آموزش راه های عیب یابی پاور کیس

علائم سوختن پاور کیس چیست؟ آموزش راه های عیب یابی پاور کیس

۱
علائم سوختن پاور کیس چیست؟ آموزش راه های عیب یابی پاور کیس
نمره 5 از 1 رای

یکی از مشکلاتی که برای کیس ها در مراکز اداری و کامپیوتر های خانگی پیش می آید سوختن پاور کیس است. معمولا این مشکل به دلیل قطع وصل شدن ناگهانی برق یا سوختن فن پاور و استفاده بیش از حد بدون رسیدگی و سرویس کردن کیس پیش می آید. اما علائم سوختن پاور کیس چیست؟ با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا راه های عیب یابی و تعمیر پاور را به شما آموزش دهیم.

آموزش تصویری عیب یابی پاور کامپیوتر در خانه

How to Troubleshoot a PC Power Supply

اگر در حین کار سیستم شما بدون هیچ دلیلی خاموش و دیگر روشن نشد نترسید و سعی کنید به دنبال عیب بگردید زیرا اکثر مواقع بیستر مشکلات مربوط به پاور کیس است زیرا به ندرت پیش می آید که قطعات در حین کار با سیستم بسوزند یا مشکلی برای مادر برد شما پیش بیاید، پس بنا به توصیه تکنسین های کامپیوتر اولین جایی که باید چک شود پاور سیستم است. با ما همراه باشید تا نحوه عیب یابی آن را به شما ارائه دهیم.

در چه هنگامی باید به سراغ عیب یابی پاور کیس برویم؟

  • خاموش شدن سیستم در زمان بوت شدن.
  • در زمانی که کامپیوتر به هیچ عنوان روشن نمیشود.
  • ری استارت شدن ناگهانی سیستم یا قفل کردن سیستم در حین کار
  • یکی دیگر از علائم سوختن پاور کار نکردن فن های داخل کیس و فن خود پاور است.
  • افزایش گرمای سیستم به دلیل خرابی فن کیس.
  • نمایش Error هایی که مربوط به حافظه سیستم است.
  • نمایش مکرر صفحه آبی مرگ.

عیب یابی پاور کیس در زمانی که سیستم اصلا روشن نمی شود

قدم اول در عیب یابی پاور کامپیوتر این است که تمامی لوازم جانبی متصل به کیس به جز ماوس ، کیبورد و مانیتور سیستم را جدا کنید. در قدم بعدی به دنبال کلیدی بر روی پاور بگردید که در پشت کیس وجود دارد. چک کنید که کلید به صورت تصادفی خاموش نشده باشد. سپس کابل پاور را به یک منبع برق یا محافظ اتصال دهید و سیستم را روشن کنید اگر چراغ پشت پاور روشن شد، به این معنی است که پاور شما سالم است.

آموزش راه های عیب یابی پاور کیس

اما در صورتی که این اتفاق نیفتاد، کابل اتصال برق پاور را تعویض و دوباره امتحان کنید. اگر باز هم روشن نشد، کابل را به سوکت برق دیگری اتصال دهید تا از طریق این روش ها بتوانید از سالم بودن پاور مطمئن شوید.

اگر شما این موارد را در کارکرد پاور کیس خود مشاهده میکنید باید پاور کیس را تعویض یا تعمیر کنید:

  • یکی از علائم خرابی پاور کامپیوتر نشنیدن صدای فن های داخلی و کارکردن هارد دیسک است.
  • پیچ خورگی، آب شدن روکش پلاستیکی سیم و تا خوردگی های شدید در کابل پاور.
  • کیس را باز کنید و دنبال چراغ های چشمک زن رنگی بر روی مادر برد باشید زیرا آنها نشانه های معیوب بودن پاور سیستم هستن.

چراغ های موجود بر روی مادر برد به همراه کد های بوق بایوس مؤلفه های خراب را نشان میدهند، برای فهمیدن و درک کردن این کدها کتابچه راهنمای محصول مادربرد خود را مطالعه کنید.

تست سالم بودن پاور کامپیوتر با روش گیره آهنی

تست گیره یا تست جامپر به شما جازه میدهد در زمانی که کابل های پاور کیس به مادربرد اتصال ندارند عملکرد پاور را چک کنید. این آزمون برخی از موضوعات متداول مربوط به مشکلات پاور را چک میکند:

  • مدار های کوچک در داخل پاور سیستم
  • تست خرابی اجزای داخلی
  • دسترسی به برق و سالم بودن اتصلات

برای انجام این تست ابتدا سوئیچ موجود در پشت منبع برق را بر روی حالت خاموش ( با همان حالت O ) قرار دهید. کانکتر ۲۰ ۴P ( پین ۲۴ ) را پیدا کنید. سنجاق آهنی را تا کرده و یک سر آن را در پین سبز ( کابل سبز ) و سر دیگری را در کابل سیاه یا یکی از کابل های زمین فرو کنید. سپس سوئیچ موجود در پشت پاور را فشار دهید و گوش به صدای فن باشید، اگر فن کار کند به این معنی است که پاور شما سالم است.

آموزش راه های عیب یابی پاور کیس

این تست روشی ساده برای عیب یابی پاور و اطمینان پیدا کردن از سالم بودن آن است. اگر منبع تغذیه شما از این آزمایش عبور کنید، شما نیاز به برسی مواردی دیگر دارید:

  • نوسانات ولتاژ
  • گرمای بیش از حد
  • خرابی پیریز یا محافظ برق

آیا نیاز است که مولتی متر بخریم؟

برای انجام تتست پاور کامپیوتر بدون کیس ، باید از مولتی متر استفاده کرده یا یکی از آنها خریداری کنید (خرید مولتی متر). مولتی متر ابزاری است که جریان الکتریکی ، ولتاژ (ولتاژ) ، جریان (آمپر) و مقاومت (اهم) را اندازه گیری می کند. اگر یک تکنسین الکترونیک هستید ، احتمالاً یکی از آنها را دارید و قطعاً با این ابزار آشنا هستید.

آموزش راه های عیب یابی پاور کیس

اگر شما یک کاربر ساده کامپیوتر هستید نیازی به خریداری مولتی متر ندارید زیرا قیمت یک مولتی متر چندین برابر بیش تر از یک پاور کیس نو است. همچنین اینکار ارزش ساعت ها زمان گذاشتن برای عیب یابی پاور کیس با مولتی متر را ندارد. همچنین ما پیشنهاد میکنیم برای کسانی که در ادارجات مسئولیت سازماندهی و مدریت سیستم ها را دارند یک یا دو عدد پاور کیس اضافه خریداری کنند تا با جایگزین کردن پاور در کمترین زمان از خرابی آن مطلع شوند.

همچنین اگر سیستم خانگی شما دارای گارانتی است و بر اثر خرابی پاور به قطعات مادر برد آسیب وارد شده بهتر است از گارانتی خود برای تعویض تمامی قطعات از جمله پاور کیس استفاده کنید.

اگر به تعمیرات لوازم برقی علاقه مند هستید پیشنهاد میکنیم مطلب آموزش راه های عیب یابی مودم را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

ما در این پست در مورد آموزش راه های عیب یابی پاور کیس صحبت کردیم. اگر در این زمینه نظر یا پیشنهادی دارید آنرا با ما در بخش نظرات و پیشنهادات در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

تبلیغات متنی