How to Fix Broken Glass Vases

آموزش تصویری نحوه تعمیر ظروف شکسته شیشه ای

۴
آموزش تصویری نحوه تعمیر ظروف شکسته شیشه ای
نمره 4.2 از 22 رای

حتما برای شما هم پیش آمده که وسایل دوست داشتنی تان شکسته اند؛ گاهی این وسایل یادگاری هستند و خاطره ای با خود به همراه دارند، گاهی فقط ما به آن ها علاقه خاصی داریم و گاهی هم شاید فقط یک ترک کوچک باشد و دوست نداشته باشیم به خاطر یک ترک ساده آن را دور بیندازیم. در این مطلب از آی آر ایکس تعمیر ظروف شیشه ای و کریستال اعم از لیوان یا ظروف لب پر شده را به شما آموزش می دهیم.

چگونه لیوان یا شمعدانی شیشه ای شکسته را تعمیر کنیم؟

How to Fix Broken Glass Vases

در مطالب قبلی راجع به روش های تعمیر عینک طبی شکسته : فریم ، دسته و شیشه صحبت کردیم و به شما آموزش دادیم چطور عینکتان را بچسبانید طوری که مثل روز اول شود. اما اگر لیوان یا شمعدانی شیشه ای شکسته ای داشته باشیم، یا بشقابمان لب پر شده باشد، چطور می توان آن را تعمیر کرد؟

تعمیر ظروف شیشه ای

برای تعمیر ظروف شیشه ای لب پر شده یا شکسته ابتدا تمام قطعات شکسته شده را جمع کنید. البته این کار فقط وقتی ارزش دارد که ظرف شیشه ای به دو یا سه تکه تقسیم شده باشد؛ اما اگر تعداد قطعات ظرف شکسته خیلی زیاد است و یا بعضی قسمت ها پودر شده باشند، ظرف ارزش تعمیر نخواهد داشت و بهتر است فراموشش کنید.

سپس قطعات شکسته شده را کنار هم نگهدارید طوری که شکل اصلی ظرف را پیدا کنید و جای هر قطعه شکسته شده مشخص شود.

قبل از شروع کار چسباندن، لبه های قسمت شکسته شده را با دستمال تمیز کنید تا لک نداشته باشد. چون وقتی کار چسب کاری را انجام دهید قابل تمیز کردن نخواهد بود.

اکنون وقت چسباندن ظرف شکسته رسیده است:

چسباندن ظرف شکسته

برای چسباندن ظرف شیشه ای شکسته از دو مرحله چسب کاری استفاده می کنیم:

۱- در مرحله اول از چسب دوقلو استفاده کنید. هر دو چسب را به نسبت ۵۰-۵۰ با استفاده از یک خلال دندان در یک ظرف یا بر روی یک قطعه کارتن با هم ترکیب کنید. این کار را بیشتر از ۲۰ ثانیه طول ندهید؛ چراکه چسب به سرعت خشک می شود.

چسباندن ظرف شیشه ای شکسته

ترکیب حاصل را با همان چوب خلال دندان روی لبه های یکی از قطعات ظرف شکسته بمالید طوری که همه جای آن به یک اندازه به چسب آغشته شود. جایی را بدون چسب نگذارید اما در عین حال در مصرف چسب زیادی روی هم نکنید. لازم نیست به هر دو طرف ظرف شکسته چسب بزنید. یک طرف کافی است. سپس طرف دیگر را با دقت بر روی آن قرار دهید.

آموزش ترمیم ظرف شیشه ای

۲- در مرحله دوم ترمیم ظروف شیشه ای شکسته باید با استفاده از چسب حرارتی، روی شیار ایجاد شده بر اثر شکستگی را (از بیرون ظرف) بپوشانید.

