واکسن‌های ضروری و اختیاری برای توله سگ

واکسن‌های ضروری و اختیاری برای توله سگ [رپورتاژ آگهی]

۰
واکسن‌های ضروری و اختیاری برای توله سگ [رپورتاژ آگهی]
امتیاز دهی به نوشته

واکسن‌ها به دو دسته ضروری و اختیاری تقسیم می‌شوند. موضوع مهم در رابطه با سگ ها تزریق به موقع این واکسن ها میباشد گروه اسپاد مرکز فروش سگ و آموزش سگ ایران به شما پیشنهاد میکند موقع خرید سگ حتما تمام اطلاعات واکسیناسیون سگ را مشاهده کرده و سپس به خرید سگ اقدام کنید . دسته اول و ضروری اولین واکسن‌هایی هستند که باید به تمام توله سگ ها داده شوند، زیرا از بیماری‌های خطرناک و شایع سگ ها در سراسر جهان محافظت می کنند.

دسته واکسن‌های اختیاری، آن دسته از واکسن‌هایی هستند که بسته به موقعیت جغرافیایی و بیماری‌های شایع در آن منطقه تجویز می‌شوند. به همین دلیل، واکسن‌های غیر ضروری فقط در مکان‌های خاص و یا سگ‌هایی که خطر ابتلا به این بیماری ها را دارند، تجویز می شود.

واکسن‌های اصلی و ضروری عبارتند از :

  • واکسن دیستمپر
  • واکسن هپاتیت عفونی
  • واکسن پاروویروس
  • واکسن هاری

واکسن‌های غیر ضروری عبارتند از :

  • واکسن لپتوسپیروز
  • واکسن Canine parainfluenza
  • واکسن کنل کاف
  • واکسن بیماری لایم
  • واکسن Coronavirus

در نظر داشته باشید که یک واکسن اختیاری در یک کشور ممکن است در منطقه و کشوری دیگر از موارد ضروری باشد. بنابراین تنها دامپزشک این موضوع را باید تشخیص دهد.

برنامه واکسیناسیون برای توله سگ ها

برنامه واکسیناون توله سگ بسته به منطقه و دامپزشک می‌تواند متغیر باشد. این امر بستگی به نظر حرفه‌ای هر دامپزشک و میزان بروز هر بیماری در منطقه دارد.

با توجه به همه موارد یک برنامه منظم و استاندارد برای واکسیناسون توله سگ شامل موارد زیر خواهد بود.

هفته ۸: (آدنوویروس ۱ یا ۲، دیستمپر، پارا آنفلوانزا و پاروویروس).

هفته ۱۲: ( آدنوویروس ۱ یا ۲، دیستمپر، پارا آنفلوانزا و پاروویروس) و لپتوسپیروز.

هفته ۱۶: ( آدنوویروس ۱ یا ۲، دیستمپر، پارا آنفلوانزا و پاروویروس) و لپتوسپیروز.

هفته ۲۴: هاری

برنامه سالانه:( آدنوویروس ۱ یا ۲، دیستمپر، پارآوفلوانزا و پاروویروس)، لپتوسپیروز و هاری.

به یاد داشته باشید که برنامه پیشنهادی فقط یک راهنمای کلی است. دامپزشک شما ممکن است برنامه دیگری را تجویز نماید که برای توله سگ شما مناسب است.

اثرات جانبی واکسن ها

بعضی از سگ‌ها به اثرات و عوارض جزیی مانند بی حالی، تب و از دست دادن اشتها پس از واکسیناسیون مبتلا می‌شوند. در بعضی موارد تورم کوچکی در محل تزریق اتفاق می‌افتد. این عوارض مدت کوتاهی طول می کشد و هیچ خطری برای سلامتی توله سگ شما بوجود نخواهد آورد.

تغذیه توله سگ

سگ مادر بعد از تولد توله ها شاید به هر علتی نتواند به توله ها شیر دهد در این زمان شما باید صبر و حوصله به توله ها رسیدگی کنید. باید به این نکته دقت کنید که نباید سگ ها را قبل از ۸۰ روزگی از مادر جدا کنید این امر هم به دلیل تغذیه آن ها و هم این است که تا سن ۸۰ روزگی مادر تربیت های اولیه سگ را انجام میدهد ، توله ها همدیگر را گاز گرفته و مادر وظیفه تربیت سگ را به عهده میگیرد در نتیجه توله ها در آینده صاحب خود را گاز نخواهند گرفت .

ابتدا باید محل تمیز و کاملا خشک را جهت نگهداری و رشد توله سگ ها محیا کنید. محل مورد نظر باید در مقابل باد قرار نداشته باشد. غذاهای ممنوعه و مضر برای سگ شما وجود دارند که نباید از آنها در رژیم غذایی سگ خود استفاده کنید.

واضح است که منظور از غذا برای توله سگ ها شیر می باشد. در مقام مقایسه، میزان چربی شیر گاو بسیار کمتر از شیر سگ است میزان پروتئین شیر گاو تقریبا نصف شیر سگ می باشد. کلسیم و فسفر در شیر سگ دو برابر شیر گاو است. دقت کنید که شیر گاو چه پاستوریزه و چه خام ، بعلت وجود لاکتوز ، اکثر توله ها را اسهال میکند و بنابراین غذای مناسبی برای سگ نیست..

درواقع به هیچ وجه توله سگ را با شیر گاو نباید شیر داد بهتر است از شیرخشکهای مخصوص سگها استفاده کنید، در صورت نبود دسترسی به شیر خشک سگ از شیر خشک انسانی بدون لاکتوز استفاده کنید و در نهایت اگر هیچکدام موجود نبود با شیر گاو بروش زیر غذایی را برای توله ها آماده کنید:

یک لیوان شیر گاو + یک زرده تخم مرغ + چهار قاشق چای خوری شکر یا عسل + یک تا دو قطره روغن زیتون بعد از یک هفتگی (در صورت بروز اسهال روغن را حذف کنید)

ابتدا آنرا خوب به هم بزنید و تا ۳۷ درجه سانتی گراد گرم کنید. ابتدا دمای آنرا با انگشت تست کنید و اگر دما مناسب بود بوسیله شیشه شیر یا قطره چکان به توله سگ بدهید

میزان شیر دادن به توله سگ ها بدین شرح می باشد:

نژاد کوچک تا پنج هفتگی ۶تا ۸ بار ۲۰ تا ۸۰ سی سی

نژاد بزرگ تا پنج هفتگی ۶ تا ۸ بار ۶۰ تا ۱۲۰ سی سی

بعد از سن چهار هفتگی می توان از غذاهای کمکی بچه ها مثل سرلاک استفاده کنید. مقدار و روش تهیه آن روی قوطی های سرلاک یا هر غذای آماده دیگری نوشته شده است. اما توجه شود در صورت بروز اسهال مجددا از شیر خشک بدون لاکتوز استفاده شود. بعد از سن پنج هفتگی نیز می توانید ماست کم چرب استفاده نمایید.

لازم به توضیح است که تا ۳۵ روزگی از دادن غذای جامد خودداری نمایید. بعد از این می توان با یک غذای آغازین و نیمه جامد سگ را عادت به خورد ن غذا دهیم. تا قبل از چهار هفتگی سگ شما نمی تواند که از ظرف غذا چیزی بخورد اما از این زمان سگ باید بیاموزد که از ظرف غذای خودش غذا بخورد. برای یاد دادن به سگتان از ماست بدون چربی استفاده کنید. بدین صورت که به نوک انگشتانتان کمی ماست زده و به دهان توله بمالید و سگ را به سمت غذا (ماست) راهنمایی کنید. او بدین صورت خواهد آموخت که از ظرف مورد نظر که ارتفاعش زیاد بلند نباشد و او بتواند به راحتی از آن غذا بخورد استفاده نماید.

حال شما می توانید زمانی که سگ به طور کامل آموخت که چگونه غذا بخورد از غذاهای آماده کودکان مانند پنج غله با شیر و یا گندمی استفاده نمایید همچنین میتوانید از مخلوط بیسکویت مادر که در شیر کاملا نرم شده باشد استفاده نمایید.

پس از این دوره با یک مربی سگ در تماس باشید و بگذارید او تربیت های اولیه سگ را شروع کند تا در آینده کمتر شاهد ناهنجاری های رفتاری در سگتان باشید .

در نهایت گروه اسپاد پیشنهاد های ویژه ای در رابطه با فروش سگ و تربیت سگ برای شما دارد ، پس با ما همراه باشید .

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و آی آر میکس هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی