Car Noises and What They Mean

علت صدای سوت ماشین هنگام گاز دادن یا ترمز گرفتن چیست؟

۰
علت صدای سوت ماشین هنگام گاز دادن یا ترمز گرفتن چیست؟
نمره 3.6 از 10 رای

آیا می دانید اتوموبیل ها هم می توانند بیمار شوند؟ نکته جالب اینکه آن ها هم به هنگام بیمار شدن، علائمی از خود بروز می دهند. صداهایی که در موقعیت های مختلف و با شدت و ضعف متفاوت از ماشین خود می شنوید می تواند نشان دهنده یک مشکل یا بیماری جدی در آن باشد. از اینرو در این مطلب آی آر میکس به آموزش عیب یابی ماشین از روی صدا پرداخته ایم.

آموزش عیب یابی ماشین از روی صدا

Car Noises and What They Mean

سرو صداهای ماشین می تواند سرنخ هایی در مورد مشکلات آن به شما بدهد. گرچه همواره بهترین کاری که می توانید انجام دهید داشتن یک برنامه منظم برای نگهداری از خودرو است تا بتوانید با اطمینان رانندگی کنید. اما به هر حال در صورت بروز مشکل هم باید به فکر چاره بود. در این مطلب آی آر میکس دلایل صدا دادن ماشین هنگام گاز دادن را مرور می کنیم. شما می توانید از راهنمای زیر برای شناخت انواع صدای خودرو و معنی هر کدام از آنها استفاده نمایید.

صدا دادن ماشین هنگام حرکت

صدای سوت از کجا شنیده می شود؟ اگر تنها هنگام رانندگی، این صدا را داخل ماشین می شنوید به احتمال زیاد مشکل از کمبود هوا داخل خودروی شماست. اگر این صدای سوت از زیر کاپوت سرچشمه می گیرد می تواند ناشی از وجود مشکل جدی تری باشد. مثلا شلنگ ها که در عین حال که بخش مهمی از سیستم خنک کننده موتور خودرو شما هستند کهنه شده اند. گردش ثابت هوا و مایع خنک کننده از میان موتور اتومبیل تان می تواند باعث ترک های کوچکی در شلنگ ها شده و مهر آن ها را بشکند. صدای سوت شنیده شده می تواند بخاطر خروج هوا از این سوراخ ها باشد.

صدا دادن ماشین هنگام کلاچ گرفتن

اما اگر بعد از خاموش کردن اتومبیل هنوز صدای سوت را می شنوید، ممکن است صدا از فشار کلاهک رادیاتور خودرو باشد. این درپوش برای آزادسازی گرمای اضافی از کولر ماشین طراحی شده است، اما گاهی اوقات مهر واشر لاستیکی این قسمت شکسته شده و هوا به بیرون پرتاب می شود که می تواند سبب ایجاد صدای سوت گردد.

صدای زوزه موتور ماشین

اگر صدای زوزه موتور ماشین را میشنوید امکان دارد مشکل از تسمه باشد. علاوه بر واشرها، شیلنگها و سیم های بسیاری که در خودرو وجود دارد، موتور ماشین نیز دارای چندین تسمه چرخشی است. با گذشت زمان، این تسمه ها کشیده شده یا ترک می خورند. زیرا با سرعت زیاد در اطراف سیستم قرقره گردش می کنند. عوض کردن تسمه ها هزینه کمی دارد و از سر درد ناشی از سر و صدای اتومبیل جلوگیری می کند.

صدای تق تق در دروم ماشین

اگر چیزی در موتور اتومبیل تان تیک می زند و صدای کلیک کردن می دهد، مخزن روغن را بررسی کنید. از آنجا که موتور برای نرم کار کردن به روغن روان کننده احتیاج دارد، سرو صدای زیاد پیستون ها اغلب می تواند ناشی از پایین آمدن سطح روغن باشد. بنابراین قبل از بردن خودرو به تعمیرگاه، سطح روغن را چک کنید.

صدا دادن ماشین هنگام خاموش بودن آن

اگر اتومبیل تان پس از خاموش شدن همچنان به سرو صدا ادامه می دهد، ممکن است صدای آن ناشی از اثر دیزلینگ یا Dieseling ( حالتی خاص که در آن موتور گازوئیلی بدون جرقه احتراق کار می کند که معمولاً در نتیجه گرمای زیاد رخ می دهد. یعنی سطح محفظه احتراق به عنوان منبع احتراق عمل می کند.) باشد. بطور خلاصه دیزلینگ زمانی اتفاق می افتد که بنزین بدون کمک شمع و به تنهایی دورن سیلندر مشتعل می شود. البته این مسئله تا حدودی محدود به موتورهای قدیمی با کاربورتر است. بنابراین از شنیدن صدای جرقه پس از خاموش شدن اتومبیل تان در صورت استفاده از موتورهای قدیمی تعجب نکنید.

صدا های نامتعارف از ماشین

اگر احساس می کنید اتومبیل تان ریتم معمول را ندارد احتمالا مشکل از شمع ها است. شمع ها مسئولیت اشتعال سوخت در خودرو را بر عهده دارند، اما گاهی اوقات می سوزند یا کوتاه می شوند و می شکنند.

صدای سوت هنگام گاز دادن

اگر با هر بار سرعت گرفتن صدای بلندی می شنوید، مشکلی در سیستم تعلیق اتومبیل تان وجود دارد. قبل از بردن اتومبیل به تعمیرگاه، نگاهی به زیر آن بیندازید تا بینید که اگزوز شل شده است یا خیر. اگر موقع شتاب گرفتن، صدای خودروی تان مانند اتومبیل های مسابقه است، احتمالا یک سوراخ در اگزوز وجود دارد. اگرچه وجود سوراخ در اگزوز برای عملکرد اتومبیل مضر نیست، اما می تواند خطرناک باشد چون اجازه نشت دود به داخل خودرو را می دهد.

علت صدا دادن ماشین هنگام چرخاندن فرمان

صدای تقه از زیر ماشین

یک موتور خوب باید غرش کند اما نه با صدای بلند. اگر احساس می کنید ماشین شما پر سر و صداتر از حد معمول است، ممکن است مشکلی در رابطه با نحوه کار فشرده سازی سیلندر رخ داده باشد. اگر در سیلندر، جیره بندی سوخت وجود داشته باشد احتراق با سرعت بالاتر یا پایین تر از حد معمول رخ می دهد. فشار بیشتر در سیلندر می تواند باعث شود صدای موتور بلندتر از حد معمول به نظر برسد و یا حتی صدای ضربه مانندی ایجاد کند. توجه نکردن به این مسئله می تواند آسیب جدی به موتور وارد سازد.

صدا دادن ماشین هنگام دور زدن

اگر تنها موقع دور زدن ماشین صداهای عجیبی می شنوید مشکل می تواند از لاستیک های خودرو باشد. کم باد بودن یا ساییدگی لاستیک از احتمالاتی هستند که می توانند علت صدا دادن ماشین هنگام چرخاندن فرمان باشند. احتمال فرسوده بودن لاستیک یا توازن نادرست آن ها هم وجود دارد.

صدا دادن ماشین هنگام ترمز

علت صدا دادن ماشین هنگام ترمز

اگر هنگام ترمز کردن صداهای غیر عادی می شنوید، فورا خودروی تان را بررسی کنید چون احتمالا مشکلی جدی برای سیستم یا لنت های ترمز پیش آمده است.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس صدا دادن ماشین هنگام حرکت را با هم مرور کردیم. اگر در این زمینه تجربه یا دیدگاهی دارید حتما آن را با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی