چگونه صدای اگزوز پراید یا 206 را عوض کنیم؟

چگونه صدای اگزوز پراید یا ۲۰۶ را عوض کنیم؟

۱
چگونه صدای اگزوز پراید یا ۲۰۶ را عوض کنیم؟
نمره 4.4 از 5 رای

صدای وسایل نقلیه در درجه اول از موتور و سیستم اگزوز نصب شده تأثیر می گیرد. موتورهای با حجم بیشتر، اگزوز بیشتری تولید می کنند که به طور معمول صدا را عمیق تر کرده و باعث افزایش حجم آن می شود. سیستم های اگزوز نصب شده می توانند صدای خروجی را تعدیل یا تقویت، خشن یا آرام کنند. در این مطلب آی آر میکس به آموزش تغییر صدای اگزوز انواع ماشین ها پرداخته ایم.

تغییر صدای اگزوز ماشین

?How to Change the Exhaust Sound

قبلا در آی آر میکس به انواع روش های صداگیری اتاق ماشین ها پرداخته بودیم. این بار می خواهیم درباره اگزوز صحبت کنیم. با تغییر موتور، نوع اگزوز و اجزای خاصی می توان صدای خروجی از اگزوز را تغییر داد. در این مطلب قصد داریم شما را با تغییر صدای اگزوز پراید با بوشن یا دیگر روش ها آشنا سازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

نحوه تغییر صدای اگزوز

گام اول برای تغییر صدای اگزوز، نصب صدا خفه کن است. صدا خفه کن ها تقریبا همه گازهای اگزوز را از طریق یک انسداد خیلی کوچک به طور مستقیم حمل کرده یا بیشتر صدای شنیده شده را تعدیل می کنند. آنها اجازه می دهند گازهای اگزوز داخل محفظه ها تعدیل شده و صدای آرام تر یا پایین تری تولید شود.

از آنجا که هر سیلندر به طور جداگانه آتش می گیرد، صداهای حاصل از هر سیلندر می تواند توسط سیلندر دیگر تعدیل شده یا از بین برود. اگزوزهای طولانی تر و بزرگ تر، معمولاً صدایی را که سیستم تولید می کند ملایم تر و عمیق تر خواهد کرد. صدا خفه کن هایی که گازهای خروجی را از طریق محفظه های میرایی صدا مجبور به عبور می کنند و یا گازها را محدود می کنند، صدای تولید شده را کاهش می دهند (محدودیت، امواج صوتی را مجبور به پرش در برابر یکدیگر و کاهش خروجی شنیداری می کند). صدا خفه کن ها با لنت هایی که مخصوص جذب امواج صدا هستند هم باعث کاهش صدای خروجی می شوند.

تغییر صدای اگزوز ماشین

نصب رزوناتور برای تغییر صدای اگزوز پراید

در گام بعدی می توانید به نصب یک رزوناتور یا تشدید کننده بپردازید. وقتی تشدید کننده نصب شود، به امواج صدا اجازه می دهد که صدای بیشتری در محفظه آن اکو شود و این می تواند علت تغییر صدای اگزوز باشد. در این حالت امواج صدا دیگر توان پرش در محفظه تشدید کننده را ندارند و سایر امواج صوتی موجود در آن را لغو می کنند که اثر سست کننده روی اگزوز خواهد داشت. اگر جای مبدل کاتالیزوری از تشدید کننده استفاده شود، ممکن است صدا افزایش یابد، زیرا این مبدل ها سبب تضعیف صدای اگزوز می شوند. قبل از حذف مبدل کاتالیزوری ، قانونی بودن آن را بررسی کنید.

بوشن اگزوز

نصب سیستم اگزوز مستقیم سرتاسری

نصب یک سیستم اگزوز مستقیم سرتاسری راهی دیگر برای تغییر صدای اگزوز پیکان است. محفظه های اگزوز و لوله هایی که گازها را از موتور (یا مبدل کاتالیزوری) به سمت اگزوز بدون مانع و به طور مستقیم عبور می دهند، از طراحی خاصی برخوردارند. این طراحی مستقیما موانع را در برابر امواج صدا کم کرده و در نتیجه صدای موتور از اگزوز به شکل بلندتری شنیده می شود. البته این مورد به صورت مستقیم به سرعت دور در دقیقه موتور هم بستگی دارد.

بوشن اگزوز

نصب سر اگزوزی صدا دار

نصب نوک های مخصوص پس از خرید را فراموش نکنید. نوک های دو جداره، شفاف و شعله ور عموماً صدای تولید شده توسط اگزوز را تقویت می کنند و برای تغییر صدای اگزوز مناسب هستد. اگر نوک اگزوز از لوله آن بزگتر باشد ممکن است صدا را تقویت کند. نوک اگزوز تشدید کننده از فایبرگلاس بوده و یا از مواد تضعیف کننده صدا پوشیده شده و به طور خاص برای کاهش صدای خروجی از سیستم اگزوز طراحی شده است.

علت تغییر صدای اگزوز

تغییر صدای اگزوز با نصب لوله متقابل

اگر سیستم اگزوز دوگانه دارید و این اگزوزها گازها را باهم مخلوط نمی کنند، می توانید با نصب لوله متقابل، به طور قابل ملاحظه ای صدا را تغییر دهید. این لوله، گازهای دو سیستم اگزوز را با هم مخلوط می کند. طرح های متقاطع، لوله X، لوله های h و لوله y از انواع این لوله ها هستند و از طرح صدا خفه کن های دوتایی برای تعادل گاز خروجی از اگزوز استفاده می شود.

صدای اگزوز پراید با بوشن
صدا خفه کن و اگزوز را با یک بسته اکوستیک بپوشانید (یا با ماده ای با خاصیت تضعیف صدا و با دمای بالا اسپری کنید). بسته اکوستیک و اسپری های ضعیف کننده صدا که برای استفاده در سیستم اگزوز طراحی شده اند، می توانند لرزش های منتقل شده را کاهش داده و صدای کلی سیستم اگزوز را تغییر دهند.

به خاطر داشته باشید که حذف مبدل کاتالیزوری، میزان انتشار گازهای گلخانه ای وسیله نقلیه را تغییر می دهد. قبل از حذف این مبدل ها از قوانین و الزامات وسیله نقلیه خود از طریق منابع مربوطه اطلاعات لازم را کسب کنید.

شما می توانید مطلب بررسی علت صدای سوت ماشین را نیز در آی آر میکس مطالعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس تغییر صدای اگزوز ماشین را به شما آموزش دادیم. اگر در این زمینه، نظر یا پیشنهادی دارید می توانید در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. ایران گپ گفت:
    0

    مطلب جالبی بود خیلی دوس داشتم ممنونم

تبلیغات متنی