بهترین روش های خانگی برای درمان یبوست بارداری

۰
بهترین روش های خانگی برای درمان یبوست بارداری
امتیاز دهی به نوشته

یبوست که آن را با نام خشکی مزاج هم می شناسیم یکی از عوارض دستگاه گوارش است که کار دفع را سخت می کند. یبوست حاد حتی ممکن است موجب بسته شدن روده شود. از اینرو باید به آن به خصوص در دوران حساسی چون بارداری، توجه ویژه ای کرد. در این مطلب آی آر میکس می خواهیم به راه های درمان یبوست بارداری بپردازیم.

برای یبوست بارداری چی بخوریم؟

?How To Cure Constipation in Pregnancy

پیش از این در آی آر میکس به علل وجود گوشت اضافه مقعدی پرداخته بودیم. در راستای مطالب مربوط به سلامتی، این بار می خواهیم شما را با شیوه های رفع یبوست بارداری آشنا کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

چه عواملی سبب یبوست بارداری می شوند؟

هورمون حاملگی پروژسترون آرامش بخش بوده و حرکت غذا در روده ها را کند می کند. یبوست در بارداری شایع است. از هر ۱۰ زن، ۴ نفرشان در برخی مواقع دچار یبوست می شوند. احتمال اینکه شما هم از یبوست رنج ببرید زیاد است اگر:

  • به طور کلی مستعد ابتلا به یبوست هستید، بخصوص اگر مایعات کافی ننوشید.
  • باردار بوده و بیش از اندازه غذا بخورید.
  • سندروم روده تحریک پذیر (IBS) داشته باشید.

اگر از مکمل آهن برای کم خونی استفاده می کنید، ممکن است یبوست‌تان بدتر شود که از عوارض جانبی قرص است. اگر خیلی اهل ورزش نیستید، سیستم کلی بدن تان کند و تنبل می شود. در این صورت با پیشرفت حاملگی و بزرگتر شدن جنین، فشار وارده بر لگن زیاد شده و احتمال یبوست افزایش می یابد. اگر یبوست شدید داشته و مجبور به زور زدن هستید خطر ابتلا به بواسیر (هموروئید) هم افزایش می یابد. تداوم یبوست یا تاخیر در درمان یبوست، باعث بدتر شدن بواسیر می شود. بنابراین هر چه زودتر باید یبوست را برطرف کنید تا بهتر شوید.

با یبوست بارداری چه کنیم؟

برای درمان یبوست دوران بارداری با روش خانگی رژیم غذایی پر فیبر حاوی مقدار زیادی غلات سبوس دار، نان سبوس دار، میوه و سبزی مصرف کنید. این مواد به هضم بهتر غذا کمک می کند. همچنین باید حداقل ۵/۱ لیتر در روز آب بنوشید. جهت جلوگیری از یبوست تنها به مصرف سبوس اعتماد نکنید، مگر اینکه مایعات بیشتری هم بنوشید. اگر آب کافی میل نشود، سبوس در مدفوع ایجاد توده خواهد کرد و این باعث حرکت سخت تر و کندتر از طریق روده خواهد شد.

مصرف زیاد سبوس همچنین سبب ایجاد اختلال در توانایی جذب مواد مغذی از غذاها می شود. فعالیت و ورزش سبب جلوگیری از یبوست می شود. پیاده روی، شنا، ورزش های آبی، دوچرخه سواری آرام یا کلاس های ورزش در دوران بارداری می توانند به شما کمک کنند. تمرین موقعیت های یوگا سبب کاهش یبوست می شود و در این میان، تمرین های پیلاتس به طور خاص کمک کننده است.

برای یبوست بارداری چی بخوریم؟

این تمرین ها باعث حرکت عضلات شکم شده و به راحت شدن حرکت روده ها کمک می کنند. مصرف نوشیدنی هایی مانند چای، قهوه یا کولا را قطع کنید. اینها مواردی هستند که آب بدن تان را کم کرده، ادرار آورند و سبب بدتر شدن یبوست می شود.

برای یبوست بارداری چه کنیم؟

روزتان را با یک فنجان آب گرم به همراه یک قطعه لیمو آغاز کنید. هر وعده غذایی را با خوردن سالاد، سبزیجات خام و میوه شروع کنید و هر روز این موارد را استفاده کنید:

  • میوه های تازه مانند پرتقال، گریپ فروت، نارنگی و انگور
  • میوه خشک شده، مخصوصاً آلوها
  • سبزیجاتی مانند کرفس، شاهی، کلم و اسفناج
  • غلات سبوس دار و نان سبوس دار
  • لوبیا و عدس

دانه های درخت چنار نیز ممکن است برای از بین بردن یبوست مؤثر باشد، مخصوصا اگر دچار سندروم روده تحریک پذیر (IBS) هستید. داروی گیاهی پسیلیوم که از دانه گیاه اسفرزه تهیه می شود، حاوی موسیلاژ است که سبب فشرده سازی مدفوع می گردد. قبل از مصف این دارو، باید با پزشک مشورت کنید، مخصوصا اگر داروی دیگری هم مصرف می کنید. زیرا پسیلیوم با برخی داروها تداخل دارد.

رفع یبوست بارداری

دانه های بذر کتان (دانه کتان) سرشار از فیبر و اسیدهای چرب ضروری هستند و جایگزین دیگری برای پسیلیوم به شمار می آیند. می توانید چند دانه را روی غلات صبحانه، سالاد و ماست ریخته و میل کنید. به ازای هر قاشق از این دانه ها حداقل یک لیوان بزرگ آب بنوشید. مصرف خیلی زیاد دانه کتان ممکن است سبب اسهال شده و بندرت هم واکنش آلرژیک ایجاد می کند.

شربت برای یبوست بارداری

مکمل آهن که برای کم خونی مصرف می شود ممکن است سبب یبوست شود. از پزشک یا مامای خود بخواهید که مارک دیگری از قرص آهن را که ایجاد یبوست نمی کند برایتان تجویز کند. مکمل های آهن مایع ممکن است در این زمینه مناسب باشند. اگر به کم خونی مبتلا هستید در وعده های غذایی از گوشت قرمز، حبوبات، سبزیجات سبز تیره و مکمل های تجویز شده را مصرف کنید. مصرف پروبیوتیک ها هم ممکن است در دوران بارداری به رفع یبوست کمک کند. بهتر است با ماما یا پزشک خود صحبت کنید که کدام مکمل ها را امتحان کنید. اگر یبوست به یک مشکل جدی تبدیل شد، پزشک یا ماما می تواند مصرف یک مسهل بی خطر را به شما پیشنهاد کنند.

داروی گیاهی برای درمان یبوست بارداری

آرامش کف لگن

زمانی که نیاز به توالت رفتن دارید، به خودتان کمی وقت بدهید. روی توالت نشسته، نفش عمیق بکشید، سپس بازدم بکشید تا عضلات کف لگن تان شل شود، اما زور نزنید. در همان حال که نشسته اید، با رفتن روی پنجه پا زانوهای تان را بالاتر از باسن خود بیاورید یا از یک چهارپایه برای بلند کردن پاها استفاده کنید. این کار شما را به وضعیت چمباتمه ای می رساند که این موقعیت ایده آل برای دفع مدفوع است.

درمان یبوست بارداری

تعدادی روش درمانی وجود دارد که می توانید آنها را امتحان کنید، اگرچه شواهد مختصری درباره اثر بخشی آنها وجود دارد. اگر تمایل به امتحان هر کدام از این روش ها دارید، پزشکی که دارای بیمه بوده و تجربه درمان زنان باردار را داشته باشد را انتخاب کنید. باید به این نکته اشاره کنیم که هیچ روشی تحت عنوان بهترین درمان یبوست بارداری وجود ندارد و تنها باید به صورت تجربی، درمان مناسب برای خود را پیدا کنید.

رفع یبوست بارداری با طب سوزنی

این روش درمانی بر اساس تحریک نقاطی از بدن که باعث بهبود سلامتی می شود، کار می کند. برای درمان، نقطه ای در وسط شکم شما، حدود سه عرض انگشت زیر ناف شما (نقطه CV6) که منطقه ای مربوط به هضم غذاست، تحریک می شود. به آرامی آن را به طور متناوب، حدود ۲۰ بار تا ۳۰ بار فشار دهید و روزانه چندین بار این عمل را تکرار کنید. اگر یبوست شما ادامه دار شد، می توانید از یک پزشک که در طب سوزنی مهارت دارد کمک بگیرید. شواهدی وجود دارد که طب سوزنی علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را تسکین می دهد. یبوست از علائم این سندروم است، گرچه نمی توان با اطمینان گفت که طب سوزنی در بارداری می تواند یبوست را کاهش دهد.

برای یبوست بارداری چی بخوریم؟

رایحه درمانی یا آروماتراپی

سه قطره روغن مانند روغن پرتقال شیرین، لیمو، لیموترش، گریپ فروت یا ترنج را با ۵ میلی لیتر روغن حامل (ترجیحاً انگور) به آب وان حمام خود اضافه کنید. مدتی در آب گرم استراحت کنید و شکم خود را در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید. شکم خود را خیلی محکم فشار ندهید، به خصوص اگر در سه ماهه اول بارداری هستید.

با یبوست بارداری چه کنیم

داروهای گیاهی، بهترین درمان یبوست بارداری

می توانید از چای صدف یا گل ختمی استفاده کنید که از برگ این گیاهان بدست می آید. این برگ ها را در آب جوش خیس کرده و هر روز میل کنید تا یبوست را تسکین دهد. سنا نیز یک داروی گیاهی برای درمان یبوست بارداری است که مصرف آن در دوزهای کوچک و برای دوره های کوتاه در دوران بارداری تحت نظارت پزشک یا ماما بی خطر است.  با این حال نباید سنا را در سه ماهه سوم بارداری مصرف کرد زیرا سبب تحریک رحم و انقباضات شدید آن می شود.

درمان یبوست بارداری به کمک هومیوپاتی

هیچ مدرک محکمی مبنی بر اثربخشی هومیوپاتی برای رفع یبوست بارداری وجود ندارد. با این وجود، اگر می خواهید آن را امتحان کنید، اطمینان حاصل کنید که یک هومیوپات واجد شرایط و حرفه ای را انتخاب کرده اید.

داروی گیاهی برای درمان یبوست بارداری

مالش استخوان و مفاصل برای درمان یبوست

این روش ممکن است هرگونه سوء عملکرد در اسکلت شما را اصلاح کند. از نظر تئوری، یک آسیب قبلی می تواند فشار روانی و تنش بر روی قسمتهای نرم بدن از جمله معده و روده شما ایجاد کند. این روش برای رفع مشکلاتی مانند کمر درد و احتمالا درد شانه و گردن کمک کننده باشد.

از بین بردن یبوست بارداری با رفلکسولوژی

رفلکسولوژی بر اساس تطبیق پاها با نقشه بدن کار می کند. می توانید یک روش رفلکسولوژی ساده را در خانه برای درمان یبوست بارداری امتحان کنید. از همسر یا دوست خود بخواهید قوس کف پای تان را ماساژ بدهد. رفلکسولوژیست ها می گویند که قوس ها به دستگاه گوارش مربوط هستند.

بهترین درمان یبوست بارداری

این ماساژ باید به صورت دایره ای و در جهت عقربه های ساعت که مطابق با حرکت روده است، انجام شود. این حرکت ۵ دقیقه بر روی هر پا باید صورت بگیرد. اگر دوست دارید خود را ماساژ دهید، می توانید از نواحی رفلکسولوژی روی دستان خود استفاده کنید. نواحی عمیق هر دو کف دست را در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید یا در حالی که نشسته اید دو بطری زیر قوس کف پاها گذاشته و به آرامی آنها را به جلو و عقب حرکت دهید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب آی آر میکس درباره روش های از بین بردن یبوست بارداری با هم صحبت کردیم و روش های ساده درمانی آن را به شما نشان دادیم. اگر در این زمینه نظر یا پیشنهادی دارید، آن را از بخش دیدگاه ها برای ما و کاربران به اشتراک بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی