آموزش نکات مهم در انتخاب طرح و رنگ کاغذ دیواری برای پذیرایی و اتاق خواب

۰
آموزش نکات مهم در انتخاب طرح و رنگ کاغذ دیواری برای پذیرایی و اتاق خواب
نمره 3.7 از 3 رای

در مطالب قبلی در مورد نحوه کندن کاغذ دیواری و نحوه چسباندن کاغذ دیواری به صورت تصویری آموزش دادیم. در مطلب امروز از آی آر میکس به سراغ نحوه انتخاب کاغذ دیواری برای انواع خانه ها، اتاق های مختلف و حتی ستون های یک خانه می رویم. در واقع با تغییر کاغذ دیواری منزل تغییر بزرگی در منزلتان به وجود خواهید آورد و بهترین روش برای تغییر دکوراسیون محسوب می شود؛ اما از میان خیل عظیم رنگ ها و طرح های مختلف کدام یک برای منزل شما بهتر است؟

برای انتخاب کاغذ دیواری چه باید کرد؟

How To Choose The Perfect Wallpaper

کاغذ دیواری در مدل های تک رنگ، چند رنگ، طرح های هندسی، طرح های منظم، نقاشی های مختلف و … در بازار وجود دارد که شما می توانید بر اساس سلیقه خود یکی را انتخاب کنید. اما با انتخاب یک کاغذ دیواری مناسب با توجه به فضای و نوع دکوراسیون سایر اجزای خانه می توان انتخاب مناسبی داشت.

انتخاب رنگ کاغذ دیواری

اولین قدم برای انتخاب کاغذ دیواری برای پذیرایی و اتاق خواب، انتخاب رنگ آن است. رنگ کاغذ دیواری را با توجه به فضای اتاق انتخاب کنید:

  • اگر فضای اتاق رومانتیک است، از رنگ های پاستیلی استفاده کنید.
  • اگر سبک معمولی است، از طرح های ساده مانند راه راه تک رنگ و طرح ابر و باد استفاده کنید.
  • اگر خانه به سبک مدرن چیده شده است، از اشکال هندسی برجسته با گوشه های تیر و براق استفاده کنید. گل های بزرگ هم امسال مد شده اند.
  • اگر چیدمان خانه به سبک و سیاق سنتی است، از راه راه های دو رنگ یا نقوش تکرار شونده که در خانه های قدیمی می بینیم استفاده کنید.

انتخاب کاغذ دیواری رومانتیک

طرز چینش کاغذ دیواری ها کنار هم

نکته دیگر اینکه شما می توانید این رنگ ها و طرح های مختلف را به طرق متفاوتی در خانه استفاده کنید. مثلا:

  • هر چهار دیوار را کاغذدیواری یکسان کنید. این سبک بیشتر مناسب کاغذ دیواری با طرح راه راه افقی، نقوش بزرگ یا با طرح های ساده است که هیچ گاه برای چشم خسته کننده نمی شوند.
  • فقط یک دیوار را کاغذ دیواری کنید. با استفاده از یک نقش برجسته و بزرگ بر روی یک دیوار می توانید آن قسمت از اتاق را مهم جلوه دهید.
  •  گاهی اوقات یک اتاق به قدری وسیع و بزرگ است که دوست داریم آن را بدون دیوارکشی به دو فضای متفاوت تقسیم کنیم. برای این منظور می توان از کاغذ دیواری کمک گرفت و هر فضا را با یک نقش متفاوت مجزا کرد. در انتخاب طرح کاغذ دیواری دقت کنید که طرح ها و رنگ ها با هم همخوانی داشته باشند و علاوه بر اینکه در کنار هم یک جلوه یکسان برای چشم دارند، جدا بودن دو فضا را هم نشان بدهند.
  • در طرح های سنتی اروپایی و حتی ایران، دیوار را به دو قسمت تقسیم می کردند و قسمت بالایی با یک رنگ و قسمت پایینی دیوار را با یک رنگ دیگر نقاشی می کردند. در مورد کاغذ دیواری، برای قسمت پایینی از راه راه یک رنگ استفاده کنید و قسمت بالایی را با طرح گل دار بزرگ کاغذ دیواری کنید. روش دیگر این است که طرح گلدار را برای قسمت پایینی انتخاب کنید و قسمت بالایی را با یک رنگ ساده رنگ کنید. این سبک دوم مدرن تر است و کمتر در خانه ها دیده می شود.
  • سقف را کاغذ دیواری کنید. می توانید با یک کاغذ دیواری از طرح مربع های رنگی به سقف منزلتان جلوه خاص تری ببخشید.

کاغذ دیواری

انتخاب طرح کاغذ دیواری

بعد از انتخاب رنگ، نوبت به انتخاب طرح کاغذ دیواری  می رسد.

