پیشگیری از سوزش چشم هنگام خرد کردن پیاز

آموزش ۴ روش جلوگیری از آمدن اشک و سوزش چشم هنگام خرد کردن پیاز

۰
آموزش ۴ روش جلوگیری از آمدن اشک و سوزش چشم هنگام خرد کردن پیاز
نمره 5 از 3 رای

پیاز عضو جدا نشدنی تمام غذاهای ما ایرانی هاست که متأسفانه هم باعث سوزش و آمدن اشک از چشم آشپز و حتی حاضرین در منزل می شود. چه کار کنیم که سوزش چشم موقع خرد کردن پیاز اتفاق نیفتد و این کار هر روزه برایمان سخت و طاقت فرسا نباشد؟ در این مطلب از آی آر میکس سه روش برای جلوگیری از آمدن اشک و سوزش چشم هنگام خرد کردن پیاز به شما آموزش می دهیم. 

چکار کنیم پیاز چشم را نسوزاند؟

Ways to Prevent Onion Tears

از این طرف و آن طرف در مورد اینکه چه کار کنیم پیاز چشممان را نسوزاند روش های زیادی شنیده ایم که متأسفانه هیچ کدام هم مؤثر نبوده اند. برای اینکه به روش کارآمدی برسیم، باید از راه علمی جلو برویم و اول از همه بدانیم اصلا چه رازی در پیاز نهفته است که باعث اشک و سوزش چشم می شود.

چرا پیاز باعث سوزش چشم می شود؟

پیاز پوست کنده به نظر با چشم مهربان می آید، اما همین که پیاز را خرد می کنیم سیل اشک جاری می شود؛ پس علت باید جایی در وسط پیاز باشد.

وقتی شما دیواره های سلولی پیاز را از وسط نصف میکنید، اکسید گوگرد یا syn-Propanethial-S-oxide در هوا آزاد می شود. اکسید گوگر یک گاز اشک آور است. در واقع تقریبا چیزی شبیه گاز اشک‌آور که معمولا در تظاهرات و اجتماعات غیرقانونی برای پراکندن تظاهر کنندگان استفاده می شود.

خیلی از حیوانات و حتی گیاهان برای جلوگیری از آسیب دیدن توسط سایر جانداران یک سیستم دفاعی دارند. می توان گفت این گاز هم یک نوع سیستم دفاعی برای پیاز است تا توسط جانوران دیگر خورده نشود. هر چند برای ما انسان ها که کارآمد نبوده!

راههای جلوگیری از سوزش چشم با پیاز

همه شما افسانه های زیادی برای از بین بردن سوزش چشم با پیاز شنیده اید، مثل چسباندن زبان به سقف دهان، روشن کردن شمع در نزدیکی یک نان تکه شده یا جویدن نان حین خرد کردن پیاز! اما هیچ کدام از این روش ها در واقع نمی توانند باعث درمان سوزش چشم بعد از پیاز خرد کردن شوند.

ما در اینجا روشی را به شما ارائه می دهیم که امتحان شده است و می توانید از اثرگذاری آن مطمئن باشید.

قبل از خرد کردن پیاز، آن را فریز کنید

درمان سوزش چشم بعد از پیاز

ما می خواهیم پیاز خرد کرده باعث سوزش چشم نشود. از نظر علمی، حرکت گازها در دمای پایین آهسته تر می شود. بنابراین اگر پیاز یخ زده باشد، گاز حاصل از خرد کردن آن بسیار دیر به چشم می رسد و متعاقبا اشک هم کم می شود.

هر چند این روش مانع از رها شدن اکسید گوگرد نمی شود بلکه فقط حرکت آن را کندتر می کند؛ اما بهتر از خرد کردن پیاز در دمای معمولی است.

البته یادتان باشد هرگز پیاز را در فریزر یا یخچال نگهداری نکنید. اگر پیاز به مدت طولانی در یخچال بماند، نرم می شود و بوی نامطبوعی می گیرد. ۱۰ تا ۲۰ دقیقه خنک کردن پیاز قبل از خرد کردن آن کافی است.

عینک مخصوص پیاز

عینک مخصوص پیاز

این روش برای زمان هایی که قرار است حجم زیادی از پیاز را خرد کنید می تواند مناسب باشد و در واقع تنها روشی است که صد در صد می توان گفت هیچ قطره اشکی را از چشمان شما جاری نمی کند. چون با استفاده از عینک محافظ، یک سد بین چشمان شما و گاز اکسید گوگرد قرار می گیرد.

عینک های معمولی و لنزها هم اثر دارند؛ اما اگر می خواهید حتی یک قطره اشک هم نریزید بهتر است از ماسک غواصی استفاده کنید. البته مشکل این روش این است که اگر قرار باشد جلوی مهمان ها پیاز خرد کنید حتما یک موضوع جدید برای صحبت کردن به دست مهمانانتان خواهید داد!

استفاده از پنکه

چکار کنیم پیاز چشم را نسوزاند

خوشبختانه گازها انقدر سبک هستند که به راحتی به وسیله جریان هوا به این طرف و آن طرف حرکت می کنند. پس اگر یک پنکه در مقابل پیازها بگذارید، گاز اکسید گوگردی که از آن متصاعد می شود به وسیله باد پنکه از چشمان شما دور خواهد شد و به این ترتیب می توانید بدون ریزش اشک پیازها را خرد کنید.

مشکل این روش در فصل زمستان است! اگر فن های گرم کننده ای داشته باشید که بتوانند باد را به سمت مورد نظر شما حرکت دهند این مشکل نیز رفع خواهد شد.

خیساندن پیاز

پیاز چشمو نسوزونه

آخرین روش برای از بین بردن سوزش چشم پیاز که قطعا هم اثرگذار است و هم ساده.

ریشه های پیاز را ببرید، پوستش را بکنید و سپس آن را به مدت ۱۰ دقیقه بین یخ بگذارید. البته با این روش، تندی پیاز کم خواهد شد؛ اما بوی مولکولهای پیاز هم همراه با آن شسته می شود و از بین می رود. این روش برای بعضی غذاها مثل ساندویچ و سالاد مناسبند اما برای سرخ کردن پیاز مناسب نیست.

صحبت از ریشه های پیاز به میان آمد. آیا می دانستید سبز شدن پیاز مناسب نیست و باید از آن جلوگیری کرد؟ ما در مطلب آموزش راه های جلوگیری از سبز شدن پیاز به شما یاد داده ایم که چطور مانع از این امر بشوید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

اگر شما هر روز یا اکثر اوقات آشپزی می کنید، به شما پیشنهاد می کنیم هر چهار روش بالا را در روزهای متفاوت امتحان کنید و نتیجه را ببینید. ما را هم از نتایج یافته های خود محروم نکنید و آن ها را با ما در میان بگذارید. به ما بگویید که کدام روش را بیشتر پسندیدید و چرا؟ آیا روش دیگری هم بلد هستید که ما در این مطلب اشاره ای به آن نکرده باشیم؟

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی