How to Make a Bracelet

آموزش ساخت دستبند اسمی با لوازم ساده

۰
آموزش ساخت دستبند اسمی با لوازم ساده
نمره 4 از 6 رای

اگر به نمایشگاه، کمپ یا بازارهای توریستی رفته باشید، ممکن است متوجه دستبندهایی که هر کدام اسامی متفاوتی دارند، شده باشید. شاید به نظر برسد که آن ها خیلی ماهرانه درست شده اند اما در حقیقت ساخت دستبند مهره ای کار خیلی دشواری نیست. با در اختیار داشتن لوازم هنری و مهره ها و با کمی صبر و حوصله و خلاقیت خود می توانید یک دستبند زیبا به عنوان هدیه ای برای دوستان و آشنایان بسازید. در این پست آی آر میکس به آموزش ساخت این دستبندها پرداخته ایم.

چگونه دستبند اسمی ساده بسازیم؟

?How to Make a Bracelet With Your Name on It

قبلا در آی آر میکس به آموزش ساخت دستبند مهره ای پرداخته بودیم. در همین راستا این بار می خواهیم به بررسی دو روش برای ساخت دستبند با لوازم ساده بپردازیم. بدین ترتیب خواهید توانست دستبندهایی با نام خودتان طراحی کنید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

روش اول: بافت دستبند اسم دار با نخ

۱- برای پس زمینه و نام تان رنگی را انتخاب کنید. برای این نوع دستبند به ۷ عدد نخ در رنگ های دلخواه برای حروف و ۱ عدد نخ با رنگ مورد نظر برای پس زمینه نیاز خواهید داشت. طول هر نخ باید حدود ۱٫۵ متر باشد.

ساخت هنرهای دستی

۲- همه نخ ها را با هم در بالای دسته گره زده و آن ها را با هم طوری تنظیم کنید که تراز بوده و یکی نسبت به دیگری بلندتر یا کوتاه تر نباشد. نخ رنگ پس زمینه را در لبه سمت چپ نخ ها قرار داده، سپس همه آن ها را با هم گره بزنید. توجه کنید که حدود ۵ سانتی متر اضافه در بالای نخ ها بگذارید.

۳- قسمت بالایی دسته نخ ها را با نوار چسب به سطح کار خود که سطحی صاف مانند میز یا تخته باشد، بچسبانید و محکم کنید. قبل از چسباندن مطمئن شوید که نخ مربوط به پس زمینه هنوز در لبه سمت چپ قرار گرفته است.

۴- با نخ پس زمینه یک گره در سمت چپ ایجاد کنید. برای ایجاد اولین گره، رنگ پس زمینه را در جهت عقربه های ساعت دور نخی که سمت راستش قرار گرفته (که رنگ حروف تان است) حلقه کنید. سپس دوباره این نخ رنگ پس زمینه را به دور همان نخ رنگ حروف در جهت عقربه های ساعت گره زده و بعد از پشت، انتهای نخ رنگ پس زمینه را از طریق حلقه ای که ایجاد کرده اید، فشار داده و بکشید تا محکم شود.

۵- ردیف اول رنگ پس زمینه را گره بزنید. پس از اینکه اولین گره سمت چپ را زدید این کار را با همان نخ رنگ پس زمینه که برای اولین گره استفاده کردید، به دور سایر نخ ها ادامه دهید. با حرکت به سمت راست همه ۷ نخ رنگ حروف را برای ساخت دستبند گره بزنید.

ساخت هنرهای دستی

۶- در ادامه آموزش ساخت کاردستی دستبند اسم دار، برای گره زدن ردیف بعد از یک الگوی حروف کمک بگیرید. بعد از پایان یافتن ردیف اول، حرف اول اسمی را که می خواهید روی دستبند ببافید از الگوی حروف پیدا کرده، سپس با دقت به سمت چپ ستون حرفی که انتخاب کرده اید نگاه کنید. به خانه های خالی و پر آن و اینکه این خانه ها به چه ترتیبی قرار گرفته اند، دقت کنید. هر خانه با یکی از گره های ۸ نخ رنگ تان تطابق دارد.

اگر دستبند را در سمت چپ تان گره می زنید، خانه بالایی نخی را نشان می دهد که به طور مستقیم در کنار نخی که در ابتدای کار بافته اید، قرار دارد. اگر دستبند را در سمت راست تان گره می زنید، خانه پایینی نخی را نشان می دهد که مستقیما در کنار نخی است که شروع کار بافته اید.

۷- اولین گره اولین حرف ردیف را با یک گره راست ببافید. اولین خانه در هر ستون خالی خواهد بود، خواه خانه بالایی و یا پایینی باشد. یک خانه خالی در نقشه یعنی باید با نخ رنگ پس زمینه روی نخ حروف یک گره راست بزنید. بنابراین برای شروع ردیف اول با نخ رنگ پس زمینه روی نخ رنگ حروف به طور مستقیم گره راست به سمت چپ بزنید.

آموزش ساخت کاردستی

برای زدن گره راست همان روشی را که برای گره چپ به کار می بردید، استفاده کنید. اما نخ رنگ پس زمینه را به دور نخ رنگ حروف به طور مستقیم در سمت چپ آن حلقه کنید و به جای حرکت ساعتگرد حرکت پاد ساعتگرد را انجام دهید.

۸- گره های باقیمانده ردیف را مطابق نقشه ببافید. برای ۶ نخ باقیمانده باید یکی از دو نوع گره ای که آموخته اید را انجام دهید. اگر خانه مورد نظر در نقشه خالی بود، طبق توضیحات داده شده در بالا گره راست ببافید. اگر خانه نقشه پر بود، یعنی باید یک گره چپ به سمت پایین را توسط نخ رنگ حروف بر روی نخ پس زمینه ببافید. برای بافتن گره چپ به سمت پایین باید نخ رنگ پس زمینه را بصورت افقی زیر نخ رنگ حرفی که می خواهید با آن گره بزنید، قرار دهید. سپس نخ رنگ حرف تان را زیر و روی نخ افقی از جلو حلقه کنید. انتهای نخ حرف را از طریق حلقه ایجاد شده داخل برده و آن را در حلقه ای که در سمت چپ قسمت عمودی نخ حرف قرار دارد، گرفته و محکم بکشید تا گره کامل شود.

۹- دز این مزحله ساخت دستبند با طرح اسم باید ردیف بعد را با گره زدن در جهت مخالف شروع کنید. وقتی اولین ردیف کارتان را تمام کردید (که همچنین اولین ستون از حروف تان نیز هست)، در لبه سمت چپ دستبندتان قرار خواهید گرفت. اکنون به جای بافت گره های راست، وقتی خانه خالی را روی نقشه دیدید باید گره چپ با نخ رنگ پس زمینه تان بزنید و زمانی که خانه پر را دیدید، باید گره راست به سمت پایین را روی نخ پس زمینه با نخ رنگ حرف مجاورش ببافید. برای بافت گره راست رو به پایین همان روشی که برای گره چپ رو به پایین را به کار می بستید، انجام دهید. اما در عوض انتهای رشته حرف را از طریق حلقه ای که در قسمت راست بخش عمودی نخ حرف ایجاد شده داخل بگذارید.

۱۰- وقتی حرف تان کامل شد یک ردیف با نخ پس زمینه بافت انجام دهید. در این حالت بسته به جهتی که بافت را انجام می دهید، گره های راست یا چپ توسط نخ رنگ پس زمینه را بزنید. با این کار بین حروف اسمتان فضایی ایجاد می شود.

۱۱- دستورالعمل بافت هر ردیف را تا زمانی که حروف تان کامل شود، دنبال کنید. در زمان بافت دقت کنید که گره چپ و راست رو به پایین برای زمانی است که از سمت چپ بافت را انجام می دهید و گره راست و چپ رو به پایین برای زمانی است که از سمت راست بافت را انجام می دهید.

۱۲- در انتهای کار یک ردیف دیگر رنگ پس زمینه را بافته و دستبندتان را گره بزنید. وقتی حروف اسم تان تکمیل شد، یک ردیف دیگر ساده بافی را با نخ رنگ پس زمینه انجام داده و در نهایت پس از تمام شدن بافت انتهای دستبندتان را یک گره ساده بزنید. نخ های اضافه را مرتب کنید. اکنون دستبندتان آماده پوشیدن است.

ساخت کاردستی

روش دوم: ساخت دستبند مهره ای

۱- در قدم اول ساخت دستبند مهره ای باید حروف مهره ای مربوط به نام تان را پیدا کرده و روی سطح کار قرار دهید. اگر قصد ساختن چند دستبند را دارید، ممکن است لازم باشد چند کیسه حروف کامل را خریداری کرده تا مطمئن شوید که حروف متداول تان کم نمی آید.

۲- با یک نخ الاستیکی دور مچ دست تان را اندازه بگیرید. باید نخ را به اندازه ای ببرید که به راحتی دور مچ دست تان قرار گرفته و پس از کامل شدن کار امکان گره زدن آن وجود داشته باشد. از آنجا که نخ های الاستیکی کش می آیند، نگران اندازه گیری دقیق نباشید. با این حال بهتر است مقداری نخ اضافه داشته باشید. چون همیشه در انتهای کار می توان مقدار اضافه را جدا کرد.

ساخت دستبند با لوازم ساده

۳- انتهای سمت چپ دستبند را روی سطح کار خود بچسبانید. بعد از اینکه طول مورد نطر از نخ را بریدید، آن را به صورت افقی روی سطح کارتان قرار دهید و با یک قطعه نوار چسب ۵ تا ۸ سانتیمتری سمت چپ آن را به میز محکم کنید. این کار باعث می شود که نخ را نگه داشته و مهره ها را راحت تر داخل آن کنید.

۴- در ادامه ساخت کاردستی دستبند مهره ای، شروع به گذاشتن مهره های رنگی داخل دستبند کنید. مهره های رنگی تان مانند مهره های چوبی رنگی یا دانه های سنگ قیمتی را در کاسه ای بزرگ خالی کنید. رنگ هایی را که دوست دارید انتخاب کرده و به هر ترتیبی که دوست دارید داخل نخ قرار دهید.

ساخت کاردستی

۵- مهره های حروف اسم تان را درون نخ قرار دهید. اگر نام تان طولانی تر است باید مهره های رنگی قبل مهره های نام تان تعداد کمتری داشته باشد. این امر سبب می شود فضای کافی روی دستبندتان برای نام کامل تان وجود داشته باشد و سپس در پایان می توان مهره های رنگارنگ تری اضافه کنید. در صورتی که بخواهید می توانید بین مهره های حروف تان هم مهره های رنگی قرار دهید.

۶- وقتی حروف اسم تان را درون نخ قرار دادید، برای کامل شدن دستبند، مهره های رنگی را به آن اضافه کنید. حتما ۵ تا ۸ سانتیمتر مانده به پایان نخ، اضافه کردن مهره ها را متوقف کنید تا بتوانید دستبند را به دور دست خود یا دوست تان گره بزنید. برای مهره های انتهایی رنگ و الگوی مهره های ابتدایی را پیاده کرده تا ظاهری جالب و متقارن ایجاد کنید.

ساخت کاردستی

۷- وقتی گذاشتن مهره ها تمام شد، چسب را باز کرده و دو انتهای دستبند را با هم دو یا سه بار گره بزنید. و رشته اضافی باقیمانده را ببرید.

۸- اگر می خواهید گره تان را محکم کنید، می توانید روی آن را چسب هم بزنید. بدین ترتیب موفق شدید دستبند با طرح اسم یا دوستان خود را بسازید.

ساخت کاردستی

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در آی آر میکس در ادامه مطالب مربوط به ساخت هنرهای دستی به آموزش ساخت دستبند با طرح اسم پرداخته شد. چنانچه در این زمینه، نظر یا پیشنهادی دارید می توانید از طریق بخش دیدگاه این پست آن را با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس

تبلیغات متنی