درمان و علت تلخی دهان در طول روز چیست؟

درمان و علت تلخی دهان در طول روز چیست؟

۰
درمان و علت تلخی دهان در طول روز چیست؟
نمره 5 از 2 رای

وجود یک طعم تلخ یا بد در دهان می تواند ناشی از مصرف غذای تند یا ترش باشد ولی اگر این تلخی ادامه دار بوده یا بر خلاف انتظار رخ دهد، نگران کننده است. طعم یک حس پیچیده است که از فاکتورهای زیادی تأثیر می گیرد مانند بهداشت ضعیف دندان، خشکی دهان یا بارداری. درمان تلخی مداوم نیازمند درمان مشکلات اساسی است اما می توان با برخی روش های خانگی تا حدودی آن را کنترل و درمان کرد. در این مقاله آی آر میکس علت تلخی دهان در طول روز به همراه علائم و درمان ها مورد مطالعه قرار گرفته است.

درمان تلخی دهان در بارداری با روش های جدید

?Why do I Have a Bitter Taste in My Mouth

پیش از این در آی آر میکس به روش های درمان قطعی بوی بد دهان پرداخته بودیم. این بار در این مطلب قصد داریم شما را با علل وجود طعم تلخ در دهان و در ادامه، درمان تلخی دهان در صبح آشنا کنیم. اصطلاح پزشکی طعم تغییر یافته دهان دیسژزیا (dysgeusia) است. این طعم ناخوشایند تا زمانی که دلایل به وجود آورنده آن درمان نشود، ادامه می یابد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

علائم و نشانه های تلخی دهان

یکی از علت تلخی دهان در طول روز دیسژزیا است، مبتلایان به دیسژزیا ممکن است، طعمی مداوم را تجربه کنند که غالباً با یکی از موارد زیر توصیف می شود:

  • تلخی
  • فلزی
  • ترش یا فاسد
  • شور

این طعم تلخی، طعم غذا یا نوشیدنی را هم تحت تأثیر قرار داده و فرد حتی بعد از مسواک زدن هم آن را احساس می کند.  افراد مختلف بسته به علت، ممکن است علائم دیگری را هم تجربه کنند.

درمان تلخی دهان دکتر خیراندیش

علت تلخی دهان در طول روز چیست؟

بسیاری از دلایل طعم تلخی جدی نیستند اما می توانند تحریک کننده باشند و با رژیم غذایی افراد و لذت های روزمره تداخل پیدا کنند. شرایط زیر می تواند باعث ایجاد طعم تلخ در دهان شود:

خشکی دهان

خشکی دهان که با نام اگزروستومیا (xerostomia) شناخته شده، زمانی رخ می دهد که دهان به میزان کافی بزاق تولید نمی کند. از آنجا که بزاق به کاهش باکتری های دهان کمک می کند، بزاق کمتر به معنی وجود باکتری های بیشتر است. افراد با اگزروستومیا در دهان خشکی و چسبندگی احساس کرده که ناشی از عواملی مانند عوارض دارو، اختلالات پیش از مصرف یا مصرف دخانیات می باشد. تنفس از طریق دهان هم در افراد ایجاد خشکی دهان می کند. این افراد برای تشخیص مناسب باید با پزشک مشورت کنند.

بهداشت دندان

بهداشت ضعیف دندان علاوه بر اینکه باعث ایجاد سوراخ، عفونت و التهاب لثه شده، موجب خشکی دهان هم می شود. با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می توان از بیشتر مشکلات دندان پیشگیری کرد. استفاده از دهان شویه های ضد باکتری بین فواصل مسواک زدن می تواند باکتری های ناخوشایند را به حداقل برساند.

بارداری، علت تلخ شدن دهان در طب سنتی

طعم تلخ یا فلزی در دهان یک شکایت شایع در سه ماهه اول بارداری است. نوسان هورمون ها در طول بارداری می تواند میل شدیدی به یک غذا ایجاد کرده و یا نسبت به بو یا غذاهای خاصی حس انزجار ایجاد کند. این طعم آزاردهنده غالبا پس از بارداری و زایمان از بین می رود.

سندرم سوزش دهان

بسیاری از افراد سوزش دهان ناشی از این سندرم را به خوردن غذای تند تشبیه می کنند. در کنار این، برخی افراد طعم تلخی یا ترشی را هم در دهان خود احساس می کنند. علائم این سندرم گاها ظاهر می شود اما ممکن است برای مدت طولانی دوام داشته باشد. برای برخی افراد دچار این سندرم خوردن و آشامیدن سخت بوده در حالی که برای عده ای سبب تسکین علائم می شود.

تلخی دهان به علت یائسگی

زنانی که یائسگی را پشت سر می گذارند، ممکن است طعم تلخی را هم در دهان خود تجربه کنند که ناشی از سطح پایین استروژن در بدن بوده و  سبب ایجاد سندرم سوزش دهان یا خشکی دهان می شود.

GERD یا رفلاکس اسید

یکی از دلایل طعم تلخی ناخواسته در دهان ریفلاکس اسید است که به علت مشکلات دستگاه گوارش به وجود می آید. این شرایط زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه یا اسفنکتر، در قسمت بالای معده ضعیف شده و اجازه می دهد اسید یا صفرا در لوله غذایی بالا رود. GERD تمایل به تحریک لوله غذایی داشته و باعث سوزش در قفسه سینه یا شکم و ایجاد طعم تلخی در دهان می شود.

علت تلخ شدن دهان در طب سنتی

برفک دهان از دلایل طعم تلخی

برفک همان عفونت مخمری در دهان است که سبب ایجاد لکه های سفید در زبان، دهان یا گلو شده و در نتیجه ایجاد طعم تلخی در دهان می کند. این طعم ناخوشایند تا رفع عفونت در دهان باقی می ماند.

سندروم دانه کاج

خوردن دانه کاج در بسیاری از افراد ایجاد طعم تلخی می کند. این مسئله معمولا ۱ تا ۳ روز پس از خوردن دانه کاج رخ می دهد. این سندرم علامت دیگری ندارد و معمولا پس از چند هفته از بین می رود.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب بالا در افراد سبب واکنش بدن و تغییر مزاج افراد می شود. اضطراب همچنین باعث خشکی و در نتیجه تلخی دهان می شود.

آسیب عصبی

مانند سایر حواس ما، جوانه های چشایی مستقیماً به اعصاب مغز متصل می شوند که آسیب آن سبب تغییر مزه در دهان می شود. این آسیب عصبی می تواند در نتیجه آسیب سر یا شرایط زیر ایجاد شود:

  • صرع
  • ام اس
  • تومور مغزی
  • فلج بل
  • جنون

مصرف داروها و مکمل های خوراکی

در برخی افراد، داروهای خاص، مکمل ها یا داروهای درمانی ممکن است باعث ایجاد طعم تلخ در دهان شوند. این ممکن است به دلیل طعم تلخ داروها یا دفع مواد شیمیایی آنها در بزاق باشد. افراد با مشورت کردن با پزشک می توانند این داروها را بشناسند. برخی از این داروها شامل موارد زیر هستند:

  • آنتی بیوتیک های خاص
  • برخی از داروهای قلبی
  • ویتامین هایی که حاوی مواد معدنی یا فلزات هستند، مانند مس، آهن یا روی
  • داروهای لیتیوم

داشتن انواع بیماری ها

بیماری خاصی مانند عفونت سینوسی یا سرماخوردگی هم می توانند طعم تلخی را در دهان ایجاد کنند. همچنین رابطه مستقیمی میان بیماری های کبد و تلخی دهان وجود دارد. در طی این بیماری ها، بدن پروتئین های التهابی را برای گرفتن سلول های مضر ارسال می کند. این پروتئین ها همچنین ممکن است روی جوانه های زبان و طعم تأثیر بگذارند، که می تواند موجب احساس طعمی تلخ در فرد شود. افرادی هم که تحت درمان سرطان قرار دارند هم هنگام خوردن و آشامیدن ممکن است طعم تلخی را احساس کنند. شیمی درمانی و پرتو درمانی در بعضی افراد جوانه های مزه را تحت تأثیر قرار داده و باعث می شود حتی طعم چیزهایی ساده مانند نان تست و آب هم به تلخی بزند.

درمان های خانگی و درمان تلخی دهان با گیاهان دارویی

مراقبت منظم از دندان به کاهش تلخی کمک می کند. به طور معمول برای درمان تلخی دهان در صبح باید علت اصلی را درمان کرد که پزشکان اغلب با پرسش از علائم و انجام آزمایش قادر به تشخیص علت اصلی مشکل خواهند بود. درمان های خانگی یک راه حل موقت برای رهایی از علائم در برخی افراد است. برخی از این درمان ها عبارتند از:

  • مراقبت منظم از دهان و دندان با استفاده از مسواک، نخ دندان و دهان شویه های آنتی باکتریال
  • جویدن آدامس های بدون شکر برای به جریان درآوردن بزاق در دهان
  • نوشیدن مایعات فراوان در طول روز
  • اجتناب از عوامل خطرزا برای رفلاکس اسید مانند خوردن غذاهای چرب یا تند و کاهش یا از بین بردن مصرف دخانیات و الکل
  • شستن دهان با ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین حل شده در ۱ لیوان آب

تلخی دهان طب اسلامی

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب آی آر میکس به علت تلخی دهان در طول روز پرداختیم. شما برای رفع این مشکل از چه روش هایی استفاده می کنید؟ لطفا نظرات خود را در قسمت دیدگاه این پست برای ما بیان کنید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی