How to discontinue Fluoxetine

معرفی بهترین جایگزین های قرص فلوکستین در طب سنتی

۰
معرفی بهترین جایگزین های قرص فلوکستین در طب سنتی
نمره 3.1 از 8 رای

در علم پزشکی، افسردگی در حوزه سلامت روانی قرار می گیرد. اغلب بیماران در سال های اولیه بزرگسالی با آن رو به رو شده و در این میان، زنان بیشتر از مردان با آن درگیر می شوند. یکی از داروهایی که به کرات برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد، داروی فلوکستین است که استفاده طولای مدت از آن ممکن است باعث روز عوارضی شود. در این مطلب با معرفی جایگزین هایی برای این دارو، به این می پردازیم که فلوکستین را چگونه قطع کنیم.

چگونه مصرف قرص ضد افسردگی فلوکستین را قطع کنیم؟

? How to discontinue

از آنجایی که افسردگی فرایند کارکرد مغز شما را تحت تاثیر قرار داده و دچار اختلال می کند، داروهایی برای درمان آن مفید هستند که تاثیر مستقیم بر مغز داشته باشند. داروهای ضدافسردگی متداول مثل فلوکستین می توانند موجب کاهش و کنترل علائم این بیماری در شما شوند.  اما موارد بسیار دیگری هم به عنوان داروی گیاهی جایگزین فلوکستین وجود دارند ما در این مطلب آی ار میکس به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

فلوکستین (Fluoxetine) را چگونه قطع کنیم؟

داروهایی که به منظور درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گیرند، همگی با ایجاد تعادل در برخی مواد شیمیایی موجود در انتقال دهنده های عصبی (neurotransmitters) در مغز، این عارضه را کنترل می کنند. این داروها با روش های گوناگون به بهبود علائم افسردگی در بیماران منجر می شوند. بسیاری از داروهای رایج در این زمینه در دسته های دارویی زیر قرار می گیرند:

  • بازدارنده های سروتونین (SSRIs)
  • مهارکننده های بازگشت مجدد سروتونین و نوراپی نفرین (SNRIs)
  • ضدافسردگی های سه حلقه ای (TCAs)
  • ضد افسردگی تتراسایکلیک
  • بازدارنده دوپامین
  • گیرنده آنتاگونیست Ht1A
  • گیرنده آنتاگونیست Ht2A
  • گیرنده آنتاگونیست Ht3A
  • مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)
  • آنتاگونیست نورآدرنرژیک

برخی درمان های طبیعی مانند مخمر سنت جان و داروهای ضدافسردگی دیگر وجود دارند که چندان متداول نبوده و در این دسته بندی ها جای نمی گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد طرز کار و عوارض جانبی احتمالی این داروها در ادامه با ما همراه باشید.

فلوکستین را چگونه قطع کنیم

SSRIs داروی گیاهی جایگزین فلوکستین

رایج ترین داروهای ضدافسردگی در این دسته قرار دارند. عدم تعادل سروتونین ممکن است نقش موثری در افسردگی داشته باشد. این داروها با کاهش بازگشت سروتونین از مغز به مبارزه با علائم افسردگی پرداخته و موجب ماندگاری بیشتر سروتونین و عملکرد مثبت آن در مغز می شوند. داروهای این دسته شامل موارد زیر هستند:

  • سرترالین
  • فلوکستین
  • سیتالوپرام
  • اسکیتالوپرام
  • پاروکستین
  • فلووکسامین

عوارض جانبی این داروها عبارتند از: حالت تهوع، بی خوابی، مشکل اعصاب، لرزش بدن و مشکلات جنسی.

SNRIs جایگزین قرص فلوکستین در طب سنتی

داروهای موجود در این دسته از طریق بهبود سطح سروتونین و نوراپی نفرین در مغز موجب کاهش علائم افسردگی می شوند. این داروها شامل موارد زیر هستند:

  • دس ونلافاکسین
  • دولوکستین
  • لوومیلناسیپران
  • ونلافاکسین

دولوکستین علاوه بر درمان افسردگی ممکن است موجب تسکین درد هم شود که این نکته بسیار مهمی در روند بهبودی بیمار به شمار می رود. زیرا درد شدید، باعث افسردگی یا بدتر شدن آن می شود. در برخی موارد، افراد مبتلا به افسردگی درد و رنج فراوانی را متحمل شده و دارویی مانند دولوکستین که در مهار افسردگی و درد موثر بوده، برای این بیماران بسیار ضروری و مفید به نظر می رسد. حالت تهوع، خواب آلودگی، خستگی، یبوست و خشکی دهان عوارض جانبی داروهای این دسته به شمار می روند.

TCAs داروی گیاهی جایگزین فلوکستین

معمولا زمانی که داروهای دسته اول (SSRIs) موثر واقع نمی شوند، داروهای این دسته (TCAs) تجویز می شوند، که جایگزین گیاهی فلوکستین هستند. نکته ای که درمورد این دسته از داروها وجود دارد عدم درک کامل از نحوه عملکرد آن ها است. داروهای این دسته شامل موارد زیر می شود:

  • آمیتریپتیلین
  • آموکساپین
  • کلومیپرامین
  • دسیپرامین
  • دوکسپین
  • ایمی پرامین
  • نورتریپتیلین
  • پروتریپتیلین
  • تریمیپرامین

یبوست، خشکی دهان و خستگی از عوارض جانبی رایج و کاهش فشار خون، ضربان قلب نامنظم و تشنج از عوارض جانبی جدی این دسته از داروها هستند.

ضد افسردگی تتراسایکلیک

ماپروتیلین که در این دسته قرار دارد، با ایجاد تعادل در انتقال دهنده های عصبی به منظور درمان افسردگی و اضطراب تجویز می شود. عوارض جانبی متداول این دسته از داروها عبارتند از: خواب آلودگی، ضعف، سرگیجه، سردرد، تاری بینایی و خشکی دهان.

مصرف داروی ماپروتیلین، در افراد مبتلا به آسم، الکلیسم حاد، اختلالات دفع ادرار، اختلالات دو قطبی، بیماران قلبی عروقی، پرکاری تیروئید، سابقه انفارکتوس میوکارد، اختلالات خون و کبد؛ هچنین بیماران اسکیزوفرنی و افرادی که سابقه افزایش فشار چشم دارند، باید حتماً با مشورت پزشک و با احتیاط فراوان باشد.

داروی بازدارنده دوپامین

یکی دیگر از انتخاب های جهت کنار گذاشتن قرص فلوکستین، بوپروپیون است که یکی از داروهای رایج این دسته می باشد. برای درمان افسردگی، اختلال عاطفی فصلی و همچنین ترک سیگار به کار می رود. عوارض جانبی رایج این دارو شامل حالت تهوع، استفراغ، یبوست، سرگیجه و تاری شدن چشم است.

گیرنده آنتاگونیست Ht1A

ویلازودون که به عنوان معروفترین داروی این دسته شناخته شده است، با متعادل کردن سطح سروتونین و سایر انتقال دهنده های عصبی موجب درمان افسردگی می شود. این دارو که به ندرت گزینه اول برای درمان است، اغلب در صورتی که سایر داروها موثر واقع نشوند و یا عوارض جانبی آزاردهنده ای داشته باشند، تجویز می شود. حالت تهوع، استفراغ و بی خوابی عوارض جانبی این دارو هستند.

گیرنده آنتاگونیست Ht2A

نفازودون و ترازودون دو داروی این دسته برای درمان افسردگی است. این دو دارو به نسبت سایر داروها قدیمی تر هستند و با تغییر و اصلاح مواد شیمیایی موجود در مغز موجب بهبود و درمان می شوند. خواب آلودگی، سرگیجه و خشکی دهان از عوارض جانبی این دسته از داروها هستند.

گیرنده آنتاگونیست Ht3A

ورتیوکستین با تحت تاثیر قرار دادن فعالیت مواد شیمیایی مغز به درمان افسردگی کمک می کنند. ایجاد مشکلات جنسی و حالت تهوع از عوارض جانبی این دارو به شمار می روند.

جایگزین قرص فلوکستین

مهارکننده های مونوآمین اکسیداز

این دسته شامل داروهای قدیمی در زمینه درمان افسردگی است که جایگزین طبیعی فلوکستین به شمار می روند و با متوقف کردن تجزیه نوراپی نفرین، دوپامین و سروتونین عمل می کنند. مصرف داروهای این دسته برای اغلب بیماران بسیار دشوار است. این داروها قابلیت ترکیب با مواد محرک و سایر داروهای ضدافسردگی را ندارند. داروهای این دسته شامل ایزوکاربوکسید، فنلزین، سلژیلین و ترانیل سیپرومین بوده و عوارض جانبی آن ها حالت تهوع، سرگیجه، بی خوابی و بی قراری است.

آنتاگونیست نورآدرنرژیک، جایگزین قرص فلوکستین

میرتازاپین دارویی است که در این دسته برای کنترل و بهبود افسردگی با ایجاد مواد شیمیایی خاص در مغز مورد استفاده قرار می گیرد. از عوارض جانبی این دارو می توان به خواب آلودگی، سرگیجه و بی قراری اشاره کرد.

سایر داروهای جایگزین قرص فلوکستین در طب سنتی

سایر داروهای ضدافسردگی در این دسته بندی ها جای نمی گیرند و پزشک معالج می تواند متناسب با شرایط از آن ها برای بهبودی بیمار استفاده کند. در این میان، داروهای گیاهی جایگاه خاصی دارند. برای مثال، سنت جان گیاهی است که در برخی موارد برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار گرفته و جایگزین گیاهی فلوکستین به شمار می رود. بر اساس تحقیقات انجام شده، مخمر سنت جان می تواند اثرات خفیف مثبتی نسبت به برخی تسکین دهنده ها داشته باشد. این گیاه با بسیاری از داروهای ضد عفونی کننده، ضد بارداری، ضد افسردگی و همچنین داروی وارفارین ناسازگار بوده و مصرف بسیاری از آن ها همراه با مخمر سنت جان بی تاثیر است.

مکمل اس آدنوزیل متیونین یکی دیگر از گزینه های طبیعی موجود است که برای کاهش و درمان علائم افسردگی استفاده می شود. این مکمل برای درمان درد مفاصل موثر بوده اما اطمینان دقیقی از درمان افسردگی به وسیله آن در دست نیست و ممکن است با سایر داروهای تجویزی ناسازگار باشد.

مشورت با پزشک جهت کنار گذاشتن فلوکستین خارجی

در مباحث پزشکی مربوط به افسردگی ممکن است آنچه برای بهبود یک فرد مثمرثمر واقع شود برای درمان شخص دیگر بی تاثیر بوده و یافتن داروی مناسب هر شخص می تواند امری زمان بر باشد. از آن جایی که طبق تحقیقات انجام شده، تاثیر داروها در معالجه افسردگی طی ۶ هفته خود را نشان می دهد، با مشورت پزشک خود در صورت عدم بهبود در مدت زمان تعیین شده می توانید از داروی دیگری برای درمان استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس درباره داروهای افسردگی که می توانندجایگزینقرص فلوکستین شوند، صحبت کردیم. اگر در این خصوص نظر یا پیشنهادی دارید، آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی