تعویض کمک فنر

آموزش تعویض کمک فنر جلو و عقب پراید، پژو ۴۰۵، ۲۰۶ و دیگر ماشین ها

۲
آموزش تعویض کمک فنر جلو و عقب پراید، پژو ۴۰۵، ۲۰۶ و دیگر ماشین ها
نمره 3.8 از 10 رای

بعضی افراد به خاطر مشغله فراوان، فرصت مراجعه به تعمیرگاه را ندارند یا شاید از انجام کارهای فنی و خبره بودن در هر کاری لذت می برند و ترجیح می دهند تعمیرات ساده خودروشان را خودشان انجام دهند. اتفاقا باید به این دسته افراد مژده دهیم که تعویض کمک فنر با کمی صرف وقت برای یادگیری طی مدت کوتاهی قابل انجام است.  در این مقاله از آی آر میکس به شما یاد می دهیم با هر ماشینی که دارید به راحتی بتوانید تعمیرکار خود باشید و نه تنها متحمل هزینه های تعمیرگاه نشده بلکه از نو بودن کمک های خود نیز مطمئن باشید.

چگونه کمک فنر را تعویض کنیم؟

How to Change Change Shocks Absorbers

برای تعویض کمک ها، ابتدا باید بدانید هر چند کلیومتر نیاز به تعویض دارند و چه زمانی باید اقدام به تعویض آن ها کنید. سپس به شما در مورد تعویض کمک فنر خودروهای مختلف توضیح خواهیم داد تا بتوانید با توجه به نوع خودروی خود به راحتی اقدام به این کار کنید.

ما در مطلب تعویض لنت ترمز جلو و عقب پژو ۲۰۶ و دیگر خودروها به صورت تصویری نحوه تعویض لنت ترمز را به شما آموزش دادیم. پیشنهاد میکنیم این مطلب را مطالعه کنید.

زمان تعویض کمک فنر

کمک فنر اتومیبیل باعث می شود تا خودرو به نرمی حرکت کند؛ اما با گذشت زمان فرسوده می شوند و نرمی فنر از بین رفته، تبدیل به یک قطعه فلز سخت می گردد که خاصیت فنری ندارد. در این مواقع ماشین هنگام عبور از روی دست اندازها، نرم حرکت نمی کند و خودتان متوجه خواهید شد که کمک ها فرسوده شده و نیاز به تعویض دارند.

روش دیگر این است که با دستتان محکم روی صندوق عقب یا بالای چرخ ها فشار بیاورید. اگر کمک ها سالم باشند باید ماشین یک بار به نرمی بالا و پایین برود و سپس خیلی سریع به حالت ثابت برگردد؛ اما اگر بدنه خودرو بعد از ایجاد فشار بیشتر بالا و پایین رفت یعنی زمان تعویض کمک فنرهاست.

در برخی اتومبیل ها به جای کمک فنر از سیستم تعلیق یا استرات استفاده شده است. تعویض استرات مشکل است و نیاز به دستگاه دارد. چنانچه خودروی شما نیز از سیستم تعلیق استفاده می کند بهتر است تعویض آن را به مکانیک بسپارید.

تعویض کمک فنر هر چند کیلومتر باید انجام بگیرد؟

معمولا یک کمک فنر مناسب باید تا ۸۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر کار کند؛ اما این میزان بستگی به طرز رانندگی شما و نوع جاده هایی که در آن میرانید هم دارد.

مثلا اگر در جاده های خاکی یا خیابان های داخل شهر رانندگی کنید این مقدار می تواند کمتر شود؛ اما کمک فنر اتومبیل هایی که بیشتر در اتوبان ها حرکت می کنند یا رانندگانشان محتاط ترند، دوام بیشتری داشته و دیرتر خراب می شوند.

تعویض کمک فنر

برای تعویض کمک فنر خودروی خود ابتدا باید نوع مناسب با خودروی خود را خریداری کنید. اگر نمی دانید ماشین شما از چه نوع فنری استفاده می کند بهتر است هنگام خرید کمک فنر از مکانیک خودرو در مورد نوع متناسب با ماشینتان سوال کنید.

آموزش تعویض کمک فنر

آموزش تعویض کمک فنر جلوی پراید

۱- برای تعویض کمک فنر پراید، جک بزنید، چرخ ها و سیلندر ترمز را باز کنید.

۲- سپس در کاپوت را بالا زده، زایده توپی فنر را از بدنه جدا کنید.

کمک فنر پراید

۲- سپس پیچ های اتصال کمک به سگدست را باز کنید.

باز کردن کمک فنر جلوی پراید

۳- شلنگ ترمز را از پایه کمک جدا کنید.

۴- مهره های کمک را باز کنید و فنر را بیرون بیاورید. دقت کنید که برای بیرون آوردن کمک فنر از فنر جمع کن استفاده کنید.

توجه داشته باشید که کار با فنر جمع کن بسیار خطرناک است و می تواند آسیب های جدی و حتی مرگ به همراه داشته باشد. لذا اگر سابقه کار با این وسیله را ندارید اکیدا توصیه می گردد از یک متخصص مکانیک کمک بخواهید.

نحوه باز کردن کمک فنر پراید

۵- سپس مهره سر فنر، توپی و نگهدارنده را دربیاورید. ترتیب چیدن را بهم نریزید که هنگام بستن دچار مشکل نشوید.

۶- کمک جدید را جا بیندازید و سپس هرچه بیرون آورده اید را دوباره به حالت اول سر جای خود برگردانید و همه را ببندید.

آموزش تعویض کمک فنر عقب پراید

کمک فنر عقب همه خودروها کمی دیرتر از کمک های جلو فرسوده می شود؛ با این حال آن ها نیز بعد از مدتی نیاز به تعویض دارند.

۱- برای تعویض فنر عقب پراید باید ابتدا کاور آستری گلگیر عقب را که با ۷ پیچ به بدنه متصل است باز کنید تا به محل اتصال فنر به بدنه دسترسی پیدا کنید.

تعویض کمک فنر عقب پراید

۲- سپس چرخ را باز کنید و فنرهای کوئری را با فنر جمع کن، جمع کنید تا بتوانید پیچ اتصال فنر به بدنه را که در قسمت قبل رونمایی کردید باز کنید.

پیچ اتصال فنر به بدنه پراید

۳- پیچ پایه فنر را باز کنید و سیستم فنربندی را از اتومبیل جدا کنید.

۴- کمک های جدید را جابیندازید و همه چیز را طبق اول ببندید.

آموزش تعویض کمک فنر تیبا

تعویض کمک فنر تیبا نیز مانند تعویض کمک فنر پراید است. برای آموزش تعویض کمک فنر جلو و عقب تیبا می توانید به بخش قبلی (در مورد پراید) مراجعه نمایید.

آموزش تعویض کمک فنر پیکان

فنربندی پیکان از نوع فنربندی ماشین های سنگین و گاری های قدیمی است که به آن فنر شمشی یا برگه ای (leaf spring) می گویند.

کمک فنر شمشی در پیکان و ماشین های سنگین

اکسل این نوع ماشین ها یکپارچه است و برای اینکه قدرت فنر افزایش پیدا کند از چند شمش استفاده شده است.

فنر شمشی عبارت است از چند فنر با اندازه های مختلف که توسط پیچ و مهره به یکدیگر چسبیده اند. بزرگترین آن را شاه فنر می گویند. همان طور که در شکل ساده شده آن در زیر مشاهده می کنید دو سر فنر با نیرویی که توسط بست ها و گیره های مخصوص به آن وارد می شود خم شده است.

کمک فنر لیف leaf در پیکان

آموزش تعویض کمک فنر ال۹۰

  1. برای تعویض کمک فنر L90، مانند سایر اتومبیل ها ابتدا چرخ ها را دربیاورید و سپس بست های مربوط به سیم لنت ترمز را باز کنید.
  2. کاپوت را بالا بزنید و درب مخزن روغن ترمز را باز کنید.
  3. سیلندر ترمز را باز کنید.
  4. پیچ توپی بالای کمک را باز کنید.
  5. کمک فنر را عوض کنید و سپس پیچ توپی بالای کمک را مجددا ببندید.
  6. سیلندر ترمز را بسته و چرخ را جا بزنید. همه چیز را به حالت اول برگردانید.

آموزش تعویض کمک فنر عقب پژو ۴۰۵

۱- برای تعویض کمک فنر عقب پژو ۴۰۵ نیز ابتدا با کمک جک، چرخ ها را بالا ببرید و سپس بعد از باز کردن قالپاق، پیچ های چرخ را باز کنید و چرخ را دربیاورید.

۲- سیلندر ترمز را به کمک آچار باز کنید.

۳- برای اینکه بتوانید کمک های عقب پژو ۴۰۵ را دربیاورید باید صندوق عقب را باز کرده، روکش آن را کنار بزنید و پیچ های انتهای صندوق را باز کنید تا انتهای بالایی کمک فنر دسترسی پیدا کنید.

نحوه باز کردن کمک فنر عقب پژو 405

۴- فنر قبلی را خارج کنید و پوسته بیرونی و درپوش بالای پوسته را نگه دارید.

آموزش باز کردن کمک فنر عقب پژو 405

۵- کمک فنر جدید را بردارید، اهرم وسط آن را تا جای ممکن بکشید تا کاملا باز شود. سپس پیچ انتهای اهرم را باز کنید و پوسته بیرونی که در مرحله قبل کنار گذاشتید بر روی کمک جدید قرار دهید. در آخر درپوش را نیز بر روی آن بگذارید.

آموزش تعویض کمک فنر پژو 405

۶- کمک جدید را در جای خود قرار دهید.

۷- از صندوق عقب، پیچ انتهایی کمک جدید که باز کرده بودید را در این قسمت ببندید تا در جای خود محکم شود.

بستن کمک فنر پژو 405

۸- روپوش، سیلندر ترمز و چرخ را به جای خود برگردانید و جک را بردارید.

آموزش تعویض کمک فنر سمند

تعویض کمک فنر سمند مانند تعویض کمک های پژو ۴۰۵ است. برای آموزش تعویض کمک فنر عقب سمند به متن قبلی در مورد تعویض کمک ۴۰۵ مراجعه کنید و برای آموزش تعویض کمک فنر جلوی سمند نیز از راهنمای تعویض کمک های پراید استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

آیا شما هم تا کنون اقدام به تعویض کمک فنر اتومبیل خود کرده اید؟ اگر نکته ای بوده که شما حین تجربه با آن برخورد کرده اید، با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۲ دیدگاه

  1. یاسی گفت:
    0

    بهترین روش ممکن رو ذکر کردید

  2. مجتبی گفت:
    3

    برای باز کردن کمک فنر عقب پراید نیاز به فنر جمع کن نیست وبا دست به راحتی قابل تعویض یا تعویض گردگیر کمک می باشد چون اکسل عقب به سمت پایین وبالا حرکت میکنه

تبلیغات متنی