انتخاب کاغذ دیواری های نقش دار معمولا طرح های قدیمی را به یاد می آورند و کاغذ دیواری های ساده یا با طرح های انتزاعی مدرن تر هستند. به تناسب نوع چیدمان و سبک خانه خود می توانید از کاغذ دیواری نقش دار، ساده یا با طرح اشکال هندسی استفاده کنید.

الف: انتخاب کاغذ دیواری طرح دار

اگر اولین بار است که خودتان در منزلتان کاغذ دیواری نصب می کنید، از طرح های کوجک استفاده نکنید چون هماهنگ کردن نقش رول قبلی با بعدی برایتان مشکل خواهد بود.

در قسمت هایی از خانه که دچار نواقصی است از کاغذ دیواری های نقش دار استفاده کنید تا نواقص را بپوشاند. کاغذ دیواری های نقش دار علاوه بر اینکه به دیوار بعد می دهند، جزئیات را کمتر از کاغذ دیواری های ساده نشان می دهند و به همین جهت توجه بیننده جلب نقش ها شده و کمتر متوجه نقص های ساختمان می گردد.

ب: انتخاب کاغذ دیواری های ساده

به همین ترتیب می توانید با انتخاب کاغذ دیواری های ساده، توجه بیننده را به جزئیات طراحی ساختمان یا دکوراسیون منزلتان جلب کنید.

اگر نقصی در ساختمان وجود دارد، اما شما دوست دارید از کاغذ دیواری ساده استفاده کنید می توانید از کاغذ دیواری هایی با نقش های راه راه استفاده کنید تا علاوه بر سادگی، پوشانندگی لازم را نیز داشته باشد.

رنگ دیوار

انتخاب کاغذ دیواری برای خانه های کوچک

برخی نقش و رنگ های کاغذ دیواری باعث می شوند یک اتاق بزرگ تر به نظر برسد و همین طور بالعکس، انتخاب یک کاغذ دیواری خاص با نقش و رنگی خاص می تواند اتاقتان را کوچک تر نشان دهد.

کاغذ دیواری هایی با رنگ پس زمینه روشن فضا را بزرگتر نشان می دهند و همین طور بالعکس، اگر پس زمینه کاغذ دیواری رنگ تیره ای باشد فضا کوچک تر به نظر خواهد رسید.

از نظر طرح کاغذ دیواری مناسب منازل کوچک نیز باید گفت طرح های ریز انتخاب مناسب تری هستند و فضا را بزرگتر نشان می دهند؛ مثلا می توانید از کاغذ دیواری هایی با دایره های ریز، گل های ریز یا مانند این ها استفاده کنید.

به علاوه، کاغذ دیواری هایی با خطوط افقی نیز اتاق را بزرگتر و سقف را پایین تر جلوه می دهند؛ اما اگر از نظر اندازه اتاق مشکلی ندارید و بیشتر سقف کوتاه خانه آزارتان می دهد از یک کاغذ دیواری با راه راه عمودی استفاده کنید تا سقف بلندتر به نظر برسد. تنها مشکل این طرح این است که ممکن است اتاق را کوچکتر نشان دهد.

کاغذ دیواری برای آپارتمانهای کوچک

امروزه اکثر افراد آپارتمان نشین شده اند، حتی در شهرستان ها شاهد ساخته شدن آپارتمان های کوچک و بلند هستیم؛ اما ما می توانیم با انتخاب یک کاغذ دیواری مناسب، زندگی در این آپارتمان های کوچک را زیباتر کنیم.

پس با انتخاب یک کاغذ دیواری مناسب با پس زمینه روشن و نقش های ریز اتاق هایتان را بزرگ تر از آنچه هست نشان دهید تا در آن احساس راحتی بیشتری کنید.

انتخاب کاغذ دیواری برای پذیرایی

سابقا برای تمام دیوارهای یک اتاق از یک نوع کاغذ دیواری استفاده می کردند؛ اما امروزه سعی می کنند تا با استفاده از کاغذ دیواری قسمت های مختلف اتاق را از هم جدا کنند و فضاهای متفاوتی به وجود بیاورند، فضا را بزرگ تر یا کوچک تر جلوه بدهند و یا بعدسازی کنند و افکت های خاصی برای یک اتاق ایجاد نمایند. همه این ها با انتخاب یک کاغذ دیواری مناسب امکان پذیر است.

کاغذ دیواری های مختلف برای سالن های بزرگ

همان طور که می دانید انتخاب کاغذ دیواری برای هر اتاق خانه باید با نوع استفاده از آن متناسب باشد؛ مثلا با توجه به گسترش آپارتمان نشینی و سبک معماری امروز، اتاق تلویزیون، اتاق نهارخوری، نشیمن و هال یکی شده و فضاهای اختصاصی برای هر یک از این ها در نظر گرفته نمی شود اما شما می توانید با استفاده از کاغذ دیواری های مختلف در گوشه ها یا قسمت هایی از دیوار، یک اتاق بزرگ را به چند بخش تقسیم کرده و هر قسمت را برای کار به خصوصی اختصاص دهید. به این ترتیب یک سالن بزرگ می تواند برای شما کاربردهای متفاوتی را به وجود بیاورد.

