بهترین راه برای ترک متادون بدون درد و خماری چیست؟

۱
بهترین راه برای ترک متادون بدون درد و خماری چیست؟
نمره 4.8 از 4 رای

متادون یک داروی مخدر صنعتی است که معمولا به عنوان دارویی جهت مهار اعتیاد به هروئین و دیگر مواد مخدر به کار می‌رود. متاسفانه سوء مصرف این دارو نیز می تواند موجب اعتیاد به آن شود. از این رو در این مطلب آی آر میکس به مرور بهترین روش ترک متادون بدون درد خواهیم پرداخت.

چگونه متادون را در خانه ترک کنیم؟

?How to Get off Methadone

توقف ناگهانی استفاده از متادون می تواند موجب بروز سندروم ترک شود که گرچه به ندرت تهدید کننده زندگی فرد است ولی می تواند بسیار ناخوشایند بوده و خطر عود فرد به حالت قبلی را افزایش دهد. بهترین راه برای ترک متادون، پیروی از یک برنامه منظم و کاهش تدریجی دوز آن است. چنین برنامه ای می تواند به شدت ریسک ترک متادون را کاهش دهد. همچنین برای افرادی که سابقه سوء مصرف مواد مخدر را داشته اند استفاده از روش های پزشکی سم زدایی بدن و سپس شرکت در برنامه های توانبخشی به شدت توصیه می شود تا میزان ضریب موفقیت شان بالاتر برود. در ادامه این مطلب به صورت مفصل تری به مبحث بهترین روش ترک متادون در خانه می پردازیم.

متادون چگونه استفاده می شود؟

متادون دارویی با اثر طولانی مدت است که به بسیاری از افراد درگیر اعتیاد به مواد افیونی مانند هروئین کمک می کند. استفاده از این دارو در واقع این بخشی از یک برنامه درمانی معتادان است که معمولا شامل مشاوره و مشارکت در برنامه های پشتیبانی اجتماعی نیز می شود. وقتی که از این دارو به صورت مستقیم استفاده شود قادر به کاهش علائم ترک مواد افیونی، کاهش میل به این مواد و نیز افزایش میزان تحمل نسبت به وسوسه استفاده از سایر مواد افیونی خواهد شد.

بهترین روش ترک متادون چیست

همچنین می تواند اثرات موادی چون هروئین، اکسی کدون و هیدروکودون را تا حدودی برطرف سازد. در برخی موارد نیز ممکن است فرمولاسیون خاصی از متادون برای کنترل درد بیمار تجویز شود.

اگر چه این دارو جنبه درمانی دارد، اما استفاده بی رویه از آن هم می تواند منجر به اعتیاد شود. در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۶۱۰۰۰ نفر از افراد بالاتر از ۱۲ سال در آمریکا، تجربه استفاده از متادون بدون تجویز پزشک را تایید کرده اند.

همچنین در همین سال، عامل مرگ بیش از سه هزار نفر بر اثر اوردوز بوده است. طبق مطالعاتی در سال ۲۰۱۴ تنها یک درصد از موارد استفاده از این دارو جهت کاهش درد بیماران بوده است. در حالی که حدود ۲۳ درصد از موارد استفاده آن مربوط به معتادان بود. بنابراین به راحتی می توان دریافت که این دارو پتانسیل سوءاستفاده قابل توجهی را دارا است. متاسفانه متادون می تواند وابستگی فیزیولوژیکی در مصرف کنندگانش ایجاد کند. بنابراین افرادی که از سوء مصرف متادون رنج می برند وقتی سعی در ترک آن دارند ممکن است علائم خماری را تجربه کنند.

علائم ترک متادون

مانند سایر مواد مخدر، ترک بدون برنامه متادون نیز ممکن است موجب بروز علائمی نظیر زیر شود:

  • اضطراب ، بی قراری و اضطراب
  • افسردگی
  • بیخوابی
  • خمیازه کشیدن
  • آبریزش بینی
  • تعریق
  • لرزش بدن
  • درد عضلانی یا درد مفاصل
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • گرفتگی شکم
  • اسهال

این علائم ممکن است بین ۲ تا ۴ روز به طول انجامد. گرچه گاهی دیده شده است که تا ۱۰ روز هم بیمار را درگیر خود کرده اند.

بهترین روش ترک متادون چیست

به ترک ناگهانی ماده ای مخدر اصطلاحا cold turkey گفته می شود. بسیاری از افراد تلاش می کنند که به تنهایی و بدون اینکه تحت نظر پزشک باشند اقدام به ترک فوری و بدون برنامه متادون کنند. در چنین مواردی، ممکن است فرد به حالت بسیار بدی دچار شود. حالتی که در صورت عدم درمان می تواند منجر به هوس بازگشت به سمت مواد مخدر در فرد گردد. به علاوه، این کار ممکن است عوارض دیگری نیز در چپی داشته باشد. سایر عوارض بهداشتی ممکن است در ارتباط با بیماری ترک که ممکن است نیاز به مراقبت فوری پزشکی داشته باشد ، ایجاد شود ، از جمله:

  • کمبود آب و عدم تعادل الکترولیتی بدن بر اثر استفراغ و اسهال.
  • ترشح محتویات معده به ریه ها که می تواند باعث عفونت ریه شود.

بنابراین نبود مراقبت های پزشکی صحیح برای مدیریت اثرات ترک و بروز مشکلات مختلف در سلامتی فرد، اعمال روش cold turkey را جهت ترک متادون، بسیار مضر و حتی خطرناک جلوه می دهد.

بدون توجه به اینکه فرد چگونه به متادون معتاد شده است، بهترین راه ترک متادون را می توان کاهش تدریجی دوز مصرفی آن دانست. روشی که تحت عنوان tapering شناخته می شود. با استفاده از این شیوه می توان به جلوگیری از بروز علائم شدید در فرد معتاد جلوگیری کرده و ریسک ابتلا به دیگر عوارض را نیز به شدت کاهش داد. برنامه کاهش دوز متادون باید توسط پزشک معالج به بهترین وجه بررسی و تنظیم شود. انجام این کار تحت نظر یک پزشک حاذق می تواند کمک شایانی به فرد بیمار باشد تا راحت تر از همیشه بتواند به هدف ترک دائمی اعتیاد به متادون دست یابد.

هترین روش ترک متادون چیست

استفاده از سم زدایی برای ترک متادون

سم زدایی می تواند به عنوان بخشی از یک برنامه بزرگتر جهت درمان اعتیاد به مواد افیونی در مراکز مستقل سم زدایی، بیمارستان ها یا مراکز توانبخشی انجام شود. طی این دوره، افراد تحت درمان به صورت مستقیم توسط متخصصان مورد مراقبت های بهداشتی قرار می گیرند و در صورت لزوم داروهایی برای رفع عوارضی که به آن دچار می شوند تجویز می گردد.

با اینکه سم زدایی می تواند به افراد معتاد در جهت ترک متادون بسیار کمک نماید ولی نمی توان آن را جایگزینی کامل برای دیگر روش های درمانی دانست. زیرا نمی تواند به صورت اساسی به رفع مواردی که در رشد سوء مصرف مواد و اعتیاد فرد نقش داشته اند بپردازد. به همین دلیل، سم زدایی را صرفا باید به عنوان یک برنامه تکمیلی در کنار دیگر روش های درمانی مانند جلسات بهبود رفتار در نظر گرفت. اتخاذ رویکردهای ترکیبی در درمان اعتیاد افراد موجب می شود که تغییر رفتارهای ناسازگار آن ها به بهترین شکل صورت گرفته و روش های مقابله با استرس حاصل از این دوره نیز به آن ها آموزش داده شود.

بهترین روش ترک متادون بدون درد

بهترین راه برای ترک متادون زیر نظر پزشک

پزشک ممکن است داروهایی را در حین ترک اعتیاد به متادون برای بیمار تجویز کند تا به وی در راه سختی که در پیش گرفته است کمک نموده و موجب کاهش برخی علائم رخ داده در دوره ترک شود. این داروها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • کلونیدین: می تواند به کاهش علائمی مانند فشار خون بالا ، حالت تهوع ، گرفتگی و نیز تپش قلب کمک کند.

  • داروهای تسکین دهنده درد مثل آسپرین یا ایبوپروفن: می تواند موجب کاهش دردهای عضلانی، سر درد و دردهای استخوانی شود.
  • بیسموت ساب‌سالیسیلات: جهت رفع اسهال

  • بنادریل یا ترازودون: برای درمان کم خوابی در طول دوره ترک اعتیاد

بهترین راه ترک متادون

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس درباره بهترین روش ترک متادون و چند نکته کلیدی درباره آن صحبت کردیم. اگر شما هم با این اتفاق ناخوشایند درگیر هستید یا نظر و پیشنهادی برای بهبود یا پیشگیری از آن دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. محمد علی گفت:
    1

    تشکر بابت تهیه و انتشار مقاله
    با آرزوی موفقیت برای شما

تبلیغات متنی