کدام واکسن بهتر است

آیا واکسن کرونا بزنیم یا نه ؟ کدام واکسن بهتر است ؟

۶
آیا واکسن کرونا بزنیم یا نه ؟ کدام واکسن بهتر است ؟
نمره 4.5 از 2 رای

واکسن های تنها راه پیشگیری از بیمار کرونا ویروس ۲۰۱۹ (COVID-19) و شاید بهترین امید بشر برای پایان دادن به این همه گیری باشند. اما در حالی که سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به تأیید یا صدور مجوز برای استفاده اضطراری از واکسن های COVID-19 ادامه می دهد ، احتمالاً این سوال برای شما پیش می آید که چرا باید واکسن کرونا بزنیم؟ یا کدام واکسن کرونا ویروس بهتر است. ما در این مطلب قصد داریم از مزایای واکسن های کووید-۱۹ ، نحوه عملکرد آنها ، عوارض جانبی احتمالی و اهمیت ادامه اقدامات پیشگیری شما را مطلع کنیم.

کدام واکسن عوارض کمتری دارد و بهتر است؟

نکته مهمی که در مورد پیشگیری این بیماری وجود دارد این است که بهترین واکسن برای پیشگیری از ویروس کرونا واکسنی است که در شعبات واکسیناسیون در دسترس سریع شما قرار داده شده است! زیرا تمامی واکسن برای یک حدف ساخته شده اند و آن جلوگیری از همه‌گیری و شیوع این بیماری کشنده است. پس اگر در نقطه ای از کشور زندگی میکنید که تنها یک نوع واکسن برای شما موجود است به سرعت برای واکسیناسیون اقدام کنید.

اما اگر در محل سکونت شما واکسن های متعددی همچون واکسن سینوفارم (Sinopharm COVID-19 Vaccin) ، واکسن آسترازنکا (AstraZeneca COVID-19 vaccine) و واکسن برکت برای واکسیناسیون موجود است و شما در زمینه انتخاب بهترین واکسن کرونا ویروس دچار شک و ابهام هستید ما در این مطلب برای روشن سازی این موضوع اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار میدهیم.

واکسن کرونا آسترازنکا AstraZeneca COVID-19 vaccine

واکسن کرونا استرازنکا

این واکسن در انگلستان و سایر کشورها همانند ایران در حال توزیع است که با هزینه کمتری در تولید از سایر رقبای خود متمایز شده است. همچنین در حالی که برخی دیگر از واکسن ها باید به صورت منجمد شده نگهداری شوند ، این واکسن می تواند حداقل شش ماه در یخچال معمولی نگهداری شود که توزیع آن را آسان تر میکند.

وضعیت توزیع واکسن : در حال حاظر در ایران در دسترس است ، همچنین مجاز به استفاده اضطراری در سایر کشورها ، از جمله در اتحادیه اروپا (تحت نام Vaxzevria) و انگلستان.

رده سنی مجاز برای دریافت آسترازنکا : برای بزرگسالان و سنین ۱۸ سال به بالا توصیه می شود.

مقدار تجویز شده : دو دوز ، با فاصله ۴ تا ۱۲ هفته.

عوارض جانبی آسترازنکا : سرگیجه و سر درد ، درد عضلانی و مفصلی ، تب شدید ، اسهال و استفراغ ، افت فشار ، خارش ، تورم یا کبودی در محل تزریق ، که همه آنها به طور کلی در عرض یک یا دو روز برطرف خواهند شد.

عوارض جانبی نادر آسترازنکا : تعدادی از کشورها پس از دریافت این واکسن در ماه مارس شاهد تعدادی مورد از لخته خون و مرگ در برخی از گیرندگان بودند. که در ادامه این موضوع کمیته ایمنی آژانس دارویی اروپا (EMA) به این نتیجه رسید که “لخته های خون غیرمعمول با پلاکت خون پایین باید به عنوان عوارض جانبی بسیار نادر آسترازنکا ذکر شوند” که ممکن است ظرف دو هفته پس از دریافت واکسن رخ دهد و تاکید کرد که مزایای آن هنوز از خطرات آن بیشتر است.

در ماه جولای ، در ادامه این اتفاقات مطالعه ای توسط داروسازان انجام و مقاله ای در مجله Lancet منتشر شد : میزان ترومبوز با سندرم ترومبوسیتوپنی ، یک اختلال انعقادی است که ۸٫۱ مورد در ۱ میلیون نفر از کسانی که اولین دوز واکسن را دریافت کردند و ۲٫۳ در ۱ میلیون پس از دومین دوز دریافتی آسترازنکا تخمین زده شد.

نحوه عملکرد واکسن : این واکسن مشابه واکسن جانسون و جانسون ، یک واکسن حامل است. دانشمندان یک آدنوویروس بی خطر را به عنوان پوسته خارجی این واکسن مهندسی کرده اند تا کد ژنتیکی روی پروتئین های سنبله به سلول های بدن منتقل کند. هنگامی که کد در داخل سلول ها قرار می گیرد ، سلول ها یک پروتئین سنبله تولید می کنند تا سیستم ایمنی بدن را آموزش دهد ، که آنتی بادی ها و سلول های ایمنی بدن را برای محافظت در برابر عفونت واقعی COVID-19 ایجاد می کند.

میزان اثر بخشی واکسن آسترازنکا : این واکسن طی آخرین تجزیه و تحلیل در ماه مارس نشان داد که ۷۶% در کاهش خطر بیماری پس از ۱۵ روز یا بیشتر از دریافت دو دوز و ۱۰۰% در برابر بیماری های شدید اثر بخش است. این شرکت همچنین گفت که واکسن آسترازنکا ۸۵% در پیشگیری از COVID-19 در افراد بالای ۶۵ سال نیز اثر بخش بوده است.

میزان اثر بخشی واکسن آسترازنکا بر روی نوع بتا : تا کنون به نظر می رسد واکسن آسترازنکا در برابر نوع آلفا بهتر از نوع بتا عمل می کند. طی دو مطالعه اخیر در مورد این واکسن به ترتیب نشان داد که واکسیناسیون کامل پس از دو دوز ۶۰% در برابر بیماریهای علامت دار و ۹۳% در برابر کسانی که در بیمارستان بستری شدن موثر است.

واکسن کرونا سینوفارم Sinopharm COVID-19 Vaccin

واکسن کرونا سینوفارم

واکسن سینوفارم یکی از اولین واکسن هایی بود که در ایران در دسترس عموم قرار گرفت و هم اکنون در حال توزیع بین مراکز واکسیناسیون است. اما اولین سوالی که پس از دریافت این واکسن برای ما پیش می آید این است که آیا واکسن سینوفارم مورد تایید اتحادیه اروپا است؟ طی آخرین مقاله منشر شده از World Health Organization واکسن سینوفارم مورد تایید این سازمان قرار گرفته و ۷۲ کشور جهان این واکسن را تایید کرده اند. اما هنوز آژانس دارویی اروپا مقاله در زمینه تایید این واکسن ارائه نکرده که موجب شده بخش بزرگی از کشورهای اتحادیه اروپا یا منطقه شنگن همانند آلمان ، فرانسه ، ایتالیا و .. به مسافران واکسینه شده با سینوفارم اجازه عبور ندهند.

وضعیت توزیع واکسن سینوفارم : در حال توزیع در چین و دیگر کشور های آسیایی و خاورمیانه همانند ایران.

رده سنی مجاز برای دریافت سینوفارم : برای بزرگسالان و سنین ۱۸ سال به بالا توصیه می شود.

واکسن سینوفارم برای چه کسانی توصیه نمی شود؟  افرادی که سابقه آنافیلاکسی نسبت به هر یک از اجزای واکسن دارند نباید از آن استفاده کنند ، همچنین افرادی که دمای بدن آنها بیش از ۳۸٫۵ درجه سانتی گراد است

آیا زنان باردار باید واکسینه شوند؟ داده های موجود در مورد واکسن COVID-19 در زنان باردار برای ارزیابی اثر واکسن یا خطرات مربوطه در بارداری کافی نیست. با این حال سازمان جهانی WHO استفاده از واکسن کرونا ویروس را در زنان باردار توصیه می کند ، در صورتی که مزایای واکسیناسیون برای زنان باردار بیشتر از خطرات احتمالی می باشد.

مقدار تجویز شده : دو دوز ، با فاصله ۳ تا ۴ هفته.

عوارض جانبی آسترازنکا : حساسیت ، درد عضلانی ، تب کردن ، سرفه های خفیف ، بی حالی ، تورم یا کبودی در محل تزریق ، که همه آنها به طور کلی در عرض یک یا دو روز برطرف خواهند شد.

میران اثر بخشی واکسن سینوفارم : واکسن کرونا سینوفارم ۷۹% ایمنی پس از دریافت دو دوز نسبت به نوع آلفا دارد.

میزان اثر بخشی واکسن سینوفارم بر روی نوع بتا : فعلا اطلاعات رسمی در مورد میزان اثر بخشی واکن سینوفارم بر روی نوع بتا در دسترس عموم قرار نگرفته است اما یک برسی کلی در کشور پرو که کارکنان بیمارستان این کشور واکسن سینوفارم دریافت کرده بودند نشان می‌دهد که تزریق دو دوز واکسن سینوفارم ۵۰% اثر بخشی در مقابل نوع بتا داشته است.

واکسن کرونا برکت Barekat COVID-19 vaccine

واکسن کرونا برکت

به گفته‌ی سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، واکسن «کوو ایران برکت» مجوز داخلی مصرف را در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ بدست آورد. اما این واکسن هنوز تائید سازمان جهانی بهداشت را دریافت نکرده است. همچنین عدم تحقق وعده‌های داده‌شده برای تولید واکسن همزمان با کمبود واکسن در کشور و افزایش مرگ و میر، موجب انتقادهایی از تولیدکنندگان این واکسن شد.

وضعیت توزیع واکسن برکت : در حال توزیع در اکثر شهر های ایران و برخی از کشور های خاورمیانه.

رده سنی مجاز برای دریافت برکت : برای بزرگسالان و سنین ۱۸ سال به بالا توصیه می شود.

مقدار تجویز شده : دو دوز ، با فاصله ۳ تا ۴ هفته.

عوارض جانبی واکسن برکت : تب ، بدن درد ، اسهال و استفراغ ، سرفه ، بی حالی ، تورم یا کبودی در محل تزریق

میزان اثر بخشی واکسن برکت : به گفته مدیر پروژه تولید واکسن کورنا برکت، این واکسن در فاز دوم دارای ایمنی‌زایی بالای ۹۳٪ بوده‌است. و اعلائم آن مشابه به واکسن سینوفارم است.

میزان اثر بخشی واکسن برکت بر روی نوع بتا : اطلاعات رسمی در این زمینه موجود نیست ، اما انتظار میرود که این واکسن ایمنی کلی نسبت به جهش های ژنتیکی این ویروس به شما بدهد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

ما در این مطلب سعی بر این داشتیم تا اطلاعات جامعی نسبت به واکسن های موجود برای دریافت در اختیارتان قرار دهیم تا به شما در انتخاب بهترین واکسن کرونا برای پیشگیری از COVID-19 کمک کرده باشیم. اما اگر سوالی داشتید که پاسخ آن در این مطلب موجود نبود یا نظری راجب این مطلب داشتید، آنرا با ما و دیگران در بخش نظرات و پیشنهادت در میان بگذارید.

کانال تلگرام آی آر میکس
پاسخ دهید

۶ دیدگاه

  1. پارمیدا گفت:
    0

    عااالی بود.
    من که آسترازنیکا زدم. خدا کنه دیگه نگیرم

  2. دنیا گفت:
    -3

    همه مردم باید واکسن بزنند تا سطح ایمنی جامعه بالا برود

  3. دنیا گفت:
    -2

    بسیار عالی و خوب بود و موفق باشید

  4. دنیا گفت:
    0

    بسیار عالی بود و جالب بود و موفق باشید و خسته نباشید

  5. دنیا گفت:
    -1

    خیلی خوب بود وموفق باشید و خسته نباشید

  6. نیلوفر گفت:
    -1

    بسیار عالی بود و موفق باشید و خسته نباشید و خوب بود

تبلیغات متنی