خارش بدن نشانه چيست؟ معرفی درمان های خانگی و گیاهی برای خارش پوست

خارش بدن نشانه چیست؟ معرفی درمان های خانگی و گیاهی برای خارش پوست

۰
خارش بدن نشانه چیست؟ معرفی درمان های خانگی و گیاهی برای خارش پوست
نمره 3 از 1 رای

برای برخی افراد خارش پوست یک جنگ دائمی است که درک دقیق عوامل بروز آن می تواند دشوار باشد. خارش می تواند در اثر جوش یا عوامل پوستی دیگر به وجود آمده باشد و حتی نشانه ای از بیماری های جدی تر مانند مشکلات کبدی یا نارسایی کلیوی باشد. برای تسکین خارش اول از همه باید علت ها را شناسایی و سپس نسبت به رفع آن ها اقدام کنیم. از این روز در این مطلب آی آر میکس به مرور علت خارش بدن در صبح و شب و راه های درمان آن می پردازیم.

چگونه خارش پوست در صبح و شب را درمان کنیم؟

?Why is my skin itchy

پیش از این در آی آر میکس به مرور روش های خانگی درمان عرق سوز پا پرداخته بودیم. در ادامه مباحث مرتبط با سلامت، این بار می خواهیم به این بپردازیم که دلیل خارش بدن چیست و راه های رفع و درمان آن چگونه است. پس در ادامه این مطالب با ما همراه باشید.

خارش بدن نشانه چیست؟

هدف اصلی پوست، محافظت از اعضای داخلی بدن است. پوست پر از سلول های ویژه سیستم ایمنی است که بدن را در برابر ویروس ها، باکتری ها و سایر تهدیدات حفظ می کند. زمانی که این سلول ها هر نوع ماده مشکوکی را تشخیص دهند، واکنشی ایجاد می کنند که باعث ملتهب شدن پوست می شود.

دلیل خارش بدن

متخصصان پزشکی از این التهاب به عنوان بثورات یا درماتیت یاد می کنند که می تواند به خارش منجر شود. سلول های ایمنی می توانند به چیزهایی که پوست را لمس می کنند، عفونت کل بدن یا هر بیماری دیگری واکنش نشان دهند. برخی از این بثورات قرمز، دردناک و تحریک کننده و برخی دیگر منجر به ایجاد لکه های پوستی یا تاول می شوند. پوست می تواند در تمام بدن یا فقط در مناطق خاصی دچار خارش شود. در ادامه چند دلیل خارش بدن مورد بررسی قرار گرفته است:

خشکی پوست علت خارش بدن در شب

خشکی پوست یکی از دلایل شایع خارش بدن در شب است. اگر کسی برآمدگی هایی به رنگ قرمز روشن روی پوستش نداشته باشد و یا متوجه تغییر ناگهانی پوستش شود دلیل احتمالی آن خشکی پوست است. عوامل محیطی که منجر به خشکی پوست می شوند عبارتند از: گرما یا سرمای بیش از حد هوا با رطوبت پایین. شستشوی زیاد هم می تواند باعث خشکی پوست شود. این مسئله در هر رده سنی ممکن است رخ دهد اما با افزایش سن معمولا پوست نازک تر و خشک تر می شود. استفاده از یک مرطوب کننده خوب می تواند به ترمیم پوست خشک کمک کند.

دلیل خارش بدن

خشکی زیاد پوست می توانند یک علامت هشدار دهنده درماتیت باشد. بنابراین جهت کمک به تسکین آن و جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع باید به متخصص پوست مراجعه کنید. ایجاد ترک روی پوست سبب نفوذ میکروب به داخل آن شده و سبب ایجاد عفونت می شود. قرمزی و لکه های زخم روی پوست اغلب علائم اولیه بروز عفونت بالقوه است. یک متخصص پوست ممکن است یک مرطوب کننده مخصوص را برای استفاده در طول روز یا یک داروی موضعی برای اعمال مستقیم روی پوست تجویز کند. دیگر علائم و نشانه های متداول خشکی پوست شامل موارد زیر است:

  • زبری، ناهمواری یا پوسته پوسته شدن پوست
  • خارش بیش از حد
  • خاکستری بنظر آمدن پوست برای افرادی که پوست تیره دارند
  • وجود ترک های مستعد خونریزی
  • ترک یا شکاف خوردن پوست یا لب

خارش پوست به دلیل ابتلا به اگزما

اگزما یا درماتیت آتوپیک شایع ترین علت های خارش پوست بدن در کودکان است. کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی (ACAAI) گزارش داد که اگزما در کودکان به نسبت ۱ به ۵ اتفاق می افتد اما در بزرگسالان این نسبت ۱ به ۵۰ است. اگزما سبب خشکی پوست و در معرض التهاب و سوزش قرار گرفتن آن می شود. مرطوب نگه داشتن پوست در هنگام ابتلا به این عارضه بسیار حیاتی است. اگزما اغلب با گذشت زمان بهبود می یابد. افراد مبتلا به اگزما باید مراقب باشند، زیرا در برابر عفونت های پوستی آسیب پذیرتر هستند.

دلیل خارش بدن

آلرژی علت خارش بدن در صبح

تحریک و واکنش های آلرژیک هم می تواند یکی از علت های خارش پوست باشد. درماتیت تماسی آلرژیک در صورت تماس مستقیم پوست با آلرژن ایجاد می شود. نتیجه بروز حساسیت در پوست، بثورات قرمز و خارش دار است که می تواند شامل تاول های کوچک یا برجستگی هایی روی آن باشد. این بثورات زمانی که پوست با آلرژن، ماده ای که سیستم ایمنی بدن به آن حمله می کند، تماس پیدا می کند به وجود می آیند. اغلب بین قرار گرفتن در معرض آلرژن و زمان بروز بثورات، تأخیر زمانی اندکی وجود دارد.

دلیل خارش بدن

لمس لباس، حیوانات خانگی، مواد شیمیایی، صابون و مواردی مانند پیچک های سمی یا مواد آرایشی می توانند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شوند. آلرژی های غذایی هم می توانند باعث خارش پوست شوند. آلرژی نیکل هم در این میان بسیار شایع است. وقتی فرد با جواهراتی که حاوی مقادیر کمی نیکل هستند در تماس باشد، در نقطه تماس با پوست، حساسیتی به وجود می آید. ساده ترین راه برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک، برای افرادی که نسبت به چیز خاصی حساسیت دارند اجتناب از لمس آن است. برخی از انواع پمادهای دارویی نیز می توانند به پاکسازی بثورات کمک کنند.

کهیر ها از دلایل خارش پوست

کهیر نوعی التهاب پوستی است که در اثر ترشح یک ماده شیمیایی در بدن به نام هیستامین ایجاد می شود. این ترشح باعث نشت رگ های خونی کوچک شده و در نهایت باعث تورم پوست و خارش پوست می گردد. طبق گفته ACAAI حدود ۲۰ درصد افرار در برهه ای از زندگی شان با کهیر مواجه می شوند. دو نوع کهیر وجود دارد:

  • کهیر حاد: در اثر تماس با  موارد آلرژیک مانند غذای خاص یا دارو رخ می دهد. علل غیر آلرژیک آن نیز سرما یا گرمای بیش از حد هوا، قرار گرفتن در معرض آفتاب یا ورزش می باشد.
  • کهیر مزمن: در این مورد، محرک های خاص دلیل بوجود آمدن آن نیست و آزمایش های تست حساسیت هم در این باره بی فایده خواهد بود. این نوع کهیر می تواند ماه ها یا حتی سال ها دوام آورد و باعث خارش ناراحت کننده و دردناک شود، اما مسری نیست.

نیش حشره دلیل خارش بدن

نیش حشرات هم می تواند باعث خارش پوست شود. نیش پشه و عنکبوت اغلب یک علامت سرخ رنگ روی پوست ایجاد می کند که باید طی ۷ الی ۱۴ روز محو شود.
نیش ناشی از ساس و کنه ها بثورات بیشتری ایجاد می کند و باعث خارش بدن می شود. اگر فردی به این نوع از موجودات در خانه مشکوک است باید تمام مبلمان را از برداشته و کل اتاق را تمیز کند. بهتر است تمام وسایل در دمای ۶۰ درجه سانتیگراد شسته شوند. اگر این تلاش ها موفقیت آمیز نبودند باید از کمک های متخصصان حرفه ای استفاده شود.

درمان خارش بدن با داروهای گیاهی

خارش بدن به دلایل روانشناسی

برخی افراد ممکن است خارشی را تجربه کنند که دلایل فیزیکی ندارد. گاهی شرایط بهداشت روانی سبب ایجاد این احساس در افراد می شود. در این موارد، خاراندن بیش از حد پوست می تواند منجر به آسیب پوستی شود. دلایل ایجاد این نوع از خارش ها عبارتند از:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • وسواس فکری

صفرا و خارش بدن

خارش پوست همچنین می تواند به دلیل مسائل پزشکی جدی تری نیز رخ داده باشد. اختلالات عصبی ناشی از دیابت، فشار عصبی و زونا باعث ایجاد خارش شدید می شوند. مشکلات مربوط به اوره نیز یک سندروم گسترده است که زمانی که کلیه ها بشدت آسیب دیده اند رخ داده و در نتیجه آن سموم بدن دفع نمی شود. با وجود اوره، خارش در شب بدتر می شود  این بیماری معمولاً روی کمر، بازوها و شکم تأثیر می گذارد.

علت خارش بدن در شب

بهترین راه درمان خارش بدن

شاید مهم ترین اقدام جهت حفاظت از پوست خود در این مواقع، اجتناب از خاراندن بدن است. خاراندن در نهایت سبب التهاب و آسیب پوست و ایجاد خارش بیشتر می  شود. اگر کرم های بدون نسخه اثری نداشته باشند، بثورات گسترده شده یا علائمی غیر از خارش را تجربه کردید، باید به متخصص پوست مراجعه کرده تا علت را شناسایی و برای درمان آن اقدام کند. اما پیش از آن به کارگیری روش های زیر ممکن است به کاهش خارش کمک کند:

  • استفاده از کرم مرطوب کننده با کیفیت بالا روی پوست به مدت حداقل یک یا دو بار در روز
  • استفاده از کرم ضد خارش مانند کرم هیدروکورتیزون
  • استفاده از یک کمپرس خنک و مرطوب در منطقه دارای خارش
  • حمام ولرم
  • انتخاب صابون های ملایم و بدون رنگ و عطر و نیز استفاده از مواد شوینده ملایم  هنگام شستشوی لباس. محصولات مختلفی برای پوست های حساس از جمله مواد شوینده لباسشویی و صابون در دسترس هستند.
  • اجتناب از موادی که باعث تحریک پوست یا باعث ایجاد حساسیت می شوند مانند نیکل، جواهرات و پشم.
  • در برخی موارد، درمان خارش بدن با داروهای گیاهی نیز توصیه می شود.

درمان خارش بدن با داروهای گیاهی

درمان خارش پوست سالمندان و جوانان

برنامه درمانی با توجه به علت خارش می تواند متفاوت باشد. مثلا برای سالمندانی که از خشکی پوست رنج می برند استفاده از کرم های مرطوب کننده تنها چیزی است که نیاز دارند. در مورد اگزما، درماتیت یا کهیر، متخصص پوست ممکن است کرم های کورتیکو استروئید را توصیه کند که با استعمال مستقیم روی پوست می تواند خارش را درمان کند. مهارکننده های موضعی کلسینورین و آنتی هیستامین های خوراکی نیز می توانند به رفع خارش کمک کنند.

چگونه خارش پوست در صبح و شب را درمان کنیم؟

در مورد آلرژی ها، آنتی هیستامین های خوراکی داروهای ضد حساسیتی شایعی هستند. برخی از نمونه های آنتی هیستامین ها شامل Zyrtec ، Claritin و Benadryl می باشد. عفونت های قارچی، قارچ لای انگشتان پا و سایر عفونت های از این دست را می توان با ضد قارچ ها درمان کرد.

درمان های موضعی شامل کرم ها و شامپو ها هستند. اما در عفونت های شدید پزشک ممکن است داروی خوراکی تجویز کند که از جمله آن ها ترابینافین یا لامیسیل هستند. در مورد نیش حشرات، با هم استفاده از آنتی هیستامین های موضعی می تواند به رفع خارش کمک کند. جهت جلوگیری از نیش حشرات از ماده های دافع حشرات استفاده کرده، توری پنجره تان را تعمیر کرده و بدن تان را با لباس بپوشانید.

برخی افراد ممکن است به دلیل نارسایی کلیه یا پسوریازیس از مصرف دارو اجتناب کنند. برای این افراد نور درمانی یا فوتوتراپی توصیه می شود. این درمان در واقع قرار دادن پوست در معرض طول موج های معینی از نور ماوراء بنفش است که به کنترل خارش کمک می کند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس درباره علت خارش بدن صحبت کردیم. در ادمه بهترین راه درمان خارش بدن را نیز به شما پیشنهاد دادیم.  اگر در این زمینه نظر یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی