چگونه در یک رابطه به دیگران وابسته نشویم؟ آموزش راه های کاهش وابستگی

۲
چگونه در یک رابطه به دیگران وابسته نشویم؟ آموزش راه های کاهش وابستگی
نمره 4.3 از 7 رای

گاهی اوقات چیزهایی داریم که ممکن است بابت از دست دادن شان هراس داشته باشیم. بعضی از این وابستگی ها می تواند خوب باشد مانند عشق و قدردانی از خانواده که باعث تحریک ما جهت بهتر بودن می شوند. اما اگر مراقب نباشیم برخی از آن ها ممکن است زندگی مان را تحت کنترل خود درآورده و تفکر و عمل ما را تغییر دهند.

چگونه وابستگی را از بین ببریم؟

?How to Practice Non Attachment

قبلا در آی آر میکس به بررسی راه های فراموش کردن عشق اول پرداخته بودیم. تمرین عدم وابستگی یا این ایده که به احساسات مان اجازه ندهیم که بر زندگی و تصمیمات ما حاکم شوند، به ما کمک می کند تا به روشنی فکر کنیم و انتخاب های خوبی داشته باشیم. می توان این کار را با تمرکز بر خود، پذیرش تغییر و ایجاد روابط سالم انجام داد. در این مطلب می خواهیم به این بپردازیم که چگونه وابستگی را کم کنیم.

تمرین مدیتیشن و سایر عادت های آرامش بخش

۱- درباره این که چگونه وابسته نشویم، آگاهی کسب کنید. کسانی که تمرین های عدم وابستگی را انجام دهند به این مفهوم می رسند که شغل یا دارایی های مادی یا روابط در نهایت زودگذر هستند. آن ها کاملا از هدایایی که زندگی تقدیم شان می کند در لحظه لذت برده به جای این که آرزوی تداوم آن را داشته باشند. وقتی پذیرفتید که بعضی چیزها پایانی دارند، به خود این اجازه را می دهید که زندگی را به صورت کامل تجربه کرده و بر موج احساسات خود سوار شده، بدون اینکه به واسطه آن به عقب برگردید.

چگونه به دیگران وابسته نشویم ؟

به عنوان مثال ممکن است شغلی داشته باشید که ترس از دست دادن آن را دارید، بنابراین به آن وابسته بوده و برای انجام موفقیت آمیز وظایف خود بسیار عصبی خواهید شد. شاید ترس از دست دادن چیز مهم دیگری را دارید، به همین علت آن ها را به خود نزدیک نگه داشته و یا می ترسید خود واقعی تان را نشان شان دهید. در صورتی که باید بپذیرید که شغل یا روابط جنبه هایی دارند که هرگز قادر به کنترل آن ها نخواهید بود.

۲- هر روز مدیتیشن کرده و با این کار روی لحظه حال تمرکز کرده و نگرانی های مربوط به گذشته و آینده را کنار بگذارید. این افکار دلبستگی هایی هستند که آرامش را از شما دور می کنند. برای آزادسازی این افکار هر روز زمانی را در فضایی آرام تنها سپری کنید و در ابتدا حداقل ۱۰ دقیقه را به مدیتیشن اختصاص داده اما این زمان را هر روز اضافه کنید. روی تنفس و بدن تان تمرکز کرده و افکار خارجی را از خود دور کنید. می توانید اپلیکیشن های مدیتیشن مانند Headspace و Calm را دانلود کرده و از آن ها کمک بگیرید.

چگونه وابسته نشویم

۳- انتظارات را رها کنید. یکی از جنبه های اساسی عدم وابستگی رهایی از انتظارات است. این توقعات غالبا سبب می شوند از دیگران ناامید شوید. فقط بر روی کاری که می توانید انجام دهید و شادی خود تمرکز کنید. مثلا اگر دوست تان برای رفتن به مهمانی دیر کرد، سخت نگیرید. به او زنگ زده و بگویید خودتان رانندگی کرده یا در حالی که منتظرش هستید، کار دیگری برای انجام دادن پیدا خواهید کرد.

