آموزش گام به گام بازی بدمینتون از سرویس تا دراپ کردن

آموزش گام به گام بازی بدمینتون از سرویس تا دراپ کردن

۳
آموزش گام به گام بازی بدمینتون از سرویس تا دراپ کردن
نمره 4.4 از 35 رای

بدمینتون یک ورزش سرگرم کننده و عالی است. برای اینکه یک بازیکن بدمینتون قاطع و قوی باشید باید پاهایی به سرعت رعد و برق، تکنیک قوی و استراتژی زیرکانه ای داشته باشید. اگر از قبل می دانستید که چگونه بدمینتون را بازی کنید اما می خواهید سطح بازی خود را بالا ببرید، باید راهی برای به حداکثر رساندن نقاط قوت خود و بهره برداری از نقاط ضعف حریف پیدا کنید. در این مطلب آی آر میکس به آموزش گام به گام بدمینتون پرداخته ایم.

چگونه حرفه ای بدمینتون بازی کنیم؟

How to Play Badminton Better

قبلا در آی آر میکس به آموزش طراحی و ساخت میز پینگ پنگ پرداخته بودیم. در راستای مطالب مربوط به ورزش، این بار می خواهیم شما را با آموزش تصویری بدمینتون که ورزشی مفرح است همراه کنیم.

آموزش بدمینتون

۱- همیشه به مرکز توپ ضربه بزنید. همواره باید به مرکز توپ موسوم به ” نقطه شیرین ” ضربه بزنید. برای تمرین این تکنیک می توانید موقع ضربه زدن در بالای سر به مرکز توپ نگاه کنید. همجنین با تمرینات متمادی با دستتان می توانید به چنین ضربه ای عادت کنید.

آموزش دراپ بدمینتون

۲-در این مرحله آموزش گام به گام بدمینتون باید به این نکته توجه کنید که توپ را در بالای سرتان قوس دهید. برای بهره مندی از سرعت و ارتفاع ایجاد شده، توپ را در بالای قوس آن قرار دهید. این کار به شما امکان ضربه بهتر و کنترل بیشتر توپ را می دهد. صبر نکنید تا توپ به شما نزدیک شود تا شتاب و ارتفاع آن از دست نرود.

آموزش سرویس بدمینتون

۳-در مراحل آموزش بدمینتون باید یاد بگیرید همیشه به وسط میدان برگردید. بعد از ضربه زدن به توپ از وضعیت خود خارج نشوید و به وسط و عقب میدان بازی برگردید. این کار، حرکت را برای حریف تان مشکل می کند و باعث می شود ضربه به هر جایی زده شود، به آن برسید. ایستادن در وسط میدان و حرکت دادن پاها جهت آماده شدن برای ضربه بعدی، شما را در وضعیت آمادگی قرار می دهد.

آموزش گام به گام بدمینتون

۴- در آموزش سرویس بلند در بدمینتون باید توپ را به سمت عقب میدان بزنید. ضربه زدن به توپ به سمت عقب میدان با دقت و قدرت باعث می شود، حریف تان مجبور شود به عقب رفته و با قدرت قابل توجهی به توپ ضربه بزند تا به سمت شما برگردد. برای مطمئن شدن از ضربه بعدی به توپ اگر خط انتهایی میدان باز باشد می توانید آن را به سمت آنجا هدف بگیرید. در ابتدا توپ را کمی قبل از خط عقب هدف بگیرید تا در صورت سقوط از محدوده پشت خط، خطایی مرتکب نشوید.

آموزش بدمینتون

۵- تمرین پا را انجام دهید. بدمینتون مانند اسکواش است و موفقیت در آن به حرکات پا بستگی دارد. اگر در زمین به صورت ثابت بایستید نمی توانید شوت های خود را با شدت لازم بزنید. به جای ایستادن روی پنجه پا، مدام آنها را به بالا و پایین، عقب و جلو حرکت داده و با انجام حرکات ریز آماده ضربه بعدی باشید. تنبلی را کنار بگذارید و دست های تان را بیشتر بکشید تا بتوانید توپ را بهتر بزنید – در عوض می توانید با انجام حرکات ریز پاها، توپ را در بهترین موقعیت ممکن قرار دهید. انجام برخی تمرینات در این زمینه به شما کمک می کند:

  • پرش چمباتمه: هر دو دست تان را پشت تان گذاشته و زانوهای تان را تا جایی که ممکن است خم کنید، سپس تا آنجا که می توانید پرش کنید. این تمرین را ۱۰ بار تکرار کنید. با این تمرین زانوهای تان قوی شده و سبب می شود که در مسابقات پرش های کاملی داشته باشید.
  • مهارت نردبان: با این تجهیزات می توانید انواع مختلفی از ورزش ها را انجام دهید. این ورزش فقط به حرکات پا کمک نخواهد کرد بلکه سبب بهبود استقامت شما هم خواهد شد.
  • جهش: بعضی ها از انجام این حرکت تنفر دارند ولی انجام آن به تقویت عضلات پا بخصوص عضلات چهارسر کمک خواهد کرد. توصیه شده این جهش ۱۰ بار به سمت جلو و ۱۰ بار به طرفین انجام شود. حتما جهش های بزرگ برای انجام این ورزش انجام دهید. این کار باعث می شود توپ را بخصوص در قسمت جلوی زمین راحت تر بگیرید. فراموش نکنید که این ورزش را با تکنیک های صحیح انجام دهید.
  • با یا بدون توپ حرکات پا را در اطراف زمین انجام دهید: زمانی که نسبت به دست گرفتن توپ در هرگوشه ای از زمین تسلط پیدا کردید، به کمک یک مربی یا همراه حرکات پا را در هر گوشه زمین انجام داده و به هر نقطه ای که او گفته حرکت کنید.

آموزش سرویس بلند در بدمینتون

۶- سرویس کوتاه در بدمینتون را تمرین کنید. چه تک نفره بازی میکنید و چه دو نفره، با سرویس کوتاه گارد حریف تان را خواهید گرفت. حریف تان انتظار چنین حرکتی را نخواهد داشت و ممکن است نتواند به موقع سرویس را برگرداند. برای زدن این ضربه های کوتاه نباید ضربه تان به توپ بقدری سبک باشد که درون زمین خودتان بیفتد. در عوض، آن را به یک نقطه تماس بالاتر کشیده و به جای اینکه در مقابل راکت قرار دهید، آن را به راکت نزدیکتر کنید.

آموزش تصویری بدمینتون

۷- آموزش سرویس بلند در بدمینتون: ضربه زدن به یک سرویس بلند تا پشت خط سرویس، حریف را از روی گارد دور می کند. او ممکن است مقابل توپ ایستاده باشد و نتواند با قدرت آن را برگرداند.  برای رسیدن به سرویس بلندتر، بگذارید توپ در جلوی شما قرار بگیرد، زیرا راکت خود را تقریباً هم سطح شانه خود می چرخانید، بنابراین قبل از حرکت به جلو و ضربه زدن به توپ، شتاب بیشتری ایجاد می کنید.

۸- هرگز تسلیم نشوید. همیشه تلاش کنید به توپ ضربه بزنید.

آموزش ضربه تاس در بدمینتون

آموزش بازی بدمینتون: استفاده از نقطه ضعف حریف

۱- بازی حریف خود را درک کنید. وقتی در حال بازی با حریفی جدید هستید، چه در یک رقابت باشد و چه در یک بازی دوستانه و در یک جمع خانوادگی، باید حریف خود را حتی در هنگام گرم شدن ارزیابی کنید.  شما باید به جستجوی چند نکته اصلی بپردازید: اینکه حریف شما بیشتر یک بازیکن تهاجمی یا دفاعی است، اینکه ضربات فورهند یا بک هند او غالب است، و همچنین شناسایی هرگونه ضعف مانند کار با پا یا ضربات ضعیف که می توانید از آن سوء استفاده کنید.

آموزش بازی بدمینتون

۲- حریف تان را دور میدان حرکت دهید. همه ضربه های تان را به یک نقطه نزنید که حریف به راحتی حرکت بعدی تان را پیش بینی کند. در عوض همه چیز را مخلوط کنید یک بار به پایه ضربه بزنید یک بار توپ را شلیک کنید. یک بار حریف را به سمت راست و یک بار به سمت چپ بفرستید. از جلو به سمت عقب زمین حرکت کنید مگر اینکه طرف مقابل تان دارای پاهای زیرکی باشد.

آموزش ضربه تاس در بدمینتون

۳- به بک هند حریف تان ضربه بزنید. بیشتر بازیکن ها در ضربات بک هند ضعیف هستند. بنابراین سعی کنید به آن ضربه بزنید و منتظر باشید تا ببینید حریف تان قادر است شوت ها را برگرداند یا خیر. اگر چنین نبود ضربات به بک هند حریف را ادامه دهید.

آموزش تاس بدمینتون

۴- یک شوت کوتاه ساده بزنید. در حین بازی نزدیک تور، ضربات ساده کوتاه بزنید فقط در حدی که توپ به زمین حریف تان برسد. این کار باعث می شود حریف تان گاردش را رها کرده و مجبور به دویدن شود. این تکنیک زمانی که حریف تان در قسمت عقب زمین جاگیری کرده بسیار عالی است. اگر حریف بفهمد که شما قصد زدن ضربه کوتاه دارید، باید توپ را بالای حریف یا در اطراف او بیندازید، در غیر اینصورت حریف تان توپ را به سمت عقب زمین پرتاب خواهد کرد.

آموزش تصویری بدمینتون

۵- جهت توپ را تغییر دهید. اگر حریف تان بطور مستقیم توپ را به سمت شما پرتاب کند، بجای اینکه مطابق انتظار او توپ را در همان جهت مستقیم پرتاب کنید، آن را در جهت دیگری ضربه بزنید. اگر توپ شعاع حرکت زیادی داشته باشد این کار خیلی خوب جواب خواهد داد. اگر حرکت پای سریعی دارید، می توانید با تغییر جهت توپ فرصت واکنش را از حریف بدزدید.

آموزش سرویس بلند در بدمینتون

۶- آموزش دراپ بدمینتون: به دنبال شوتی به انتهای زمین یک شوت دراپی بزنید. اگر در زدن ضربه های دراپی استادید، می توانید در طول بازی حریف تان را در جلوی زمین بدوانید. سپس در فرصت مناسب یک شوت به انتهای زمین بزنید. این نه تنها باعث می شود سرعت حرکت حریف کم شود بلکه گارد او را نیز از بین می برد. این روش همچنین باعث خستگی حریف تان می شود.

آموزش بدمینتون

۷- حریف تان را مجبور کنید که به سبک شما بازی کند. اگر دوست دارید نزدیک تور بازی کنید، سرویس های کوتاه بزنید و از ضربه های دراپی استفاده کنید،  هر کاری که می توانید انجام دهید تا حریف تان نتواند به عقب زمین ضربه بزند. از طرفی اگر بازی در انتهای زمین برای تان راحت تر است و سرویس های بلند و ضربه های با سرعت بیشتر می زنید، این شانس را به حریف تان ندهید که نزدیک تور بازی کند. این کار باعث می شود حریف کنترلش را روی بازی خود از دست داده و طبق میل شما بازی کند.

آموزش بدمینتون

آموزش ضربه تاس در بدمینتون

۱- شوت را به صورت برشی بزنید. این کار باعث می شود چرخش توپ، آن را به سمتی که غیر قابل پیش بینی است پرتاب کند. برای شوت های این چنینی، حرکت رو به جلو را طبق معمول شروع کنید و سپس راکت را به سمت داخل حرکت دهید تا وقتی که راکت عمود بر مرکز توپ قرار گیرد. حریف تان انتظار دارد شما بطور مستقیم ضربه بزنید اما با این کار توپ بصورت متقاطع خواهد چرخید.

آموزش ضربه تاس در بدمینتون

۲- برای شوت های دراپ نیز به همین شکل عمل کنید. برای این کار راکت را وقتی در هوا قرار دارد، عمود بر مرکز شاتل حرکت دهید. این باعث می شود توپ بخش زیادی از قدرت حرکتی خود را از دست بدهد و به سرعت در کنار حریف و در نزدیکی تور بیفتد.

۳- توپ را با شدت بزنید. این کار زمانی انجام می شود که با تمام قوا به توپ ضربه بزنید و آن را در بالی سرتان بصورت قوسی پرتاب کنید. دست آزاد خود را روی توپ قرار دهید تا مسیر آن را ردیابی کنید و سپس راکت را روی سر خود بچرخانید، به مرکز آن ضربه بزنید و به زمین حریف پرتاب کنید. این شبیه به سرویس در تنیس است.

  • وقتی با شدت به توپ ضربه می زنید، هدف همان قدرت پرتابی است و نه فقط یک ضربه کورکورانه. باید سعی کنید توپ را تا حد ممکن از حریف دور کنید یا مستقیم به بدن او بزنید تا گاردش را باز کنید.

آموزش تصویری بدمینتون

۴- قبل از زدن ضربه محکم بپرید. وقتی در زدن ضربه های قدرتی تسلط پیدا کردید، می توانید پریدن حین زدن این ضربه ها را هم تمرین کنید.  این باعث می شود شعاع حرکت بیشتری پیدا کنید و توپ را  سریع تر وارد زمین حریف کنید. فقط کافیست با یک پا یا دو پا بپرید و سینه و بدن تان را در مسیری که می خواهید به توپ ضربه بزنید قرار داده و با قدرت و به صورت قوس دار به توپ ضربه بزنید.

آموزش سرویس بلند در بدمینتون

۵- همیشه از ضربه های قدرتی استفاده نکنید. ضربه های قدرتی تنها زمانی باید مورد استفاده قرار بگیرند که توپ در ارتفاع بالایی قرار داشته باشد و شما زمان کافی برای نزدیک شدن به آن را داشته باشید. اگر در هر فرصتی از این ضربه ها استفاده کنید بازوهای تان زود خسته شده و احتمال خطا و زدن توپ به تور افزایش می یابد.

۶- برای حرکات بعدی خود برنامه داشته باشید. یک بازیکن مبتدی فقط زمانی که توپش از تور رد می شود خوشحال می شود. اما یک بازیکن حرفه ای می داند که بدمینتون مانند بازی شطرنج است. باید همیشه ضربه های عاقلانه ای به توپ بزنید و حریف تان را به جایی که خودتان می خواهید منتقل کنید. همیشه برای حرکت بعدی تان یک قدم جلوتر از حریف باشید.

آموزش ضربه تاس در بدمینتون

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس به آموزش تصویری بدمینتون پرداختیم. اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۳ دیدگاه

  1. فریبا گفت:
    13

    خوب بود مرسی من که استفاده کردم تشکر

  2. محسن گفت:
    4

    ممنونم استفاده کردم

  3. رهبري نژاد گفت:
    5

    استفاده نمودم و به زبان ساده توضیح دادید و مطالب گرد اوری شده و درج ان بسیار قابل فهم است .
    موفق باشید – رهبری نژاد

تبلیغات متنی