Diagnosis and Treatment of Low Blood Pressure

آموزش راه های جلوگیری از افت فشار خون و آشنایی با علائم آن

۰
آموزش راه های جلوگیری از افت فشار خون و آشنایی با علائم آن
امتیاز دهی به نوشته

فشار خون پایین از جمله بیماری های مزمنی است که شاید به اندازه فشار بالای خون مورد توجه قرار نگرفته است. در این مطلب آی آر میکس به دلایل وقوع این بیماری و همچنین شیوه های درمان قطعی افت فشار خون می پردازیم.

علت و روش های درمان سریع افت فشار خون در بارداری

Diagnosis and Treatment of Low Blood Pressure

برخی از افراد به طور طبیعی دارای فشار خون پایین هستند که هیچ علامتی ندارد. با این حال، اگر فشار خون بیش از حد کم باشد، می تواند بر روی جریان خون در سراسر بدن اثر بگذارد و این می تواند در مرور زمان خیلی خطرناک باشد. در این پست آی آر میکس، درمان افت فشار خون را مورد بررسی قرار می دهیم.

علائم افت فشار خون چیست؟

فشار خون پایین همیشه نشانه مشکل نیست، اما اگر علائم فشار خون پایین را دارید، پزشک تان با بررسی شرایط می تواند علت آن را کشف کند. علائمی چون سرگیجه در شرایط مختلف مثلا هنگامی که برمی خیزید به همراه کاهش فشار خون، وضعیتی به نام افت فشار خون را نشان می دهد. طیف گسترده ای از شرایط اساسی می تواند این علائم را در شما ایجاد کند. اما مهم تر از کشف علت، پیگیری درمان مناسب آن و کنترل افت فشار خون است.

پزشک شما سابقه پزشکی، سن، علائم و شرایطی که این علائم در آن رخ داده را مورد بررسی قرار می دهد. او یک معاینه فیزیکی از شما به عمل می آورد و فشار خون و ضربان قلب تان را در وضعیت های مختلف بررسی می کند، در حالت خوابیده، بلافاصله بعد از بلند شدن و ایستادن و چند دقیقه بعد تر از آن. سایر آزمون ها مانند ECG (الکتروکاردیوگرام) برای اندازه گیری ضربان قلب و ریتم آن و نیز اکوکاردیوگرام هم انجام می شود. شما همچنین ممکن است نیاز به آزمایش خون برای بررسی احتمال کم خونی یا مشکلات قند خون داشته باشید.

افت فشار خون

ممکن است نیاز به ECG های پیشرفته تری هم باشد تا مشکلات قلبی و نامنظم بودن ضربان آن که می تواند سبب افت ناگهانی فشارتان شود را بررسی کنند. تست ورزش یا بطور معمول یک آزمایش الکتروفیزیولوژی ( EP) هم می تواند مفید باشد. بعضی از انواع افت فشار خون ممکن است نیاز به آزمایشی با عنوان جدول شیب داشته باشند. این تست، واکنش های بدن تان را نسیت به تغییر موقعیت می سنجد.

فرد با رعایت ایمنی روی میز دراز کشیده و سپس میز به مدت بیشتر از یک ساعت به سمت راست و به آرامی بالا می رود. فشار خون، ضربان قلب و علائم مختلف افت فشار خون در جدول ثبت می شوند.

مطلب خوراکیهای مفید برای درمان کم خونی را نیز می توانید مطالعه کنید.

درمان فشار خون پایین چیست؟

برای بسیاری از افراد، فشار خون پایین مزمن با تغیر رژیم غذایی و نیز تغییر سبک زندگی درمان می شود. بسته به نوع علائم و علت افت فشار خون شما، پزشک تان برای افزایش فشار خون این تغییرات ساده را به شما پیشنهاد می دهد:

  • استفاده از نمک بیشتر در رژیم غذایی
  • نوشیدن مقدار زیادی از مایعات غیر الکلی
  • نوشیدن بیشتر مایعات در هوای گرم و یا هنگام داشتن بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانز
  • بررسی تجویزها و داروهای بدون نسخه که ممکن است یکی از علت های افت فشار خون شما باشند.
  • ورزش منظم برای افزایش جریان خون
  • وقتی از حالت خوابیده یا نشسته بلند می شوید مراقب باشید. برای کمک به بهبود گردش جریان خون، پاها و مچ هایتان را به مدت چند دقیقه قبل از ایستادن به سمت بالا بگیرید. هنگام خروج از رختخواب چند دقیقه لبه تخت بنشینید تا خطرات افت فشار خون، شما را تهدید نکند.
  • سر تخت خود را قبل از خواب کمی بلند کنید.
  • از انجام کارهای سنگین خودداری کنید.
  • اجتناب از ایستادن در طولانی مدت.
  • به مدت طولانی در معرض هوای گرم، دوش آب داغ و چشمه های آب گرم قرار نگیرید. در صورت احساس سرگیجه بنشینید. به همراه داشتن یک صندلی یا چهارپایه در حمام به شما کمک می کند.
  • برای کاهش مشکلات افت فشار خون و سرگیجه بعد از صرف غذا، بهتر است حجم غذای تان را کم و در وعده های بیشتری میل کنید. میزان مصرف کربوهیدرات ها را هم کم کنید. بعد از غذا استراحت کنید. از خوردن دارو قبل از غذا جهت کاهش فشار خون پرهیز کنید.
  • در صورت نیاز از جوراب های کشسان جهت پوشاندن ران و ساق پای تان استفاده کنید. این جوراب ها جریان خون در پاها را محدود تر کرده و باعث می شوند خون در مناطق فوقانی بدن جریان بیشتری پیدا کند.
  • ضمنا افت فشار خون عصبی نیز یکی از انواع آن است. پس آرامش داشته باشید.

درمان قطعی افت فشار خون با دارو

اگر با انجام اقدامات گفته شده مشکل برطرف نشد، ممکن است نیاز به مصرف دارو داشته باشید. داروهای زیر اغلب برای درمان فشار خون پایین استفاده می شوند.

افت فشار خون

  • فلودروکورتیزون: به نظر می رسد این دارو به رفع انواع مشکلات ناشی از فشار خون پایین کمک کند. این دارو به وسیله افزایش تجمع سدیم توسط کلیه ها، سبب تجمع مایعات که در نهایت به افزایش فشار خون کمک می کند، می شود. اما از طرفی تجمع سدیم سبب از دست رفتن پتاسیم بدن تان نیز می شود، بنابراین زمان مصرف این دارو مطمئن شوید روزانه پتاسیم کافی نیز دریافت می کنید. این دارو هیچ کدام از خواص التهابی کورتیزون پرودنیزون را ندارد و مانند استروئید آنابولیک ها عضله سازی نمی کند.
  • میدادرین: این دارو با فعال کردن رگ ها و کوچیک تر کردن شریان ها فشار خون را افزایش می دهد. این دارو برای کمک به افزایش فشار خون پایدار در افراد مبتلا به هیپوتانسیون موضعی مرتبط با نارسایی سیستم عصبی استفاده می شود.

پیشنهاد میکنیم راهکارهای افزایش انرژی بدن را در آی آر میکس مطالعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس سعی کردیم علت افت فشار خون بعد از عمل جراحی و در حالت های دیگر را مورد بررسی قرار داده و شیوه های درمان آن را مرور کنیم. اگر شما دچار این مشکل هستید و این راهکار ها برای شما مفید واقع نشده است میتوانید در قسمت نظرات و پیشنهادات این مطلب مشکل خود را با ما و دیگران در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی