علائم و راه های جلوگیری از سکته قلبی در زنان و جوانان

علائم و راه های جلوگیری از سکته قلبی در زنان و جوانان

۰
علائم و راه های جلوگیری از سکته قلبی در زنان و جوانان
نمره 3 از 1 رای

حملات قلبی از شایع ترین دلایل مرگ در میان انسان ها می باشد. به طوری که تنها در ایالات متحده، در هر ۳۷ ثانیه یک نفر جان خود را به دلیل سکته قلبی از دست می دهد. در این میان حتی زنان و جوانان هم از این عارضه در امان نیستند. در این مطلب آی آر میکس به علائم سکته خفیف قلبی در جوانان، زنان و همچنین کودکان پرداخته و راه های پیشگیری از آن را نیز مرور می کنیم. 

چگونه باید از سکته قلبی در سنین پایین پیشگیری کنیم؟

Heart Disease Risk Factors for Children and Teenagers

مجموعه عواملی را که احتمال ابتلای فرد به سکته قلبی را افزایش می دهند تحت عنوان عوامل خطر آفرین می شناسیم. برخی از این عوامل قابل تغییر، درمان و همچنین قابل پیشگیری هستند. اگر کنترل این عوامل از سنین پایین آغاز شود مطمئنا تاثیرات و احتمال وقوع آن ها در دوران بزرگسالی به شدت کاهش پیدا می کند. پیشگیری همواره بهترین راه اجتناب از بروز مشکلات مربوط به سلامتی است. مخصوصا اگر روند آن از همان سنین کودکی آغاز شود. از این رو در این پست آی آر میکس، علائم قبل از سکته قلبی در جوانان و کودکان را مرور کرده و راه های درمان و البته پیشگیری از آن را نیز با شما در میان خواهیم گذاشت.

فشار خون بالا از علائم سکته قلبی در مردان جوان

حدود ۳ درصد از کودکان آمریکایی دارای مشکل فشار خون هستند. ابتلا به فشار خون در سنین پایین می تواند بسیار خطرناک باشد. زیرا اغلب نمی توان علائم خاصی برای آن در نظر گرفت. بنابراین حتما فشار خون کودکان و جوانان را به صورت سالیانه بررسی کنید. از عواملی که می تواند موجب فشار خون بالا در کودکان شود، سابقه خانوادگی است. اگر هر کدام از افراد خانواده دارای سابقه فشار خون بالا باشند حتما باید کودک را نیز از این لحاظ مورد بررسی و معاینات پزشکی قرار داد. اما گاهی اوقات، فشار خون بالا در نتیجه دیگر بیماری هایی است که کودک به آن ها مبتلا شده است.

راه های جلوگیری از سکته قلبی

بیماری هایی مثل مشکل قلبی یا کلیوی. به این حالت، فشار خون بالای ثانویه گفته می شود. فشار خون را می توان از طریق ابزاری به نام اسفنجمومومتر اندازه گرفت. مواردی مثل سن، جنسیت و قد کودک در تعیین فشار خون مناسب برای وی اثرگذار خواهد بود. بنابراین همواره بهتر است که برای بررسی فشار خون کودک خود به پزشک مراجعه کنید تا ملاحظات دقیق تری در این باره اعمال شود.

ما در مطالب پیشین آموزش راه های جلوگیری از افت فشار خون و آشنایی با علائم آن را ارائه دادیم، در صورت تمایل این مطلب را مطالعه کنید.

جلوگیری از حمله قلبی در خانه بر اثر فشار خون

در اغلب موارد، تغییر سبک زندگی می تواند در کنترل فشار خون موثر باشد. موارد زیر را همواره رعایت کنید:

  • مراقب وزن این افراد باشید. کودکانی که دارای اضافه وزن هستند بسیار بیش از دیگران مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستند.
  • افزایش فعالیت بدنی
  • محدود کردن مقدار نمک مورد استفاده آن ها
  • آگاه کردن آن ها در رابطه با خطرات سیگار

اگر راه هایی مثل رژیم یا ورزش کردن در کاهش فشار خون افراد موثر نیود حتما از مشورت یک پزشک کمک بگیرید.

علائم سکته قلبی در کودکان بر اثر کلسترول

مطالعات نشان دهنده این است که تشکیل پلاک های چربی از اوان کودکی آغاز شده و همینطور تا بزرگسالی ادامه پیدا می کند. کلسترول یک ماده چربی مانند به نام لیپید است که در همه سلول های بدن یافت می شود. این ماده توسط کبد ساخته می شود. اما کلسترول اضافی از طریق غذاهایی که می خوریم (مخصوصا فست فود و محصولات غذایی فراورده حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی) وارد بدن ما می شود. درصد کمی از کلسترول بالای بدن می تواند به خاطر سابقه خانوادگی در این زمینه باشد.

راه های جلوگیری از سکته قلبی

حدود ۱۵ درصد از افرادی با سنین پایین دارای سطح بالایی از کلسترول هستند. کلسترول بالا می تواند موجب تصلب شرایین شود. چیزی که در نهایت و در طول زمان یکی از عوامل اصلی بروز سکته قلبی خواهد بود. بنابراین برای جلوگیری از حمله قلبی در خانه همیشه باید سطح کلسترول موجود در بدن از طریق آزمایش های مناسب بررسی و کنترل شود. معمولا این روند برای کودکانی که دارای چنین مشکلی هستند از ۵ سالگی آغاز می شود.

شیوه درمان مشکل کلسترول بالا

برای کاهش ریسک ابتلا به مشکل کلسترول بالا یا درمان آن در کودکان خود می توانید راه های زیر را امتحان کنید:

  • تمرین های ورزشی مختلفی را به آن ها محول کنید. آن ها را تشویق کنید روزی ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به ورزش بپردازند.
  • برای جلوگیری از سکته قلبی چه بخوریم؟ این سوال مهمی است. غذاهایی با میزان چربی و کلسترول پایین میل کنید. سعی کنید رژیم غذایی کودکتان بیش از همه از غلات و میوه های تازه تشکیل شده باشد. توجه داشته باشید که در مورد نوزادان زیر دو سال نباید از این نظر حساسیت زیادی به خرج دهید. زیرا بدن آن ها به طور طبیعی در این سن به این میزان از چربی نیاز دارد.
  • خطرات سیگار را همواره به آن ها متذکر شوید.
  • وزن آن ها را همیشه تحت کنترل داشته باشید.

کودکان و زنانی که دارای کلسترول بالایی هستند باید از رژیم غذایی مناسب و نیز تمرینات ورزشی متناوب استفاده نمایند. در این میان، مشورت با پزشک متخصص هم فراموش نشود.

علائم سکته قلبی در مردان جوان

علائم سکته قلبی در آقایان بر اثر سیگار کشیدن

حدود ۲۵ درصد از دانش آموزان دبیرستانی در ایالات متحده آمریکا به نحوی از فرآورده های تنباکو استفاده می کنند و در هر روز نیز ۴۰۰۰ نوجوان زیر ۱۸ سال برای اولین بار سیگار کشیدن را امتحان می کنند. در واقع بسیاری از افراد، از دوران دبیرستان شروع به سیگار کشیدن نموده اند که یکی از علائم سکته قلبی در مردان جوان است. در همین کشور، بیش از ۹۰ هزار نفر در سال بر اثر بیماری های قلبی ناشی از سیگار فوت می کنند. طبق تحقیقات مشخص شده است که عامل ۷۵ درصد از عارضه های قلبی، سیگار است. طبق گفته محققان بیشتر نوجوانان سیگاری به نیکوتین معتاد هستند. نیکوتین رگ های خونی را باریک می کند و فشار اضافی بر قلب وارد می آورد.

جلوگیری از سکته قلبی فوری

متاسفانه میزان وابستگی به این ماده به گونه ای است که ترک آن هم برای افراد سیگاری بسیار مشکل است. استعمال سیگار ضربان قلب را افزایش می دهد، شریان های اصلی را سفت می کند و می تواند در زمان و ریتم ضربان قلب بی نظمی ایجاد کند که هر کدام از این موارد می توانند به راحتی منجر به حمله قلبی گردند. مواد شیمیایی موجود در  سیگار می تواند باعث افزایش سطح کلسترول خون و همچنین فیبرینوژن، که یک ماده لخته کننده خون است شود.

جلوگیری از حمله قلبی در خانه بر اثر سیگار کشیدن

  • برای جلوگیری از سکته خفیف قلبی در جوانان با آنها راجع به مضرات سیگار صحبت کنید. مسائلی چون زرد شدن دندان ها، بوی بد تنفس، لباس های بدبو و نیز کوتاه شدن دم و بازدم از جمله مواردی هستند که حتما باید به آن ها اشاره شود. اگر بچه شما اهل ورزش است حتما به وی متذکر شوید که سیگار کشیدن می تواند به ریه ها آسیب زده و روند اکسیژن رسانی به ماهیچه های بدن را مختل کند که تاثیر بسیار بدی روی ورزش کردن خواهد داشت.
  • به راحتی با بچه های خود راجع به خطرات سیگار صحبت کنید.
  • اگر خود شما سیگاری هستید پس باید توجه بیشتری به کودک خود داشته باشید. زیرا بیش از نیمی از سیگاری ها از والدین سیگاری برخوردار بودند.
  • در صورت سیگاری بودن نوجوان خود با یک پزشک در رابطه با چگونگی ترک آن صحبت کنید.

سگار یکی از خطرناک ترین دلایل مرگ افراد است و در عین حال قابل پیشگیری ترین آن ها هم است. بنابراین حتما باید آموزش کودکان و نوجوانان در جهت دوری از آن را جدی گرفت.

چاقی از علائم سکته قلبی در خانمها

چاقی از جزو اصلی ترین علائم سکته قلبی در خانمها است. از هر ۳ آمریکایی یک نفر چاق است. تحقیقات اخیر نشان داده است که چاقی عامل اصلی ۱۱۰ هزار مرگ در هر سال در این کشور است. در این میان چاقی افرادی با سنین پایین می تواند خطرناک تر هم باشد. این افراد مستعد ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند. چیزی که معمولا فقط در افراد بزرگسال دیده می شود. چاقی در این سنین به این دلیل خطرناک است که می تواند عاملی باشد بر چاقی در بزرگسالی و عوارضی که از پی آن می آید. بنابراین پیشگیری یا درمان چاقی می تواند تاثیر بسیار مهمی بر روی جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری های قلبی، دیابت و دیگر عوارض مربوط با چاقی داشته باشد.

راه های جلوگیری از سکته قلبی

معمولا برای تعیین میزان چاقی به شاخص BMI رجوع می شود که بر اساس قد و وزن فرد، میزان دقیق چاقی وی را مشخص می کند. البته محاسبه BMI برای کودکان به سن آن ها هم بستگی دارد. زیرا میزان چاقی آن ها رابطه مستقیمی با تغییرات سریعی که در دوران رشد با آن مواجه می شوند دارد. ضمن اینکه جنسیت آن ها هم باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی بهتر است اندازه گیری شاخص توده بدنی کودکان جهت تعیین میزان چاقی آن ها زیر نظر پزشک انجام گیرد. اگر فرزند شما دارای چاقی است ابتدا باید از لحاظ داشتن بیماری مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که هیچ بیماری خاصی شناسایی نشد احتمالا توصیه های زیر را از پزشک دریافت خواهید کرد:

  • وعده های غذایی آن ها و میزان کالری مصرفی شان را کنترل کنید.
  • از غذا به عنوان پاداشی برای رفتار خوب یا نمرات درسی خوب استفاده نکنید.
  •  میان وعده های آن ها را محدود کنید.
  • از او بپرسید که در مدرسه جه چیزی می خورد.
  • غذا را به صورت جمعی و دور هم میل کنید. بدین ترتیب می توانید متوجه شود که حجم غذای مصرفی فرزندتان چقدر است.
  • فعالیت بدنی آن ها را افزایش دهید. بهتر است تمرینات و ورزش هایی که انجام می دهید به صورت جمعی باشد.
  • مدت زمان تماشای تلویزیون و بازی با کامپیوتر را محدود کنید.

کنترل و درمان چاقی کودکان می تواند بسیار سخت باشد. زیرا به محض اینکه وزن مناسب به دست بیاید می تواند به راحتی دوباره به همان شرایط قبلی باز گردد. بنابراین همیشه باید به سبک زندگی فرزندتان و تاثیری که می تواند روی سلامت و تناسب بدنی وی داشته باشد توجه کنید.

علائم سکته خفیف قلبی در جوانان بر اثر کم تحرکی

عدم فعالیت بدنی، دلیل اصلی بروز بیماری های قلبی است و می تواند موجب تشدید علائم سکته قلبی در کودکان شود. افرادی که به هیچ عنوان ورزش نمی کنند بسیار مستعد این بیماری ها هستند. این افراد به راحتی مبتلا به عوارضی چون کلسترول بالا، فشار خون بالا، چاقی و دیابت می شوند. کودکان فعال معمولا در بزرگسالی هم تبدیل به افرادی فعال و پر جنب و جوش می شوند. تمرینات ورزشی و فعالیت مداوم بدنی در کودکان می تواند موجب کمک به کنترل وزن، استخوان بندی قوی تر در بزرگسالی، افزایش اعتماد به نفس و همچنین از همه مهم تر سلامت قلبی عروقی خواهد شد.

راه های جلوگیری از سکته قلبی

کارشناسان توصیه می کنند که کودکان بزرگتر از ۵ سال بهتر است روزی یک ساعت فعالیت بدنی داشته باشند. این فعالیت بدنی باید ترکیبی از حرکات شدید و متوسط باشد. اگر فکر میکند کودک شما به اندازه کافی فعالیت بدنی ندارد، این سوالات را از خودتان بپرسید:

  • چند بار در هفته کودک شما به فعالیت هایی می پردازد که نیاز چندانی به تحرک ندارند؟ فعالیت هایی مثل تماشای تلویزیون یا بازی های ویدیویی از این دسته هستند.
  • میزان فعالیت های تفریحی کودک شما در طول هفته چقدر است؟ آیا علاقه ای به کارهایی مثل دوچرخه سواری دارد؟
  • آیا کودک شما اهل فعالیت های هوازی است؟ ورزش هایی مثل دویدن یا حتی فوتبال و بسکتبال می تواند از این دسته باشد.

کودکانی که از فعالیت های تفریحی و هوازی لذت می برند احتمالا از لحاظ فعالیت های بدنی هم در وضعیت خوبی هستند. اما اگر کودک شما از دسته اول است اولین کاری که می توانید انجام دهید این است که مقدار تماشای تلویزیون، بازی های ویدیویی یا استفاده از اینترنت را برای وی محدود کنید. به دنبال ورزش ها، دروس یا مکان هایی باشید که مورد علاقه فرزندتان است. مهم تر از همه با وی وقت بگذرانید و لحظاتی خانوادگی را به همراه تفریحات و سرگرمی های گوناگون که شامل فعالیت های بدنی هم هستند برای او بسازید. توجه داشته باشید که اگر کودک شما از نظر پزشکی واجد شرایط برای فعالیت زیاد بدنی نیست حتما با پزشک متخصص در این مورد مشورت نمایید.

بهترین راه های درمان اوردوز را نیز می توانید در آی آر میکس مطالعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس سعی کردیم تا شما را با علائم سکته قلبی در زنان جوان، کودکان و نوجوانان آشنا کنیم. اگر شما هم راه دیگری برای جلوگیری از حمله قلبی در خانه میشناسید و یا تجربه آن را داشته اید لطفا آن علائم سکتهرا در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی