پیشگیری و رفع جای مبل

آموزش ۳ ترفند ازبین بردن جای مبل و میز از روی فرش

۰
آموزش ۳ ترفند ازبین بردن جای مبل و میز از روی فرش
نمره 4 از 3 رای

حتما برای شما هم پیش آمده که پرزهای بخشی از فرش منزلتان به دلیل وزن سنگین وسایل کاملا خوابیده باشد. در این صورت، وقتی تصمیم به تغییر دکوراسیون و جا به جایی وسایل منزل بگیرید، آن بخش از فرش از زیر وسایل بیرون آمده و خود را نمایان می کند. خوشبختانه با چند روش ساده می توان جای مبل و سایر وسایل سنگین را از روی فرش از بین برد؛ اما بهترین کار پیشگیری از آن است.

در این مطلب از آی آر میکس به شما روش هایی برای از بین بردن جای مبل و هم چنین روش هایی برای پیشگیری از ماندن جای مبل بر روی فرش آموزش می دهیم.

برای از بین رفتن فرورفتگی فرش چه کار باید کرد؟

How to Remove Furniture Dents from Carpet

فرش یکی از اجزای جدانشدنی وسایل منزل ما ایرانی هاست و از آنجا که حجم زیادی از هر اتاق را به خود اختصاص می دهد، امکان آلودگی، سوختگی و در کل خرابی آن بالاست. از بین بردن سوختگی فرش را در مطلب آموزش تصویری ۳ روش رفع سوختگی فرش با اتو و سیگار توضیح دادیم. در این مطلب پیشگیری  و از بین بردن از فرورفتگی فرش را آموزش خواهیم داد.

از بین بردن جای مبل از روی الیاف مصنوعی

قبل از هرکاری از طریق مشخصات فرش که معمولا بر روی پارچه ای در زیر فرش نوشته می شود، نوع الیاف آن را ببینید. الیاف مصنوعی معمولا شامل نایلون، الفین یا پلی استر می شود.

برای از بین بردن جای مبل روی فرش الیاف مصنوعی، پایه مبل یا وسیله سنگین را از روی فرش جا به جا کنید تا جای پایه مبل روی فرش مشخص شود و فضا برای کار کردن وجود داشته باشد. سپس به کمک قطعه ای یخ مشکل را رفع نمایید.

۱- کف خانه را بپوشانید

چنانچه کف خانه از چوب، پارکت یا هر جنسی که با آب ممکن است خراب شود ساخته شده، در زیر قسمت کوبیده شده فرش یک محافظ مانند حوله یا پادری قرار دهید تا آب حاصل از ذوب شدن یخ به آن نفوذ نکند.

رفع کوبیدگی فرش با الیاف مصنوعی

۲- روی جای مبل را با یخ بپوشانید

سپس در این مرحله ازبین بردن جای مبل روی فرش باید قسمت کوبیده شده فرش را کاملا با تکه های یخ بپوشانید و بگذارید در طول شب یا حداقل به مدت چهار ساعت بر روی آن بماند. همین طور که یخ ذوب می شود، الیاف له شده فرش به آرامی آب را جذب کرده و ورم می کنند و به این ترتیب دوباره پر شده و مانند روز اول از حالت له شدگی خارج می گردند.

از بین بردن جای مبل با یخ

نکته: چنانچه چند ناحیه از فرش الیاف مصنوعی دچار کوبیدگی شده، ابتدا این روش را روی یک قسمت کوچک امتحان نمایید تا از رنگ پس ندادن الیاف فرش یا موکت اطمینان حاصل کنید.

۳- آب اضافی فرش را بگیرید

اکنون فرش چند ساعتی است که آب به خود جذب کرده. به کمک یک حوله تمیز، رطوبت اضافی آن ناحیه را بگیرید. توجه داشته باشید که فرش نباید کاملا خشک شود، اما در عین حال هم نباید آب اضافی داشته باشد.

بعد از اینکه آب اضافی فرش را خشک کردید، حوله ای که در زیر آن گذاشته بودید بردارید.

اکنون که فیبر از شکل پرس شده خارج شد و حالت پری خود را به دست آورد، برای از بین بردن فرورفتگی فرش به طور کامل، با استفاده از یک سکه یا قاشق، الیاف فرش را به جهات مختلف حرکت دهید تا مانند بقیه قسمت های فرش صاف شوند.

رفع جای مبل از روی فرش

رفع کوبیدگی فرش های با الیاف طبیعی

اگر فرش شما از الیاف طبیعی بافته شده، در ابتدا مانند قسمت قبل باید قسمت فرو رفته را از زیر مبل یا وسیله سنگین بیرون بیاورید تا به آن دسترسی داشته باشید.

الیاف طبیعی که برای بافت فرش به کار می روند معمولا شامل پشم، پنبه و سیزال هستند. بهترین روش از بین بردن جای مبل روی موکت یا فرش با الیاف طبیعی استفاده از بخار است.

۱- زمین زیر فرش را بپوشانید

با قرار دادن حوله یا چیز جاذبی در زیر قسمت کوبیده شده فرش، زمین زیر آن را از خراب شدگی بر اثر گرما و بخار حفظ کنید.

۲- بر روی قسمت آسیب دیده فرش بخار بگیرید

اتو بخار را از آب پر کنید و آن را روی بیشترین درجه حرارت قرار دهید. صبر کنید تا گرم شود. سپس اتو را به فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر در بالای جای مبل روی موکت یا فرش، در حالت ثابت نگه دارید و دکمه بخار را بزنید. این کار را آنقدر انجام دهید تا فرش مرطوب و گرم شود.

اگر اتو بخار ندارید، به کمک یک اسپری، قسمت آسیب دیده فرش را مرطوب کنید و با یک سشوار آن را گرم نمایید. دقت کنید که سشوار هم مانند اتو باید ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر از فرش فاصله داشته باشد.

از بین بردن جای مبل از روی فرش با الیاف طبیعی

برای از بین بردن کوبیدگی های سرسخت روی فرش، یک پارچه را با آب خیس کنید و تا جای ممکن آن را بچلانید. سپس حوله مرطوب را روی کوبیدگی بگذارید. اتو را روی حرارت متوسط قرار داده و وقتی گرم شد، آن را به آرامی به مدت یک دقیقه بر روی پارچه فشار دهید. سپس اتو را بردارید و اجازه دهید پارچه بر روی فرش باقی بماند تا خشک شود.

۳- الیاف فرش را خشک کنید

باید در این مرحله رفع جای پایه مبل رو فرش با استفاده از یک حوله تمیز، فرش را خشک کنید. برای اینکه الیاف فرش دوباره حالت ایستاده به خود بگیرند، به کمک انگشتان خود، برس یا قاشق آن را برس بکشید و پوش دهید. بعد از این کار، فرورفتگی جای مبل ناپدید خواهد شد.

کوبیدگی فرش

برای پیشگیری از باقی ماندن جای مبل بر روی فرش چه باید کرد؟

گاهی مجبوریم دکوراسیون خانه خود را طوری ترتیب دهیم که برخی وسایل سنگین بر روی فرش قرار بگیرند. در این شرایط، برای جلوگیری از باقی ماندن جای پایه مبل یا وسایل سنگین خانه بر روی فرش می توانید از روش های زیر کمک بگیرید:

استفاده از پد فرش

پد فرش در واقع همان ترمز فرش است که هم از لیز خوردن فرش جلوگیری می کند و هم مانع از ایجاد فرورفتگی روی فرش می شود. وقتی زیر فرش یک پد می گذارید، پد می تواند وزن وسیله سنگین را به خودش جذب کنید و مانع از ماندن جای مبل بر روی فرش شود.

در هنگام خرید پد یا ترمز فرش توجه داشته باشید که این محصولات با ضخامت های متنوعی عرضه می شوند. با توجه به نوع فرش خود از یک ضخامت مناسب استفاده کنید.

پد فرش یا ترمز فرش

تغییر جای وسایل

همان طور که در ابتدای این مقاله گفته شد، علت باقی ماندن جای وسایل بر روی مبل و کوبیده شدن الیاف فرش این است که وسایل سنگین به مدت طولانی در یک نقطه از فرش فشار وارد می کنند. بنابراین شما می توانید هر چند وقت یک بار وسایلتان را جا به جا کنید یا حتی پایه مبل و وسایل سنگین را فقط به اندازه ۲/۵ سانتی متر حرکت دهید. این کار را هر یک یا دو ماه انجام دهید.

این روش بیشتر برای وسایل کوچک مناسب است.

استفاده از پد زیر پایه مبل

پد پایه مبل و صندلی که به آن زیر پایه مبلی، ضربه گیر یا صداگیر پایه مبل هم می گویند، در زیر پایه های مبل، صندلی، میز یا هر وسیله دیگری قرار می گیرند؛ به این ترتیب وزن وسیله به طور یکسان در سطح پد پخش می شود و در نتیجه مقدار سنگینی کمتری به هر سانتی متر از فرش وارد می شود.

معمولا زیر پایه مبل روی فرش لیز می خورد و در جای خود ثابت نمی ماند؛ اما انواعی از آن وجود دارد که به زیر پایه مبل می چسبد یا پیچ می شود. در هر حال شما می توانید خودتان هر نوع پدی را به زیر پایه مبلتان با چسب بچسبانید.

ضربه گیر پایه مبل و صندلی

انتخاب فرش های پرز کوتاه

هر چقدر پرزهای فرش یا موکت کوتاه تر باشند، نگهداری و تمیز کردنشان راحت تر است و در ضمن کوبیده نمی شوند. پس هرگاه تصمیم داشتید فرش یا موکت خود را تعویض کنید، به بلندی و کوتاهی پرزهای آن نیز توجه داشته باشید.

پیشگیری از کوبیدگی و جای مبل

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب با روش های پیشگیری و رفع جای مبل بر روی فرش آشنا شدید. آیا شما تا کنون از این روش ها استفاده کرده اید؟ برای ما در بخش نظرات از میزان تأثیرگذاری روشی که استفاده کرده اید بنویسید و یا ما را با روش های جدیدی که در این مطلب نوشته نشده آشنا کنید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی