تعمیر شیشه شکسته ماشین

آموزش تصویری نحوه تعمیر ترک و شکستگی شیشه جلو ماشین

۰
آموزش تصویری نحوه تعمیر ترک و شکستگی شیشه جلو ماشین
نمره 3.6 از 8 رای

تعمیر شیشه ماشین از آن دسته کارهایی است که بسیار تخصصی به نظر می رسد و خیلی ها به این که خودشان شیشه اتومبیلشان را تعمیر کنند حتی فکر هم نمی کنند؛ با این حال گاهی شیشه جلو یا عقب ماشین فقط یک ترک برداشته. ترمیم این ترک های کوچک و سطحی کار سختی نیست. در این مطلب آی آر میکس به شما آموزش می دهیم چطور ترک های شیشه جلو و عقب ماشین خود را تعمیر کنید.

چگونه شیشه شکسته ماشین خود را در خانه تعمیر کنیم؟

How to Repair a Windshield

این روزها با افزایش استفاده مردم از اینترنت، سرعت انتقال اطلاعات افزایش یافته. شما دیگر می توانید در بسیاری از موارد تعمیرکار خود باشید و هر آنچه می خواهید را در اینترنت بیابید. در مباحث قبلی در مورد نحوه از بین بردن بخار داخل چراغ ماشین مطالعه کردید. اکنون ببینید چطور می توان شیشه شکسته ماشین را تعمیر کرد.

تعمیر شیشه ماشین

قبل از هر چیز بهتر است سری به دفترچه بیمه ماشین خود بزنید. گاهی اوقات بیمه برخی خسارت ها را تقبل می کند و شما را از یک خرج اضافی یا صرف وقت می رهاند.

اما اگر بیمه اتومبیلتان تمام شده یا شیشه ماشین مشمول آن نمی شود، باید بین تعویض شیشه یا ترمیم آن یکی را انتخاب کنید.

تعمیر شیشه جلو ماشین

محل شکستگی یا ترک خوردگی اثر بزرگی در تصمیم شما خواهد داشت.

  • ترک های کناره های شیشه جلوی ماشین کل ساختمان شیشه را تحت تأثیر قرار می دهند و حتی اگر ترمیم شوند، امنیت مناسبی نخواهند داشت. در این مواقع بهتر است کل شیشه جلو ماشین تعویض شود.
  • ترک خوردگی هایی که جلوی دید راننده باشند حتی بعد از ترمیم هم رانندگی را مختل می کنند. اکثرا ترک خوردگی هایی که بالای فرمان اتومبیل و در محدوده حرکت برف پاک کن باشند، جلوی دید راننده را می گیرند. توصیه می شود اگر دو ترک خوردگی به فاصله ۱۰ سانتی متر از یکدیگر در این ناحیه به وجود آمده حتما شیشه را تعویض کنید؛ چراکه در خط دید هر دو چشم راننده دو شکستگی وجود دارد که برای وی نقطه کور به وجود می آورند.

کیت ترمیم شیشه جلو ماشین

تعمیر شکستگی شیشه ماشین

  • با استفاده از روش های جدید، اکثر ترک هایی که کمتر از ۱۵ سانتی متر باشند، در خانه قابل تعمیرند.
  • چنانچه شکستگی تا ۴۶ سانتی متر گسترش یافته بود، ابتدا با یک متخصص مشورت کنید و تنها با صلاح دید ایشان خودتان اقدام به ترمیم شیشه نمایید.
  • در شکستگی و ترک های بیش از ۴۶ سانتی متر، شیشه ماشین باید تعویض شود.
  • تعداد ترک ها و شکستگی ها نیز در تصمیم گیری مؤثرند؛ چنانچه دو ترک در شیشه ماشین به وجود آمده باشد بهتر است با متخصص مشورت کنید؛ اما معمولا بیش از سه ترک نیازمند تعویض شیشه است.

تعمیر ترک شیشه ماشین

اگر مشکل شیشه ماشینتان از آزمون های مرحله قبل عبور کرد، باید شکل و نحوه شکستگی شیشیه جلو خودرو را هم بسنجید:

  • اگر شکستگی منجر به ایجاد یک سوراخ در شیشه ماشین شده، قطر سوراخ باید کمتر از ۲/۵ سانتی متر باشد.
  • اگر شکستگی مانند درخشش ستاره باشد (یعنی از یک نقطه چندین انشعاب ترک خوردگی خارج شده باشد)، طول انشعابات نباید بیشتر از ۷/۵ سانتی متر باشد.
  • در بقیه شکل شکستگی ها، ناحیه ترک خورده را مانند یک دایره در نظر بگیرید. در این حالت قطر دایره نباید بیش از ۵ سانتی متر باشد. البته ترک خوردگی های کوتاه را جزء دایره در نظر نگیرید.

تعمیر شیشه ترک خورده ماشین

همچنین عمق ترک یا شکستگی شیشه ماشین نیز باید در نظر گرفته شود. شیشه ماشین از دو لایه شیشه تشکیل شده که بین آن ها یک لایه پلاستیک وجود دارد. اگر ترک خوردگی از لایه بیرونی شیشه عبور کرده و به پلاستیک (لایه میانی) رسیده، باید کل شیشه را تعویض کنید.

هم چنین اگر شکستگی یا ترک خوردگی از داخل ماشین به وجود آمده بهتر است برای حفظ امنیت کل شیشه تعویض شود.

نحوه تعمیر ترک شیشه ماشین

حالا که همه مراحل قبل را سنجیدید و به این نتیجه رسیدید که خودتان شیشه ماشینتان را تعمیر کنید نوبت به توضیح نحوه تعمیر آن می رسد.

۱- ابتدا یک کیت تعمیر شیشه جلو ماشین خریداری نمایید. این کیت ها به صورت اینترنتی نیز به فروش می رسند. دقت کنید، دو نوع کیت ترمیم شیشه وجود دارد، یک نوع آن سرنگی است و نوع دیگر یک اپلیکاتور است که به شیشه می چسبد و از سوراخ آن چسب وارد می شود. نوع دوم بهتر و مطمئن تر عمل می کند. اگر اپلیکاتور یک سیستم مکشی برای خروج هوا از بین ترک خوردگی داشته باشد بهتر است.

کیت ترمیم شیشه جلو ماشین

۲- ترمیم شیشه ماشین باید زیر نور کافی انجام بگیرد. برای این منظور یا باید در یک روز آفتابی اقدام کرد و یا از یک لامپ UV استفاده کنید.

۳- خرده های شیشه شکسته را با استفاده از موچین یا وسیله ای مانند آن، به آرامی خارج کنید. در بعضی کیت ها وسیله فلزی مناسبی برای این منظور گنجانده شده است.

۴- شیشه جلو ماشین را بشویید و خشک کنید. دقت کنید که این کار باید با نهایت دقت و ظرافت انجام شود. اول اینکه به شیشه فشار نیاورید تا سطح ترک خوردگی افزایش پیدا نکند. دوما شیشه باید قبل از شروع به کار کاملا عاری از گرد و غبار، چربی یا آب باشد.

اکنون زمان تعمیر شیشه شکسته ماشین فرارسیده. چند دقیقه ای را با اپلیکاتور سر کنید تا با طرز کار با آن آشنا شوید و دستتان به آن عادت کند. حتما دفترچه راهنمای کیت خریداری شده را مطالعه کنید. ممکن است تفاوت های جزئی در طرز استفاده از آن ها وجود داشته باشد.

تعمیر شیشه شکسته ماشین

اکنون که همه چیز محیاست باید تعمیر شیشه ترک خورده ماشین را آغاز کنیم.

۱- ابتدا باید یک سوراخ در ترک خوردگی پیدا کنید که سرنگ در آن جای بگیرد. اگر سوراخی وجود ندارد باید یک سوارخ ایجاد کنید. توجه داشته باشید که فقط در دو حالت زیر سوراخ ایجاد کنید:

  • چنانچه ترک خوردگی روی شیشه فقط یک خط خیلی باریک و بلند است و هیچ سوراخ یا سوراخ مانندی در انتهای آن دیده نمی شود، باید در انتهای آن یک سوراخ ایجاد کنید
  • اگر ترک خوردگی ستاره مانند است اما تمام تکه های شیشه سر جای خودشان هستند و هیچ سوراخی برای قرار دادن سر سرنگ در ترک وجود ندارد، در وسط ستاره یک سوراخ ایجاد کنید.

به این منظور یک سوزن محکم را در محلی که قرار است سوراخ ایجاد شود قرار دهید و  به وسیله یک شیء سبک به انتهای آن ضربه آرامی وارد کنید. این کار به دقت زیادی نیاز دارد وگرنه ترک ساده اتومبیل شما منجر به یک شکستگی بزرگ خواهد شد که فقط با تعویض شیشه درست می شود.

ترمیم شیشه ماشین

۲- اکنون باید اپلیکاتور را از چسب پر کنید. اکثر کیت ها دارای دو چسب هستند؛ یکی برای پر کردن شیار ترک ها و دیگری برای پر کردن تکه های پریده. با توجه به نوع ترک که از نوع شیار است یا پریدگی، اپلیکاتور را با چسب مناسب پر کنید. برای انتخاب چسب از دستورالعمل داخل جعبه استفاده کنید.

۳- اپلیکاتور را روی شیشه ماشین قرار دهید. فنجانی های مکنده را چرب کنید تا روی شیشه اتومبیل سر بخورند. سپس طوری آن ها را روی شیشه ماشین قرار دهید که سر اپلیکاتور دقیقا بالای سوراخ انتها یا وسط شکستگی قرار بگیرد. به آرامی فشار بدهید تا روی شیشه محکم شود.

  • معمولا کیت ها خودشان لوبریکانت برای چرب کردن فنجانی ها دارند، اگر کیت شما چنین چیزی ندارد از وازلین استفاده کنید.
  • اگر از اپلیکاتور سرنگی استفاده می کنید که فنجان مکنده ندارد، فقط باید سر سرنگ را در محل مورد نظر قرار دهید.

۴- حالا شروع به وارد کردن رزین (چسب) به ابتدای ترک خوردگی کنید. اپلیکاتور را همین طور حرکت دهید و تمام شیار ترک را با رزین پر کنید. چند بار عقب و جلو بروید تا مطمئن شوید رزین کاملا ترک را پر کرده است.

کیت های ترمیم شیشه معمولا یک وسیله مکنده هوا دارند که ابتدا هوای داخل ترک را تخلیه می کند و سپس رزین را وارد ترک می کند.

۵- بعد از پر کردن شیارها با رزین، به سراغ پریدگی و گودال های روی شیشه بروید. اپلیکاتور را با چسب مخصوص این کار پر کنید. این بار فنجان های اپلیکاتور را فقط کمی چرب کنید در حدی که به شیشه ماشین بچسبد. اپلیکاتور را بالای گودال روی شیشه بگذارید و با استفاده از سیستم تخلیه هوا، ابتدا هوای آن را خارج کرده و سپس با رزین آن را پر کنید.

انواع شکستگی شیشه ماشین

  • بعضی کیت ها برای گودال های ایجاد شده روی شیشه یک فنجان مکنده مخصوص دارند که بالای آن سوراخی برای قرار دادن سرنگ است.

نوع سرنگی کیت ترمیم شیشه جلو ماشین

  • چنانچه از همان اپلیکاتور قبلی استفاده می کنید، ابتدا چسب قبلی را خارج کرده و آن را تمیز کنید.

در این مرحله از تعمیر شیشه جلو ماشین می توانید اپلیکاتور را از روی شیشه بردارید. اگر اپلیکاتور خیلی محکم به شیشه چسبیده بود از یک تیغ برای جدا کردن آن استفاده کنید.

۶- روی تمام رزین ها را با نوار ترمیم کننده بپوشانید. نوار ترمیم کننده رزین را در جای خود ثابت نگه می دارد تا از شیار یا گودال شکسته شده بیرون نیاید.

دو ساعت صبر کنید و در این مدت اتومبیل را زیر نور مستقیم آفتاب یا زیر نور فرابنفش قرار دهید و از رانندگی با باز کردن درهای ماشین اجتناب کنید.

۷- بعد از گذشت مدت زمان لازم، نوار ترمیم کننده را بردارید. رزین های باقی مانده و چسبیده به سطح شیشه اتومبیل را فورا قبل از اینکه کاملا سخت و خشک شوند با یک تیغ جدا کنید.

اگر هنوز شیشه ماشین تار است یا ترک خوردگی قابل رویت است و مانع رانندگی می شود باید دوباره با یک رزین ترمیم کننده مخصوص آن را تعمیر کنید.

در پایان، با یک دستمال و شیشه پاک کن شیشه ماشین خود را کاملا تمیز کنید.

تعمیر ترک خوردگی شیشه ماشین

آموزش ویدیویی نحوه تعمیر شیشه ترک خورده ماشین در خانه

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب تعمیر شیشه ماشین آموزش داده شد. آیا شما هم تا کنون به چنین مشکلی برخورد کرده اید؟ شما چطور مشکلتان را حل کردید؟ آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی