کلاچ برقی چیست و معایب و مزایای آن به چه شکل است؟

۱
کلاچ برقی چیست و معایب و مزایای آن به چه شکل است؟
نمره 5 از 3 رای

گرفتن و رها کردن مداوم کلاچ در ترافیک های شدید و طولانی و یا برای افرادی که دارای کمردرد و یا مشکلات ستون فقرات هستند مشکل و گاها طاقت فرساست. کلاچ های برقی این مشکل را مرتفع کرده اند. در این مطلب از آی آر ایکس انواع کلاچ های برقی را معرفی و مزایا و معایب آن ها را بررسی می کنیم.

آیا کلاچ برقی خوب است؟

All About Electronic Clutch
در کلاچ های معمولی، برای اینکه کلاچ با چرخ دنده ها درگیر شود و یا از آن ها جدا شود باید راننده پدال را فشار دهد و رها کند. در واقع موقعیت قرارگیری کلاچ به موقعیت پدال بستگی دارد.
در کلاچ های برقی، بین پدال و کلاچ ارتباط مستقیم وجود ندارد و درگیری یا رها شدن کلاچ به وسیله یک محرک برقی یا هیدرولیکی انجام می شود. کنترل این محرک بر عهده یک واحد کنترل الکتریکی است.

مزایای کلاچ های برقی

کلاچ های برقی مزایای زیادی را برای یک اتومبیل به همراه دارند، از جمله:

  • به خاطر نوع عملکرد کلاچ و نیاز کمتر به دنده عوض کردن، رانندگی ساده تر است.
  • در صورت توقف ناخواسته، موتور به صورت خودکار ری‌استارت می شود.
  • کلاچ گیری راحتتر است؛ به خصوص در ماشین هایی که گشتاور موتورشان بالاست.
  • به خاطر نداشتن اجزای مکانیکی، در برابر تصادفات امنیت بیشتری دارند.
  • در این ماشین ها زمان بندی حفظ کلاچ -به خاطر برخورداری از اخذ داده های کاربری- امکان پذیر است.
  • به خاطر حرکت روان اتومبیل، مصرف سوخت کاهش میابد.
  • چون نیاز کمتری به گرفتن کلاچ و تغییر فشار پا بر روی گاز وجود دارد و ارتباط مکانیکی بین کلاچ و پدال وجود ندارد، سرنشینان اتومبیل احساس بهتری خواهند داشت و راحت ترند.

معایب کلاچ های برقی

از جمله معایب کلاچ های برقی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت اولیه بالا
  • محدودیت دمایی برای کار کردن؛ کلاچ های برقی در درمای بالا خراب می شوند.
  • احتمال افزایش درجه حرارت حین کار کردن به حدی که از مقدار مجاز فراتر رود
  • نیاز سیم پیچ ها به چکاپ دوره ای

نظرات در مورد کلاچ برقی

اگر نگاهی به نظرات رانندگانی که از کلاچ برقی استفاده کرده اند بیندازیم قطعا رضایت از تنظیم خودکار دنده و عدم نیاز به گرفتن کلاچ در ترافیک یکی از برجسته ترین نظرات مثبت خواهد بود.

اما با وجود کلاچ برقی، کنترل اتومبیل در دست اندازهای پیش رو در جاده و یا در سراشیبی پارکینگ در دست راننده نخواهد بود؛ راننده نمی تواند در مواقع مورد نیاز از کلاچ مدل قدیمی استفاده کند و دنده معکوس براند.

در حال حاضر در ایران، شرکت های وارنا کنترل، اتاکو و اتومید در زمینه تولید کلاچ برقی فعالیت دارند. در ادامه به بررسی کلاچ های ساخت شرکت اتاکو و اتومید می پردازیم:

مزایای کلاچ برقی اتاکو (Etako)

  • کلاچ های برقی برند اتاکو از سال ۱۳۹۲ روانه بازار شدند. این کلاچ های برقی از بلبرینگ جلو و عقب به طور هم زمان استفاده می کنند که باعث افزایش قدرت موتور و طول عمر دستگاه می شود.
  • کار با کلاچ های برقی اتاکو نسبت به اتومید ساده تر است؛ چراکه دنده مشابه دنده های معمولی است و تنها تفاوت در این است که یک دکمه در کنار دنده تعبیه شده و راننده برای توقف و حرکت یا هنگام عوض کردن دنده نیازی به گرفتن کلاچ با پا ندارد، فقط با فشردن دکمه کنار دنده، دنده عوض می شود.

کلاچ برقی اتاکو

  • موتور کلاچ های برقی اتاکو از شرکت valeo فرانسه وارد می شوند که موتوری پرقدرت است.
  • به علاوه، تراشه انکودر کلاچ های شرکت اتاکو به صورت ۱۲ بیتی طراحی شده که باعث حرکت نرم تر و دقیق تر اتومبیل می شود. این تراشه وظیفه خواندن وضعیت موتور را دارد و چون برای انجام این کار با موتور تماس بسیار کمی برقرار می کند، احتمال خرابی آن کم تر است.
  • برای اینکه ماشین در حالت نیم کلاچ قرار نگیرد، در این سنسور تشخیص حالت خلاص تعبیه شده تا عمر دیسک و صفحه کلاچ افزایش بیابد.

معایب کلاچ برقی اتاکو

  • سنسور در سیستم های اتاکو بر روی دنده نصب می شود. سنسورهایی که بر روی دنده نصب می شوند، آهسته تر حرکت می کنند و لذا تشخیصشان کندتر خواهد بود.
  • مدار با یک مگنت به سر دنده نصب شده که ممکن است به راحتی جدا شود.
  • در سربالایی ها ممکن است اتومبیل بعد از توقف اندکی به عقب برگردد.

نظرات در مورد کلاچ برقی اتاکو

کلاچ برقی اتاکو نسبت به کلاچ اتومید جدیدتر تأسیس شده، مدار ساده تری دارد و نیم کلاچ ندارد. در ادامه مقایسه ای بین کلاچ های اتاکو و اتومید انجام خواهیم داد تا بتوانید با توجه به توقعات خود از یک کلاچ راحت، بهتر تصمیم گیری کنید.

نداشتن نیم کلاچ

عده ای نداشتن نیم کلاچ را مزیت می دانند از این جهت که عمر صفحه کلاچ و دیسک افزایش پیدا می کند؛ از طرف دیگر عده ای آن را از بدی های یک کلاچ برقی در نظر می گیرند، چراکه حرکت اتومبیل در سربالایی را با اندکی مشکل ایجاد می کند و نیاز به گاز بیشتری هست.

موتور فرانسوی

تفاوت مهم دیگر این کلاچ برقی با سایر کلاچ های برقی در نوع موتور آن است. موتور کلاچ های اتاکو ساخت valeo فرانسه و موتور کلاچ اتومید ساخت بوش آلمان است.

شکل سردنده

شکل سردنده اتاکو مانند دنده های معمولی بوده و فقط به جای کلاچ باید دکمه کنار دنده را همزمان با تعویض دنده فشرد؛ اما شکل سردنده کلاچ برقی اتومید کمی متفاوت بوده و نیاز به تنظیمات اولیه دارد.

کلاچ برقی اتومید (Auto mid)

شرکت دانش بنیان کلاچ برقی اتومید (ایرانکلاچ) در سال ۱۳۸۵ تأسیس شده. موتور این کلاچ ساخت بوش آلمان بوده و از این نظر می توان گفت نسبت به سایر مدل های موجود در بازار برتری دارد.

سنسور دوبل این نوع کلاچ برقی حرکت را روان و نرم تر می کند. به علاوه، نصب سنسور بر روی موتور باعث می شود حرکت آن ۵۰ تا ۱۰۰ برابر بیشتر از حرکت سنسوری است که بر روی دنده نصب شود.

سردنده کلاچ اتومید از نظر زیبایی دارای بک لایت بوده و هنگام تنظیم نیازی به دمونتاژ کردن ندارد.

قابلیت نیم کلاچ گیری در حین حرکت نیز یکی دیگر از قابلیت های کلاچ برقی اتومید است که سایر کلاچ های برقی از این قابلیت محروم اند. نیم کلاچ گرفتن در دو مورد لازم است؛ یکی هنگام شروع به حرکت و دیگری در سربالایی. نیم کلاچ حین حرکت در سربالایی ها به داد راننده می رسد و حرکت خودرو در سربالایی را ساده تر می کند.

قیمت کلاچ برقی اتومید

رنج قیمت کلاچ برقی در سال ۹۸ در حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است.

تنظیمات کلاچ برقی

در مطلب آموزش تنظیمات کلاچ پراید و سایر اتومبیل ها در خانه، در مورد تنظیم کلاچ معمولی توضیح دادیم؛ اما برای تنظیم کلاچ برقی چه باید کرد؟

تنظیمات برندهای مختلف و تولید سال های مختلف با یکدیگر متفاوتند؛ اما به طور کلی می توان گفت روند یکسانی دارند. در ادامه روش تنظیم یکی از جدیدترین انواع اتومید را مطالعه می کنید:

کلاچ برقی اتومید

باید ابتدا برای ورود به صفحه تنظیمات دو بار دکمه کلاچ، یک بار دکمه منفی و یک بار دکمه اتومید فشرده شود. با این کار، چراغ خاموش می شود؛ یعنی وارد بخش تنظیمات شده ایم.

برای رفتن از یک منو به منوی دیگر از دکمه های کلاچ و اتومید استفاده می کنیم (دکمه کلاچ برای رفتن به منوی بعدی و دکمه اتومید برای رفتن به منوی قبلی). دکمه های منفی و مثبت نیز برای کم و زیاد کردن مقادیر کاربرد دارند.

منوی یک با یک چراغ چشمک زن مشخص می شود و بیانگر دور موتور است.

منوی دو با دو چراغ چشمک زن مشخص می شود و بیانگر کیلومتر است.

سه چراغ چشمک زن، منوی تنظیم بین دنده ای است.

چهار چراغ چشمک زن، منوی شروع به حرکت است. با این منو مشخص می کنید که شروع به حرکت تیز باشد یا حرکت به کندی شروع شود.

منوی پنج نیز با پنج چراغ چشمک زن نشان دهنده نیم کلاچ است.

نمونه:

برای مثال در ماشین ۲۰۶ که دور موتور از کوئل و کیلومتر از ABS گرفته می شود، دکمه Auto mid. را انقدر فشار دهید تا یک بار چراغ چشمک بزند. در این حالت یعنی وارد منوی یک شده اید. هم زمان با روشن و خاموش شدن چراغ، صدای بوقی شنیده می شود که درجه را نشان می دهد. با هر بار فشردن دکمه های منفی یا مثبت، تعداد بوق ها یکی کم یا یکی زیاد می شود. به این ترتیب می توانید درجه مطلوب خود را انتخاب کنید. همان طور که می دانید در اتومبیل هایی که دور موتور کوئری است، دور موتور باید روی درجه ۳ باشد. بعد از انجام این تنظیمات باید بعد از شنیدن سه صدای بوق، یک بار چراغ روشن و خاموش شود؛ یعنی منوی یک روی درجه ۳ تنظیم شده است.

اکنون برای تنظیم کیلومتر، دکمه clutch را فشار دهید تا چراغ دو بار چشمک بزند و وارد منوی کیلومتر شوید. کیلومتر ABS باید روی ۳ تنظیم شود.

دوباره دکمه clutch را بزنید تا منوی بین دنده ای (سه چراغ چشمک زن) فعال شود. اگر بخواهید دنده ها آرام تر جا به جا شوند دکمه منفی را بزنید و اگر تمایل دارید سریع تر دنده عوض شود، با دکمه مثبت، درجه را زیاد کنید.

در منوی شروع به حرکت نیز با کم کردن درجه، ماشین کندتر شروع به حرکت می کند و با زیاد کردن آن، ماشین سریع تر دور می گیرد یا به عبارتی نیم کلاچ -فقط در حالت شروع به حرکت- پایین تر می آید.

در منوی پنجم نیز نیم کلاچ -در حین حرکت- تنظیم می گردد.

منوهای سوم، چهارم و پنجم دارای ۵ درجه هستند؛ بنابراین برای انتخاب درجه متوسط باید درجه ۳ را انتخاب کنید.

آیا کلاچ برقی خوب است؟

همان طور که گفته شد، کلاچ برقی خصوصا برای شهرهای پرترافیک که نیاز به گرفتن کلاچ زیاد وجود دارد، برای افرادی که مشکلات ستون فقرات و کمر دارند و گرفتن و رها کردن کلاچ با پا برایشان مشکل ایجاد می کند و افرادی که به راحتی خانواده شان در اتومبیل توجه دارند و یا اعضای خانواده شان دارای مشکلاتی هستند که نیاز به آرامش و سکون بیشتری در اتومبیل دارند توصیه می شود.

به علاوه، طبق تحقیقات، کلاچ برقی می تواند مصرف بنزین را تا ۸ درصد کاهش دهد، رانندگی با آن ساده تر است و حرکت اتومبیل را نرم و روان می کند.

اکثر مشتریانی که کلاچ برقی را بر روی خودروی خود نصب کرده اند از عملکرد آن رضایت دارند و خرید آن را به سایرین نیز پیشنهاد می کنند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

آیا شما نیز از کلاچ برقی استفاده کرده اید؟ نظر شما در مورد استفاده از این نوع کلاچ ها چیست؟ چه مزیت ها و یا چه نقص هایی دارند؟ شما چه برندی را پیشنهاد می کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید و به ما در تکمیل و گردآوری نظرات مختلف در این زمینه کمک کنید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. کامی گفت:
    3

    با توجه به توضیحات شما به نظر من کار با کلاچ اتاکو راحتتره

تبلیغات متنی