کاغذ دیواری نصف دیوار برای بچه دارها

اگر شما فرزندان کوچکی دارید که روی دیوار نقاشی می کشند یا جای دست هایشان همیشه روی دیوارهای خانه باقی می ماند می توانید نیمه پایینی دیوار را کاغذ دیواری کنید و بالای آن را رنگ کرده بگذارید. به این ترتیب بعد از بزرگ تر شدن بچه ها می توانید کاغذ دیواری قبلی را کنده و کل دیوار را کاغذ کنید.

استفاده از دو نوع کاغذ دیواری متفاوت

یکی دیگر از روش هایی که شاید با سلیقه شما متناسب باشد استفاده از دو نوع کاغذ دیواری متفاوت یکی برای قسمت بالایی دیوار و دیگری برای نیمه پایینی آن است. البته این روش نیاز به سلیقه دارد؛ در غیر این صورت می تواند جلوه شلوغ و نامنظمی به منزلتان بدهد.

بهترین روش استفاده از دو نوع کاغذ دیواری متضاد است؛ مثلا نیمه پایینی طرح راه راه و نیمه بالایی نقش دار باشد یا اینکه نیمه پایینی نقش دار و نیمه بالایی ساده باشد. این بستگی به سبک وسایل منزلتان نیز دارد.

دقت کنید که کاغذ دیواری هایی که انتخاب می کنید باید مکمل هم باشند نه اینکه با هم بجنگند. در انتخاب رنگ ها و طرح ها دقت کنید. آن ها می توانند در عین متضاد بودن مکمل نیز باشند. مثلا راه راه های گلبهی و زیتونی در پایین و گل هایی با گلبرگ های گلبهی و برگ های زیتونی در بالا.

طرحهای جدید کاغذ دیواری پذیرایی

اگر طالب سبک های مدرن تر هستید می توانید با کاغذ دیواری کردن فقط یک قسمت از اتاق، آن قسمت را برجسته تر کنید. معمولا دیوار پشت تلویزیون را برای این کار انتخاب می کنند. مثلا در تصویر زیر می بینید که با کاغذ کردن دیوار انتهای اتاق به عمق آن افزوده اند.

انتخاب کاغذ دیواری برای اتاق پذیرایی

هم چنین با کاغذ دیواری کردن یک دیوار پشت تلویزیون و یک دیوار پشت مبلمان جلوی تلویزیون می توانید فضای تماشای تلویزیون را از فضای سایر قسمت ها جدا کنید.

انتخاب کاغذ دیواری پذیرایی

یکی دیگر از روش های مدرن برای کاغذ دیواری کردن اتاق پذیرایی، استفاده از کاغذ دیواری برای سقف اتاق است. این کار علاوه بر اینکه جلوه خیلی خاصی به منزلتان می بخشد. می تواند بسته به رنگ و طرحی که انتخاب می کنید یک جلوه رویایی به اتاقتان بدهد. حتی می توانید با انتخاب رنگ های روشن، سقف را بلندتر و با انتخاب رنگ های تیره آن را کوتاه تر نشان دهید.

کاغذ دیواری سقف

اگر به دنبال مدرن ترین طرح کاغذ دیواری برای پذیرایی هستید، باید به شما بگوییم طرح هایی دارای عمق به بازار آمده که می توانید از آن ها برای پشت کاناپه استفاده کنید. این طرح ها به خصوص برای اتاق های کوچک بسیار مناسبند و باعث بزرگ تر نشان دادن فضا می شوند.

طرح جدید کاغذ دیواری

انتخاب کاغذ دیواری اتاق خواب

فضای اتاق خواب باید به گونه طراحی شود که حس آرامش بعد از یک روز سخت کاری را در افراد خانه ایجاد کند و یک خواب عمیق و آرام را برایشان به ارمغان بیاورد.

طرح گل روی کاغذ دیواری خیلی برجسته و نمایان خواهد بود و ممکن است توجه را خیلی به خود جلب کند؛ بنابراین در استفاده از این طرح دقت کنید. برای اینکه کمی از تمرکز روی کاغذ دیواری بکاهید، رنگ پس زمینه را با رنگ غالب اتاق یکی انتخاب کنید.

هم چنین می توانید رنگ تاج تختخوابتان را با رنگ پس زمینه کاغذ دیواری یکسان انتخاب کنید.

انتخاب کاغذ دیواری برای اتاق خواب

کاغذ دیواری اتاق خواب باید جذاب و در عین حال آرامش بخش باشد. از طرح های خیلی شلوغ استفاده نکنید.

یکی دیگر از روش هایی که برای انتخاب کاغذ دیواری اتاق خواب می توانید استفاده کنید، انتخاب یک کاغذ دیواری با طرح های بزرگ تکرار شونده در کنار تاج تختی با طرح تکرار شونده اما ریزتر است.

طرح کاغذ دیواری برای اتاق خواب

هنگام انتخاب کاغذ دیواری به طرح کلی دکوراسیون اتاق هم توجه داشته باشید؛ مثلا اگر دکوراسیون اتاقتان به صورت عمودی است، از کاغذ دیواری با طرح های عمودی استفاده کنید و همین طور بالعکس.

طرح کاغذ دیواری عمودی برای اتاق خواب

همان طور که در بخش انتخاب کاغذ دیواری برای اتاق پذیرایی گفته شد، برای اتاق خواب هم می توانید فقط یکی از دیوارها را کاغذ کنید؛ با این تفاوت که در اتاق خواب، این دیوار باید دیواری باشد که پشت تاج تخت قرار می گیرد تا توجه را به تخت شما جلب کند و بالای اتاق خواب را به نمایش درآورد.

عمق بخشیدن به اتاق خواب با کاغذ دیواری

انتخاب کاغذ دیواری برای اتاق کودک

برای کاغذ دیواری کردن اتاق کودک هم مانند اتاق خودتان باید به آرامش فضا توجه داشته باشید؛ پس انتخاب کاغذ دیواری های شلوغ و بیش از حد مهیج توصیه نمی شود.

بهتر این است که برای حفظ آرامش فضا، یک دیوار کانونی را انتخاب کنید و فقط آن را با یک طرح جذاب و در عین حال آرامش بخش کاغذ کنید. این دیوار می تواند دیوار پشت تخت باشد یا دیواری که بهترین دید را از سمت درب ورودی دارد.

طرح کاغذ دیواری اتاق کودک

به هماهنگی طرح کاغذ دیواری به دکوراسیون اتاق توجه داشته باشید؛ برای مثال اگر تخت و کمد فرزندتان طرح چوب است، یک کاغذ دیواری با طرح درخت می تواند هماهنگ و چشم نواز باشد.

انتخاب کاغذ دیواری برای اتاق بچه

یکی دیگر از روش های انتخاب کاغذ دیواری برای اتاق کودک، طرح کارکترهای انیمیشن های مورد علاقه شان است.

انتخاب کاغذ دیواری طرح انیمیشن

حتی اگر کودکتان مدرسه می رود می توانید از کاغذ دیواری های آموزشی برای اتاق وی استفاده کنید تا علاوه بر ظاهر زیبایی که به اتاق کودک دلبندتان می بخشید، او را با موضوع خاصی نیز آشنا کرده باشید.

انتخاب کاغذ دیواری برای اتاق کودک

کاغذ دیواری برای ستون

یکی از معضلات خانه های دارای ستون، انتخاب کاغذ دیواری مناسب برای آن هاست. ساده ترین روش هم برای این کار این است که ستون ها را با کاغذ دیواری مشابه همان کاغذی که برای سایر دیوارها انتخاب کرده اید بپوشانید؛ اما برای داشتن یک خانه مدرن و متفاوت می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

دیوارها را رنگ بزنید یا از یک کاغذ دیواری ساده با کمترین طرح استفاده کنید. سپس ستون ها را با یک کاغذ دیواری با طرحی برجسته که به چشم بیاید بپوشانید. تکه ای از همان کاغذ دیواری را بر روی یک تکه فیبر بچسبانید و قاب کنید. این تابلو را که طرحی مشابه ستون های اتاق دارد بر دیواری بیاویزید تا هماهنگی لازم در اتاق برقرار شود.

روش دیگر این است که از یک طرح مکمل برای ستون ها استفاده کنید؛ مثلا دیوارها با یک کاغذ دیواری ساده از طرح برگ بپوشانید و ستون ها را با طرحی از همان برگ ها به علاوه گل های زیبایش کاغذ دیواری کنید. نمونه دیگر همین روش وقتی است که کاغذ دیواری ابر و بادی یا دو رنگ با طرح های انتزاعی بر روی دیوارها داشته باشید و ستون ها را با یک کاغذ دیواری تک رنگ و همرنگ با یکی از رنگ های کاغذ دیوارهای اتاق بپوشانید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست از آی آر میکس شما را با انواع طرح های مدرن و کلاسیک کاغذ دیواری آشنا کردیم. این ها می تواند برای شما فقط یک جرقه برای ایده های بهتر و بزرگتر باشد. اگر ایده خاصی از این طرح ها گرفتید در قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی