آموزش تصویری 3 روش ساختن عایق ضد آب کردن چوب با چسب و رنگ

آموزش تصویری ۳ روش ساختن اسپری عایق ضد آب برای چوب

۰
آموزش تصویری ۳ روش ساختن اسپری عایق ضد آب برای چوب
نمره 2.7 از 3 رای

چوبی که ضد آب نشده باشد مستعد پوسیدگی، تاب برداشتن و ترک خوردن است. برای افزایش عمر چوب می توانید آن را ضد آب کنید. ضد آب بودن هر چوبی مانند پشت نرده ها یا مبلمان که بطور مرتب در معرض آب قرار دارند از ملزومات است. ضد آب کردن برای چوب های داخلی و سطوح آشپزخانه هم معمول است. در این مطلب آی آر میکس به معرفی ۳ روش ساختن اسپری عایق ضد آب چوب می پردازیم.

چگونه پوشش ضد آب بر روی چوب بوجود بیاوریم؟

?How to Waterproof Wood

پیش از این در آی آر مکس به آموزش دکوپاژ روی چوب پرداخته شده است. در ادامه مباحث مرتبط با چوب، این بار می خواهیم به روش های مختلف ایجاد پوشش ضد آب چوب بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

ضد آب کردن چوب با روغن

۱- روغنی که می خواهید برای ساخت اسپری عایق ضد آب چوب استفاده کنید را انتخاب نمایید. سه روغن رایج مورد استفاده برای ضد آب کردن چوب، روغن تخم کتان، گردو و تونگ است. روغن تونگ معمولاً به صورت ترکیبی در بیشتر محصولات تجاری یافت می شود. روغن تونگ خام اغلب گران تر از روغن های دیگر است بنابراین معمولاً در پروژه های چوبی کوچکتر استفاده می شود. روغن گردو همان محصولی است که در فروشگاه های مواد غذایی در کنار روغن زیتون وجود دارد. به دلیل حساسیت زا بودن، روغن گردو نمی تواند از نظر تجاری مورد استفاده قرار گیرد.

  • روغن بذر کتان را می توان از بیشتر فروشگاه ها خریداری کرد، اما بسیاری از این محصولات به صورت خام یا جوشانده فروخته می شوند. روغن بذر کتان جوشیده حاوی مواد فلزی خشک سمی است. می توانید این محصول را برای چوب های مورد استفاده در فضای باز به کار ببرید اما برای هر چیزی که به غذا مربوط می شود نباید استفاده گردد.
  • می توان روغن بذر کتان را بدون مواد فلزی خشک هم خریداری کرد. برای ضد آب کردن بعضی از چوب ها می توانید از روغن بذر کتان خام استفاده کنید تا از ایمنی آن مطمئن باشید.

عایق ضد آب چوب

۲- روغن مورد نظر برای ضد آب کردن چوب را خریداری کنید. پروژه مورد نظرتان و چوبی که می خواهید عایق ضد آب کنید را انتخاب نمایید. برای پروژه های بزرگتر مانند کف پاسیو، استفاده از رنگ و بتونه خارجی را بررسی کنید. این روغن برای اشیاء چوبی در اندازه کوچکتر مانند تخته برش، میز، پیشخوان یا چوب بیسبال مناسب است.

  • لیستی از سطوحی که می خواهید ضد آب کنید، تهیه کرده تا بدانید به چه مقدار روغن نیاز دارید. نکته خوب درباره استفاده از روغن این است که تا چند سال به خوبی کار می کند.
  • روغن مناسب نیازتان را که بهتر است یک ظرف بزرگ از روغن باشد، خریداری کنید. زیاد بودن روغن بهتر از کم آمدن آن در وسط کار است.

رزین ضد آب چوب

۳- در این مرحله، محلول ضد آب کننده چوب را درست کنید. می توانید با اضافه کردن تربانتین و سرکه سیب به روغن تان، یک بتونه و روغن قوی تری داشته باشید. برای این منظور یک پیمانه از روغن ( روغن بذر کتان یا گردو یا تونگ ) را با یک پیمانه روغن تربانتین و یک دوم پیمانه سرکه سیب مخلوط کنید. این مخلوط باعث می شود که روغن شما حفظ شده و ماندگارتر باشد.

  • مواد را در یک ظرف فلزی مانند یک ظرف خالی قهوه مخلوط کنید. مایعات را بهم بزنید تا همه چیز مخلوط شود.
  • لزومی ندارد که از مخلوط در این کار استفاده شود. اما بسیاری از علاقه مندان به چوب، استفاده از این ترکیب را توصیه کرده اند.

اسپری ضد آب برای چوب

۴- چوب را قبل از استفاده از روغن ها آماده کنید. بعد از استفاده از روغن، عیب های سطح قابل توجه خواهد بود. مخلوط روغن یا روغن خالی، تمام رنگ های موجود در چوب را برجسته می کند. با استفاده از یک سنباده ضخیم یا سوهان فلزی، عیب های قابل دید روی سطح چوب را بتراشید تا همه جای چوب یکدست شود.

  • همه سطح را با یک سنباده خوب، سنباده بزنید. این امر، سطح را برای جذب روغن آماده می کند.
  • قبل از اینکه روغن را اضافه کنید، با یک پارچه خشک، سطح را از هر گونه خرده ریز پاک کرده و تمیز کنید. قبل از شروع کار با روغن، چوب باید کاملا خشک باشد.

محلول ضد آب کننده چوب

۵- یک پارچه کهنه را تا زده و تمام وسایل را کنار خود نگه دارید. یک پارچه کهنه لبه های زبر را برطرف می کند و هنگام پخش روغن، مانع توقف احتمالی در انجام کار می شود. از دستکش های ضخیم لاستیکی برای دست زدن به تربانتین و سایر محصولات معدنی استفاده کنید.

رنگ ضد آب درب چوبی

۶- لایه اول رنگ ضد آب درب چوبی را بمالید. مقدار کمی روغن روی سطح بریزید. روغن را مستقیم روی چوب اضافه نکنید. آن را با دانه ای از قسمت های داخلی به طرف بخش های خارجی بمالید. مراقب باشید هنگام جذب روغن به آن دست نزنید. سعی کنید که بطور یکنواخت همه جا پوشش داده شود. به جای مالش خیلی سخت، روغن بیشتری بزنید تا روغن از دستمال خارج شود. اجازه ندهید هیچ بخشی بدون روغن بماند.

ضد آب کننده چوب

۷- اجازه دهید روکش خشک شود. ۳۰ دقیقه زمان بدهید تا روغن در چوب مستقر شود. سطح آن را با یک پارچه تمیز پاک کنید تا روغن اضافی آن از بین برود. برای ۲۴ ساعت یا تا زمانی که چوب خشک شود آن را به حال خود رها کنید. ضد آب کردن با روغن، زمان بیشتری از ضد آب کردن با بتونه می برد.

  • سطح را با سیم ظرفشویی (بسیار ریز) بسابید.

ضد آب کردن چوب

۸- دو لایه دیگر از روغن را به روی چوب بمالید. دوباره با سیم ظرفشویی آن را سنباده بزنید. قبل از استفاده چند روز یا چند هفته به چ.بزمان بدهید. با کشیدن انگشت های خود روی سطح چوب می توانید بفهمید که کار به پایان رسیده است.

ضد آب چسب چوب

روش دوم: استفاده از بتونه ها برای ضد آب کردن

۱- قبل از استفاده از بتونه برای ضد آب کردن چوب، هر گونه اثر باقی مانده قبلی را پاک کنید. با استفاده از یک سنباده هر چیزی که موجب می شود بتونه جذب نشود را برطرف کنید. روش بتونه برای چوب هایی که قبلا کامل شده اند، روش بهتری است، چون رنگ های پایه روغن ممکن است در چوب فرو نروند.

  • از سنباده های زبرتر برای سطوحی که نیاز به توجه بیشتری دارند، استفاده کنید. پس از سنباده کردن سطح، با استفاده از یک سنباده ریزتر، سطح چوب را تا اطمینان از یکنواختی آن سنباده بکشید.

ضد آب چسب چوب

۲- یک بتونه با پایه آب برای چوب خریداری کنید. می توانید این محصولات را در فروشگاه های مختلف پیدا کنید. می توانید قبل از اضافه کردن بتونه به چوب، یک بتونه رنگی خریده و سطح چوب را با آن سنباده کنید.

  • بتونه ها اغلب با نوع محصولی که باید به آن اضافه شوند، برچسب گذاری می شوند. به عنوان مثال ممکن است بتونه های کف، نرده، فضای باز و مبلمان را پیدا کنید.
  • اگر چوب تان در معرض رطوبت، اشعه ماوراء بنفش و آب قرار دارد از بتونه های دریایی تهیه کنید.
  • همچنین برخی چوب ها را می توان با اسپری رنگ استفاده کرد.
  • یک اسپری رنگ یا برس مخصوص رنگ برای کار خود بخرید.

ضد آب کننده چوب

۳- یک لایه یکنواخت به سطح چوب اضافه کنید. برس رنگ یا اسپری تان را آماده کرده و یک لایه یکنواخت روی چوب بزنید. اطمینان حاصل کنید که درجه حرارت و رطوبت هوا در محدوده مناسب محصول قرار داشته باشد تا روغن استفاده شده خیلی سریع تبخیر شود. بهتر است کار خود را در گاراژ دنبال نمایید.

  • از تمیزی سطح جوب قبل از انجام کار اطمینان حاصل کنید.

رنگ ضد آب درب چوبی

۴- به چوب اجازه دهید خشک شود. برای به دست آوردن زمان مناسب جهت خشک شدن از راهنمای روی بسته کمک بگیرید. زمان خشک بتونه بسیار کوتاه تر از زمان خشک شدن روغن خواهد بود. بسیاری از بتونه ها بین ۴ تا ۱۰ ساعت زمان برای خشک شدن نیاز دارند.

محلول ضد آب کننده چوب

۵- اولین روکش را تمیز کنید.  از یک سنباده ریز برای بهبود چسبندگی پوشش دوم استفاده کنید. این کار را بعد از خشک شدن کامل چوب انجام دهید.

  • همچنین می توانید از یک سیم ظرفشویی بسیار ریز برای تمیز کردن بتونه استفاده کنید.

عایق ضد آب چوب

۶- برای ساخت پوشش ضد آب چوب روکش دوم و سوم از بتونه را اضافه کنید. چوب های نرم ممکن است نیاز به دو یا سه روکش داشته باشند در حالی که چوب های سخت تنها یک روکش می خواهند. چوب های نرم جزء ارزان ترین چوب ها هستند. گرچه در گذشته برای این کار از این چوب ها استفاده نمی شد. چوب های نرم محبوب، سدر، کاج، صنوبر قرمز، بالسا و سرخدار هستند. چوب های سخت، متراکم ترین چوب ها هستند که برای مبلمان و کار کردن کف های با کیفیت بکار می روند.  انواع چوب سخت شامل راش، چوب گردوی آمیریکایی، ماهون، افرا، بلوط و گردو هستند.

رنگ ضد آب چوب

۷- قبل از استفاده از چوب آماده شده و یا قرار دادن وسایل و ابزار روی آن، چند روز به آن زمان بدهید. زیرا زمانی که آب روی سطح اضافه می شود به جای اینکه روی آن جاری شود، سطح را تیره می کند.

  • هر چند سال یک بار از بتونه ها برای مراقبت از چوب استفاده کنید.

پوشش ضد آب چوب

ایجاد عایق ضد آب چوب با رنگ

۱- یک رنگ نیمه شفاف با پایه روغن انتخاب کنید. اگر قصد ضد آب کردن سطح خارجی چوب را دارید، از رنگی با درجه روشنایی بیشتر استفده کنید. هرچقدر رنگ سبک تر باشد، روغن بیشتری دارد. این رنگ ها برای چوب هایی که در فضای باز قرار ندارند، مناسب هستند. این محصولات را می توان در هر فروشگاهی یافت.

محلول ضد آب کننده چوب

۲- چوب را آماده کنید. هر سطحی ممکن است عیوبی داشته باشد که بعد از اضافه کردن رنگ، مشخص تر شوند. ضد آب کردن می تواند این عیوب را برجسته تر کند. با استفاده از یک سنباده ضخیم یا سوهان فلزی، عیب های قابل دید روی سطح چوب را بتراشید تا همه جای چوب یکدست شود.

  • کار سنباده زدن را در نهایت با یک سنباده ریز به اتمام برسانید. این امر باعث می شود رنگ به طور یکنواخت در همه جای سطح پخش شود.
  • قبل از اینکه رنگ را اضافه کنید، با یک پارچه خشک، سطح چوب را از هر گونه خرده ریز پاک کرده و تمیز نمایید. قبل از شروع کار با رنگ، چوب باید کاملا خشک باشد.

ضد آب کردن چوب

۳- لایه ابتدایی را اضافه کنید. رنگ را با استفاده از یک برس رنگ به طور یکنواخت روی چوب پخش کنید. کل سطح را پوشانده و سپس بگذارید تا خشک شود. قبل از اضافه کردن روکش بعدی، چوب را به مدت چهار ساعت تا یک روز به حال خود بگذارید تا خشک شود.

اسپری ضد آب برای چوب

۴- هر چیز اضافه را از چوب خارج کنید. با یک سنباده ریز، سطح را سنباده بزنید. سپس با یک پارچه، سطح چوب را پاک کرده تا آماده روکش بعدی شود. قبل از اینکه لایه ای به چوب اضافه شود، باید چوب، خشک و تمیز شود.

رنگ ضد آب درب چوبی

۵- برای ضد آب کردن چوب با رنگ لایه دوم رنگ را اضافه کنید. خشک شدن لایه دوم کمی بیشتر طول می کشد. اطمینان حاصل کنید که زمان زیادی برای خشک کردن دارید تا همه روغن ضد آب جذب شود. پنج ساعت بعد از اضافه کردن لایه دوم، رنگ را بررسی کنید.

  • زمانی که دیگر انگشتان به چوب نچسبد، کار آماده است.

عایق ضد آب چوب

۶- لایه سوم و نهایی را اضافه کنید. از همان محصولات مراحل قبل برای لایه نهایی استفاده کنید. رنگ را به طور یکنواخت روی سطح چوب بزنید. قبل از استفاده کردن از چوب به آن ۳ روز تا یک هفته زمان بدهید.

ضد آب کننده چوب

نظرات یا پیشنهادت شما؟

در این مطلب آی آر میکس درباره ساخت رزین ضد آب چوب صحبت کردیم و چند نکته ساده درباره این کار را به شما نشان دادیم. اگر نظر یا پیشنهادی دارید آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی