How to Drive a Car Without Using the Clutch

چگونه بدون کلاچ و کلاچ پاره در جاده رانندگی کنیم؟

۱
چگونه بدون کلاچ و کلاچ پاره در جاده رانندگی کنیم؟
نمره 5 از 1 رای

اگر اتومبیل تان با گیربکس دستی حرکت می کند حتما کلاچ خواهد داشت. کلاچ جزئی از اتومبیل است که اتصال و قطع ارتباط بین موتور و گیربکس را فراهم می آورد تا شما بتوانید دنده ها را تغییر دهید. با فشار دادن پدال کلاچ که زیر پای راننده و طرف چپ ترمز قرار دارد، به راحتی کار می کند. به ندرت ممکن است کلاچ موقع رانندگی کار نکند. اما اگر دچار این مشکل شدید در این مطلب آی آر میکس به شما راه رانندگی با ماشین بدون کلاچ را آموزش می دهیم.

آموزش تعویض دنده بدون کلاچ

?How to Drive a Car Without Using the Clutch

اگر موقع رانندگی با فشار دادن کلاچ متوجه شدید که کلاچ کار نمی کند احتمالا پدال آن شکسته یا دیسک کلاچ خراب شده است. در این صورت شما نمی توانید انتقال قدرت از موتور به چرخ ها را به روش عادی انجام دهید. با این وجود می توانید به رانندگی تا زمانی که نیاز به نوقف دارید ادامه دهید. رانندگی بدون کلاچ کار دشواری است و ممکن است سبب آسیب به آن هم شود. بنابراین این کار تنها باید در مواقع اضطراری و به مدت کوتاهی انجام شود.

تعویض دنده بدون کلاچ

وقتی با ماشینی که از کلاچ برقی استفاده نمی کند رانندگی می کنید و کلاچ تان خراب می شود، هنوز هم می توانید سرعت خود را افزایش دهید. بالا بردن دنده بدون کلاچ یک حرکت عادی نیست و به همین دلیل بسیار سخت خواهد بود. این امر عادی است چون دیگر نمی توانید از کلاچ برای سهولت در انتقال دنده استفاده کنید.

رانندگی بدون صفحه کلاچ

برای انجام این کار طبق گام های زیر عمل کنید:

گام اول: تا نقطه ای که نیاز به تغییر دنده دارید، سرعت را زیاد کنید. این سرعت در هر خودرویی متفاوت از دیگری است. ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دور در دقیقه رنج مناسبی برای ارتقاء سرعت است.

بدون کلاچ رانندگی کنید

گام دوم: در این مرحله آموزش تعویض دنده بدون کلاچ باید به طور همزمان گاز را رها کرده و دنده را بکشید. در حال رها کردن پدال گاز، فرایند انتقال روی آن هیچ فشاری وارد نمی کند. گرچه برای تعویض دنده به تلاش کمی نیاز خواهید داشت. اگر بیش از اندازه برای کشیدن دنده زمان بگذارید، مجبور می شوید دوباره این فرآیند را تکرار کنید.

تعویض دنده حرفه ای

گام سوم: دنده را به دنده بالاتر تغییر دهید. پس اگر در دنده سوم هستید، باید آن را روی دنده چهارم قرار دهید. با افت دور در دقیقه موتور، فشاری ثابت و متوسط برای تعویض دنده به آن اعمال کنید. هنگامی که مقدار دور بر دقیقه با سرعت انتقال مطابقت پیدا کرد، دنده در چرخ دنده جا می خورد. فشار بیش از حد ممکن است سبب سخت جا خوردن دنده و البته فشار بیش از حد ملایم نیز ممکن است سبب جا نخوردن آن شود.

گام چهارم: تا نقطه تغییر بعدی سرعت را افزایش دهید. بلافاصله بعد از جا خوردن دنده، با فشار به پدال گاز، سرعت را افزایش دهید. شما می توانید برای همه دنده ها این فرآیند را انجام دهید.

کم کردن سرعت هنگام رانندگی بدون کلاچ

در این بخش می خواهیم شیوه پایین آوردن دنده را بدون استفاده از کلاچ مرور کنیم.  مراحل این کار هم شبیه مراحل قبلی است. چون نمی توانید از پدال کلاچ استفاده کنید یا کلاچ تان خراب است، برای کنترل کاهش سرعت باید از دریچه گاز استفاده کنید. گام های زیر را با دقت دنبال کنید:

گام اول: سرعت اتومبیل را با برداشتن فشار از روی پدال گاز کم کنید. با این کار سرعت به آرامی کم می شود.

گام دوم: وقتی دور در دقیقه موتور به رنج ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ رسید، دنده را خلاص کنید. در این حالت انتقال قدرت در حالت خنثی صورت می گیرد. برای اینکه این حالت اتفاق بیفتد ممکن است نیاز به این داشته باشید که همه هوای حبس شده در اتومبیل به صورت ناگهانی خارج شود. پس پدال گاز را یک ثانیه فشار داده، سپس آن را رها کنید. این کار، فشار روی گیربکس را کم کرده و باعث می شود بتوانید دنده را بکشید.

گام سوم: به موتور اجازه دهید تا تا ۳۰۰۰ دور در دقیقه، دور بردارد. زیرا مقدار آن باید مطابق با سرعت در دنده های پایین باشد. به عنوان مثال اگر در دنده سوم هستید و می خواهید تا دنده دوم پایین بیایید، تقریباً سرعت ۱۲۰۰ دور در دقیقه موتور در دنده سوم را به سرعت مشابه ۲٫۵۰۰ دور در دقیقه در دنده دوم تبدیل می کنید.

گام چهارم: حالا دنده را به دنده پایین تر انتقال دهید. با استفاده از فشاری متوسط، دنده را مقابل دنده ای که می خواهید، قرار دهید. در تعویض دنده بدون کلاچ، فشار بیش از حد باعث سخت جا خوردن دنده و فشار بیش از حد سبک نیز باعث جا نخوردن آن خواهد شد.

گام پنجم: اجازه دهید سرعت دور در دقیقه موتور به آرامی افت کند. هنگامی که سرعت موتور با سرعت انتقال در چرخ دنده مورد نظر شما مطابقت دارد، دنده به جای خود می لغزد. با استفاده از دریچه گاز ،سرعت خود را حفظ کرده یا برای پایین آمدن سرعت، فشار کمتری به پدال گاز وارد آورید.
به خاطر داشته باشید که پس از متوقف شدن، دیگر نمی توانید از تکنیک رانندگی بدون سیم کلاچ استفاده کنید. این عملکرد فقط در حالی که شما در حال حرکت هستید کار می کند زیرا در غیر این صورت راهی برای درگیر شدن دنده با کلاچ وجود نخواهد داشت. پس اگر توقف کرده اید و کلاچ تان کار نمی کند این روش به شما کمکی نخواهد کرد. یادتان باشد که در صورت بروز این مشکل، کلاچ تان را توسط یک متخصص خبره بازرسی و تعمیر کنید.

پیش از این در آی آر میکس به آموزش بهترین حالت تنظیم کلاچ نیز پرداخته بودیم.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب آی آر میکس نگاهی به رانندگی بدون صفحه کلاچ انداختیم و چند نکته ساده در این زمینه را به شما نشان دادیم. اگر در این خصوص، نظر یا پیشنهادی دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید و از تجربیات خود برای کاربران صحبت کنید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. دنیا گفت:
    1

    چقدر جالب اصلا نمیدونستم چنین چیزیز ممکنه

تبلیغات متنی