چه زمانی لاستیک جلو با عقب خودرو را عوض کنیم؟

۰
چه زمانی لاستیک جلو با عقب خودرو را عوض کنیم؟
نمره 5 از 1 رای

لاستیک ها از اجزای مهم خودرو هستند، مهم تر از چیزی که ما فکر می کنیم. آن ها تاثیر مستقیمی بر نحوه رانندگی، ایمنی و حتی کارایی اتوموبیل دارند. در این مطلب آی آر میکس به راه های تخمین عمر لاستیک ایرانی و خارجی پرداخته و زمان تعویض آن را مرور می کنیم.

آموزش راه های فهمیدن زمان تعویض لاستیک ماشین

?When To Replace Tyres

پیش از این در آی آر میکس به آموزش نرم کردن فرمان ماشین پرداخته بودیم. در یک اتوموبیل، پس از چند صد مایل حتی بهترین لاستیک ها هم شروع به تحلیل رفتن می کنند که روی ایمنی و کارایی خودرو تأثر گذار است. حتی اگر قدرتمند ترین خودروی جهان را هم در اختیار داشته باشید، اینکه بهترین لاستیک ها را هم داشته باشید بسیار مهم است. در این مطلب به زمان تعویض لاستیک خودرو می پردازیم.

دلایل اهمیت جابجایی لاستیک خودرو

عوامل زیادی در فرسودگی لاستیک جلو و عقب ماشین دخیل هستند. اما چه چیزهایی باعث افزایش سایش لاستیک می شود؟ در ادامه به مواردی در این رابطه اشاره می کنیم:

  • سبک رانندگی: چرخیدن چرخ ها به هنگام شتاب داشتن یا قفل کردن آنها هنگام ترمز باعث افزایش ساییدگی می شود.
  • رانندگی در جاده های نامناسب
  • تراز کردن: تراز نادرست باعث تحلیل رفتن لاستیک ها و ناهمواری آنها می شود.
  • سرعت: رانندگی با سرعت بالا باعث افزایش دما و در نتیجه سایش لاستیک ها می شود.
  • موقعیت لاستیک: معمولا لاستیک های جلو به علت چرخش بیشتر در هنگام حرکت، زودتر دچار سایش می شوند.
  • مقدار و سنگینی بار: بار بیش از حد، خودرو را در معرض سایش لاستیک قرار می دهد.
  • فشار: حفظ فشار صحیح و متعادل، یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای مراقبت از لاستیک های خود انجام دهید. هم فشار بیش از حد کم و هم فشار بالا می تواند سایش لاستیک را افزایش دهد.

جابجایی لاستیک خودرو

زمان تعویض لاستیک خودرو

نکته ای که به هنگام تعویض لاستیک باید به آن توجه کنید، عمق آج آن است. گذشته از عمق آج، اگر بخواهید عمر لاستیک خود را بررسی کنید تا ببینید می توانید با آن در سفر طولانی پیش رو رانندگی کنید یا خیر، از دستور العمل های زیر استفاده نمایید.

  • مقدار عمق آج بستگی به قانون هر کشوری دارد. برای مثال، لاستیکی مناسب رانندگی در جاده های استرالیا است که عمق آج آن، حداقل ۶/۱ میلی متر باشد.

اما به نظرتان عمر مفید لاستیک خودرو چند سال است؟ برای راحت تر شدن تشخیص این امر می توان از شاخص ساییدگی استفاده کرد. (میله های کوچک در امتداد شیارهای لاستیک، دقیقا به اندازه ۱٫۶ میلی متر). وقتی آج لاستیک از حالت استاندارد خارج شد، زمان تعویض لاستیک فرا رسیده است.

  • اگر لاستیک ها بیش از ۵ سال عمر دارند، سالی یک بار باید آن ها را بررسی کنید.
  • اگر لاستیک ها بیش از ۱۰ سال عمر دارند باید بلافاصله تعویض شوند.

حتی اگر علیرغم دارای آج بودن لاستیک ها باز هم شاهد از بین رفتن رزین آن ها یا ترک برداشتنش به دلیل افزایش طول عمرشان هستید، بهتر است آن ها را تعویض نمایید. توجه داشته باشید که بهتر است لاستیک ها در مجموعه های کامل عوض شوند. به این ترتیب سطح یکی نسبت به دیگری ناهموارتر نخواهد بود و خودرو نرم تر عمل می کند.

اگر خودروی تان نیاز به تعویض مجموعه ای لاستیک ها ندارد، بهتر است در مجموعه هایی دو تایی تعویض شوند و لاستیک های نو را برای کشش بهینه در عقب خودرو قرار دهید(مگر اینکه با خودرویی رانندگی می کنید که قدرت اصلی حرکت آن در چرخ های جلو است که در این صورت لاستیک های جدید در جلو قرار می گیرند).

زمان تعویض لاستیک خودرو

افزایش کارایی و عمر مفید لاستیک هانکوک

بدین منظور باید به موارد زیر دقت کرده و آن ها را زمان های مقتضی به کار ببرید:

بررسی عمق آج

عمق آج عاملی است که هنگام تعویض لاستیک های ماشین باید در نظر گرفته شود. تمام لاستیک ها دارای شاخص های سایش آج هستند که بلوک های کوچکی از لاستیک است که در فواصل منظمی در شیارهای آج قرار دارند. وقتی لاستیک ها ساییده می شوند، این بلوک ها به هم نزدیک تر شده و با سطح آج تراز می شوند. ساده ترین راه برای تشخیص عمق آج، استفاده از یک نشانگر عمق آج است که در خرده فروشی های لاستیک یا در فروشگاه های لوازم خودرو موجود است.

عمر لاستیک خارجی

بررسی ناهمواری سطح لاستیک

پوشش ناهموار سطح لاستیک یکی از علائم تحت فشار بودن آن، بیش از حد نرمال است. این مسئله می تواند ناشی از تراز نادرست چرخ ها باشد یا در نتیجه کم باد یا پر باد بودن لاستیک هنگام رانندگی باشد. برای بررسی ناهمواری، تمام سطح تماس از جمله لبه های بیرونی لاستیک را بررسی کنید.

بررسی عمر لاستیک

زمان تعویض لاستیک خودرو کی است؟ کارشناسان توصیه می کنند لاستیک هایی با عمر بیش از ۵ سال باید تعویض شوند، چون با از دست دادن رطوبت و روغن، کیفیت خود را از دست می دهند. عمر یک لاستیک را عموما می توان از طریق تاریخ ساخت که روی جداره آن مهر شده و شامل یک عدد ۴ رقمی است بدست آورد. ۲ رقم اول نشان دهنده هفته تولید و ۲ رقم آخر نشان دهنده سال تولید است.

اگر لاستیک های خوبی داشته باشید می توانید نقش آن را در بهبود رانندگی خود و البته بهبود مصرف سوخت متوجه شوید. لاستیک ها را به طور منظم بررسی کرده و اگر علامتی از ساییدگی و پارگی در آن ها مشاهده کردید، بدانید که زمان تعویض آنها فرا رسیده است.

فشار هوا را بررسی کنید

بررسی منظم فشار هوای لاستیک منجر به طولانی شدن عمر آن می شود. کم باد یا پر باد بودن لاستیک باعث ناهمواری آج های آن شده و موجبات سایش را فراهم می کند. رانندگی با لاستیک های پر باد باعث پایین رفتن مرکز آج و رانندگی با لاستیک های کم باد سبب سایش در نزدیکی شانه های آج می شود. رانندگی با لاستیک های کم باد نه تنها باعث سایش شده، بلکه سبب کاهش صرفه جویی در مصرف سوخت نیز می گردد.

تخمین زده شده که به ازای هر ۳ psi ( پوند بر اینچ مربع ) که لاستیک تان کم باد شود، ۱ درصد از امکان صرفه جویی در مصرف سوخت را از دست خواهید داد و ۱۰ درصد بیشتر، لاستیک تان ساییده می شود. بهتر است حداقل یک بار در هر ماه فشار هوای لاستیک ها را بررسی کنیم (نه فقط زمانی که توقف کردید و باک خودروی تان را پر می کنید). همچنین به خاطر داشته باشید که تغییر دما روی فشار هوای لاستیک تأثیر می گذارد. دماهای پایین تر باعث افت فشار هوا و دماهای بالاتر باعث افزایش آن می شود. یک قانون کلی این است که فشار لاستیک ها را بین ۲۵ تا ۳۰ psi نگه دارید.

بررسی تراز لاستیک

برای اینکه از لاستیک های خود بیشترین بهره را ببرید، تراز آنها را بررسی کنید (در حالت ایده آل در هر ۵۰۰۰ کیلومتر). این باعث می شود که خودرو مسیر طولانی تری را بدون سایش لاستیک ها طی کند و عملکرد بهتری ارائه دهد. تراز لاستیک شامل سه جزء است:

  • خمیدگی (شیب عمودی به سمت داخل یا خارج)
  • پنجه
  • کاستور (انحراف از محور فرمان)

مشکلات مربوط به تراز تایرها خود را به صورت لق بودن، کشیده شدن به یک طرف و درست نماندن چرخ ها پس از صاف کردن شان بعد از گردش، نشان می دهد. سطح ناهموار لاستیک، عملکرد مثبت خودرو را کاهش داده و سرعت ساییدگی لاستیک ها را افزایش می دهد. شاید تراز کردن لاستیک ها هزینه بر باشد اما تاثیر آن بسیار چشمگیر است.

آموزش راه های فهمیدن زمان تعویض لاستیک ماشین

چرخاندن لاستیک ها بطور منظم

از آنجا که لاستیک های شما بسته به نوع قرارگیری شان متفاوت هستند، بهتر است گاه به گاه آنها را بچرخانید تا فرسوده نشوند. به عنوان مثال اگر ماشین شما از نوع چرخ دنده عقب باشد، لاستیک های عقب شما سریعتر ساییده می شوند (و بالعکس برای وسایل نقلیه با چرخ دنده جلو). چرخاندن لاستیک ها به طور مرتب، باعث می شود اختلاف ساییدگی بین مجموعه چرخ های جلو و عقب خودرو به حداقل برسد. هر چقدر بیشتر این کار انجام شود، عملکرد بهتری از لاستیک های تان خواهید دید. الگوی چرخش لاستیک ها بستگی به این که خودروی شما چرخ دنده جلو است یا عقب و اینکه جهت دار هستند یا غیر جهت دار، متفاوت است.

دلایل اصلی آسیب لاستیک

دو نوع اتفاق وجود دارد که می تواند به لاستیک های شما آسیب بزند: اتفاقاتی که تحت کنترل شما هستند و نیز اتفاقاتی که در حوزه کنترل شما نیستند. خوشبختانه، اکثر عواملی که موجب آسیب به تایرهای خودرو می شوند تحت کنترل شما می باشند.

  • رانندگی با سرعت زیاد و ترمز ناگهانی که باعث ایجاد گرما و ایجاد سایش در لاستیک می شود.
  • کم باد یا پر باد بودن لاستیک ها که منجر به سایش نامنظم آج می شود.
  • اضافه بار، قرار دادن بیش از حد وزن بر روی وسیله نقلیه خود و فشار زیاد بر روی لاستیک.

اگرچه شما نمی توانید همه عواملی که موجب کاهش کارکرد لاستیک بارز می شوند را کنترل کنید ولی با انجام رانندگی دقیق تر از خطراتی چون چاله ها و آوارها دوری کرده و به خوبی خودروی تان را تحت کنترل درآورید.

کیلومتر تعویض لاستیک ماشین

کیلومتر تعویض لاستیک ماشین بسته به مسافت طی شده هر لاستیک است! این مسافت بسته به راننده ای که از آن ماشین استفاده می کند بسیار متفاوت دارد. مسافت پیموده شده توسط راننده به وسیله نقلیه، سبک رانندگی و شرایط جاده نیز بستگی دارد. انتظار معقول از مجموعه لاستیک ها، دوام آوردن تا حدود ۴۰۰۰۰ کیلومتر است. با توجه به اینکه متوسط رانندگی در سال حدود ۱۵۰۰۰ کیلومتر است پس می توان انتظار داشت لاستیک ها حدود ۲ تا ۳ سال کار کنند. دوباره تکرار می کنیم که مسافت پیموده توسط هر راننده ممکن است متفاوت باشد. رانندگانی که از لاستیک های شان بطور صحیح استفاده می کنند می توانند عمری در حدود ۸۰۰۰۰ کیلومتر را از آن انتظار داشته باشند. در حالی که رانندگی بی احتیاط و بد می تواند این مقدار را به ۱۰۰۰۰ کیلومتر  هم کاهش دهد. بدیهی است هر چقدر آرامتر رانندگی کنید ( با کمترین شتاب و ترمز ناگهانی)، عمر لاستیک ها طولانی تر می شود. رانندگی در جاده های صاف یا در آب و هوای معتدل هم باعث افزایش طول عمر لاستیک خواهد شد.

بسته به نوع خودرو، نحوه استفاده و عمر لاستیک، زمانی می رسد که نیاز به تعویض لاستیک دارید. همه دارندگان خودرو باید بهترین زمان تعویض لاستیک های فرسوده خود را بدانند. اگر قادر به تشخیص کیلومتر تعویض لاستیک نیستید از یک مکانیک کمک بگیرید.شاخص های ساده ای در این زمینه وجود دارد که کمی بیشتر از یک بازرسی بصری است.

نکات کلی افزایش عمر لاستیک ایرانی و خارجی

  • استفاده از مجموعه جدیدی از لاستیک ها بلافاصله عملکرد، مسافت پیموده شده و حس رانندگی شما را بهتر خواهد نمود.
  • بررسی و تشخیص زمان تعویض لاستیک های شما بسیار ساده است (عمق آج ۱٫۶ میلی متر).
  • هر کسی با درست رانندگی کردن می تواند عمر لاستیک هایش را بیشتر از میانگین معمول افزایش دهد.
  • بررسی منظم تراز، فشار هوا و چرخاندن لاستیک ها، باعث افزایش قابل ملاحظه طول عمر آنها (و همچنین عملکرد بهتر ماشین شما) می شود.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس به این پرداختیم که عمر مفید لاستیک خودرو چند سال است. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید حتما آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی