شکایت کیفری بهتر است یا حقوقی؟

شکایت کیفری بهتر است یا حقوقی؟

۲
شکایت کیفری بهتر است یا حقوقی؟
نمره 3.7 از 3 رای

اگر به هر دلیلی پایتان به مراجع قضایی همچون دادگاه، دادسرا یا نیروی انتظامی باز شده است تا اقدام به طرح شکایت نمایید شاید این سوال را شنیده باشید که شکایتان کیفری است یا حقوقی؟! آیا تفاوت های این دو نوع شکایت را می دانید؟ در این مطلب آی آر میکس به تفاوت بین شکایت کیفری و حقوقی خواهیم پرداخت.

تفاوت بین شکایت کیفری و حقوقی چیست؟

Difference between criminal and legal complaints

قبلا در آی آر میکس به آموزش تنظیم متن انواع شکایت نامه پرداخته شده است. اما موضوعی که قبل از طرح هر گونه شکایتی باید بدانید این است که آیا شکایت شما شامل موارد حقوقی می شود یا کیفری. زیرا نحوه طرح دعوا  و حتی رسیدگی به آن در این دو مورد کاملا متفاوت است. در این پست سعی داریم مراحل شکایت کیفری و حقوقی را با شمل در میان بگذاریم.

شکایت کیفری چیست؟

اگر بخواهیم خیلی ساده و در یک جمله معنای شکایت کیفری را مطرح کنیم می توانیم اینطور بگوییم که شکایت کیفری شامل اعمالی می شود که برای آن ها در قانون، مجازات تعیین شده است. در واقع شکایت کیفری در مواردی مطرح می شود که فردی دچار یک جرم مشخص شده باشد. جرم در هر جامعه و با توجه به قوانینی که بر آن حاکم است می تواند تعاریف و اقسام متفاوتی داشته باشد.

مراحل رسیدگی به شکایت کیفری

گرجه برخی اعمال نظیر دزدی، قتل، تجاوز، کلاهبردازی و … در همه جوامع جرم حساب می شوند. به صورت کلی منظور از جرم، عملی است که توسط قانونگذار برای آن مجازاتی در نظر گرفته شده است. بنابراین اگ فردی از رفتار مجرمانه فرد یا گروهی دیگر ضرر دیده باشد می تواند علیه او در دادگام اقدام به شکایت کیفری نماید.

مراحل شکایت کیفری

برای اینکه به سبب متضرر شدن از رفتاری مجرمانه به طرح دعوای کیفری بپردازید باید نسبت به تنظیم شکوائیه اقدام نمایید. بنابراین طرح شکایت فقط مختص به مواردی می شود که جنبه کیفری دارند. ضمنا برای اقامه دعاوی کیفری باید حتما هزینه ای پرداخت شود. خوشبختانه هزینه‌ی دادرسی در همه انواع شکایت کیفری یکسان و برابر است. در ادبیات قضایی به کسی که به طرح دعوای کیفری پرداخته است، شاکی و به کسی که از ان شکایت شده است، مُشتکی‌عنه گفته می‌شود. جهت طرح شکایت کیفری باید به دادسرا مراجعه شود.

گرچه می توان در نزد ضابطان دادگستری مثل افسران و درجه‌داران نیروی انتظامی نیز می توان به طرح شکایت پرداخت. این ضابطان پس از ثبت شکایت شما آن را جهت طی مراحل رسیدگی به شکایت کیفری به مقامات قضایی ارجاع خواهند داد. در شکایت کیفری، شکوائیه حتما باید در دادسرای محل وقوع جرم تنظیم شود.

شکایت حقوقی چیست؟

شکایت حقوقی نیز نوعی دیگر از اقامه دعوای قضایی می باشد. با این تفاوت که در اینجا دیگر موضوع دعوا، وقوع یک جرم نیست. برخی اوقات، افراد مرتکب اعمالی می شوند که گرچه از لحاظ قانونی خلاف محسوب می شود ولی جرم و مجازاتی مشخص برای آن در قانون ذکر نشده است. بنابراین نمی توان وی را به مجازاتی همچون حبس محکوم نمود. یکی از معمول ترین مواردی که در این رابطه پیش می آید تخطی از مفاد قرارداد است.

تفاوت بین شکایت کیفری و حقوقی چیست؟

اختلافاتی که در رابطه با چک هایی که با شرایطی قانونی صادر شده اند پیش می آیند نیز معمولا در زیر مجموعه دعاوی حقوقی قرار می گیرند. در این موارد می توان برای احقاق حق تضییع شده اقدام به طرح دعوای حقوقی نمود.

مراحل شکایت حقوقی در دادگاه

برای طرح شکایت حقوقی باید به تنظیم و تقدیم “دادخواست” و در برخی موارد، “درخواست” پرداخت. دعاوی حقوقی نیز دارای هزینه می باشند. ولی برخ خلاف دعاوی کیفری، هزینه اقامه دعوای حقوقی متغیر است. بنابراین هرچه میزان بهای خواسته شده در دادخواست افزایش یابد، هزینه‌ی دادرسی نیز مطابق با آن افزایش پیدا خواهد کرد.

البته در صورتی که توان پرداخت این هزینه در ابتدای طرح دعوا وجود نداشته باشد می توان با تقدیم دادخواست اعسار، پرداخت این هزینه را به بعد موکول نمود. به کسی که شایتی حقوقی تنظیم کرده خواهان و به کسی که از وی شکایت شده باشد خوانده گفته می شود. مرجع رسیدگی به دادخواست حقوقی، مراجع قضایی هستند. همچنین دادگاه محل اقامت خوانده نیز صلاحیت رسیدگی به این دعوا را خواهد داشت.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب آی آر میکس، نگاهی به طرح شکایت حقوقی و نیز شکایت کیفری داشتیم و تفاوت های آن ها را بررسی کردیم. اگر در این زمینه نظر یا پیشنهادی دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۲ دیدگاه

  1. محمد گفت:
    0

    ممنونم بابت این مطلب آموزنده

  2. دنیا گفت:
    0

    اصلا تفاوتشونو نمیدونستم مرسی بابت محتوای خوبتون

تبلیغات متنی