What is a Hypnic jerk

چرا در خواب میلرزیم؟ معرفی و روش های جلوگیری از لرزش بدن در خواب

۰
چرا در خواب میلرزیم؟ معرفی و روش های جلوگیری از لرزش بدن در خواب
نمره 5 از 1 رای

تکان های ناگهانی در خواب شامل انقباضات عضلانی غیر ارادی است که برخی افراد هنگام خوابیدن، آنها را تجربه می کنند. برخی از این تکان ها خفیف هستند. در حالی که برخی دیگر شدید بوده و فرد در خواب احساس سقوط را تجربه می کند که این حالت باعث بیدار شدن از خواب می شود. علت پرش بدن در خواب هنور به طور کامل مشخص نیست. ولی در این مطلب آی آر میکس به برخی فرضیه ها در رابطه با روش های جلوگیری از لرزش بدن در خواب می پردازیم.

چگونه از لرزش بدن در خواب جلوگیری کنیم؟

?What is a Hypnic jerk

پیش از این در آی آر میکس به دلایل سرگیجه صبحگاهی پرداخته بودیم. این بار قصد داریم راجع به لرزش بی دلیل بدن در خواب صحبت کرده و راه هایی را برای اجتناب و پیشگیری از آن پیشنهاد نماییم.

پرش در ابتدای خواب چیست؟

تکان های ناگهانی شامل انقباضات غیر ارادی یک یا چند عضله در هنگام خواب است و معمولا وقتی فرد در حال گذار از حالت هوشیاری به حالت خواب است اتفاق می افتد. این تکان های ناگهانی در واقع نوعی از حرکت غیر ارادی عضلاتی به نام میکولونوس است. سکسکه یکی دیگر از شکل های رایج میکولونوس است. شدت این تکان ها ممکن است متفاوت باشد. بعضی ها شاید از این حرکت خود در خواب مطلع نشوند و همسر یا مراقب شان آنها را از این تکان های ناگهانی آگاه کند. در سایر موارد، قدرت اسپاسم ها به حدی قوی است که می تواند شخص را از خواب بیدار کند. این افراد ممکن است علائم دیگری را نیز در کنار این تکان ها احساس کنند:

  • احساس سقوط از بلندی
  • ضربان قلب بالا
  • تنفس تند
  • تعریق
  • رویایی درباره سقوط

البته پرش در ابتدای خواب و این قبیل حس ها معمولا نشانه ای از بیماری های جدی نیستند. طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ صورت گرفت، تکان های ناگهانی بطور انقاقی هم در مردان و هم در زنان، در هر سنی رخ می دهند. محققان دریافتند ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم این تکان ها را تجربه می کنند بدون اینکه خیلی از آن ها حتی متوجه چنین موضوعی شوند.

لرزش داخلی بدن علتش چیست؟

در بیشتر موارد، علت پرش بدن در خواب مشخص نیست و این عارضه بدون هیچ توضیحی رخ می دهد. با این حال ایده ها و نظریه هایی درباره چرایی این اتفاق وجود دارد. برخی از این دلایل احتمالی عبارتند از:

  • ورزش: ورزش باعث تحریک بدن می شود. بنابراین ورزش دیر هنگام یا عصرگاهی، رسیدن به آرامش هنگام خواب را مشکل می کند. این تحریک می تواند یکی از دلایل تکان های ناگهانی باشد.
  • مواد محرک: مواد محرک بدن و مغز مانند کافئین، نیکوتین یا برخی داروها ممکن است خوابیدن یا ماندن در خواب را در طول شب مشکل کنند. همچنین می توانند سبب افزاش تعداد دفعات تکان ها نیز شود.
  • استرس و اضطراب: سبک زندگی پر استرس یا اضطراب زیاد می تواند در آرامش خواب اختلال ایجاد کند. یک مغز هوشیار آسان تر از جا می پرد، بنابراین هنگام بروز این انقباضات غیر ارادی عضلات، از خواب بیدار می شوید.
  • عادات خواب نامناسب: الگوی خواب نامنظم، کمبود خواب یا اختلال در آن ممکن است موجب بروز تکان های ناگهانی شوند.

سن ابتلا به لرزش بدن

تکان های ناگهانی در خواب ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. اگرچه آکادمی پزشکی خواب آمریکا اظهار کرده است که بزرگسالان بیشتر از کودکان از این مسئله شکایت دارند. دلیل این امر ممکن است این باشد که بسیاری از عواملی که متخصصین آنها را با تکان های ناگهانی مرتبط می دانند، به طور کلی به کودکان ربطی ندارند. عواملی مانند:

  • مصرف کافئین
  • استرس های عاطفی
  • ورزش شدید

با این حال، این بدان معنی نیست که تکان های ناگهانی در کودکان اتفاق نمی افتد یا اگر بیفتد نشان از مشکلی خاص دارد.

علت تیک در خواب و بیدار شدن

لرزش بی دلیل بدن در خواب و تکان ها ممکن است باعث بیدار شدن فرد شود، اما همیشگی نیست. زیرا قدرت انقباض عضلاتی که هر فرد تجربه می کند متفاوت خواهد بود. بعضی ها تکان های کمی را تجربه می کنند که بعید است باعث بیداری شان شود و از طریق شریک زندگی یا مراقب شان از آن آگاه می شوند. در موارد دیگر، انقباض عضلانی ممکن است به حدی قابل توجه باشد که فرد را از خواب بیدار کند. در بعضی موارد، این انقباضات شدید باعث می شود فرد احساس کند که شخص دیگری، آن ها را از روی تخت بلند می کند.

سایر علائم مربوط به تکان های ناگهانی هم ممکن است سبب بیداری فرد شوند. گاهی فرد خواب می بیند که از درخت یا رختخواب و یا در محیطی پوچ سقوط می کند. گرچه مشخص نیست که کدام احساس در ابتدا رخ می دهد، اما این موارد می توانند موجب ترسیدن فرد و سپس بیدار شدن وی گردند.

لرزش داخلی بدن علتش چیست

پیشگیری از پرش بدن در خواب

در حالی که اجتناب کامل از لرزش بدن هنگام خواب امکان پذیر نیست، اما برخی افراد با تغییر در سبک زندگی شان ممکن است متوجه شوند که دفعات این اتفاق کمتر شده است. نکاتی که ممکن است به پیشگیری از مشکل تکان های ناگهانی کمک کنند عبارتند از:

  • اجتناب از ورزش در ساعات منتهی به شب: ورزش امری حیاتی است، اما تحرک بدنی بیش از حد نزدیک به زمان خواب ممکن است احتمال بروز این تکان های عضلانی را افزایش دهد. در عوض ورزش در اوایل روز می تواند به بدن زمان زیادی برای استراحت و خوابیدن قبل از خواب دهد.
  • اجتناب از مصرف از کافئین: منابع غذایی کافئین دار مانند قهوه، چای و شکلات ممکن است فرد را زودتر از خواب بیدار کند، اما مصرف کافئین در انتهای روز می توانند بدن و مغز را بیش از حد تحریک کرده و این کار، فرآیند انتقال بدن به فاز خواب را دشوار می کند.
  • اجتناب از مصرف داروهای محرک: داروهای تحریک کننده مانند نیکوتین و الکل ممکن است به بی قراری در خواب منجر شوند. بنابراین این داروها نیز می توانند منجر به مشکلاتی در رابطه با کمبود خواب یا تکان های ناگهانی شوند.
  • داشتن زمان خواب مشخص: زمان مناسب خواب به آرامش و کاهش استرس کمک می کند. برخی افراد نوشیدنی های آرام بخش یا شیر گرم می نوشند و قبل از خواب یک کتاب می خوانند. دیگران ممکن است ترجیح دهند که حرکاتی آرام بخش انجام داده یا به موسیقی گوش دهند.
  • خاموش کردن چراغ ها: محققان دریافتند که نور سبب هوشیاری مغز می شود و آن را تحریک می کند. به این معنی که می تواند به فرد کمک کند صبح راحت تر از خواب بیدار شود اما خوابیدن را نیز دشوارتر می کند. نور آبی که نور مورد استفاده در برخی لامپ ها، تلویزیون ها، مانیتور رایانه ها و تلفن های هوشمند است، بدن را دچار این خطا می کند که هنوز روز است. خاموش کردن این چراغ ها یا پرهیز از استفاده از گوشی قبل از خواب باعث کاهش سطح نور آبی شده و به فرد در کسب آرامش کمک کند.
  • مراقبه با آرام بخش: برخی افراد از مراقبه های خاص یا تمرین های تنفسی استفاده می کنند تا به آنها آرامش دهد. چیزی به سادگی تنفس آرام و عمیق به مدت ۵ دقیقه می تواند به فرد کمک کند که سطح استرس خود را کاهش دهد.

چگونه از لرزش بدن در خواب جلوگیری کنیم؟

لرزش بی دلیل بدن در خواب امری طبیعی و رایج است. بنابراین تجربه کردن آنها به معنای این نیست که فرد از شرایط پزشکی خاصی برخوردار باشد. برخی تغییرات در سبک زندگی می تواند به افراد کمک کند تعداد دفعات تجربه این عارضه را کمتر کنند. کسانی که مرتبا این تکان ها را احساس می کنند و نگران سلامی و کیفیت خواب شان هستند، می توانند با یک پزشک صحبت کنند. در بعضی موارد، پزشکان می توانند داروهایی را برای کمک به فرد جهت داشتن خواب آرام تر و جلوگیری از تکان های ناگهانی تجویز کنند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب با علت لرزش بدن در خواب آشنا شدید. آیا شما هم با این عارضه مواجه شده اید؟ برای رفع آن چه راهکارهای اثرگذاری انجام داده اید؟ در بخش نظرات آن ها را با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی