آیا سولاریوم ضرر دارد؟ معرفی مضرات و عوارض پوستی سولاریوم

۰
آیا سولاریوم ضرر دارد؟ معرفی مضرات و عوارض پوستی سولاریوم
امتیاز دهی به نوشته

دستگاه سولاریوم در واقع تختی است که دیواره‌های آن پوشیده از اشعه ماورای بنفشUV می باشد. افرادی که به برنزه کردن پوست خود تمایل دارند داخل این دستگاه رفته و در مدت زمانی مشخص روی تخت دراز می کشند. متاسفانه این دستگاه دارای عوارض بسیار زیادی است. در این مطلب آی آر میکس به گوشه ای از مضرات و عوارض سولاریوم اشاره خواهیم داشت.

مضرات و عوارض سولاریوم ایستاده چیست؟

The Dangers of Tanning Beds

راه های زیادی برای برنزه کردن پوست که یکی از رنگ های مورد علاقه دسته ای از افراد است پیشنهاد شده است. یکی از سریع ترین این راه ها استفاده از دستگاه سولاریوم است. متاسفانه فارغ از نحوه استفاده از سولاریوم، این دستگاه از مضرات زیادی برای پوست بدن برخوردار است که در این مطلب به گوشه ای از آن ها خواهیم پرداخت.

عوارض پوستی سولاریوم

بدون توجه به سن یا نوع پوست شما باید گفت که پوست برنزه علیرغم همه طرفدارانی که دارد در واقع نشانه ای از یک پوست آسیب دیده است. با این حال بسیاری از افراد بدون توجه به مضرات و عوارض سولاریوم در پی برنزه کردن پوست خود هستند. در این میان بسیاری از آن ها استفاده از دستگاه های سولاریوم را برای این کار امتحان می کنند. دستگاهی که شواهد موجود از افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوست در صورت استفاده از آن پرده برداشته اند. در واقع طبق گزارش ها در صورت استفاده از این دستگاه ها توسط افراد زیر ۳۵ سال، احتمال بروز سرطان پوست در آن ها تا ۷۵ درصد افزایش خواهد داشت. با وجود همه این گزارشات، دو افسانه یا سوء تفاهم راجع به این دستگاه ها وجود دارد:

  • دستگاه سولاریوم شیوه ای امن تر از برنزه کردن پوست به صورت طبیعی است.
  • دستگاه سولاریوم منبعی امن برای دریافت ویتامین D در بدن است.

به طور واضح باید گفت که هیچ مدرکی دال بر صحت این ادعاها وجود ندارد. در حقیقت، تحقیقات نشان داده است که شدت اشعه ماوراء بنفش ساطع شده از این دستگاه ها بسیار زیاد است. اشعه ماوراء بنفش شامل اشعه های UVA و UVB است که هر دو نقش به سزایی در آسیب رساندن به پوست و ابتلا به سرطان پوست دارند. در واقع در صورتی که از این دستگاه ها استفاده می کنید، خود را در معرض هجمه زیادی از این پرتوهای مضر قرار می دهید.

بعد از سولاریوم چه کنیم

این قضیه به حدی جدی است که در ۱۳ ایالت کالیفرنیای آمریکا، استفاده از این دستگاه ها برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع شده است. در دیگر ایالت ها نیز استفاده از دستگاه های سولاریوم برای افرادی با این رده سنی تنها با اجازه والدین امکان پذیر خواهد بود. در سال ۲۰۰۹ نیز سازمان بهداشت جهانی، تخت های سولاریوم را در رده کلاس درجه یک از لحاظ سرطان زایی قرار داد. کلاس درجه یک به معنی بالاترین احتمال ممکن برای ابتلا به سرطان در صورت استفاده از این دستگاه است.

بهترین لوسیون برای سولاریوم

همه افراد در هر رده سنی باید از این دستگاه ها دوری کنند. اگر دوست دارید پوستتان به رنگ برنزه در بیاید می توانید از محصولات موجود در داروخانه ها که دارای ماده فعال دی هیدروکسی استون (DHA) هستند استفاده کنید. سلامت این ماده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده است. این ماده به شکل فوم، اسپری، لوسیون و دستمال مرطوب موجود است. اکثر آنها به سرعت عمل می کنند و در عرض چند ساعت ظاهر پوست شما را تیره تر می کنند. اثرات آن ها نیز تا یک هفته باقی می ماند که شاید در مقایسه با مدت زمان ماندگاری سولاریوم کمتر باشد، ولی در عوض سلامت شما را به خطر نمی اندازند. در صورت علاقه می توانید از ترکیبات خانگی ساخت خود نیز برای این کار استفاده نمایید.

اگر دلیل شما برای استفاده از دستگاه های سولاریوم، اخذ ویتامین D برای بدنتان است؛ می توانید به راحتی با پیروی از یک رژیم غذایی صحیح به منابع ویتامین D مورد نیاز بدن خود دست یابید. مواد غذایی مثل ماهی چرب، آب پرتقال، شیر و دیگر محصولات لبنی از منابع غنی ویتامین D هستند. بسیاری از غلات نیز غنی از ویتامین D هستند. پس به طور کلی استفاده از دستگاه های سولاریوم می تواند دارای مضرات زیر باشد:

  • ابتلا به انواع سرطان های پوست نظیر کارسینوم سلول بازال،سرطان سلول سنگفرشی یا ملانوما
  • سرطان چشم
  • آب مروارید و دیگر عارضه های چشمی
  • پیری زودرس
  • تضعیف سیستم ایمنی بدن

طبق تحقیقات، عامل ۹۰ درصد سرطان ملانوما که بدترین و مرگبارترین نوع سرطان پوست است، قرار گرفتن بیش از حد در معرض پرتوهای UV می باشد. پرتوهایی که با استفاده از دستگاه های سولاریوم، به راحتی خود را در معرض آن ها قرار می دهیم.

سولاریوم ایستاده بهتره یا خوابیده

علائم سرطان پوست ناشی از نحوه استفاده از سولاریوم

سرطان پوست شامل علائم و نشانه های متفاوتی است. هرچه زودتر با توجه به این نشانه ها بتوان ابتلا به سرطان را تشخیص داد، طبیعتا احتمال معالجه نیز افزایش خواهد یافت. در ادامه برخی از علائم شایع سرطان پوست را مرور می کنیم:

  • وجود یک خال یا هر گونه ضایعه پوستی قهوه ای که به مرور زمان، رنگ، بافت و اندازه آن دچار تغییر می شود.
  • خال یا لکه پوستی که پس از دوران بلوغ ظاهر می شود.
  • رشد ضایعه پوستی با رنگ سیاه یا قهوه ای (یا نیمه شفاف) به مرور زمان.
  • هر گونه ضایعه پوستی که موجب خارش یا خونریزی می شود.
  • هر گونه ضایعه پوستی که موجب اذیت و آزار شما می شود.

آموزش سولاریوم

آموزش از بین بردن اثرات آفتاب سوختگی در بدن را نیز می توانید در آی آر میکس مطالعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز آی آر میکس سعی کردیم با اشاره به عوارض پوستی سولاریوم، شیوه های بهتری را برای برنزه کردن پوست به شما ارائه کنیم. اگر در این زمینه تجربه یا سوالی دارید حتما آن را با ما در بخش نظرات و پیشنهادات در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی