علت سفت شدن فرمان پراید ، سمند یا ۲۰۶ چیست؟ آموزش نرم کردن فرمان ماشین

۲
علت سفت شدن فرمان پراید ، سمند یا ۲۰۶ چیست؟ آموزش نرم کردن فرمان ماشین
نمره 3.7 از 10 رای

سیستم فرمان بخش مهمی از مکانیسم کنترل هر وسیله نقلیه ای است. فرمان باعث می شود راننده ماشینش را به هر سمتی که می خواهد هدایت کند. در این میان بروز مشکلاتی نظیر سفت شدن فرمان بعد از گرم شدن یا در حین حرکت می تواند بسیار خطر آفرین باشد. در این مطلب آی آر میکس به بررسی دلایل و نیز راه های حل سفتی فرمان ماشین پرداخته ایم. 

چگونه فرمان سفت ماشین را نرم کنیم؟

The Solutions for Steering Wheel Hard To Turn

زمانی را تصور کنید که در خیابان نیاز به تغییر مسیر یا چرخش دارید اما فرمان به سختی یا به کندی حرکت می کند. این وضعیت اگر در جاده ای خطرناک یا کوهستانی باشید می تواند مرگبار باشد. پس باید قبل از اینکه با چنین مکشلی روبرو شوید با شناخت دقیق دلایل بروز آن به پیشگیری بپردازید. در این مطلب آی آر میکس علت سفت شدن فرمان برقی و دیگر انواع فرمان ها را بررسی کرده و راه های حل آن را نیز مرور نموده ایم.

علت سفت شدن فرمان برقی برلیانس

در کمال تعجب، فشار هوای ناکافی می تواند یکی از دلایل سخت چرخیدن فرمان ماشین باشد. فشار نامناسب تایرها بخصوص لاستیک های پنچر، می تواند این مشکل را ایجاد کند. باد همه لاستیک های ماشین باید مطابق با توصیه سازنده اتومبیل تنظیم شده باشد. همچنین پوشش ناهموار لاستیک های جلویی سبب می شود ماشین موقع حرکت یا چرخش به یک طرف کشیده شود. این نوع لاستیک ها می توانند دلیلی بر سفت شدن فرمان هنگام راندن در جاده باشند.

علت سفت شدن فرمان برقی

سفت شدن فرمان قبل از گرم شدن ماشین

فرمان از طریق محورهای سری و اتصالات U به چرخ ها متصل می شوند. این بخش ها به دلیل رانندگی روزمره به سادگی آسیب دیده و فرسوده می شوند. اگر فرمان اتومبیل تنها هنگام روشن کردن ماشین سفت می شود قطعا مشکل سفت شدن فرمان قبل از گرم شدن ماشین در این جا است. وقتی به رانندگی ادامه می دهید، چرخاندن فرمان به تدریج راحت تر می شود. چون با کار کردن موتور، اجزای فرمان داغ تر شده و به روان شدن آن کمک می کنند. در این شرایط می توانید به رانندگی خود ادامه دهید اما برطرف نکردن این نقیصه می تواند در مدت زمان طولانی تر مشکل فرمان را تشدید کند.

آسیب دیدن تسمه مارپیچ

یکی دیگر از دلایل عمده سفت شدن فرمان، ترک خوردن یا پاره شدن تسمه مارپیچ است. این تسمه به مرور زمان فرسوده می شود چون حین حرکت، دائما در حال کار است. زمانی که این تسمه فرسوده و ساییده شد فرمان ماشین علائم سفتی را از خود بروز می دهد. تأخیر در تعمیر یا تعویض این تسمه باعث خراب شدن آن و در نتیجه از کار افتادن فرمان می شود.

علت سفت شدن فرمان برقی برلیانس

نشت سوخت یکی از علت های سفتی فرمان

مقدار ناکافی سوخت که به عنوان سیال در سیستم فرمان ماشین عمل می کند نیز یکی از دلایل مهم این امر است. این مسئله زمانی اتفاق می افتد که شلنگ حاوی سیال دچار نشتی شده و یا شل شود. این نشتی باعث کاهش فشار سیستم و خشک شدن پمپ می شود. در نتیجه تایر ماشین به میزان کافی مایع برای آزادانه حرکت کردن در اختیار نخواهد داشت.

علت سفت شدن فرمان هیدرولیک در سرما

پمپ هم نقش مهمی در ایجاد فشار مناسب در سیستم قدرت فرمان دارد. اگر پمپ به هر دلیلی کار نکند یا آسیب دیده باشد چرخاندن فرمان با مشکل روبرو خواهد شد. در این شرایط چرخ بطور کامل نمی ایستد. یعنی گرچه شما می توانید آن را حرکت دهید اما نیاز به تلاش بیشتری دارید. این قضیه مخصوصا اگر در جاده نیاز به گردش به یک سمت را داشته باشید  می تواند بسیار خطرناک باشد.