چگونه دلتنگ نشویم

۴- بدون توجه به هر وضعیتی آرام باشید. یکی دیگر از اصول عدم وابستگی کنترل عاطفی و روانی است. آشفته شدن شرایط نشانه آن است که شما شدیدا به شخصی، توقعی، عقیده و یا هر چیز دیگری وابسته شده اید. لحظه ای روی تنفس تان تمرکز کرده و برای آرام شدن از آن موقعیت فاصله بگیرید تا واکنش از روی خشم یا ناراحتی نداشته باشید. وقتی احساس آرامش کردید برگشته و آن شرایط را بپذیرید.

چگونه وابستگی را کم کنیم

۵- زندگی اخلاق گرا داشته باشید. تا جایی که امکان دارد خود را به سمت راستی و درستی هدایت کنید. اغلب ما به کارهایی که نباید هرگز انجام دهیم وابسته می شویم. با دیگران صادق باشید، به وعده های تان عمل کنید و به کسی آزار نرسانید.

چگونه از عاشق شدن جلوگیری کنیم

۶- در زمینه علت زود وابسته شدن،افزایش آگاهی و تمرین عدم وابستگی کتاب مطالعه کنید. هر چه بیشتر بدانید، فرایند پیش روی تان ساده تر می شود.

چگونه وابسته نشویم

روش دوم: پذیرش تغییر

۱- اقرار کنید که نمی دانید. یک بخش از عدم وابستگی این است که بدانید همه جواب ها را نمی دانید. شاید یک شکست بد را پشت سر گذاشته باشید. وقتی کسی از شما سؤال می کند که آیا شما از چیزی که هستید بالاترید، ممکن است وانمود کنید که هستید یا حتی برنامه ای برای دیدن شخص جدیدی دارید. اما هر دوی این عادات ناسالم است. خوب است بپذیرید که نمی دانید درمورد وضعیت پیش رو، چه کاری انجام خواهید داد.

چگونه وابسته نشویم

۲- حتی وقتی چیزی تغییر می کند، فعال باشید. شاید با تغییر مکان دوستی که خیلی به او نزدیک بودید، مواجه شدید. اگرچه نبود او می تواند شما را متأثر کند اما همچنان مشغول باشید. اجازه ندهید تغییرات زندگی دیگران شما را متوقف کند. یک لیست کامل از کارهایی که باید در تمام روز انجام دهید را تهیه کرده تا احساس تنهایی نکنید.

چگونه وابسته نشویم

۳- محیط اطراف تان را تغییر دهید. اگرچه نمی توانید دیگران را کنترل کنید اما خودتان را می توانید کنترل کنید. اگر اخیرا از چیزی یا کسی جدا شده اید، تغییرات دیگری در زندگی تان ایجاد کنید. موهای تان را کوتاه کرده یا مبلمان تان را از نو بچینید. فضای خود را تجزیه کنید یا یک توله سگ بگیرید. با انجام برخی از این کارها تمرکزتان را به سمت مسائل جدید تغییر دهید.

چگونه وابسته نشویم

۴- یک نکته جالب و خنده دار در لحظه بیابید. وقتی احساس وابستگی به کسی به سراغتان آمد، یک چیز خنده دار پیدا کرده تا ذهن تان را منحرف کنید. می توانید به توئیتر رفته و یادداشت های خنده دار را بخوانید یا با دوستی که روحیه تان را بالا می برد، تماس بگیرید.

چگونه وابسته نشویم

چگونه به دیگران وابسته نشویم؟

۱- در روابط خود مرزها را تعیین کنید. عدم وابستگی به معنی جدایی کامل از دیگران نیست. این بدان معنی است که ارزش رابطه با خودتان به اندازه ارزش رابطه با دیگران است. بنابراین با خانواده، والدین و دوستان خود مرزهای شفافی را تعیین  کرده تا هم احترام متقابل داشته باشید هم فضای کافی برای خودتان. برای مثال اگر همسرتان جواب تلفن شما را نمی دهد، مدام به او زنگ نزنید. صبر کنید تا او تماس بگیرد.

چگونه وابستگی را کم کنیم

۲- به حریم خصوصی دیگران احترام بگذارید. عدم وابستگی را با حفظ حریم خصوصی متقابل تمرین کنید. از کسی درباره رمز عبور تلفن، ایمیل یا سایر رسانه های اجتماعی اش سوال نکنید یا اطلاعات خودتان را در این زمینه در اختیار کسی قرار ندهید.

چگونه وابستگی را کم کنیم

۳- گاهی بدون کسانی که دوستشان دارید، وقت بگذرانید. فکر نکنید باید کل روز به آن ها زنگ زده یا پیام بدهید. زندگی خودتان را داشته باشید. گاهی اوقات با دوستان تان قرار بگذارید. نیازی نیست که هر روز با شریک زندگی تان باشید. این بهترین جواب برای این سوال که چگونه وابستگی را کم کنیم است.

چگونه وابستگی را کم کنیم

۴- موضوعاتی که پیش می آیند را دنبال کنید. اگر بین شما و کسی که به او وابسته اید، مسئله ای پیش بیاید، باید آن را پیگیری کنید. در زمان مناسب راجع به قضیه صحبت کنید. مؤدب و صادق باشید. به نکات طرف مقابل گوش داده و سعی کنید دیدگاهش را درک کنید. اگر مسائل ایجاد شده را دنبال نکنید، آنها درون شما را پژمرده خواهند کرد و سبب وابستگی بیشترتان می شوند.

چگونه وابستگی را کم کنیم

۵- زمانی که اختلاف نظر دارید، سازش کنید. از تلاش برای دیدن دیگران اجتناب کرده و تمام وقت کارهای تان را انجام دهید. زمینه های سازش را بیابید تا هر دو چیزهایی را که می خواهید به دست آورید. به عنوان مثال ممکن است شما بخواهید زمان بیشتری با همسرتان بگذرانید اما او فضای بیشتری بخواهد، بنابراین چند شب مشخص در هفته را برای دیدن یکدیگر تعیین کنید.

چگونه وابستگی را کم کنیم

۶- چگونه از عاشق شدن جلوگیری کنیم؟ به کسی که می خواهد ترکتان کند، اجازه دهید برود. شما نمی توانید و نباید کسی را مجبور به ماندن در کنارتان کنید. حتی اگر احساس نزدیکی شدید با کسی را می کنید، او ممکن است روزی تصمیم دیگری بگیرد. اگر چه کار سختی است اما هرگز به کسی التماس نکنید که کنارتان بماند. احساسات خود را با آرامش بیان کرده و بگویید: من نمی خواهم جدا شوم اما می فهمم. از اینکه این رابطه به پایان رسیده ناراحتم اما برایت آرزوی بهترین ها را دارم.

چگونه وابستگی را کم کنیم

۷- افکارتان را در یک دفتر وقایع روزانه بنویسید. هر شب قبل از خواب، چند دقیقه درباره روزتان بنویسید. درباره مشکلات یا موفقیت هایی که داشتید یا لحظاتی که احساس وابستگی کرده اید.

چگونه وابستگی را کم کنیم

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس راهکارهای اینکه چگونه به دیگران وابسته نشویم را با شما در میان گذاشتیم. اگر در این زمینه انتقاد یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۲ دیدگاه

  1. مهدی اسماعیلی گفت:
    2

    خوبه تبریک میگم.چرا در نوشته هات از خداوند اسمی نیاوردی. به نیرویی که میشه تمرکز کنیم،وابستگی هارو از ما بگیره خداست.برای تمام کارها به انرژی روحانی نیاز داریم.انرژی خودمون کافی نیست، ضعیفیم.روشی که من بکار میبرم تکیه به نیروی برتر هست. حتما هم با اعمال مذهبی نیست. 🌄🌱💐👏🌴🌳🌹

  2. آ گفت:
    -1

    ینی صاف ترجمه کردی گذاشتیا!
    تو روحتون با این ترویج فرهنگ بی خود غربی

    خلاصه این مطلب: چطور عشق رو خفه کنیم، یا چطور دیگه عاشق نشیم.
    عشق ینی دوست داشتن زیاد و بدون مرز.

    به جای این حرفا یاد بدین چطور مسیر عشق رو درست انتخاب باید کرد و بهش پایبند بود تا نیاز به گسست هم نباشه

تبلیغات متنی