How To Prevent Pickles From Mold

آموزش چند راه حل کاربردی جدید برای جلوگیری از کپک زدن خیارشور

۰
آموزش چند راه حل کاربردی جدید برای جلوگیری از کپک زدن خیارشور
نمره 5 از 2 رای

انواع سبزیجات شور که در ظرف هایی مانند دبه نگهداری می شوند به راحتی مستعد ابتلا به کپک هستند. این اتفاق برای موادی چون خیارشور هم به راحتی پیش می آید. کپک می تواند باعث غیر قابل استفاده شدن خیارشور شود. در این مطلب آی آر میکس به این می پردازیم که اگر خیار شور کپک زد چکار کنیم.

چگونه از کپک زدن خیارشور دبه ای جلوگیری کنیم؟

?How To Prevent Pickles From Mold

قبلا در آی آر میکس به صورت کامل، به آموزش تصویری طرز تهیه خیار شور پرداختیم. اما یکی از مشکلات متداولی که معمولا پس از تهیه خیارشور پیش می آید این است که به راحتی شاهد کپک روی دبه خیار شور یا درون آن می شویم. در این مطلب قصد داریم راه هایی را برای جلوگیری از این اتفاق به شما معرفی کنیم.

دلیل کپک زدن خیار شور چیست؟

کپک می تواند بصورت گرد و تیره، آبی یا حتی صورتی باشد و می تواند روی سطح شوری ظاهر شود. اگر شوری در معرض هوا باشد، نسبت نمک آن اشتباه باشد، سبزیجات و ابزار مورد استفاده برای درست کردن خیارشور تمیز نباشند و یا اگر از آب کلر دار استفاده شود به راحتی شاهد کپک زدن خیارشور خود خواهیم بود. یادتان باشد که کپک را با مخمر شیری یا سفید رنگ اشتباه نگیرید.

اگر خیار شور کپک زد چکار کنیم

آیا خیارشور کپک زده قابل استفاده است؟

اگر تنها بخش کوچکی از خیارشور کپک زده است فقط همان قسمت را خارج کنید. اما اگر کپک به مقدار یک سوم یا بیشتر آن را در بر گرفته باشد، باید کل آن را دور بیاندازیم. بعضی از کپک ها با اینکه در قسمت رویه و بالایی خیارشور وجود دارند ولی قسمت زیرین را هم آلوده می کنند و بهتر است مصرف نشوند. از نظر تئوری آنچه که زیر آب شور قرار داشته باشد ضرری ندارد ولی اگر به کپک حساس هستید می توانید آن را هم دور بریزید. اگر کپک در داخل شیشه خیارشور شکل گرفته باشد بهتر است دیگر از آن استفاده نکنید.

راه حل جلوگیری از کپک زدن خیارشور

۱- استفاده از مواد اولیه تازه: برای درست کردن شوری از کلم و سبزیجات مانده و تر استفاده نکنید. این مواد خیلی زود شروع به پوسیدگی کرده و می توانند کپک ایجاد کنند.

۲- حفظ بهداشت: برای جلوگیری از کپک زدن ترشی یا خیارشور، همیشه سبزیجات مورد استفاده را تمیز کنید. ابزار و دستان خود را قبل از استفاده با آب گرم و صابون بشویید.

۳- به مقدار کافی از نمک استفاده کنید: استفاده از نمک برای ایجاد یک محیط نا امن برای باکتری های مضر بسیار مهم است. بنابراین از مقدار مناسبی از نمک برای تخمیر ایمن، بدون اینکه موجب شوری بیش از حد شود استفاده می کنیم. به طور کلی برای هر لیتر آب جوشیده، استفاده از دو قاشق نمک کافی خواهد بود.

۴- پخش کردن نمک: مطمئن شوید که نمک در همه قسمت های خیارشور به طور یکسان پخش شده است. هنگامی که خیار شور درست می کنید مطمئن شوید که نمک بطور کامل در آب حل شده است.

۵- از نمک یددار یا نمک سفره استفاده نکنید: نمک سفره دارای مواد افزودنی است که می تواند باعث تخریب تخمیر شود. بهتر است از نمک دریایی با کیفیت بالا استفاده نمایید.

۶- آب تصفیه شده: همیشه در درست کردن شوری از آب مقطر یا آب تصفیه شده استفاده کنید. آب شیر حاوی مواد شیمیایی مانند کلر است که به باکتری های خوب آسیب می رساند و این می تواند به یک تخمیر بد منجر شود.

۷- خیارشور را کاملا در آب شور غوطه ور کنید: آب نمک محیطی را ایجاد می کند که برای باکتری های بد غیرقابل تحمل است، بنابراین همه چیز در زیر آب نمک خوب می ماند. اگر نسبت نمک به آب مناسب باشد، کپک هم نمی تواند در آب شور تشکیل شود. همچنین از یک عدد لیموترش هم می توانید برای ضد عفونی کردن ظرفی که خیارشور در ان قرار گرفته است استفاده نمایید.

کپک روی دبه خیار شور

۸- هر روز سطح خیارشور را هم بزنید: با این کار از ایجاد کپک روی سطح خیارشور جلوگیری می شود شود. ضمنا می توانید سبزیجات استفاده شده در آن را داخل آب شور فشار دهید. برای این کار می توانید فقط درب ظرف را بسته و آن را تکان دهید.

۹- از شیشه ای استفاده کنید که مانع نفوذ هوا شود: درب بعضی شیشه ها طوری طراحی شده اند که مانع نفوذ هوا به داخل شیشه و ایجاد کپک شوند. از این شیشه ها استفاده کنید تا خیارشوری که استفاده می کنید امنیت بیشتری در برابر کپک داشته باشد. ضمنا می توانید تکه ای نانهم در دهانه ظرق قرار داده و سپس در ان را محکم ببندید. در برخی موارد می توان حتی با گچ گرفتن دور ظرف، از عدم عبور هوا به داخل آن اطمینان حاصل نمود. شیشه خیارشور باید در مکانی خنک نگهداری شود.

جلوگیری از کپک زدن ترشی

۱۰- عدم استفاده از سرکه: خیلی از افراد عادت دارند درون خیارشور سرکه بریزند. متاسفانه باید گفت این کار به راحتی باعث کپک زدن خیارشور خواهد شد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست با چند راه حل جلوگیری از کپک زدن خیارشور در کنار شما بودیم. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این باره دارید آن را با ما در بخش دیدگاه این پست در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی