How to Take Metformin Safely and Avoid Side Effects

جلوگیری از عوارض جانبی متفورمین همانند شکم درد و اسهال

۱
جلوگیری از عوارض جانبی متفورمین همانند شکم درد و اسهال
نمره 5 از 4 رای

تقریباً همه مبتلایان به دیابت نوع ۲ و همچنین بسیاری از مبتلایان به دیابت نوع ۱ ، برای کنترل قند خون خود از متفورمین استفاده می کنند. در حقیقت ، این دارو کی از داروهای تجویز شده در ایالات متحده میباشد ، همچنین ارزان و موثر است. با گذشت سالها ، بسیاری از داروهای جدید برای دیابت نوع ۲ در بازار ظاهر شده است ، اما متفورمین هنوز هم توسط انجمن دیابت آمریکا (ADA) به عنوان یکی از بهترین ها در نظر گرفته شده است. زیرا این دارو نه تنها قند خون را کاهش می دهد بلکه خطر بروز حوادث قلبی عروقی (مانند حمله قلبی) و مرگ را نیز کاهش می دهد. اما این دارو نیز همانند دارو های دیگر عوارض جانبی دارد ، که ما در این مطلب میخواهیم روش های جلوگیری از عوارض جانبی متفورمین را آموزش دهیم.

آموزش نحوه درست مصرف قرص متفورمین برای جلوگیری از عوارض آن

How to Take Metformin Safely and Avoid Side Effects

پزشک مورد نظر ، باید سلامت شما را قبل از تجویز متفورمین بررسی کند. پس از بررسی آلرژی ، شرایط پزشکی و سایر داروهای در حال مصرف ، از شما درخواست می کنند آزمایش خون و ادرار انجام دهید. این تست ها به شرح زیر است:

شرح تست های مورد نیاز قبل از مصرف متفورمین

  1. گلوکز (قفند خون) ناشتا: این آزمایش یک اندازه گیری از میزان قند خون شما پس از چند ساعت غذا نخوردن است.
  2. هموگلوبین A1C (HbA1C): وقتی چربی (گلوکز) به قسمت بیرونی گلبولهای قرمز خون شما می چسبد ، هموگلوبین A1C (HbA1C) ایجاد می شود. این آزمایش خون به شما می گوید که بدن شما طی مدت زمان ۳ ماه قند خون را چگونه تنظیم می کند. اگر HbA1C شما تحت کنترل باشد ، بدین معنی است که با وجود تغییرات روزانه در سطح قند خون ، بدن شما به طور کلی قند را به خوبی مدیریت می کند.
  3. عملکرد کلیه: از آنجا که متفورمین توسط کلیه ها فیلتر می شود ، مهم است که بدانیم کلیه های شما سالم هستند یا نه. در صورت ناسالم بودن کلیه ها ، متفورمین می تواند شما را در معرض عارضه نادر اما جدی موسوم به اسیدوز لاکتیک قرار دهد.
  4. شمارش کامل خون (CBC): این آزمایش سلولهای خونی شما را بررسی می کند. با شروع مصرف متفورمین ، پزشک شما باید به دنبال علائم کم خونی در بدن شما باشد. افراد مبتلا به نوع خاصی از کم خونی در هنگام مصرف متفورمین ،به دلیل کم بودن ویتامین B12 دچار علائمی مانند خستگی ، سرگیجه و درد عصبی می شوند. در صورت بروز علائم کم خونی ، پزشک معالج سطح B12 خون شما را نیز آزمایش می کند.
  5. کتون: کتونها هنگامی که بدن شما نمی تواند به درستی از گلوکز استفاده کند (مانند دیابت و پیشگیری دیابت) ، شروع به سوزاندن چربی برای تامین انرژی بدن می کنند. این حالت باعث می شود کتون ها در خون و ادرار خود را نشان دهند. اگر سطح کتون خیلی زیاد باشد ، این بدان معنی است که شما مبتلا به کتواسیدوز دیابتی (DKA) هستید ، این حالت اورژانسی است و نیاز به مراقبت های فوری دارد. DKA معمولاً فقط در مبتلایان به دیابت نوع ۱ اتفاق می افتد ، اما پزشکان محض احتیاط این عارضه را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز برسی میکنند.
آموزش رژیم غذایی کتوژنیک برای کاهش وزن در یک ماه ، مناسب برای افراد مبتلا به دیابت نوع اول و دوم.

چه کسی نباید متفورمین مصرف کند؟

درست همانند هر دارویی ، متفورمین نیز برای همه افراد مناسب نیست. به طور مثال متفورمین برای افراد زیر معمولاً تجویز نمی شود:

جلوگیری از عوارض جانبی متفورمین

  1. مبتلایان به مرحله ۴ یا ۵ بیماری کلیوی
  2. افراد مبتلا به دیابت نوع ۱
  3. مبتلایان به دیابت بالای رده سنی ۶۰ سال
  4. افرادی که در حال حاضر مبتلا به کتواسیدوز دیابتی هستند.

چند بار در طول روز باید متفورمین مصرف کنیم؟

اگر شروع به مصرف متفورمین کرده اید، میزان مصرف شما به نحوه پاسخ بدنتان به این دارو بستگی دارد. پزشک در طی ۳ ماه تغییرات بدن شما زیر نظر میگیرد تا تصمیم بگیرد که آیا باید دوز شما را تغییر دهد یا خیر. به طور معمول ، متفورمین ER (انتشار طولانی) فقط یک بار در روز مصرف می شود که بهترین نوع متفورمین است. متفورمین IR (انتشار فوری) و متفورمین مایع معمولاً چند بار در روز مصرف می شوند.

هر روز سعی کنید متفورمین را تقریباً در همان زمان مصرف کنید. اگر فراموش کردید که یک دروز از دارو را مصرف کنید باید به محض یادآوری ، آن را مصرف کنید ، اما اگر تقریباً زمان مصرف دوز بعدی شماست ، از مصرف دوز مورد نظر خودداری کنید.

بهترین روش استفاده از متفورمین چیست؟

آیا میتوان متفورمین را نصف کرد؟ بسته به نوع متفورمین که دارید ، نحوه مصرف آن متفاوت خواهد بود. در مورد برگه های IR ، اگر بلع تمام قرص مشکل باشد میتوانید آنها را برش داده یا خرد کنید. آیا قرص روکش دار را می توان نصف کرد؟ باید به یاد داشته باشید که روکش قرص باید در زمان بلع سالم بماند تا به درستی کار کند. اگر در مدفوع خود پوسته بیرونی برگه های ER را مشاهده کردید نترسید! زیرا این موضوع کاملا طبیعی است. برای نسخه مایع ، حتما از یک فنجان دوز یا سرنگ برای اندازه گیری دوز خود استفاده کنید. استفاده از قاشق چایخوری خانگی ممکن است کار نادرستی باشد.

جلوگیری از عوارض جانبی متفورمین همانند شکم درد و سردرد

شایع ترین عوارض گوارشی متفورمین اسهال ، حالت تهوع ، استفراغ و گاز معده است. اسهال بزرگترین نگرانی برای اکثر افراد میباشد ، زیرا تقریباً نیمی از افرادی که این دارو را مصرف کرده اند ، به این عارضه مبتلا هستند. اینگونه مشکلات گوارشی شایع ترین دلیل توقف مصرف دارو از سوی مردم است. با این حال ، به دلیل فواید آن (خطر مرگ پایین تر!) ، بسیار مهم است که متفورمین را تا حد امکان با رعایت شرایط لازم مصرف کنید.

جلوگیری از عوارض جانبی متفورمین

برای بیشتر افراد ، این عوارض در طی ۲ هفته برطرف می شوند و فقط در اولین بار مصرف دارو یا هنگامی که دوز شما افزایش یافته است ، بروز می کنند. اما ، اگر شما یکی از آن دسته از افرادی باشید که پس از طی کردن این مراحل همچنان اسهال دارید باید نکات زیر را انجام دهید.

در قسمت ۳ نکته برای مدیریت این عوارض جانبی آورده شده است:

  1. برای جلوگیری از عوارض متفورمین ، آنرا همراه با یک وعده غذایی میل کنید: اگر معده شما پر باشد ، احتمال دچار شدن به حالت تهوع کمتر میشود. اگر روزانه فقط یک بار از متفورمین استفاده می کنید ، آن را با بزرگترین وعده غذایی خود میل کنید. اگر روزی دو بار آن را مصرف می کنید ، سعی کنید آن را همراه وعده صبحانه و شام خود مصرف کنید.
  2. متفورمین (ER) را جایگزین متفورمین (IR) کنید: هنگامی که برای اولین بار به فردی متفورمین تجویز می شود ، معمولاً به دلیل پایین بودن قیمت ، از داروخانه نسخه فوری (IR) را دریافت می کنند. که این نسخه عوارضی از قبیل معده درد و حالت تهوع را با خود به همراه دارد. اما قرص ER دارای روکش است که دارو را به آرامی آزاد می کند و باعث ناراحتی معده نمی شود.
  3. مراقب تغییرات و مکمل های رژیم غذایی باشید: شاید به صورت آنلاین خوانده باشید که تغییر رژیم غذایی یا مصرف پروبیوتیک می تواند به ناراحتی معده کمک کند. در واقع هیچ مدرکی برای پشتیبانی از این نظریه وجود ندارد. تغییر در رژیم غذایی شما فقط باید در صورت توصیه پزشک یا پزشک متخصص رژیم انجام گردد.

آیا می توانم با داروهای دیگر متفورمین مصرف کنم؟

متفورمین با سایر داروها در تعامل است ، اما در واقع لیست کوچکی از دارو ها وجود دارد که نمیتوانید آنرا با متفورمین مصرف کنید. داروهایی که نباید با متفورمین مصرف شود عبارتند از: ادرارآورها (به عنوان مثال ، هیدروکلروتیازید ، کلورتالدون) ، آنتی بیوتیک های کوینولون (به عنوان مثال ، لووفلوکساسین ، سیپروفلوکساسین) و وراپامیل.

جلوگیری از عوارض جانبی متفورمین

آیا متفورمین مرگبار است؟ باید در نظر داشته باشید که متفورمین را نباید همراه با الکل مصرف کنید زیرا باعث ایجاد اسید لاکتیک در رگ های خونی شما میشود که مرگبار است.

نظرات و پیشنهادات شما؟

ما در این مطلب روش های جلوگیری از عوارض جانبی متفورمین را آموزش دادیم. در صورت داشتن نظر یا پیشنهادی در این زمینه ، آنرا با ما و دیگران در قسمت نظرات و پیشنهادات در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۱ دیدگاه

  1. دنیا گفت:
    2

    بسیار عالی بود و موفق باشید و خسته نباشید و خوب بود

تبلیغات متنی