بهترین دور موتور برای تعویض دنده 206

آموزش بهترین دور موتور برای تعویض دنده ماشین و کاهش سوخت

۰
آموزش بهترین دور موتور برای تعویض دنده ماشین و کاهش سوخت
نمره 2.3 از 3 رای

عوامل بسیار زیادی در کاهش مصرف سوخت خودرو دخیل هستند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید حتی بد دنده دادن به ماشین هم می تواند در افزایش مصرف سوخت و هدر رفتن آن موثر باشد. از این رو در این مطلب به شما روش صحیح تعویض دنده ماشین را آموزش داده ایم.

چگونه به شکل حرفه ای دنده ماشین را تعویض کنیم؟

?How To Replace Car Gear

قبلا در آی آر میکس به روش های کاهش مصرف سوخت خودرو اشاره کرده بودیم. یکی از این روش ها، تعویض درست دنده ماشین بود. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم با بیشتر پرداختن به این مورد، بهترین روش دنده دادن به ماشین را به شما آموزش دهیم.

نحوه صحیح دنده دادن به ماشین

احتمالا پیش از این درباره روش اصلی رانندگی با اتومبیل هایی که از دنده دستی استفاده می کنند می دانید: میزان دور بر دقیقه را در پایین ترین حد ممکن نگه دارید تا به حداکثر کارایی برسید. تفکر غالب این است که هر چقدر موتورتان سریع تر بچرخد، سوخت بیشتری هم مصرف می کنید. آیا این درست است؟

حداکثر سرعت هر دنده پراید

می توان گفت این فرض هم درست است و هم نادرست. چیزی که مشخص است، به دست آوردن حداکثر راندمان از یک اتومبیل با دنده دستی با پایین نگه داشتن شتاب ارتباط مستقیم دارد. برای تعویض دنده حرفه ای باید به مفهومی به نام مصرف سوخت ویژه ترمز نیز توجه کرد. یک اصطلاح مهندسی که دقیقاً مشخص می کند، یک موتور خاص چه مقدار سوخت تحت میزان وزن های متفاوت بار و نیز در دورهای مختلف مصرف می کند.

در اصل دور بر دقیقه های پایین تر مصرف سوخت کمتری دارند، چون شتاب کمتر به معنی اصطکاک کمتر است. موتوری که با سرعت ۶۰۰۰ دور بر دقیقه می چرخد باید بر اصطکاک بیشتری ( از پیستونها که در مقابل دیواره های سیلندر قرار دارند، یاتاقان میل لنگ و کشیدن چیزهایی مانند دریچه سوپاپ، پمپ آب و سایر لوازم جانبی ) نسبت به موتوری با ۲۰۰۰ دور بر دقیقه غلبه کند.

همچنینی اعمال بارهای سنگین تر نیز تأثیر غیر مستقیمی در مصرف سوخت دارد. در بیشتر موارد، بار ارتباط مستقیمی با باز شدن دریچه گاز دارد. اگر در شرایطی با بار سبک حرکت می کنید، ممکن است تنها از پنج درصد دریچه گاز استفاده کنید. این بدان معناست که موتور برای مکیدن هوای ورودی از طریق دریچه گاز که تقریبا بسته است، باید سخت تر کار کند. با دریچه باز، محدودیت کمتری برای مصرف هوا وجود دارد، به این معنی که موتور، مگر برای هواگیری، کار جندانی نمی کند.

روش صحیح دنده دادن به ماشین

بنابراین چیزی که در این خصوص اهمیت دارد اعمال بار سنگین به ماشین (یک دریچه باز یا تقریبا باز) و نیز سرعت دور بر دقیقه موتور به مقدار کم است. اما محدودیت هایی نیز در این خصوص وجود دارد. اگر دنده دادن به ماشین برای تغییر آن خیلی زود صورت گیرد (مثلا دنده معکوس از سه به یک)، با ریسک اخلال در روند حرکتی موتور روبرو خواهید شد، زیرا در این حالت از اتومبیل تان می خواهید در حین اینکه موتور آن دارای سرعت دور در دقیقه پایینی است همچنان رو به جلو حرکت کند.

فیلم آموزش تعویض دنده و کاهش سوخت

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس به آموزش بهترین دور موتور برای تعویض دنده ۲۰۶ را با هم آموختیم. اگر در این زمینه تجربه یا دیدگاهی دارید حتما آن را با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی