Waking Up Dizzy Causes and How to Make It Go Away

دلیل سرگیجه صبحگاهی چیست؟ چگونه آنرا درمان کنیم؟

۰
دلیل سرگیجه صبحگاهی چیست؟ چگونه آنرا درمان کنیم؟
نمره 5 از 2 رای

آیا برای شما هم اتفاق افتاده که صبح بلافاصله بعد از بیدار شدن از رختخواب بلند شوید و ناگهان سرتان گیج برود؟ علت این سرگیجه صبحگاهی چیست؟ آیا باید به پزشک مراجعه کرد و نشان از مشکل مهمی در بدن دارد؟ در این مطلب از آی آر میکس شما را را دلایل سرگیجه بعد از خواب و نحوه درمان آن آشنا خواهیم کرد.

علت بی حالی و سرگیجه در صبح چیست؟

Waking Up Dizzy: Causes and How to Make It Go Away

حتی گاهی ممکن است این سرگیجه بلافاصله بعد از بلند شدن از رختخواب اتفاق نیفتد و کمی بعد، مثلا وقتی در حال مسواک زدن یا دوش گرفتن هستید رخ بدهد. قبلا در مورد علت و راه های جلوگیری از سردرد بعد از ورزش توضیح دادیم، در این مطلب در مورد علت سرگیجه و بی حالی در صبح بخوانید.

دقیقا به چه چیزی سرگیجه می گوییم؟

قبل از اینکه وارد بحث شویم، ابتدا باید بدانید اصولا به چه شرایطی سرگیجه گفته می شود. در حالت سرگیجه، فرد احساس سبکی در سرش دارد، حس می کند اتاق می چرخد یا خودش تعادل ندارد. سرگیجه ممکن است همراه با غش و تشنج اتفاق بیفتد و یا در افراد مسن تر یا کسانی که از نظر سلامتی شرایط خاصی دارند باعث زمین خوردن بشود.

سرگیجه

دلیل سرگیجه صبحگاهی

از نظر پزشکی دلایل زیادی برای سرگیجه برشمرده اند؛ از مشکلات سلامتی و پزشکی گرفته تا داشتن یک شب طولانی همراه با آرامش و عدم تحرک. اما همین جا نگرانی تان را کم کنم؛ سرگیجه در رختخواب یا بعد از بلند شدن برای خیلی از مردم اتفاق می افتد و جای نگرانی ندارد.

تغییر وضعیت ناگهانی بدن

اگر صبح ها بلافاصله بعد از بیداری سرگیجه دارید، ممکن است بخاطر تغییر ناگهانی تعادل بدن از حالت خوابیده به حالت ایستاده باشد. در این حالت، مایع داخل گوش میانی ناگهان جا به جا می شود و جا به جایی این مایع باعث سرگیجه می گردد.

دلیل سرگیجه صبحگاهی

اگر دقت کرده باشید، وقتی سرما خورده اید یا مشکلات سینوسی دارید این سرگیجه بدتر هم می شود؛ چون در این شرایط، سینوس ها که به گوش میانی راه دارند ورم می کنند و مایع بیشتری در گوش میانی جمع می شود.

وقفه تنفسی در خواب

اگر در خواب خروپف می کنید یا دچار وقفه تنفسی در خواب هستید، دلیل سرگیجه صبحگاهی شما همین الگوی تنفسی شبانه است.

وقفه تنفسی در خواب نوعی مشکل تنفسی است؛ یعنی وقتی فرد خواب است، به طور موقت نفس نمی کشد. این وقفه های تنفسی باعث کم شدن سطح اکسیژن در خون می شوند که باعث سرگیجه در صبح خواهد شد.

از دست دادن آب بدن

یکی از شایع ترین دلایل سرگیجه صبحگاهی، از دست دادن آب است. نوشیدن یا خوردن بعضی چیزها در شب باعث می شود بدن آب زیادی از دست بدهد و در صبح دچار کم آبی شود؛ مثلا نوشیدن الکل و قهوه خوردن سوسیس و مانند این ها.

درمان سرگیجه صبحگاهی

حتی گاهی به دلیل دمای بالای محیط اطراف حین خواب، عرق کردن بیش از حد، ننوشیدن آب کافی یا مصرف داروهای ادرار آور بدن آب از دست می دهد.

