آموزش تصویری دوخت انواع باندانا و انتقال طرح بر روی آن

۱
آموزش تصویری دوخت انواع باندانا و انتقال طرح بر روی آن
نمره 4.4 از 10 رای

باندانا یک پوشش شیک و در عین حال همه کاره است. برای عقب نگهداشتن موهای تان می توانید آن را به سرتان ببندید یا به عنوان ماسک و برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به مجرای تنفسی از آن استفاده کنید. همچنین می توان آن را برای پاک کردن عرق، جلوگیری از آفتاب سوختگی و بانداژ کردن زخم هم به کار برد. در این مطلب آی آر میکس روش ساخت باندانا را مرور خواهیم نمود.

چگونه در خانه باندانا درست کنیم؟

?How to Make a Bandana

در این مطلب آی آر میکس قصد داریم شما را با نحوه دوخت باندانا که از پوشش هایی است که استفاده های زیادی می توان برای آن متصور بود آشنا سازیم. باندانا را به راحتی با هر پارچه ای می توانید بسازید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا با شیوه آموزش دوخت باندانا آشنا شوید.

چگونه باندانا بسازیم

۱- در مرحله اول طرز ساخت باندانا یک تکه بزرگ پارچه تهیه کنید. اندازه پارچه باید ۶۱ در ۶۱ سانتی متر یا بزرگتر باشد. برای این منظور هر نوع پارچه ای را که دوست دارید می توانید استفاده کنید اما پارچه ای از جنس پنبه، گزینه مقرون به صرفه تری است. زیرا این نوع پارچه در برابر پارگی مقاوم تر است. سعی کنید از پارچه هایی که سبب خارش پوست می شوند استفاده نکنید. به طرح روی پارچه هم توجه کنید و پارچه ای که طرح مناسبی برای یک باندانا دارد را انتخاب نمایید. طرح هایی مثل پیزلی یا عکس جمجمه می تواند مناسب باشد.

طرز ساخت باندانا

در بعضی از نقاط جهان، گروه های محلی از رنگ های مشخصی برای ساخت باندانا استفاده می کنند. به عنوان مثال در لس آنجلس آمریکا برخی از گروه های خرابکار، بانداناهایی به رنگ قرمز و آبی می بندند. پس هنگام انتخاب رنگ باندانا احتیاط کنید که به طور اتفاقی رنگ آن با رنگ باندانای گروه های خطرناک یکی نبوده یا معرف یک قشر خاص نباشد.

۲- مربعی را روی پارچه بکشید. برای این کار می توانید از متر یا خط کش استفاده کنید یا در پارچه های طرح دار با کمک طرح موجود روی پارچه این خطوط را رسم کنید. مربعی با اضلاع ۶۱ سانتی متر بکشید. البته این مقدار با توجه به ابعاد باندانا می تواند بیشتر یا کمتر باشد.

  • اگر از گوشه پارچه شروع به رسم مربع کنید مقدار کمتری از آن را هدر می دهید.
  • با یک قلم نمدی می توانید این خط را رسم کنید تا با رسم خطوط واضح، کار را برای برش پارچه آسان تر کنید. سعی کنید از قلمی که پس از شستشو علامت آن از بین می رود استفاده نمایید.
  • لازم نیست طرح تان کامل باشد، اما خطوط مستقیم باعث می شود باندانای شما شکل منظم تری داشته باشد.
  • سعی کنید از ابتدا پارچه را بزرگتر در نطر بگیرید. توجه کنید که بریدن پارچه اضافی راحت تر از اضافه کردن تکه به پارچه است.

طریقه ساخت باندانا

۳- در طریقه ساخت باندانا، مربع رسم شده را از پارچه جدا کنید. اگر پارچه تان از جنس پنبه بود برای راحت تر بریدن آن می توانید از یک قیچی تیز یا قیچی مخصوص پارچه استفاده کنید. از آنجا که پارچه های نخی و پنبه ای به راحنی پاره می شوند سعی کنید آن ها را در امتداد خطوطی که رسم کرده اید برش دهید. حتی برای پارچه های نخی خالص، گاهی برش صورت گرفته، تر و تمیز نخواهد بود بنابراین مخصوصا برای مقدار محدودی از پارچه استفاده از قیچی امن ترین راه برش آن است.

آموزش دوخت باندانا

۴- در این مرحله می توانید باندانای خود را امتحان کنید تا ببینید که ابعاد باندانا اندازه سرتان است یا نه. اگر اندازه آن خیلی بزرگ بود با احتساب مقدار حدودا ۵ سانتی متر برای لبه کار، می توانید باقی پارچه را ببرید. لبه دوزی کار که در ادامه به آن خواهیم پرداخت سبب جلوگیری از ریش ریش شدن آن می شود.
چگونه باندانا بسازیم

لبه دوزی باندانا پسرانه

۱- عرض لبه کارتان را مشخص کنید. استفاده از یک لبه یا سجاف بزرگتر کار را برایتان راحت تر خواهد کرد اما به دور تا دور پارچه، حجمی اضافه می کند. برای دوخت لبه کار به اندازه ۵ سانت دور تا دور پاچه را تا کرده و بدوزید. لبه کار را می تواند به اندازه ای که می خواهید دور دوزی کنید.

باندانا سر

۲- لبه را تا کرده و فشار دهید. برای اینکه لبه کارتان صاف و تمیز باشد می توانید از یک اتو استفاده کنید. برای لبه های متوسط، یک بار پارچه را به اندازه ۳٫۲ سانتی متر تا کرده و آن را اتو نمایید. سپس بار دیگر به اندازه ۳٫۸ سانتی متر تا کرده و دوباره اتو کنید.

برای لبه های بزرگتر ابتدا پارچه را به اندازه ۱٫۹ سانتی متر تا کرده و اتو کنید و سپس به اندازه ۳٫۲ سانتی متر دوباره آن را تا کرده و اتو بزنید. برای لبه های کوچکتر هم می توان هر بار پارچه را به اندازه ۰٫۶۴ سانتی متر تا کرده و اتو زد.
ابعاد باندانا

۳- در این مرحله از ساخت باندانا پسرانه باید لبه تا شده را سنجاق کنید. بعد از اینکه مطمئن شدید لبه ای که تا کردید صاف و مرتب است، به آرامی با تنظیم آن شروع به سنجاق کردن کنید. می توانید از یک خط کش یا سانتی متر برای اطمینان از یکنواخت بودن اندازه لبه ها هم استفاده کنید.

چگونه باندانا بسازیم

۴- حالا لبه را بدوزید. برای اینکه این کار راحت تر انجام شود از چرخ خیاطی استفاده کنید در غیر این صورت می توانید از نخ و سوزن هم استفاده کنید. سوزن تان را نخ کرده و با انگشت آن را به لایه های پارچه فشار دهید و گره را به  طوری که پیدا نباشد، پشت کار قرار دهید، کار دوخت را به صورت منظم انجام داده و در انتها نخ را دوباره گره بزنید.

چگونه باندانا درست کنیم؟

وقتی سوزن تان را نخ کردید اندازه آن را دو برابر کنید تا بخیه ها محکم تر باشند. اگر بخواهید دوخت تان معلوم نباشد و بخیه حرفه ای بزنید از دوخت پس دوز استفاده کنید. اگرچه برای انجام آن نیاز به تمرین دارید. اگر نمیخواهید از نخ و سوزن استفاده کنید می توانید از لایه زانفیکس که در اکثر خرازی ها یافت می شود نیز بهره ببرید.

۵- حالا باندانای خانگی شما آماده شده است. پوشیدن باندانا روش های مختلفی دارد. برای اینکه سبک دلخواهتان را پیدا کنید، آنها را یک به یک امتحان کنید. دو سبک محبوب به صورت زیر است:

  • باندانای خود را دور گردن تان ببندید تا بصورت مثلثی در جلوی گردن تان آویزان باشد.
  • باندانای خود را به صورت یک نوار بلند و باریک دور سرتان مانند سربند ببندید.
    باندانا پسرانه

تزیین باندانا سر

۱- برای تزیین باندانا پسرانه و دخترانه مکان هایی را که می خواهید تزیین کنید مشخص نمایید. این مناطق وابسته به سبکی است که باندانا را می بندید. برای مثال اگر می خواهید باندانا را به شکل مثلثی دور گردن تان ببندید، می توانید طرح را در گوشه آن بیندازید. با پوشیدن باندانا و نگاه کردن به آینه و با استفاده از یک مداد مکان مورد نظر را علامت بزنید.

چگونه باندانا درست کنیم؟

۲- تکه ها را روی پارچه دوخت کنید یا اتو بزنید. یکی از بهترین روش ها برای نمایش گروه ها، بازی ها یا تیم های مورد علاقه روی باندانا استفاده از وصله های مخصوص آن ها است. برخی از این وصله ها با اتو یه پارچه می چسبند و برخی دیگر نیاز به دوخته شدن دارند. معمولا خرازی ها انواع مختلفی از این وصله ها را دارند اما برای طرح های خاص باید از فروشگاه های آنلاین استفاده کرد. ضمنا بعضی پارچه ها در برابر اتو آسیب پذیرند. پس حتما قبل از شروع به کار، اطلاعات مربوز به پارچه را بررسی کنید.

باندانا پسرانه

۳- برای ایجاد طرح روی باندانا از رنگ های مخصوص پارچه استفاده کنید. با استفاده از رنگ های پارچه می توانید طرح های دلخواه و بی نظیری را روی پارچه بکشید. در بعضی موارد ممکن است به وسایل نقاشی مانند قلم مو و آب احتیاج داشته باشید گرچه برخی از رنگ های پارچه برای نشانه گذاری مانند ماژیک های مخصوص هم به کار می روند. رنگ پارچه را از بازار خرده فروش ها، فروشگاه های لوازم هنری یا فروشگاه های صنایع دستی تهیه کنید. فقط مطمئن باشید که رنگی با ثبات در برابر شستشو می خرید. می توانید برای اینکه طرح نهایی تان حرفه ای تر به نظر برسد از انواع شابلون ها نیز استفاده نمایید.

روش ساخت باندان

۴- طرح مورد نظر خود را با استفاده از رنگ های پارچه ای ماژیکی رسم کنید. استفاده از ماژیک های مخصوص پارچه کمی ساده تر از کار با رنگ ها خواهد بود. به خصوص اگر تجربه زیادی در امر نقاشی ندارید. برای اینکه نتیجه نهایی بهتر باشد می توانید ابتدا با یک قلم که علامت آن با شستشو از بین می رود طرح مورد نظر را رسم کرده و سپس از ماژیک های مخصوص پارچه استفاده کنید.

طریقه ساخت باندانا

۵- اجازه دهید با گذشت زمان طرح تان خشک شود. برای رسیدن به بهترین نتیجه، همیشه باید دستورالعمل های مربوط به محصولاتی که برای تزیین باندانای خود استفاده می کنید را دنبال کنید. رنگ ها و ماژیک های پارچه ممکن است برای خشک شدن به زمان احتیاج داشته باشند یا دستورالعمل مخصوص به خود را داشته باشند.

آموزش دوخت باندانا

مطلب آموزش زاپ دار کردن شوار جین را نیز می توانید در آی آر میکس مطالعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب آی آر میکس، طرز ساخت باندانا را به شما نشان دادیم. اگر در این رابطه نظر یا پیشنهادی دارید، لطفا آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

تبلیغات متنی