالایی سازه استفاده کنید تا بتوانید سقف خانه را نیز روی آن قرار دهید. سقف این خانه باید به شکل ۹۰ درجه باشد و به گونه ای روی آن قرار بگیرد که با سمت چپ، همپوشانی داشته باشد. دو تکه چوبی را که برای سقف در نظر گرفته بودید با رعایت شیب مورد نظر به هم بچسبانید. از کلمپ برای محکم شدن آن ها کمک بگیرید. علت شیب دادن به این بخش این است که بتوان خانه را در برابر  برف و باران، محافظت نمود.

عکس ساخت لانه پرنده با چوب

سقف خانه پرنده را نیز باید با استفاده از پیچ گالوانیزه به آن متصل کرد. بهتر است این پیچ ها با دیواره ای کناری خانه تراز شوند (در بخش بیرونی آن ها). این پیچ ها را باید به خوبی دریل کنید. زیرا نقشی اساسی در استحکام نهایی خانه پرنده خواهتد داشت.

روش ساخت لانه پرنده با چوب

در این مرحله آموزش ساخت لانه پرنده با چوب، سازه خانه پرنده آماده شده است و حالا نوبت به قرار دادن آن در مکانی مناسب رسیده است. مطمئنا آویزان کردن خانه پرنده در بخشی از خانه یا روی یک شاخه درخت توصیه نمی شود. زیرا در این صورت، کوچکترین وزش باد می تواند موجب حرکت آن شود.

طرز ساخت لانه پرنده با چوب

بهتر است خانه پرننده را روی یک دیرک فلزی سوار کنید یا با استفاده از دریل، آن را به بخشی از یک سازه چوبی بزرگ (مثلا انبار غله) وصل کنید. این خانه باید در ارتفاعی مناسب قرار داده شود تا از دسترس شکارچیان در امان باشد. در زیر یک عکس ساخت لانه پرنده با چوب و نحوه اتصال آن به یک میله را مشاهده می کنید.

پرندگان از نور طبیعی خوششان می آید. پس بهتر است ورودی خانه پرنده رو به شرق باشد. بدین ترتیب علاوه بر اینکه می تواند از نور صبح بهره مند شود از گرمای زیاد عصر گاهی (بخصوص در فصل تابستان یا در مناطقی با آب و هوای بسیار گرم) نیز در امان خواهد بود.

آموزش ساخت لانه پرنده با چوب

همانطور که پیش از این گفته شد بهتر است خانه پرنده در ارتفاعی مناسب قرار داده شود تا از دسترس شکارچیان دور باشد. ضمن اینکه باید ارفاع آن به گونه ای باشد که در صورت لزوم بتوان به راحتی به تمیز کردنش پرداخت. پس خانه پرنده را در ارتفاعی کمتر از ۱٫۵ متر قرار ندهید. این ارتفاع تا ۳٫۷ متر هم می تواند افزایش یابد. این ارتفاع به نوع پرنده ای که قرار است در این خانه سکونت یابد هم بستگی دارد.

آموزش ساخت لانه پرنده با چوب

اگر این سازه را در جایی که دارای سایه بان باشد (مثلا زیر برآمدگی سقف) قرار دهید بهتر است. بدین ترتیب می توانید خانه را از باد و باران محافظت نمایید. با رعایت این موارد می توانید خانه پرنده را از آسیب های مختلف در امان نگه دارید.

چگونه با چوب لانه پرنده بسازیم؟

ویدیوی آموزش ساخت لانه پرنده با چوب

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس روش ساخت لانه پرنده با چوب را به شما آموزش دادیم. شما می توانید روش های دیگری برای اموزش ساخت لانه پرندگان با نظرات و پیشنهادات خود در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. صادق علیخانی گفت:
    3

    ممنون بابت آموزش لانه اش زیباست

تبلیغات متنی