تعمیر ظروف شیشه ای

اکنون که کار چسب کاری تمام شد، باید به ادامه ترمیم ظرف شیشه ای شکسته بپردازید:

ترمیم ظروف شیشه ای شکسته

دو قطعه شکسته و چسب کاری شده را برای بیش از ۵ دقیقه بی حرکت در کنار هم نگه دارید تا چسب خشک شود. اما در این حین، قبل از اینکه چسب انقدر محکم و سفت شود که قابل کندن نباشد و بعد از اینکه چسب به قدری محکم شده باشد که دو تکه را خوب کنار هم نگه دارد، با استفاده از یک تیغ یک بار مصرف تیز و نو، تکه های چسب بیرون زده را بکنید و سطح ظرف شیشه ای را صیقلی کنید.

تعمیر لیوان شیشه ای شکسته

بعد از اینکه مدت زمان لازم برای سخت شدن چسب طی شد، ظرف شما آماده و تعمیر شده است.

تعمیر لیوان شکسته

برای تعمیر لیوان شکسته نیز می توانید از همان روش تعمیر ظروف شیشه ای شکسته استفاده کنید.

البته این کار از نظر بهداشتی مناسب نیست و توصیه نمی شود. ترمیم ظروف شکسته بیشتر برای گلدان و ظروف تزئینی که برای خوردن و آشامیدن کاربرد ندارند مناسب است.

لب پر شدن ظروف شیشه ای

اگر یک ظرف شیشه ای دارید که لبه آن شکسته یا به اصطلاح پریده است باید همان لحظه که ظرف شکست اقدام به پیدا کردن تکه پریده شده کنید. بدون این تکه ترمیم ظرف شکسته امکان پذیر نیست.

بعد از اینکه تکه پریده شده را پیدا کردید، مانند روش قبل، آن را کاملا تمیز کنید تا هیچ گونه لک یا اثر انگشتی روی آن باقی نماند. بعد از خشک شدن، مانند آنچه که در قسمت «چسباندن ظرف شکسته» گفته شد، تکه شکسته را به بقیه ظرف بچسبانید و به کمک یک تیغ تیز آن را ترمیم نمایید.

تعمیر ظروف کریستال

تعمیر ظروف کریستال از آن جهت که بعد از شکستن کاملا خرد و حتی پودر می شوند، امکان پذیر نیست. همان طور که دقت کردید، حتی در ترمیم ظروف شیشه ای نیز گفته شد، ظرف باید نهایتا به دو یا سه تکه تقسیم شده باشد و اگر تعداد قطعات شکسته بیش از این مقدار بود باید گفت ظرف قابل ترمیم نیست.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب به شما آموزش دادیم چطور یک ظرف شیشه ای شکسته را تعمیر کنید. آیا شما هم تا کنون اقدام به تعمیر ظروف شیشه ای شکسته تان کرده اید؟ شما  برای این منظور از چه روشی استفاده کردید؟ آیا روش ما برایتان مؤثر بوده است؟ در قسمت نظرات از تجربیات خود در این مورد برایمان بنویسید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۴ دیدگاه

  1. محمدرضا گفت:
    6

    خوب بود متشکرم

  2. سارا گفت:
    0

    لطفا در مورد ترمیم ترک شیشه هم راهکار بدید. یه قوری شیشه‌ای دارم که قسمتیش ترک خورده اما جدا نشده و فقط جای ترک مشخصه.

  3. Hamed گفت:
    2

    سلام ببخشید من یک ظرف کریستال دارم که ترک خورده ولی تا نصفش رفته به اون طرفش نرسیده میشه راهنمایی کنید که چیکار کنم

  4. ناشناس گفت:
    1

    به نظرم ظروف چینی همون دفعه های اول خوبه تعمیرش کنی ولی بعدش بهتره نمیدونم به خاطر مهندسی چسب ، ظرف نو بهتره راستی این چسب چسب حرارتی ها آدم نمیدونه چی بگه می ترسه بخر کارآگاه های دانشکده های مکانیک و معماری و … بی نصیب شن فک کنم ما آخر باید به چسب دو قلو و معمولی راضی باشیم چه این چسب حرارتی ها مثه عین مته می مونن 🤣😏

تبلیغات متنی