کاهش قند خون

داشتن سرگیجه صبحگاهی می توان نشانه سطح پایین قند خون نیز باشد.

اگر دیابت دارید و انسولین یا داروهای کاهنده قند خون مخصوص دیابت مصرف می کنید، باید شب قبل به اندازه کافی غذا بخورید در غیر این صورت ممکن است در صبح دچار هیپوگلیسمی (کاهش قند خون) شوید. هم چنین بالا بودن دوز داروها نیز همین اثر را خواهد داشت.

اما اگر شما سرگیجه مداوم در صبح دارید در حالی که دیابتی هم نیستید، به شرایطتان در سایر اوقات روز دقت کنید. چنانچه بین وعده های غذایی احساس خستگی، سرگیجه، ضعف یا بیماری دارید باید به پزشک مراجعه کنید تا از نظر هیپوگلیسمی مورد بررسی قرار گیرید.

داروها

اگر داروی خاصی مصرف می کنید، ممکن است علت سرگیجه و سردرد صبح شما همین باشد. درباره عوارض جانبی دارو تحقیق کنید و اگر سرگیجه صبحگاهی از عوارض جانبی داروهایتان است از پزشکتان بخواهید تا داروهایتان را عوض کند.

درمان خانگی سرگیجه

برای درمان سرگیجه صبحگاهی آب بنوشید

مهمترین درمان خانگی که برای کاهش سرگیجه صبحگاهی می توانید انجام دهید، نوشیدن آب کافی در طول روز است. حتی ممکن است احساس تشنگی نکنید ولی بدنتان در معرض دهیدراته شدن باشد؛ به خصوص اگر فعالیت فیزیکی زیادی داشته باشید.

اگر خیلی فعالید، باردارید یا زیاد عرق میکنید حداقل روزی ۸ لیوان آب بنوشید. عرق کردن احتمال دهیدراته شدن بدن را افزایش می دهد.

قبل از خواب از نوشیدن الکل یا مواد کافئین دار بپرهیزید. به جای آن، قبل از خواب و بعد از خواب (حتی قبل از اینکه از تخت خارج شوید) یک لیوان پر آب بنوشید. می توانید قبل از خواب یک بطری یا لیوان آب کنار تختتان بگذارید تا صبح، قبل از هر کاری آن را بنوشید.

به آرامی بلند شوید

بعد از اینکه از خواب بیدار می شوید، به طور ناگهانی از تخت خارج نشوید. ابتدا کمی به حالت درازکش باقی بمانید، سپس حدود یک دقیقه بر لبه تخت بنشینید و بعد به آرامی از جایتان بلند شوید تا مایع گوش میانی به طور ناگهانی تغییر پوزیشن ندهد.

اگر این کارها اثر نداشت و شما همچنان صبح ها سرگیجه داشتید، باید به دکتر مراجعه کنید تا از نظر سلامتی بررسی شوید. سرگیجه در صبح یا حتی در طول روز می تواند دلایل زیادی داشته باشد؛ بنابرای اگر هر روز صبح سرگیجه دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

علت سرگیجه در حالت درازکشیده و در رختخواب چیست؟

شاید شما بگویید، حتی قبل از بلند شدن از رختخواب و وقتی در حالت درازکشیده قرار دارید احساس سرگیجه می کنید. به این وضعیت در علم پزشکی «سرگیجه موضعی خوش خیم پاروکسیسمال» یا BPPV می گویند.

دلیل سرگیجه صبحگاهی

این نوع سرگیجه صبحگاهی در حالت هایی که نشسته اید، درازکشیده اید، سرتان را حرکت می دهید، در تخت غلط می زنید یا از حالت ایستاده به درازکش تغییر وضعیت می دهید رخ می دهد.

این حالات معمولا خبر از بیماری بدی نمی دهند و چندان جدی نیستند اما به هر حال آزاردهنده اند. خبر خوب این است که به راحتی قابل درمان هستند. توصیه می کنیم اگر شما هم در حالت درازکشیده دچار سرگیجه می شوید برای درمان به پزشک مراجعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب با دلایل سرگیجه صبحگاهی آشنا شدید. آیا شما هم صبح ها سرگیجه دارید؟ برای رفع آن چه راهکارهای اثرگذاری انجام داده اید؟ در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید تا این مقاله کامل تر شود.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی