آموزش تعمیر کمپرسور کولر و تنظیم گاز کولر ماشین پراید ، 206 و سمند

آموزش تعمیر کمپرسور کولر و تنظیم گاز کولر ماشین پراید ، ۲۰۶ و سمند

۰
آموزش تعمیر کمپرسور کولر و تنظیم گاز کولر ماشین پراید ، ۲۰۶ و سمند
نمره 3.3 از 3 رای

مشکلات کولر ماشین می توانند دلایل زیادی داشته باشند. شما می توانید قبل از اینکه ماشین را نزد تعمیر کار ببرید، خودتان نگاهی به آن بیندازید تا در صورت امکان شخصا به حل مشکلش بپردازید. در این مطلب آی آر میکس قصد داریم به شما در زمینه آموزش تعمیر کمپرسور کولر و تنظیم گاز کولر ماشین در خانه کمک کنیم.

کولر ماشین کار نمیکند؟ آموزش عیب یابی کولر ماشین در خانه

How to Fix Your Car’s Air Conditioner

از جمله مشکلاتی که می تواند برای کولر ماشین به وجود بیاید، خرابی کمپرسور آن یا حتی تخلیه شدن یا عدم فشار مناسب گاز کولر باشد. در ایم مطلب آی آر میکس به مرور اینکه چرا کولر ماشین کار نمیکند پرداخته و راه های مناسب برای حل آن مشکل را پیشنهاد خواهیم کرد.

تشخیص علت خنک نکردن کولر ماشین

۱- اول از همه باید به تشخیص مشکل به وجود آمده و عیب یابی کولر ماشین بپردازیم. ابتدا ماشین و سپس کولر آن را روشن کنید. به باد خروجی از کولر دقت کنید و مقدار گرما یا خنکی آن را ارزیابی کنید. اگر این باد تقریبا خنک بود (به همان شکلی که باید باشد)، شاید مشکل از جریان هوا باشد.

روش تعمیر کولر ماشین

بنابراین رادیاتورهای کولر را بررسی کنید. اگر این رادیاتورهای در حال کار نبودند پس شاید مشکل الکتریکی باشد. همچنین شاید نیاز به تعویض فیلتر هوای کولر نیز باشد تا از این طریق جریان هوای آن افزایش یابد.

۲- شما باید از نحوه کارکرد صحیح کمپرسور هوای کولر نیز اطمینان حاصل کنید. کولر را روی دور تند قرار داده و دقت نمایید که آیا قرقره وسط آن به خوبی می چرخد یا خیر. به صدای کمپرسور کولر ماشین نیز دقت کنید. یک کلاچ درون کولر وجود دارد که وقتی سیستم تهویه مطبوع کار می کند، درگیر می شود. با کمک این کلاچ، قرقره میانی کولر به دور خود می چرخد. اما اگر این کلاچ به هر دلیلی درگیر نشود، احتمالا کمپرسور کولر شکسته است و نیاز به تعویض دارد.

تعمیر کولر ماشین در محل

۳- در این قسمت عیب یابی کولر ماشین خیلی از کمپرسورها دارای سیم بندی جهت تامین انرژی کلاچ هستند. کانکتور موجود در وسط این کابل را پیدا کرده و جدا کنید. حالا یک سیم برداشته و یک سر آن را به سیم کمپرسور و سر دیگرش را به ترمینال مثبت باتری وصل کنید. اگر یک صدای بلند شنیدید، نشان دهنده کارکرد صحیح این کلاچ است. در غیر این صورت باید کلاچ را عوض کنید.

رفع خرابی کولر ماشین

۴- همچنین کولر را از لحاظ داشتن نشتی بررسی کنید. می توانید برای این کار از کیت های تشخیص نشتی نیز استفاده کنید. با کمک این کیت ها می توان وجود نشتی را راحت تر تشخیص داد. اگر هر گونه نشتی را در کولر تشخیص دادید باید ماشین را برای تعمیر نزد یک متخصص ببرید. اما اگر هیچ گونه نشتی در ان تشخیص ندادید پس به احتمال فراوان، مشکل از مبرد یا ماده سرماساز کولر است.

خرابی کمپرسور کولر ماشین

آموزش گاز زدن کولر ماشین

۱- اول از همه باید قوطی مبرد مناسب کولر ماشین خود را خریداری نمایید. مبرد، در واقع گاز کولر ماشین است و می توانید از آن برای تغییر گاز سیستم کولر خود استفاده نمایید. آسان ترین راه برای تشخیص نوع مبرد، این است که سال ساخت آن را بررسی کنید. همه خودروهای تولیدی پس از سال ۱۹۹۵، از نوع R134a استفاده می کنند. مدل های قدیمی تر نیز از R12 بهره می برند.

خرابی کمپرسور کولر ماشین

۲- از یک دماسنج برای سنجش دمای محیط استفاده کنید. برای بررسی تاثیر مبرد، اول از همه باید دمای کنونی محیط را ثبت کنید. هنگامی که مبرد در حال گسترش است تا فضای بیشتری بگیرد، فشار داخل قوطی آن افزایش می یابد.

رفع خرابی کولر ماشین

۳- سیستم کولر دارای دو پورت سرویس است: پورت پایینی و پورت بالایی. برای شارز دوباره کولر باید محل قرار گیلری پورت پایینی را پیدا کنید. این کار با دنبال کردن کابل های کمپرسور تا رسیدن به یک نازل در پایین ماشین انجام می شود. همچنین از دفترچه راهنمای ماشین نیز می توانید برای این کار استفاده نمایید.

عیب یابی کولر ماشین

۴- برای تمیز کردن ناحیه اطراف پورت سرویس از یک پارچه استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که با پاک کردن پورت، هیچ ردی در آن باقی نمی گذارید. بهتر است ابتدا سرپوش و کابل آن را تمیز کنید. سپس سرپوش را بردارید.

کولر ماشین کار نمیکند

۵- برای گاز زدن کولر ماشین شلنگ شارژ را به پورت پایین وصل کنید. این شلنگ همراه مبرد به شما تحویل داده می شود. سمت دیگر این شلنگ باید به نازل روی ثوطی مبرد وصل باشد. اگر از دستگاه اندازه گیری استفاده می کنید، ابتدا نازل را به انن وصل کرده و سپس به قوطی متصل نمایید. برای این کار، طول شلنگ باید به اندازه کافی بلند باشد.

صدای کمپرسور کولر ماشین

۶- برای تعیین فشار از نمودار فشار هوا در دستگاه اندازه گیری خود استفاده کنید. میزان فشار هوا را خوانده و در جایی ثبت کنید. به محض شروع کار برای شارژ دوباره کولر و تا وقتی که پر شود باید حواستان به میزان فشار هوا باشد.

علت خنک نکردن کولر ماشین

آموزش تعویض گاز کولر ماشین

۱- شیر واقع روی سرپوش قوطی مبرد را در جهت عقربه های ساعت باز کنید. بدین ترتیب گاز آن از طریق شلنگ وارد کولر می شود. ممکن است نحوه کار بعضی از مبردها تا حدودی تفاوت داشته باشد. بنابراین می توانید از دفترچه راهنمای آن ها استفاده نمایید.

رله کولر پراید

۲- در حین استفاده از مبرد باید آن را صاف نگه داشته و مرتبا تکان دهید. کج نگه داشتن مبرد می تواند باعث افت فشار شود. تکان دادن متناوب آن باعث می شود که فشار مورد نظر، همواره به صورت یکسان جریان داشته باشد.

گاز کولر ماشین

۳- حواستان به عدم وجود نشتی در شلنگ یا سیستم کولر باشد. اگر وجود یک نشتی را تشخیص دادید بهتر است با یک متخصص مشورت کرده یا ماشین را به وی نشان دهید.

تعمیر کولر ماشین در محل

۴- وقتی داستگاه اندازه گیری نشان داد که سیستم کولر پر شده است، شلنگ را از آن جدا کرده و سرپوش را در جای خود قرار دهید. اگر هنوز مقداری از گاز درون قوطی مانده باشد می توانید از آن در دفعات بعدی استفاده نمایید. در صورت نگه داشتن قوطی، از عدم وجود نشتی در آن مطمئن شوید.

کولر ماشین کار نمیکند

۵- اگر هرگونه نشتی در کولر تشخیص داده شد یا کمپرسور آن با مشکل مواجه بود بهتر است برای رفع خرابی کولر ماشین، آن را نزد تعمیر کار ببرید. زیرا تعویض کمپرسور به تخصص و دقت زیادی نیاز دارد.

کولر ماشین کار نمیکند

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس به علت خنک نکردن کولر ماشین پرداخته و راه های حل آن را با هم مرور کردیم. اگر در این زمینه تجربه یا دیدگاهی دارید حتما آن را با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی