علت برفک دهان نوزاد چیست؟ چگونه آنرا درمان کنیم؟

علت برفک دهان نوزاد چیست؟ چگونه آنرا درمان کنیم؟

۱
علت برفک دهان نوزاد چیست؟ چگونه آنرا درمان کنیم؟
نمره 3 از 2 رای

برفک یک عفونت شایع در دهان نوزادان است. این بیماری معمولا ناشی از مخمرهایی مانند قارچ است. برفک می تواند تحریک کننده باشد اما قابل درمان است. طبیعی است که موجودات مخمر در قسمتهای مختلف بدن وجود داشته باشند. آنها به طور معمول هیچ علامتی ایجاد نمی کنند. اما اگر سیستم ایمنی بدن نتواند از عهده آنها بربیاید، ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند. در این مطلب آی آر میکس به علائم و درمان های برفک دهان نوزاد اشاره می کنیم.

چگونه برفک دهان نوزاد را درمان کنبم؟

?What happens when babies get oral thrush

مخمر یا کاندیدا در محل های مرطوب مانند بثورات قنداق بچه و زیر چانه ظاهر می شوند و می تواند بر نوک سینه مادران شیرده هم تأثیر بگذارد. این بیماری اگرچه آزار دهنده است ولی قابل درمان می باشد. علائم آن در نوزادان می تواند در بدو تولد یا کمی بعد تر از آن نیز مشاهده شود. برفک اغلب در هفته ها یا ماه های اول زندگی نوزادان ظاهر می شود. اگر نوک پستان های یک مادر شیرده به این مخمر آلوده شود، ممکن است عفونت آن به نوزاد منتقل گردد.

هنوز به درستی مشخص نشده که چرا در برخی از نوزادان این علائم ایجاد می شود و در برخی دیگر نه. برفک دهان شایع ترین عفونت قارچی دهان در نوزادان و کودکان است که معمولا جدی نبوده اما می تواند ناراحت کننده باشد و باعث بروز مشکل در تغذیه مناسب آن ها شود. در ادامه این پست آی آر میکس به راه تشخیص برفک دهان نوزاد و درمان آن اشاره خواهیم کد.

علل برفک دهان نوزاد دو ماهه

مقدار کمی از قارچ کاندیدا بیشتر اوقات در دهان زندگی می کند که معمولاً توسط سیستم ایمنی بدن و سایر میکروب هایی که به طور معمول در دهان زندگی می کنند، تحت کنترل قرار می گیرند. زمانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف شود، این قارچ رشد کرده و سبب ایجاد زخم در دهان و زبان می شود. از آنجا که نوزدان دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند و کمتر قادرند در برابر عفونت مقاومت کنند، ممکن است دچار برفک دهان شوند. عفونت برفک دهان ممکن است بعد از درمان با آنتی بیوتیک ها نیز اتفاق بیفتد زیرا آنتی بیوتیک ها باعث کاهش سطح باکتری های سالم در دهان می شوند. این امر باعث تکثیر قارچ ها خواهد شد.

علت برگشت برفک دهان نوزاد

علائم برفک دهان نوزاد دو ماهه می توانند بطور ناگهانی ظاهر شوند. این علائم، شامل موارد زیر می شوند:

  • تصویر برفک دهان نوزاد می تواند مانند لکه هایی سفید روی سقف دهان، زبان و لثه ها باشد
  • در زیر این ضایعات سفید ممکن است بافت قرمز رنگی وجود داشته باشد که به راحتی خونریزی می کند.
  • وجود قرمزی در اطراف لکه های سفید
  • لکه ها ممکن است دردناک باشند.
  • گوشه های دهان ممکن است ترک خوردگی داشته باشد.
  • لکه های سفید مانند شیر است ولی از بین نمی رود.

بدون درمان، این لکه های سفید هم از نظر تعداد و هم اندازه زیاد می شوند. بدین ترتیب حتی با درمان هم ممکن است به سختی از بین بروند.
برفک دهان در بسیاری از نوزادان ایجاد مشکل نمی کند اما در صورت داشتن درد می تواند تغذیه ان ها را با مشکل مواجه سازد.

علت برگشت برفک دهان نوزاد

راه تشخیص برفک دهان نوزاد

پزشک با معاینه دهان نوزاد به دنبال برآمدگی هایی که شکل برفک دهان نوزاد هستند می گردد. گاهی هم ممکن است نمونه ای از عفونت را از دهان خارج کرده و بافت آن را زیر میکروسکوپ مشاهده کند.

درمان برفک دهان نوزاد

در صورت تشخیص این عفونت، درمان مناسب آن باید تجویز شود. مدت درمان برفک دهان نوزاد اغلب ۲ هفته طول می کشد. در این حین ممکن است به والدین توصیه شود بدون استفاده از دارو، عفونت را تحت نظر بگیرند. بعضی اوقات پزشک قطره یا ژلی را که باید در اطراف دهان و مناطق درگیر عفونت پخش شود هم تجویز می کند. در این میان ممکن است نوک سینه های مادر نیز به طور همزمان تحت درمان قرار بگیرند تا از بازگشت عفونت جلوگیری شود. از آنجایی که برفک دهان ممکن است روی تغذیه تأثیر بگذارد، در صورت دوام علائم باید به پزشک متخصص اطفال اطلاع داده شود.

داروهای طبیعی برفک دهان

بسته به سن نوزاد، پزشک ممکن است پیشنهاد کند که لاکتوباسیل ها را به رژیم غذایی و به شکل ماست اضافه کنید. لاکتوباسیل ها باکتری های خوبی دارند که ممکن است به خلاص شدن از شر قارچ کمک کنند. مکمل های مناسب برای نوزادان برای خرید آنلاین در دسترس هستند.

داروهای دیگری مانند عصاره بذر گریپ فروت، روغن نارگیل، بنفش جنتین، روغن درخت چای و جوش شیرین برای درمان برفک دهان در نوزادان پیشنهاد شده است. اگرچه به عنوان مثال، عصاره دانه گریپ فروت حاوی مواد اضافی است که ممکن است حتی برای بزرگسالان خطرناک باشد. گرچه این مساله به طور قطعی اثبات شده است. داروهای طبیعی همیشه حاوی مواد شیمیایی هستند. مشورت با پزشک قبل از هترگونه درمان نوزاد شیرخوار بسیار مهم است.

پیشگیری از برفک دهان نوزاد

اگر زنی در دوران بارداری دچار عفونت مخمر واژن شود، باید با پزشک مشورت کند. اگر این عفونت درمان نشود ممکن است هنگام زایمان به نوزاد منتقل شود. علائم آن شامل خارش واژن و ترشح سفیدی به شکل پنیر است. خانم هایی که در هنگام شیردهی دچار ترشح نوک سینه یا درد می شوند باید به پزشک خود اطلاع دهند تا از نظر عفونت مخمر در نوک سینه ها معاینه شوند. این عفونت می تواند به دهان شیرخوار منتقل شود. اطمینان حاصل کنید که نوک سینه ها و پستانک ها در صورت استفاده، استریل هستند. برخی مطالعات نشان داده اند که این مخمرها در دستگاه های پستانک، بخصوص پستانک های لاتکس شیوع دارند. با این حال ، آنها ارتباطی بین استفاده از پستانک و عفونت کاندیدا پیدا نکردند.

تصویر برفک دهان نوزاد

بهترین راه های درمان سرماخوردگی نوزادان را نیز می توانید در آی آر میکس مطالعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست با این موضوع که چگونه برفک دهان نوزاد را درمان کنبم با شما همراه بودیم. در صورتی که نظر یا پیشنهادی در این باره دارید می توانید آن را با ما از قسمت نظرات و پیشنهادات این مطلب در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. دنیا گفت:
    0

    وای بیماری بجه ها خیلی به ادم استرس میده

تبلیغات متنی