مایع سیال غلیظ

مانند سایر سیال ها در وسایل نقلیه، سیال موجود در سیستم فرمان هم به مرور زمان گرد و غبار و آشغال جمع می کند.باید برای رفع این غلظت در دوره های زمانی مشخص، مایع سیال را تعویض کنید تا در تمام قسمت های سیستم آزادانه حرکت و کار کنند. این حالت مخصوصا در سرعت های پایین ایجاد مشکل می کند. در این مواقع تنها راه حل، خارج کردن مایع قدیمی از سیستم و ریختن مایع جدید در آن است.

سفت شدن فرمان هیدرولیک در سرما

نرم کردن فرمان پژو ۴۰۵

مشکل سفتی فرمان پژو ۴۰۵ و دیگر ماشین ها یشتر در سرعت های پایین است که خود را نشان می دهد. چون اکثر مردم هنگام چرخش اتومبیل، سرعت را کم می کنند. زمانی که این اتفاق می افتد می توانید بطور قطع مطمئن باشید که مشکل در سیستم فرمان است که شامل مایع سیال، پمپ و تسمه آن می شود. تمام این مواردی که گفته شد با هم کار می کنند و باعث کاهش مقاومت چرخ هنگام چرخش می شوند. وقتی یکی یا همه این موارد عملکرد صحیحی نداشته باشند به دلیل مقاومت بالا مشکل سفت شدن فرمان را تجربه خواهید کرد. در اینجا چند راه حل برای رفع این مشکل پیشنهاد شده است:

فشار هوای لاستیک های ماشین را چک کنید

اگر متوجه سفتی فرمان در سرعت های پایین شدید اولین چیزی که باید بررسی کنید فشار هوای همه لاستیک های ماشین است. تمام لاستیک ها باید به طور مساوی و طبق استاندارد خودروساز مورد نظر، از هوا پر باشند.

هواگیری فرمان هیدرولیک سمند

مساله سفتی فرمان در سرعت های پایین ممکن است مربوط به سطح مایع سیال و یا شرایطی که در آن قرار گرفته است نیز باشد. بنابراین هم مایع سیال و هم سیستم قدرت فرمان را بررسی کنید. شما می توانید به راحتی مایع سیال سیستم فرمان را در سیلندر استوانه ای شکل که نزدیک تسمه سیستم فرمان قرار دارد و دارای برچسب است، پیدا کنید. این سیلندر می تواند یک استوانه فلزی یا پلاستیکی باشد. سطح سیال را هم بررسی کنید که حتما به صورت کامل پر باشد و رنگ آن نیز قرمز تیره باشد. اگر رنگ مایع، خیلی تیره شده باشد باید آن را عوض کنید.

بررسی تسمه

کار دیگری که باید انجام دهید بازرسی تسمه است. توجه کنید برای امنیت کامل باید این کار را در هنگام خاموش بودن موتور انجام دهید. به طور معمول میزان انبساط آن نباید از یک یا سه چهارم اینچ تجاوز کند. برای بررسی این مورد، تنها شست خود را روی تسمه فشار دهید. وضعیت تسمه را از جهت فرسودگی و پارگی نیز بررسی کنید. علاوه بر این هنگام کار کردن اتومبیل هم می توانید قرقره را بررسی کنید تا مطمئن شوید خوب کار می کند.

سیستم قدرت فرمان را بررسی کنید

مورد بعدی که باید بررسی شود بازرسی واحد قدرت فرمان است. چون نشتی از بخش اتصال شلنگ ها باعث کاهش فشار و سفتی فرمان می شود. از این رو یک بررسی بصری برای نشتی مایع سیال باید انجام شود.

علت سفت شدن فرمان هیدرولیک در زمستان

قسمت های جلویی را بررسی کنید

قسمت های جلویی ماشین و نیز اتصالات آن را جهت رفع ساییدگی و روغن کاری بررسی کنید. برای اطمینان از اینکه خودرو شما تراز جلو بندی مناسبی دارد، قطعات موجود در آن را بازرسی کنید. سفت شدن فرمان می تواند یک علامت هشدار دهنده جهت اعلان پوشش ناهموار لاستیک های جلویی باشد. اگر همه لاستیک های ماشین تراز نباشند، با سفت شدن فرمان به ویژه در هنگام چرخش روبرو می شوید. تعمیر و نگهداری منظم و سرویس برنامه ریزی شده ماشین می تواند بهترین راه برای دور نگه داشتن آن از این مشکلات باشد.

در صورت نیاز می توانید مطلب آموزش دوخت روکش فرمان چرمی ماشین را نیز مطالعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس به این پرداختیم که چگونه فرمان سفت ماشین را نرم کنیم. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید حتما آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۲ دیدگاه

  1. مارون گفت:
    -1

    عالی

  2. محمود گفت:
    1

    سلام. من مشکل سفتی فرمون داشتم ۱۰۰۰۰ تا بیشتر کارنکرده(۲۰۶) دلیلش هم به نظرم باد کردن چرخا بود. دیروز باد کردم و امروز گویا تاثیرشو گذاشته.

    گفتم بگم دوستان هم در جریان باشن شاید کمکشون کنه. (بردم یه تعمیرگاه)

تبلیغات متنی