Late period what to do

علت پریود نشدن طولانی مدت دختران و زنان چیست؟

۰
علت پریود نشدن طولانی مدت دختران و زنان چیست؟
نمره 5 از 2 رای

معمولا اصلی ترین دلیل تاخیر در پریود، بارداری است. اما اگر بارداری عامل به تعویق افتادن آن نباشد آنگاه باید به دنبال علل دیگری بود. دوره پریود زنان و دختران وابستگی بسیاری به شرایط روحی و جسمی آن ها دارد که سعی شده است در این مطلب آی آر میکس به طور اجمالی به همه آن ها پرداخته شود و راه های درمان پریود نشدن نیز بررسی گردد.

۸ علت پریود نشدن دختر مجرد چیست؟

?Why Is  My Period Late

همه بانوان ممکن است در مقطعی با مشکل نامنظم شدن دوره پریود مواجه شوند. البته وقوع این مساله در دو دوره زمانی کاملا طبیعی است: وقتی برای اولین بار پریود می شوند و نیز وقتی که وارد دوران یائسگی شده اند. به غیر از این دو مقطع زمانی، بانوان معمولا هر ۲۸ روز وارد دوره پریود خود می شوند. اما عواملی وجود دارند که می توانند موجب تاخیر در آن شوند. در این پست آی آر میکس به این می پردازیم که علت پریود نشدن طولانی چیست.

علت پریود نشدن دختر در یک ماه بر اثر استرس

استرس می تواند هورمونهای شما را از بین ببرد و یکی از دلیل های پریود نشدن شما باشد، عادت های روزانه شما را تغییر دهد و حتی بر روی فرایند کاری بخشی از مغز که مسئول تنظیم پریود است (یعنی هیپوتالاموس) اثر منفی بگذارد. علاوه بر این، استرس در گذر زمان می تواند منجر به تنهایی و نیز افزایش یا کاهش وزن ناگهانی شود که همه این ها بر روی دوره شما اثرگار هستند. جهت غلبه بر استرس می توانید از تغییر سبک زندگی خود شروع کرده همچنین از تکنیک ها و تمرین های کسب آرامش نیز استفاده نمایید.

علت پریود نشدن طولانی چیست

وزن کم بدن از دلایل پریود نشدن

زنان مبتلا به اختلالات غذایی مانند بی اشتهایی عصبی یا بولیمی ممکن است دچار خطر پریود نشدن شوند. اگر وزن زنان، ده درصد از چیزی که باید، کمتر باشد ممکن است بدنشان واکنش منفی نشان داده و فرایند تخمک گذاری را متوقف کند. بنابراین حتما باید به فکر راه علاج برای اختلالات مربوط به اشتهای غذایی خود باشند. همچنین زنان و دخترانی که به وطر مداوم در تمرینات ورزشی مانند دو ماراتن شرکت می کنند نیز ممکن است دچار اختلال در دوره پریود خود شوند.

چاقی و پریود نشدن

همانطور که وزن کم بدن می تواند موجب تاخیر در پریود شود، وزن بیش از حد هم می تواند موجب اختلالات هورمونی گردد. در این مواقع، رژیم زیر نظر  پزشک و تمرینات ورزشی می تواند موجب حل این مشکل گردد.

تاخیر در پریود بر اثر سندرم تخمدان پلی کیستیک

این سندورم که به PCOS هم معروف است موجب می شود که بدن شما هورمون های مردانه آندروژن بیشتری تولید کند. در نتیجه این عدم تعادل هورمونی، کیست روی تخمدان ها شکل می گیرد که این می تواند تخمک گذاری را نامنظم کرده یا آن را به طور کلی متوقف کند. هورمون های دیگری نظیر انسولین نیز ممکن است دچار عدم توازن شوند. این به دلیل مقاومت انسولینی است که در اثر ابتلا به PCOS به وجود می آید. درمان PCOS بر تسکین علائم آن در طول یک دوره زمانی متمرکز است.

قرص های ضد بارداری و تاثیر آن بر دوره پریود

قرص های ضد بارداری حاوی هورمون های استروژن و پروژستین هستند که از آزاد شدن تخمدان ها جلوگیری می کنند. با مصرف این قرص ها ممکن است بازگشت چرخه پریود شما به مدت شش ماه طول بکشد. دیگر روش های ضد بارداری هم کم و بیش باعث همین عوارض خواهند شد.

50 روز پریود نشدن

در صورت لزوم می توانید مطلب کاهش عوارض قرص ال دی، اچ دی و اورژانسی را نیز مطالعه بفرمایید.

بیماری های مزمن علت پریود نشدن و حامله نبودن

علت پریود نشدن دختر مجرد چیست؟ بیماری هایی مثل دیابت و سلیاک هم می توانند بر چرخه قاعدگی شما تاثیر بگذارند. تغییر در سطح قند خون میتواند به تغییرات هورمونی مرتبط باشد. دیابت هم می تواند در مواردی باعث نا منظم شدن دوره پریود دختران شود. بیماری سلیاک باعث التهاباتی می شود که می تواند به روده کوچک شما آسیب برساند و این یعنی عدم توانایی بدن شما در جذب مواد مغذی. چیزی که می تواند باعث از دست رفتن دوره پریود شود.

یائسگی زودرس دلیل پریود نشدن

بیشتر زنان دوزه یائسگی را بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی شروع می کنند. زنانی که علائم آن ها در حدود ۴۰ سالگی یا حتی زودتر بروز می کنند در واقع دچار یائسگی زودرس شده اند. این بدان معناست که تخمدان آن ها در حال غیر فعال شدن است و در نتیجه، پایان قاعدگی آن ها نیز نزدیک خواهد بود.

درمان پریود نشدن به خاطر مشکل تیروئید

غده تیروئید بیش فعال یا کم فعال نیز می تواند دلیل تاخیر در پریود شدن یا از دست دادن دوره های آن باشد. تیروئید با تنظیم متابولیسم بدن، می تواند سطح هورمون را نیز تحت تأثیر قرار دهد. مشکلات تیروئید معمولاً با دارو قابل درمان است. بعد از درمان، احتمالاً وضعیت دوره پریود شما به حالت عادی باز خواهد گشت.

درمان پریود نشدن

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنید؟

تنها کسی که می تواند به صورت دقیق دلیل پریود نشدن را تشخیص دهد، یک پزشک است. پزشکان می توانند با تشخیص دقیق دلایل بروز این مشکل، راه های درمان مناسب را نیز به شما پیشنهاد کنند. حتما تغییرات بدنی خود را در طول دوره ای که باید به پریود می رسیدید یادداشت نمایید تا به دکترتان کار راحت تری جهت تشخیص علت تاخیر در آن داشته باشد. اگر دچار علائم زیر هستید بهتر است ه چه زودتر به پزشک مراجعه نمایید:

  • خونریزی شدید و غیر معمولی
  • تب
  • درد شدید
  • تهوع و استفراغ
  • ادامه خونریزی بیش از هفت روز متوالی
  • خونریزی پس شروع دوره قاعدگی و با گذشت یک سال پس از آخرین دوره پریود

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب آی آر میکس درباره اینکه علت پریود نشدن دختر مجرد چیست صحبت کردیم. اگر در این زمینه، نظر یا پیشنهادی دارید یا سوالی برایتان پیش آمده است خوشحال می شویم که آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی