آموزش ساخت آلاچیق شیک و سنتی سیمانی با چوب

آموزش تصویری و مرحله به مرحله ساخت آلاچیق شیک و سنتی با چوب

۰
آموزش تصویری و مرحله به مرحله ساخت آلاچیق شیک و سنتی با چوب
نمره 5 از 1 رای

وجود یک آلاچیق در حیاط پشتی علاوه بر جنبه سرگرمی و تزیینی، مکان مناسبی برای تفریح و آرامش است. به زیبایی آن نگاه کنید و اوقات تان را با خانواده و دوستان در آنجا پر کنید. در این مطلب قصد داریم به آموزش ساخت آلاچیق چوبی ساده بپردازیم.

نقشه ساخت آلاچیق با چوب و سیمان به چه شکل است؟

?How to Build a Gazebo

پیش از این در مطلبی به آموزش ساخت کلبه در جنگل پرداخته بودیم. اما این بار می خواهیم شما را با آموزش ساخت آلاچیق ارزان همراه کنیم. پروژه ساختن آلاچیق به آن سختی که به نظر می رسد نیست. در ادامه با ما همراه باشید تا به این نکته پی ببرید.

آلاچیق خودتان را بسازید: ورقه

لازم نیست ورقه را در ابعاد کامل تهیه کنید، اما در نظر داشته باشید که هر چه به ابعاد اصلی نزدیک تر باشد در ادامه کار راحت تری خواهید داشت. اگر از انجام کارهای بتونی بیزارید، از این بخش پرش کرده، از آن کپی تهیه کنید و آن را به یک بنا بسپارید. اما اگر این کارها را خودتان انجام دهید هزینه مصرفی تان کاهش پیدا خواهد کرد.

کار ساخت آلاچیق را با تهیه ۲ قطعه از مجرای الکتریکی سفت و سخت در مرکز آلاچیق که از قبل تعیین شده، شروع کنید. اندازه آنها را ۱۸ اینچ در نظر بگیرید. چمن این ناحیه را با دستگاه چمن زنی ببرید. منطقه عمیق که حدود ۷۸ اینچ از مجرا عبور می کند را باید تا ۹ اینچ حفاری کنید. بعد از اینکه شکل ها را تنظیم کردید و در لایه های مورد نظر قرار دادید، در همه ابعاد نشان داده شده در شکل B شن بریزید. این ایده برای آن است که دامنه آلاچیق یا ورقه ها را ضخیم تر کنید تا وزن سازه را تحمل کند.

شکل های مورد نیاز را بعد از بررسی دقیق شکل B بسازید. قطعات دایره ای شکل خود را در  ۲۲ درجه تنظیم کرده و هشت شکل بیرونی ۲ در ۸ را با ضلع کوتاه در اندازه  ۵۷ اینچ بسازید.شکل ها را با پیچ های ۳ اینچی به هم وصل کنید. از یک دوست کمک بگیرید تا تمامی فرم ها را تراز کرده و ۸ گوشه آنها از مرکز مجرا به یک فاصله قرار بگیرند. اگر اندازه های تان مساوی باشد، قطعه شما یک ۸ ضلعی کامل خواهد بود. میخ های چوبی را در طول هر تقاطع و در قسمت های بیرونی فرم ها فرو کنید، سپس آن ها را تراز کرده و میخ ها را بکوبید.
حالا باید در داخل این قالب، یک مربع به عنوان پاسیو و با اضلاع  ۷۲ اینچ بسازید. همان طور که در شکل نشان داده شده آن را در مرکز قرار داده و پیچ هایی را در قسمت های داخلی قالب بکوبید و آن ها را بهم وصل کنید.

ورقه،  ۱ یارد بتون و ۴ قطعه ۱۰ فوتی از میله گرد شماره ۴ نیاز دارد. حداقل به سه تکیه گاه محکم و دو چرخ دستی سنگین احتیاج دارید. بتون را با چرخ دستی حمل کرده و درون قالب ها خالی کنید، میله گرد های ۴ اینچی را داخل قرار داده، بتن را صاف کنید. لنگرها را همان طوری که در شکل B می بینید تنظیم کنید. صبر کنید تا بتن محکم شود. آن را با ماله فولادی صاف کنید و با پلاستیک شفاف ۴ میل بپوشانید و اجازه دهید ۲ روز بماند. مواظب باشید حیوانات و بچه ها از آن دور بمانند.

طرز ساخت آلاچیق

چطور آلاچیق بسازیم

در ادامه طرز ساخت آلاچیق را طبق گام هایی برنامه ریزی شده به شما آموزش می دهیم:

گام اول: قید یا همان پایه را در طول برش دهید

برای شروع ساخت آلاچیق با چوب، قید ها را در طول برش داده و بستر آلومینیومی را در زیر آن نصب کنید. مکان سوراخ های موجود در لنگرهای استیل را به طرفین قید منتقل کنید. با مته یک سوراخ  ۱٫۲۵ اینچی و به دنبال آن دو سوراخ ۳٫۸ اینچی و ۳ اینچی ایجاد کنید. سپس قید ها را به لنگرهای تسمه فولادی پیچ کنید. لنگری با بریدن یک فولاد به طول ۱۲ اینچ ساخته و از آن نوارهایی به قطر ۷٫۱۶ اینچ طبق شکل B بسازید. می توانید در مرکز آلاچیق، فولاد موجود را در کنار میله رشته ای مستقر کنید. برای اینکه قید ها قدرت بیشتری داشته باشند، قبل از فشار دادن فولاد به داخل بتن، از پیچ و مهره داخل پایه استفاده کنید. لنگر فولادی ۶ اینچ بالای بتن در پایه هر قید در یک بریدگی قرار می گیرد. این بریدگی را می توانید با اره مدور ایجاد کنید. ما فقط نیاز به یک بریدگی یا چاک کوچک خواهیم داشت، بنابراین فقط با تیغه یک ضربه به قید می زنیم و در طرف دیگر کار را ادامه می دهیم. بریدگی باید عرض مناسبی داشته باشد تا مجبور نباشیم لنگر فولادی را به زور روی آن بکشیم.

جهت قبل از اینکه سوراخ لنگر را علامت بزنید، قید های خود را به طول ببرید و آن ها را به محل های اتصالات تسمه فلزی بچسبانید، بستر آلومینیومی قید ها را به پایه آن پیچ کنید. این بسترها برای محافظت از پوسیدگی، قید ها را بالاتر نگه می دارند. حال مانند تصویر، محل سوراخ لنگر را علامت بزنید. سپس با مته یک سوراخ ۱ اینچی در هر طرف قید ایجاد کنید و این کار را با ایجاد سوراخی دیگر ادامه دهید. سوراخ اول را با پیچ و مهره ببندید تا بخشی از قسمت مورد نظر را که بعد از آن میخ می کنید، در اتاق ایجاد کند. برای کمک به تنظیم قید در حین فشار دادن پیچ به داخل سوراخ و محکم کردن آن، از یک دوست کمک بگیرید. پس از تنظیم همه قید ها، صفحه های بالایی ۲ در ۶ را برش داده و آن ها را با یک جفت پیچ ۳ اینچی به بالای قید ها وصل کنید. چارچوب ها را با چند بند موقت بطور عمود قرار دهید.

آموزش ساخت آلاچیق ارزان

گام دوم: محکم کردن مهره

مهره ها را روی پیچ های گرد محکم کنید. اگر لازم بود بندهای موقت  ۴ در ۴ را ببندید. قبل از علامت گذاری و سوراخ کردن آن، مطمئن شوید که بستر به پایه ها پیچ شده است.

آموزش ساخت آلاچیق سیمانی

گام سوم: صفحه های ۲ × ۶ بالا را پیچ کنید

صفحه های ۲ × ۶ بالا را با پایه های ۴ در ۴ توسط پیچ های گالوانیزه پیچ کنید. اگر پایه ها به درستی تنظیم شده باشند، صفحه های بالایی باید همان طول را داشته باشند. برای اطمینان از شاقول بودن پایه ها تنظیماتی را انجام دهید. با استفاده از یک تراز، پایه ها را شاقول کرده و بندهای موقت را ببندید. حال پوشش پایه C1 و C2 را بریده و نصب کنید.

آموزش ساخت آلاچیق سنتی

پایه ها را به یک اندازه درست کنید. ابتدا پوشش سدر را بالا و پایین پایه ها گذاشته و با میخ های ۱ در ۴ (C1 و C2) بکوبید تا اندازه پایه ها درست شود. سپس این عرض را اندازه گیری کرده و پهنای آن را به اندازه ۱ در ۶ (D1 و D2) برش دهید تا تنظیم شود. پوشش های عریض را با میخ های گالوانیزه ۸d به پایه ها بکوبید.

آموزش ساخت آلاچیق بتنی

گام چهارم: نرده ها را برش دهید

نرده های ۱ × ۶ و ۲ × ۶ را برش داده و طبق شکل C، قبل از نصب، آن ها را سنباده زده و رنگ کنید تا آماده شوند.

نحوه ساخت آلاچیق سیمانی

در گام بعدی طرز ساخت آلاچیق، قطعات تزیینی را تنظیم و برش دهید. این بخش های تزیینی زمان زیادی را می برد گرچه بریدن آن ها دشوار نیست. از مقیاس نقشه داده شده در شکل ها استفاده کنید. اندازه کامل الگوهای C و D را با استفاده از شکل روی تخته بسازید. فکر نکنید که باید همه آنها را در یک روز ببرید. این کار از آن دسته کارهاست که همیشه بعد از پایان روز کاری می توانید زمانی را برای انجام آن در نظر بگیرید. نرده های پایینی را از کاج ۱ × ۶ و پرچین های بالایی (G2 و G3) از کاج ۱ × ۴ برش دهید. برای برش های انتهایی و منبت کاری روی خم ها از اره مدور استفاده کنید. بعد از بریدن قطعات آنها را سنباده زده و رنگ کنید تا آماده شوند.

آموزش ساخت آلاچیق چوبی ساده

گام پنجم: ۱۶ گوشه بست ها را برش دهید

برای ساخت آلاچیق سنتی ۱۶ گوشه پایه های چوب کاج را برش دهید. توجه داشته باشید که هشت قطعه برای سمت چپ و هشت قطعه برای سمت راست وجود دارد. بندهای گوشه آلاچیق را از چوب کاج طبق ابعاد مشخص شده در شکل زیر برش دهید. بعد از بریدن شکل ها، با اره مدور یک طرف را با زاویه ۲۲ درجه و به صورت مورب برش دهید. تطابق چپ و راست هر پایه را رعایت کنید. آماده کردن و رنگ آمیزی این بخش را هم به خوبی انجام دهید. بعد از قرار دادن ریل ها، نرده های پایینی و پرچین های بالایی در جای خود با میخ ها گالوانیزه d8 همه بندهای گوشه را به پایه ها وصل کنید. از میخ های گالوانیزه d4 برای نصب نرده ها به ریل ها استفاده نمایید.

آموزش ساخت آلاچیق ارزان

گام ششم: ریل ها و سر ساز ها را به هم پیچ و وصل کنید

ریل ها و سر ساز ها را با پیچ های ۳ اینچی گالوانیزه به پایه ها وصل کنید. نرده ها را به گیره ها و ریل ها میخ کنید. از میخ های ۱ اینچی استفاده کنید. استفاده از یک میخ برق در اینجا مفید است.

آموزش ساخت آلاچیق بتنی

گام هفتم: بندهای بالایی را پیچ کنید

در این بخش از آموزش ساخت آلاچیق با چوب، پرچین های بالایی را به صفحه های بالایی پیچ کنید. این کار کمک می کند با سوار کردن سقف، ساختمان تثبیت شود. مطمئن شوید پایه ها و بند ها به خوبی به هم متصل شده اند.

ساخت آلاچیق

گام هشتم: کلاهک های خرپا را برش بزنید

با توجه به شکل زیر، خرپاها را برش داده و سازه را بصورت منحنی درآورید. خرپاهای پایین تر را برش داده و دم منحنی سازه را به انتهای پایین ترین خرپا پیچ کنید. اتصالات خرپای عمودی داخلی و خارجی ۱ × ۲ را برش دهید. توجه کنید که این خرپاهای عمودی بیرونی دارای شکاف هایی هستند که دارای بریدگی می باشند تا خرپاهای فوقانی و تحتانی به سهولت جابجا شوند. این بریدگی با ابزار مخصوص یا اره مدور در هر طرف ایجاد می شود. ابتدا یک طرف را بریده، خرپا را روی آن بچرخانید و بعد سراغ طرف دیگر بروید. در انتهای شکاف از گرد بودن تیغه، یک شیب زاویه دار بدست می آورید.

آموزش ساخت آلاچیق بتنی

گام نهم: مرکز کار را شکل دهید

مرکز را به صورت یک هشت ضلعی شکل دهید. از هر طرف حدود ۱ اینچ اندازه گیری کرده و امتداد این خط را با اره خود و با زاویه ۴۵ درجه برش دهید. هشت ضلعی تمام شده باید در یک طرف در حدود  ۱ اینچ باشد. خرپاها را قبل از انتقال به سقف روی هم سوار کنید. خرپاهایی به غیر از قطعه ۸ ضلعی مرکزی را روی یک سطح صاف بزرگ مانند کف گاراژ پخش کنید. خرپاهای بالایی و پایینی را با پیچ های ۲ اینچی به هم محکم کنید. این خرپاها به صورت موازی با فاصله ای معادل ۱۴ اینچ از هم قرار می گیرند. بعد قسمت P را به طرفین خرپاهای بالا و پایین بچسبانید تا موازی با قسمت L باشد. مابقی مونتاژها را بسازید و سپس یک جفت را به توپی مرکزی سوار کنید. برای سوار کردن مونتاژهای خرپا به صفحات بالا مراحل ۱۰ تا ۱۲ را دنبال کنید.

آموزش ساخت آلاچیق بتنی

گام دهم: دو خرپای مخالف را وصل کنید

دو خرپای مخالف را به مرکز کار وصل کنید. سپس با کمک یک همراه، مونتاژ را با دقت پیگیری کنید.

آموزش ساخت آلاچیق سیمانی

گام یازدهم: صفحات زاویه دار را میخ بزنید

صفحات زاویه دار را به خرپاها و به صفحات بالایی میخ بزنید تا خرپاها به سازه محکم شوند و مطمئن باشند.

آموزش ساخت آلاچیق ارزان

گام دوازدهم: هر دستگاه خرپا را سفت کنید

هر دستگاه خرپا را به مرکز ۸ ضلعی محکم ببندید. طرف های مخالف را یکی پس از دیگری نصب کنید تا شکل هشت ضلعی حفظ شود.

آموزش ساخت آلاچیق چوبی ساده

گام سیزدهم: اتصالات افقی خرپا را پیچ کنید

اتصالات افقی خرپا را به طرف هر یک از تیرهای عمودی بیرونی پیچ کنید.

طرز ساخت آلاچیق

گام چهاردهم: حلقه های پایینی را میخ بزنید

حلقه های پایینی (R1) را به انتهای اتصالات خرپا میخ بزنید. انتهای کار را با اره به زاویه  ۲۲ درجه دربیاورید.

آموزش ساخت آلاچیق

گام پانزدهم: روکش سقف را میخ بزنید

با میخ های d8 روکش سقف را به خرپاها متصل کنید. برای اطمینان بیشتر حتماً از پیچ استفاده کنید. برای پشتیبانی از سقف تسمه های تخته ای باریک را به هم وصل کنید تا از لرزیدن آن جلوگیری شود. حلقه های پایین تر را از چوب سدر با ابعاد  ۱ × ۱۰ برش بزنید.  روکش سقف را به اندازه  ۵ اینچ ببرید تا آنها بتوانند در قسمت منحنی پایین خم شوند. مسیر اول را با زاویه  ۲۲ درجه برش بزنید و این زاویه را برای مسیرهای بعدی به آرامی تغییر دهید تا در انتها به ۱۶ درجه برسد.

ساخت آلاچیق

گام شانزدهم: کلاهک را بپوشانید

قبل از پوشاندن قسمت های پایین تر سقف، کلاهک را بپوشانید. در غیر این صورت هنگام بالا و پایین رفتن از سقف به پوشش آن آسیب وارد می شود. برای لبه های بام نیازی نیست روکش و رویه مخصوص بخرید زیرا رویه های بالایی کاملا لبه ها را می پوشانند. در عوض از رنگی مشابه روکش آسفالت استفاده کنید. می توانید آنها را برش دهید تا نسبت به عرض، ساختار متناسبی داشته باشند. در قسمت کلاهک که حالت منحنی دارد، باید یک سوم بالای هر رویه را بردارید تا صاف باشد. درپوش روی درزها باید باریک تر و کوتاه تر شود تا منحنی مقعر به دست آید.

نحوه ساخت آلاچیق سیمانی

نکته دیگری که باید برای بخش پایین آن به خاطر بسپارید این است که درپوش باید از عرض کامل باشد، اما طول چهار ردیف پایین، باید برای ایجاد منحنی چندین اینچ کاهش یابد. پس از اینکه بخش های پایین تر سقف را پوشش دادید به طرف مقابل بروید. هر بخش را اندازه گیری کنید تا کامل ثایت شود.

آموزش ساخت آلاچیق ارزان

گام هفدهم: نقاشی آلاچیق

پس از اتمام کار آلاچیق تان را رنگ کنید. بهتر است قسمت های تزیینی و کار شده چوب را رنگ کنید و سپس با استفاده از برس و یک بتونه روغنی سایر قسمت ها را بتونه کاری کنید. مواظب باشید در شروع ار مقدار کمی روغن استفاده کنید. روز بعد رنگ آمیزی را انجام دهید.

آموزش ساخت آلاچیق سیمانی

آموزش روش های ساخت تخت سنتی چوبی را در آی آر میکس مطالعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس  آموزش ساخت آلاچیق سنتی را به شما توضیح دادیم، شما چه روشی برای ساخت آلاچیق ساده می شناسید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی